قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » آشپزی » نحوه کار با دکمه های مایکروفر
فروشگاه اینترنتی ایلیار
مایکروفر
مایکروفر

نحوه کار با دکمه های مایکروفر

  • اجاق مایکروویو یکی از دستگاه های کارامد صرفه جویی در وقت و انرژی به شمار میرود. این دستگاه از امواج مایکروویو برای پخت غذا استفاده میکند.

    مایکروویو به معنی امواج کوتاه است.

    مایکروویو ها امواج الکترومغناطیسی با طول موج کوتاه و در نتیجه انرژی بالا هستند که از انها میتوان برای پخت مواد غذایی اب دار استفاده کرد. امواج مایکروویو در برخورد با اشیاء مختلف واکنش های متفاوتی دارند. مثلا فلزات این امواج را دفع میکنند موادی مانند شیشه و پلاستیک این امواج را عبور میدهند و مواد ابدار این امواج را جذب میکنند.

    با توجه به اینکه نحوه عملکرد دکمه‌های مایکروویو در هر مدل متفاوت است و بسته به نوع هر مدل، عملکرد دکمه های هر کدام با مدل های دیگر متفاوت است. به این دلیل، ما در این مطلب نحوه عملکرد دکمه‌های مایکروویو ال‌جی، سامسونگ، پاناسونیک، شارپ، کنوود، دوو و همچنین سولاردم را به طور کامل شرح دادیم. پس اگر در نحوه کار با دکمه های مایکروویو مشکل دارید یا کارکرد هر کدام از دکمه ها را نمی دانید، این مطلب را حتما مطالعه بفرمایید.

    مایکروویو ها و مایکروفر ها یکی از بهترین وسیله ها برای طبخ و گرم کردن غذا ها به شمار می روند. این وسیله ی فوق العاده، یک دستگاه مفید برای روز های گرم سال می باشد، چرا که مانند اجاق گاز باعث گرم شدن محیط نمی شود.

    اکثر مردم از مایکروویو ها فقط برای گرم کردن قهوه، ذوب کره، یا گرم کردن غذا های مانده در یخچال استفاده می کنند، در صورتی که با دانستن نحوه ی استفاده از مایکروویو شما  کار های خیلی بیشتری با مایکروویو می توانید انجام دهید.

    هرچقدر شما اطلاعات بیشتری از نحوه ی استفاده از مایکروویو را بدانید، می توانید نتایج بهتری به دست آورید. همچنین دانستن این نکات در آشپزی بسیار ارزشمند می باشند و در نهایت شما می توانید با دانش کافی از مایکروفر و مایکروویو از آشپزی لذت دو چندان ببرید و پختن انواع غذا ها در مایکروویو را امتحان کنید  و غذا های خاصی را در مایکروویو آماده کنید.  اگر شما جدیدا مایکروویو تان را خریداری کرده اید و از استفاده ی کاربردی آن اطلاعات کافی ندارید خواندن این مقاله می تواند کمک بسیاری به شما بکند. در ادامه با مجله اینترنتی ایلیار همراه باشید !

    مایکروفرها کارایی ها و امکانات متفاوتی دارند. اولین و تنها مورد که توی همه مایکروفر ها مشترک هست، استفاده از امواج یا اشعه مایکرو یا مایکرو ویو هست. به این ترتیب که با ایجاد انرژی جنبشی توی مولکول های ماده، باعث ایجاد گرما میشه. دومین امکان، امکان گریل هست. به این ترتیب که المنت هایی توی دستگاه وجود داره که داغ میشه و باعث میشه گرمای موضعی زیادی ایجاد بشه اما امکان کنترلش وجود نداره. یعنی این امکان نیست که براش دما تنظیم کنید و روی اون دما، گرما و حرارت رو نگه داره.

    طرز استفاده از مایکروویو
    طرز استفاده از مایکروویو

    مطالعه ی دفترچه ی راهنما مایکروفر

    یکی از کار هایی که در استفاده ی درست از مایکروفر و مایکروویو کمک بسیاری به شما می کند، خواندن دفترچه ی راهنمای مایکروویوتان می باشد.

