قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » آشپزی » روش های پختن شلغم چیست ؟
فروشگاه اینترنتی ایلیار
پختن شلغم
پختن شلغم

روش های پختن شلغم چیست ؟

  • من واقعا عاشق طعم شلغم هستم حالا بگزریم از این همه فایده های  خوبی که داره. شلغم نه تنها از نظر داشتن ویتامین و خواص معدنی اش ارزنده است ، بلکه از نظر سایر ویژگی های غیر غذایی هم سرآمد بوده و در زمره ی سبزی های مهم شمرده می شود

    شلغم یکی از سبزیجات مفید و پر خاصیت است که به عنوان آنتی بیوتیک کاربرد دارد و برای درمان سرما خوردگی و بسیاری از بیماری ها ی دیگر بسیار مفید است. شلغم موجب بهبود سرفه می شود و نوشیدن آب آن قند خون را پایین می آورد ، همچنین شلغم به طور فوق العاده ای ضعف جنسی را درمان کرده و اسپرم را زیاد می کند

    شلغم به دلیل داشتن ویتامین B1 علاج کم خونی است. شلغم برای رشد و نمو استخوانها مفید است. آرام بخش و ترمیم کننده سریع زخم ها بوده و برای تقویت کبد مفید است.

    شلغم به علت داشتن فیبر، پاک کننده قوی روده هاست و خواص تسکین دهنده شلغم، آن را به داروی طبیعی خواب آور تبدیل کرده است. برای بهبودی شقاق، شستشوی ناحیه مبتلا با آب جوشانده شلغم مفید است

    خواص شلغم

    شلغم یکی از سبزیجات مفید و پر خاصیت است که به عنوان آنتی بیوتیک کاربرد دارد و برای درمان سرما خوردگی و بسیاری از بیماری ها ی دیگر بسیار مفید است. شلغم موجب بهبود سرفه می شود و نوشیدن آب آن قند خون را پایین می آورد ، همچنین شلغم به طور فوق العاده ای ضعف جنسی را درمان کرده و اسپرم را زیاد می کند و اگر تخم آن را سرخ کرده و بخورید برای ضعف جنسی موثر است.

    خوردن شلغم

    همچنین شلغم برای درمان یبوست، تقویت بینایی و بهبود التهاب های مجاری تنفسی توصیه می شود. اما آیا می دانید چگونه باید آن را مصرف نمود تا از اثرات آن بیشترین استفاده را ببریم.

    اضافه‌کردن شلغم به غذایتان به شما کمک می‌کند از تمام مزایای اصلی آن بهره‌مند شوید. روش‌های متنوعی برای طبخ شلغم وجود دارد و علاوه‌بر دستورالعمل‌های مختلف می‌توان آن را به سوپ‌ها یا سالادها نیز اضافه کرد. اینها چند راه ساده برای سرو کردن شلغم هستند

    خواص شلغم

    بهترین روش خوردن شلغم

    به روش های مختلفی می توان از شلغم ها استفاده کرد (هم به صورت خام و هم به صورت پخته). آنها براساس اندازه ای که دارند و روش طبخ مورد نظر شما می توانند خرد و ریزریز شوند، به قطعات نازک بریده شوند یا به شکل کامل به کار روند.

    روش های طبخ آنها نیز متنوع است، مانند پختن شلغم ، جوشاندن، تفت دادن یا بخارپز کردن. به یاد داشته باشید که برای حفظ بافت ترد شلغم ها نباید آنها را بیش ازحد یا به مدت طولانی بپزید.

    مواد لازم برای آب پز کردن و پختن شلغم

    • شلغم  تازه )مقدار شلغم بستگی بمیل شما دارد)
    • لیمو تازه
    • نمک
    • فلفل سیاه
    • ۱ لیوان آب

    پختن شلغم به روش آب پز کردن شلغم

    • برای مصرف شلغم ابتدا تعداد دلخواه از این میوه را شسته و درون یک قابلمه می ریزیم .
    •   ۱لیوان آب اضافه کرده و سر گاز گذاشته و بجوش میاوریم.
    • حالا حرارت را کم میکنیم تا کم کم بپزد.
    • مدت پخت شلغم بستگی بنوع شلغم دارد.

    • بعد از پخت آنرا داغ داغ سرو میکنیم.

    • شلغم را میتوانید با نمک فلفل و آبلیمو و یا آب نارنج  و یا آبلیمو سرو کنید.

    آب را به آن می افزاییم تا جایی که شلغم ها کاملا زیر آب قرار گیرد .

    شلغم باید در مدت طولانی با حرارت  و شعله کم اجاق (بهترین روش استفاده از چراغهای قدیمی نفتی است) پخته شود  این مدت میتواند ۱۲ ساعت باشد .

    پس از پخته شدن ، بصورت زیر درآمده  و رنگ آنها کمی تیره تر خواهد شد .

    پختن شلغم

    آب شلغم

    آب داخل قابلمه هم پس از پخته شدن کامل شلغم ها  کاملا جوشیده و فقط به اندازه یک یا دو لیوان که به رنگ چای پر رنگ در می آید  خواهد بود .

    اگر گلو درد دارید آب پخته شلغم را قرقره کنید. خوردن آب شلغم درمان کننده جوش صورت است. شلغم شب کوری را درمان می کند و حافظه را تقویت می کند.

