قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » اخبار » درمان واژینیسموس با تمرینات کگل Kegel
فروشگاه اینترنتی ایلیار
درمان واژینیسموس
درمان واژینیسموس

درمان واژینیسموس با تمرینات کگل Kegel

  • خیلی وقتا پای صحبت خانوما که میشینی شروع میکنن ناله کردن از رابطه جنسیشون…. اینکه درد دارم، اصن دوست ندارم شروع کنم، وقتی شوهرم میاد سمتم تمام بدنم سفت میشه میترسم گریه میکنم و ….. شاید زیاد شنیده باشید این چیزارو و اکثرا هم جواب شنونده ها اینه که برو دکتر خودش برات پردت رو میزنه اونوقت راحت میتونی رابطه داشته باشی، البته اگه فقط اینو بگن خوبه.. خیلی ها شروع میکنن به ترسوندن طرف که هرطور شده دردم کشیدی بذار شوهرت کارشو کنه وگرنه میره سراغ زنای دیگه از تو دلزده میشه ممکنه ازت جدا شه و خیلی حرفای دیگه 😐 هیچوقت تا حالا به این فکر کردیم که شاید این مشکل یه جور بیماری باشه؟!!!! به جای اینکه صورت مساله رو پاک کنیم و یه راست بریم سراغ اینکه دکتر پرده بکارت رو پاره کنه… بهتره دنبال راهکار و درمان باشیم. و از همه مهمتر قبل از هر اقدامی با این بیماری آشنا شیم و بدونیم اصلا چی هست!!! اسم این بیماری واژینیسموس هست . در ادامه با مجله اینترنتی ایلیار با درمان واژینیسموس همراه باشید !

    واژینیسموس چیست ؟

    یه نمونه از اختلال جنسی در زنان هست که مانع رابطه جنسی طبیعی و خوشایند میشه. به زبان ساده بخوام بگم یعنی زن ترس از نزدیکی و دخول داره.

    واژینیسموس به معنی انقباض غیر ارادی عضلات اطراف واژن است که از ورود هر چیزی از جمله تامپون به داخل واژن جلوگیری می کند. این موضوع منجر به درد هنگام رابطه جنسی می شود و اغلب از زمانی شروع می شود که فرد برای اولین بار رابطه جنسی انجام می دهد.

    واژینیسموس یکی از علل بی میلی جنسی در زنان است. ممکن است از ابتدا به این بیماری دچار باشید و یا اینکه در طول زندگی با این مشکل مواجه شوید. اغلب واژینیسموس و طلاق رابطه مستقیمی دارند. زوجینی که بین آنها مشکل دخول و یا دخول دردناک وجود دارد، تنها راه حل آنها طلاق نیست. بلکه خوشبختانه این بیماری قابل درمان است. در این مقاله قصد داریم به یکی از این درمانها یعنی ورزش کگل برای واژینیسموس بپردازیم.

    شدت و میزان درد بین زنان مختلف متفاوت است و از نظر آماری حدود ۰٫۵ درصد خانم ها مبتلا به این بیماری هستند. در این مقاله درباره تمرینات و ورزش های واژینسموس و تاثیر آنها بر درمان واژینسموس صحبت می کنیم.

    درمان واژینیسموس
    درمان واژینیسموس

    علل ایجاد واژینیسموس

    این بیماری با سوء استفاده جنسی یا زخم گذشته، رابطه جنسی دردناک و عوامل عاطفی مرتبط است

    واژینیسموس به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می شود.

    واژینیسموس اولیه به این معنی است که فرد هیچ گاه قادر به برقراری رابطه جنسی بدون درد نبوده و به طور شایع در دختران نوجوان یا دخترانی که به تازگی وارد دهه ی سوم زندگی شان شده اند (بیست و یکی دو ساله)، رخ می دهد. این افراد وقتی برای اولین بار می خواهند تامپون بگذارند، تحت نمونه برداری پاپ اسمیر قرار بگیرند و یا رابطه جنسی داشته باشند، با درد مواجه شده و به مشکل خود پی می برند. خانم هایی که واژینیسموس دارند، اغلب تا قبل از اینکه اولین رابطه جنسی خود را داشته باشند، متوجه بیماری خود نمی شوند.