    خواندن کتابچه ی راهنما تمامی دستور العمل های ایمنی و کاربرد مایکروویو را به طور کامل و دقیق به شما آموزش می دهد همچنین حالت های مختلف موجود و نحوه ی استفاده از هر یک نیز در دفترچه ی راهنما ذکر شده است.  اما در صورت گم شدن دفترچه یا زبان غیر قابل فهم کار یه مقدار سخت می شود.

    طرز استفاده از مایکروویو
    طرز استفاده از مایکروویو

    طرز استفاده از مایکروویو

    بعضی از مایکروفر ها امکان بخارپز هم دارند که باید حتما در ظروف مخصوص خودش این کار انجام بشه و دقیقا طبق نکاتی که توی دفترچه گفته شده. امکانات جانبی زیاد دیگه از قبیل یخ زدایی، برنامه های پخت از پیش تعیین شده و … هم وجود دارد.

    دکمه های مختلف مایکروویو و ماکروفر در مدل ها و برند های مختلف می توانند متفاوت باشند. اما ما در این مقاله به رایج ترین نماد ها و دکمه های استفاده شده در مایکروویو می پردازیم.

    دکمه ی start : این دکمه همان دکمه ی شروع به کار در مایکروویو می باشد. با فشار دادن این دکمه مایکروویو روشن می شود.  متوقف کردن پخت و پز و همه‌ی ورودی‌ها غیر از تایمی که تنظیم کردید پاک می شود.

    دکمه ی stop : در بعضی از مدل ها cancel نیز نوشته می شود. این دکمه برای توقف کار می باشد. اگر ۲ بار این دکمه را فشار دهید می تواند زمان را صفر کند و تنظیمات را به حالت اولیه بر گرداند.

    دکمه ی clock: در بعضی مدل ها  time  نیز نوشته می شود. این دکمه برای مدت زمان کار مایکروویو می باشد. برای تنظیم دستی زمان، شما باید ابتدا روی نماد ساعت فشار دهید و با استفاده از دکمه های ۱ تا ۹ ابتدا دقیقه و سپس ثانیه را مشخص کنید. به این ترتیب زمان مورد نظر خود را وارد کنید و در نهایت دکمه ی سبز رنگ یا اینتر  را برای شروع کار فشار دهید. در بضی مدل ها بعد از تنظیم ساعت باید دوباره دکمه ی ساعت را فشار دهید تا زمان تایید شود. در بعضی از مایکروفر و مایکروویو ها که اکثرا مدل های قدیمی تری هستند، دکمه ی تنظیم ساعت وجود ندارد، در عوض یک پیچ وجود دارد که شما با چرخاندن آن می توانید میزان زمان دلخواه خود را تنظیم کنید.

    حالت convection = کانوکشن = انتقال گرما = پیش گرمایش

    دکمه ی  convection به معنای هوای خشک می باشد و برای پخت انواع کیک و شیرینی استفاده می شود. و تقریبا مانند فر عمل می کند. 

    در حالت پیش گرمایش دستگاه باید حتما خالی باشد. 

    کانو کشن یعنی هوای خشک و داغ که برای پخت کیک و شیرینی استفاده می شود و باید جهت پخت هر نوع کیک یا شیرینی دستگاه را از قبل با کانو کشن ( مثل فر) گرم کنیم. 

    اما چیزی که برای ما مهمه و راحت تر از همه میتوانیم باهاش کار کنیم  convection هست؛ که احتمالا با اسم اختصاری CONV روی دکمه های مایکروفرتون میتونید ببینید. این امکان، هوای گرم رو به داخل مایکروفر میفرسته و به کمک سیستم تهویه ای که داره، این هوا رو در همه جای مایکروفر به صورت یکنواخت به گردش در میاره و دما رو در طول پخت کاملا یکسان و ثابت نگه میداره.