    قرقره آب شلغم پخته هم برای التیام گلودرد موثر است.

    بخارپز کردن شلغم

    بهترین شیوه برای تهیه شلغم بخار پز کردن آن است زیرا با این روش تمام ویتامین و خواص درمانی شلغم حفظ می شود .

    این روش در مقایسه با آب پز شدن شلغم بهتر است زیرا در این روش آب شلغم که دارای مواد مفیدی برای جلوگیری از سرطان است حفظ می شود ولی هنگام آب پز شدن بخشی از خواص درمانی شلغم که مانع از ابتلای مصرف کننده به سرطان می شود از شلغم خارج می گردد.

    بخارپز کردنِ شلغم باعث میشه، مغزپخت و خوشمزه و بامزه! بشه و چون هیچ آبی به بافت‌هاش نفوذ نکرده، شل و آبکی نمیشه؛ با یک مقدار آویشن یا آبلیمو هم، خیلی خوشمزه میشه.

    البته نکته دیگه‌ای هم که کمک میکنه برای داشتن یک شلغمِ خوشمزه به نظر من اینه که سر و ته شلغم‌ها، موقع پخته شدن بهشون باشه و جدا نشه.

    اکثر اوقات شلغم‌های کوچیک و نقلی شیرین‌تر و خوشمزه‌تر از شلغم‌های درشت هستن، همینطور شلغم‌های سفیدِ سفید.

    برای پختن شلغم میتوانید از سبد های فلزی که مخصوص بخار پز کردن سبزیجات است نیز استفاده کنید، که در این صورت آب را در قابلمه ریخته، شلغم ها را روی سبد گذاشته، سبد را در داخل قابلمه قرار داده و بعد میپزیم.

    بعضی از شلغم ها پزا و برخی ناپزا میباشند و دارای طعم آنها متفاوت میباشند.

    طرز تهیه معجون شلغم و عسل برای سرماخوردگی

    خوردن معجون شلغم و عسل کمک می کند تا سرماخوردگی و سرفه و گلودرد خود را بدون نیاز به داروهای شیمیایی بهبود ببخشید.

    برای تهیه شلغم و عسل یا معجون عسل در شلغم، ابتدا شلغم ها را شسته وپوست بگیرید. سپس داخل شلغم ها را با قاشق خالی کنید. داخل هریک از شلغم ها را با یک قاشق مرباخوری عسل پر کنید البته دقت کنید که لب به لب پر نکنید.

    حالا شلغم ها را داخل یک ظرف مناسب مثل ظرف پیرکس که حمل حرارت داشته باشد یا قابلمه ای با دیواره بلند قرار دهید. درب ظرف را ببندید.حالا یک ظرف دیگر مثل قابلمه را تا نیمه آب کنید و ظرف حاوی شلغم ها را داخل آن قرار دهید.

    می توانید شلغم ها را مستقیم داخل آب قرار دهید. قابلمه آب را روی حرارت قرار دهید و شعله را خیلی کم کنید.حدود ۲ ساعت بعد، شعله را خاموش کرده و اجازه دهید شلغم ها خنک شوند. وقتی شلغم ها خنک شدند، مایع داخل آن ها را درون لیوان بریزید. این معجون را روزی ۳ وعده میل کنید تا سرفه و سرما خوردگیتان بهبود یابد.

    استفاده از شلغم در غذا ها

    اضافه کردن شلغم به غذایتان به شما کمک می کند از تمام مزایای اصلی آن بهره مند شوید. شما می توانید از شلغم و برگ هایش در پخت انواع سوپ ها و خوراک ها استفاده کنید بدین صورت که شلغم ها را به شکل مکعبی برش دهید و به خوراک سبزیجات شامل سیب زمینی، هویج، موسیر و کلم قمری و خوراک مرغ، گوشت گاو و بره اضافه کنید.

    استفاده از شلغم در سالادها

    شلغم های جوان یا کوچک را که در مراحل اولیه برداشت می شوند و دارای طعم شیرین و ظریفی هستند به صورت خام به همراه کلم، هویج و چغندر به سالاد سبزیجات اضافه کنید. شلغم ها ی بزرگ تر طعمی شبیه به چوب پیدا می کنند و برای استفاده در سالاد مناسب نیستند.

    شلغم را با چه چیزی بخوریم؟

    شلغم نفاخ و دیر هضم است پس بهتر است آن را با مصلح آویشن یا زیره مصرف کرد.

    شلغم پخته را با پوست بخوریم و یا بدون پوست؟

    با اشاره به اینکه منافذ ریز سطح شلغم، محل تجمع میکروب‌های موجود در خاک است، توصیه کرد:

     شلغم خام قبل از پختن شلغم و یا استفاده به صورت خام باید بخوبی با اسکاچ تمیز و شسته و هنگام مصرف شلغم پخته، پوست نازک روی آن نیز جدا شود.

    خوردن شلغم

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطلب پیشنهادی

    لازانیا خوشمزه

    طرز تهیه لازانیا خوشمزه با سس بشامل

    یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین غذاها لازانیا می باشد . لازانیا هم مثل ماکارونی یکی از …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.