    تنظیم این حالت بسیار راحته. به این صورت که طبق دفترچه راهنما، وارد بخش کانوکشن میشید و دما رو روی دمای گفته شده توی رسپی تنظیم میکنید و اجازه میدید که گرم بشه. بعد از اینکه بوق زد و به شما اعلام کرد که به دمای تنظیم شده رسیده، بهش زمان میدید و پخت رو انجام میده. استفاده از مایکروفر یا همان مایکروویو برای پخت و پز، چون در زمان کوتاه تری غذا را میپزد باعث نگهداری بیشتر مواد مغذی موجود در غذا میشود.

    یرای درست کردن شیرینی ها بعد از مرحله پیش گرمایش:

    ابتدا ۱ بار stop را فشار دهید و درب دستگاه را باز کرده و زود سه پایه کوتاه و شیرینی را داخل دستگاه گذاشته و درب دستگاه را می بندیم و با کلید چرخان زمان پخت را مشخص و کلید start را می زنیم.

    نکته: دمای پیش گرمایش و پخت شیرینی ها طبق دستور فر گاز با همان زمان درست می شود.

    *** برای درست کردن کیک ها بعد از پیش گرمایش:

    ابتدا ۲ بار stop می زنیم تا دستگاه خاموش و صفر شود و سپس مایع کیک را در دستگاه گذاشته و برنامه پخت کیک را مشخص می کنیم.

    نکته: پیش گرمایش همه کیک ها ۱۸۰ درجه سانتی گراد می باشد.

    حالت گریل (Grill)= گریل = بریان کردن

    اگر میخواهید از تنظیمات گریل در مایکروویو یا ماکروفر استفاده کنید، می توانید این دکمه را انتخاب کنید و سپس دکمه ی استارت را فشار دهید.

    در واقع این قابلیت گریل در مایکروویو برای برشته کردن غذا ها به کار می رود.

    در بعضی مدل ها که قدیمی تر هستند، این قابلیت به صورت پیچی می باشد، پیچ را روی حالت  grill  بچرخانید و سپس دکمه ی  enter  و در نهایت گزینه ی  start را بزنید. روی حالت گریل احتیاجی به گذاشتن در پوش نیست. در این حالت می توانید از ۳ پایه ی فلزی نیز استفاده کنید.

    گریل (Grill) همان سرخ‌ کن یا برشته‌ کن است. از این دکمه می‌ توانید برای برشته کردن سطح غذای پخته شده استفاده کنید. در این حالت غذا بدون در پوش، روی پایه قرار می‌گیرد. دکمه گریل ممکن است تا سه درجه تنظیم داشته باشد که هر کدام مختص یک سری از غذاهاست.

    • گریل (۱) : حرارت زیاد و زمان کوتاه (فقط روی غذا برشته می‌ شود و سریع‌ تر عمل میکند) ماهی، مرغ، کیک، پیتزا و همبرگر.
    • گریل (۲) : حرارت کم و زمان زیاد (فقط روی غذا را برشته می‌کند) مانند مثال‌ های بالا با زمانی طولانی‌ تر تا حضور مهمان (زمانی که ما فرصت به اندازه کافی داریم).
    • گریل (۳) : حرارت و زمان در حد هم. فقط زیر غذا را برشته میکند. برای ته دیگ، ته چین، زیر کیک و زیر خمیرها استفاده میشه.

    دکمه combi = ترکیبی

    این دکمه در واقع ترکیب پخت و برشته کردن غذا را با هم انجام می دهد. در این حالت سیستم micro و grill به طور همزمان با هم کار می کنند.

    در این حالت همزمان غذا هم پخته و هم روی غذا برشته می شود. روی سه پایه بلند فلزی استفاده شود و غذا احتیاج به در پوش ندارد.

    یخ زدایی اتوماتیک در مایکروفر = دکمه ی  auto defrost

    این گزینه به معنای یخ زدایی اتوماتیک می باشد. با استفاده از آن می توانید مواد یخ زده را آب کنید. اگر یک بار این گزینه را فشار دهید و سپس دکمه ی چرخان ماده ی غذایی را انتخاب کنید، که این گزینه های روی دکمه ی چرخان شامل ۱- گوشت، ۲- مرغ، ۳- ماهی، ۴- نان می باشند. و در انتها گزینه ی اینتر و سپس گزینه ی استارت را بزنید.  در این حالت لازم است در حین کار شما درب را باز کنید تا غذا را بچرخانید. در صورت نیاز به چرخاندن غذا دستگاه بوق می زند. همچنین در این گزینه شما باید وزن غذا را نیز مشخص کنید.

    یکی از کاربردهای مایکروویو، گرم کردن غذاهای یخ زده می باشد. برای یخ زدایی مواد غذایی می توانید از دکمه auto defrost استفاده کنید. برای استفاده از این دکمه کافیست وزن غذا را مشخص کنید تا زمان گرم شدن به طور خودکار تنظیم گردد.

    1. فشردن کلید auto defrost
    2. انتخاب ماده غذایی مورد نظر با استفاده از کلید چرخان

    ۱-گوشت = Meat

    ۲-مرغ = Poultry

    ۳-ماهی = Fish

    ۴-نان = Bread

    1.  فشردن کلید اینتر
    2.  وزن موارد را به وسیله کلید چرخان انتخاب کنید ( وزن ها بر اساس کیلو گرم است مثلا ۱/۰ یعنی ۱۰۰ کرم یا ۱/۵ یعنی ۱ کیلو و ۵۰۰ گرم ).
    3. فشردن کلید استارت

    نکته: بین کار حتما باید مواد را باید چند بار زیر ورو کنیم تا یخ زدایی بطور کامل انجام شود.

    نکته: در یخ زدایی غیر اتوماتیک از ماکرو ۳۶۰ وات استفاده می کنیم و زمان از ۳۰ ثانیه به بالا که هر چه مقدار مواد بیشتر باشد زمان هم بیشتر می شود.

    نشانگر اتمام کار مایکروفر و مایکروویو : بعد از این که پخت و پز به اتمام برسد، دستگاه صدای بوق می زند و شما باید دکمه ی stop را بزنید تا صدای بوق قطع شود و درب را باز کنید و غذا را بیرون بیاورید.

    دکمه باز کننده درب

    جهت باز کردن درب آن را فشار دهید.

    باز کردن درب مایکروویو حین پختن غذا باعث توقف عمل پخت بدون لغو برنامه می گردد. عمل پخت بلافاصله پس از بستن درب و فشار دکمه شروع ادامه خواهد یافت. باز کردن درب مایکروویو در هر لحضه در جریان برنامه پخت، کاملا ایمن بوده و هیچگونه خطری از نظر تشعشع امواج مایکروویو وجود ندارد.

    لوازم جانبی مایکروویو ال جی

    • سینی شیشه ای

    الف) اگر حلقه چرخان و سینی شیشه ای سرجایشان نیستند اجاق را روشن نکنید.
    ب) تنها از سینی شیشه ای که مخصوص این مایکروویو طراحی شده است استفاده کنید. چیز دیگری را جایگزین سینی شیشه ای نکنید.
    پ) اگر سینی شیشه ای داغ است، قبل از تمیز کردن یا قرار دادن آن در آب اجازه دهید خنک شود.
    ت) غذا را مستقیم بر روی سینی شیشه ای نپزید. همیشه غذا را بر روی یک ظرف ایمن مایکروویو یا بر روی توری سیمی در مایکروویو قرار دهید.
    ث) اگر غذا یا ظرف آشپزی که بر روی سینی شیشه ای قرار داده اید به دیواره های مایکروویو بخورد، باعث می شود که سینی از حرکت بایستد و سینی بطور خودکار در مسیر مخالف خواهد چرخید. این طبیعی است.
    ج) سینی شیشه ای می تواند در هر دو جهت بچرخد.

    • حلقه چرخان

    الف) حلقه چرخان را باید به طور مرتب تمیز کرد تا از سر و صدای اضافی جلوگیری شود.
    ب) از حلقه چرخان و سینی شیشه ای باید با یکدیگر استفاده کرد.

    • سه پایه

    بررسی نحوه کارکرد دکمه‌های مایکروویو ال‌جی

    COOK MODE : شامل سه حالت :

    • Timed Cooking : این عملکرد به شما امکان می دهد مواد غذایی را برای زمان موردنظر خودتان بپزید.
    • Grill Cooking : این ویژگی به شما امکان می دهد که خیلی سریع غذای گریل شده و ترد داشته باشید. و نیازی نیست از قبل دستگاه را گرم کنید. دکمه GRILL برای برشته کردن روی غذاست که ظرف روی سه پایه بلند فلزی باید باشد.
    • Grill Combi.Cooking : با ویژگی پخت و پز ترکیبی می توانید با بخار و مایکروویو غذا را بپزید.

    INVERTER DEFROST : ویژگی INVERTER DEFROST بهترین روش یخ زدایی را برای غذاهای منجمد است.

    POPULAR MENU : منوی مایکروویو شما از قبل برنامه ریزی شده است تا به طور خودکار هر نوع مواد غذایی را بپزد. هر نوع غذایی را می خواهید انتخاب کنید تا به طور خودکار آن را بپزد.

    INVERTER COOK : این ویژگی به شما امکان می دهد با انتخاب نوع مواد غذایی و وزن مواد غذایی، بیشتر غذاهای مورد علاقه خود را بپزید.

    DAIL (افزایش/کاهش): منوی پخت را انتخاب کنید و زمان پخت و پز و وزن را تنظیم کنید. هنگام پخت و پز با عملکرد خودکار و دستی، می توانید با چرخاندن DAIL (به جز حالت یخ زدایی) زمان پخت و پز را در هر موقع افزایش یا کاهش دهید.

    SMART DIAGNOSIS (تشخیص هوشمند عیب دستگاه) : برای کمک به تشخیص مشکلات مایکروویو در حین تماس با شرکت مربوطه استفاده می‌شود و توسط کارکنان مرکز خدمات راهنمایی می‌شوید.البته باید از طرق این قابلیت به گوشی هوشمندتان وصل شوید.

    • Steam Cook
      برخی از مایکروویوهای ال‌جی، از قابلیت بخارپز برخوردار هستند؛ با کمک این قابلیت غذا مزه‌ی بهتری خواهند داشت و مواد مغذی بیشتری در آن‌ها حفظ می‌شود. پخت با بخار یا steam chef در مایکروویوهای ال‌جی شما را قادر می‌سازد که با سیستم بخار، غذا درست کنید.
    • Inverter Cook
      فناوری معکوس کننده غذا بر خلاف سایر اجاق‌های مایکروویو یک جریان قدرت پخت بی وقفه حتی در تنظیمات پایین تر ارائه میدهد. که با پختی دقیق عطر و بافت غذاهای مورد علاقه شما را حفظ میکند. سایر مایکروویوها تنظیمات حرارت کم را با روشن و خاموش شدن مکرر ایجاد می‌کنند که این امر می‌تواند منجر به بیشتر پختن لبه ها و سرد بودن قسمت های وسط غذا می‌شود. با معکوس کننده می‌توانید با سرعت و به راحتی غذاهای خوشمزه تری را در زمان کمی آبپز کنید و با حرارت ملایم بپزید.
    مایکروفر
    مایکروفر

    روش تمیز کردن مایکروویو

    هر گونه باقی مانده غذا در فر را می توان با تمیز کردن با یک دستمال مرطوب، پاک نمود.  در پخت توسط روش کانوکشن یا ترکیب، کثیف شدن ان بیشتر رخ می دهد. چهارپایه درون فر، صفحه گردان یا سینی روی ان قابل حرکت دادن هستند و می توان ان ها را با دست یا در ماشین ظرفشویی شست. هر گونه سررفتگی غذا را باید فورا تمیز کرد. بهتر این است که بعد از هر بار مصرف مخصوصا به طریق کانوکشن یا ترکیبی ان را تمیز نمود.

     

    استفاده از سرکه سفید برای تمیز کردن 

    برای تمیز کردن مایکروویو و جلوگیری از صرف وقت و تلاش برای سائیدن لکه‌ ها، فقط کافی است که یک چهارم فنجان سرکه و یک فنجان اب را مخلوط کرده، به مدت یک یا دو دقیقه درون مایکروویو قرار دهید و بگذارید تا مخلوط به نقطه جوش برسد. سرکه پاک کردن لکه‌ های غذایی را که داخل مایکروویو چسبیده‌ اند، اسان میکند و شما می‌ توانید با استفاده از یک اسفنج یا تکه‌ ای پارچه نرم لکه‌ ها را از بین ببرید.

     

    نکات استفاده از مایکروویو

    • ظروف ارکوپال، سرامیکی و پیرکسی که فاقد لبه های فلزی باشند برای استفاده در مایکروفر مناسب هستند. فقط اندسته از ظروف پلاستیکی که مخصوص مایکروفر ساخته شده اند برای استفاده در مایکروفر مناسبند.
    • درب مایکروفر خوردگی و زنگ زدگی نداشته باشد و به راحتی باز و بسته شده و لولای ان در وضع مناسبی باشد . و همچنین خوردگی و زنگ زدگی در درب و داخل مایکروفر نباید اشکار باشد.
    • وزن ماده ی غذایی نیز تأثیر مهمی در زمان پخت یا گرم کردن دارد. هرچه وزن مواد بیشتر شود، زمان استفاده از دستگاه نیز بیشتر میشود؛ ولی قدرت همیشه ثابت است.
    • برای بیرون اوردن غذا از مایکروفر محتاط باشید چرا که امکان دارد غذای درون ظرف مایکروفر داغ باشد در حالی که ظرف ان سرد است.
    • ظروف و وسایل سنگین را روی دستگاه قرار ندهید.
    • به هیچ عنوان مایعات قابل اشتعال را در ماکروفر قرار ندهید.
    • در مایکروویو از ظروف در بسته استفاده ننمایید.
    • برای پختن غذاهای یخ زده لازم است یخ انها قبل از پخت اب شود.
    • در پخت مایکروفر از مقدارکمتری اب استفاده کنید تا پخت سریعتر انجام شود .
    • به هیچ وجه در حالت مایکروویو دستگاه را خالی از مواد روشن نگذارید تا به موتور ان اسیبی وارد نشود.

     از ظروف فلزی در مایکروفر استفاده نکنید؛ از ظروف چینی شفاف و بدون حاشیه براق استفاده نمایید.

    • برای جلوگیری از خشک شدن غذا ظروف را با درپوش بگذارید.
    • مایکروفر نسبت به دستگاههای دیگر از دست دادن ویتامینهای مواد غذایی آن کمتر است.
    • به یاد داشته باشیم مقدار کم امواج مایکروویو برای ما ضرری ندارد ولی امواج تلفن، ماهواره و… برای ما مضر می باشد.
    •  دقت کنید که منافذ خروجی گرمای مایکروویو را نپوشانید تا به دستگاه آسیب نرسد.

    معنی کلمات روی مایکروفر و عملکرد هر یک از دکمه های آن در این مطلب بررسی و شرح داده شد. البته لازم به ذکر است که مواردی که به آن اشاره شد ممکن است در تمام برندها وجود نداشته باشند. بهترین انتخاب در این شرایط مراجعه به دفترچه راهنمای دستگاه می باشد.

     

    اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. ممنون که با مجله اینترنتی ایلیار همراه بودید!

    خوشحال میشویم صفحه اینستاگرام ایلیار را دنبال کنید .

    هم چنین در صورت تمایل از فروشگاه اینترنتی ایلیار دیدن کنید .

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۶ رای

    مطلب پیشنهادی

    طرز تهیه خوشمزه ترین آب طالبی تگری

    طرز تهیه خوشمزه ترین آب طالبی تگری

    طرز تهیه خوشمزه ترین آب طالبی تگری کیا مثل من آب طالبی تگری دوست دارن؟ طالبی یکی از …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.