    واژینیسموس اولیه

    بغضی از عللی که می توانند منجر به واژینیسموس اولیه شوند:

    • عفونت های دستگاه ادراری
    • عفونت های قارچی واژن
    • تجاوز جنسی در گذشته
    • دردهای مزمن
    • استرس
    • ترس از درد رابطه جنسی یا پاره شدن پرده بکارت
    • هرگونه آسیب جسمی به ناحیه واژن
    • خشونت های داخل خانه و خانوادگی
    اغلب اوقات علت واژینیسموس اولیه ناشناخته می ماند.

    واژینیسموس ثانویه

    واژینیسموس ثانویه به این معنی است که فرد در گذشته مشکلی در مقاربت نداشته و اخیرا دچار واژینیسموس شده است.
    برخی علل واژینیسموس ثانویه از این قرارند:

    • عفونت قارچی
    • آسیب دیدن هنگام وضع حمل
    • ترس از دست دادن کنترل
    • اعتماد نداشتن به شریک جنسی
    • مشکلات و مسائل روحی و روانی

    از کجا بفهمم که واژینیسموس دارم؟

    علائم واژینیسموس بسته به شدتش در هر فرد متفاوته و به ترتیب شدت از خفیف تا شدید شامل موارد زیر هست:

    • نزدیکی دردناک
    • احساس درد هنگام استفاده از تامپون و یا هنگام معاینه زنانه
    • مقاربت بسیار سخت
    • اسپاسم کلی ماهیچه ها یا مشکلات تنفسی هنگام رابطه جنسی و عدم امکان دخول
    درمان واژینیسموس
    درمان واژینیسموس

    درمان واژینیسموس

    • اولین کاری که باید انجام بدیم اینه که به ماما یا متخصص مراجعه کنیم. تا بررسی بشه که مشکل بیماری های عفونتی یا ضخیم بودن پرد بکارت و … نباشه. در مواردی که اصلا اجازه معاینه داده نشه، معاینه باید تحت بیهوشی خفیف یا داروهای خواب آور انجام شه.
    • در مرحله بعد در صورت تشخیص واژینیسموس میتونید به درمان گر متبحر و دوره دیده که ممکنه ماما ،پزشک، روانپزشک و یا سکسولوژیست باشه مراجعه کنید. همزمان روی ابعاد جسمی و ذهنی کار شود.

    درمان های واژینیسموس اولیه و ثانویه مشابه هم هستند، با این تفاوت که در نوع ثانویه احتمالا افراد سریعتر به درمان ها پاسخ می دهند.

    درمان های واژینیسموس شامل انجام تمرینات و ورزش های خاصی برای تقویت عضلات واژن و لگن، لوبریکانت ها، درمان واژینیسموس با آر اف و حتی گاهی بی حس کننده ها نظیر لیدوکائین می باشد. گاهی استفاده از دیلاتور های هگار توصیه می شود که سایز های مختلف دارند و در واژن فرو می روند. اغلب در ابتدا از سایز های کوچک دیلاتور استفاده می شود و کم کم اندازه دیلاتور افزایش پیدا میکند. درمان جراحی برای واژینیسموس توصیه نمی شود و اغلب کاربردی ندارد.

    روان درمانی و مشاوره، هنگامی که مشکل اصلی فرد ترس و اختلالات روانی است، می تواند بسیار کمک کننده باشد.

    روش های مختلفی درمان واژینیسموس

    • درمان خانگی واژینیسموس با تمرینات کگل
    • درمان واژینیسموس با آر اف
    • درمان واژینیسموس با بوتاکس

    تمرینات کگل برای درمان واژینیسموس Kegel

    تمرینات کگل برای تنگی واژن، تمریناتی هستند که به تقویت عضلات کف لگن یعنی عضلات مثانه، راست روده و واژن کمک می کنند.

    کاری که انجام میدید انبساط و انقباض مهبل است.

    اغلب وقتی بیمار با مشکل رابطه جنسی دردناک مراجعه می کند، پزشک او را به انجام تمرینات کگل تشویق می کند. این تمرینات به تقویت عضلات کف لگن کمک می کنند و برای درمان بیماری هایی نظیر واژینیسموس و بی اختیاری ادراری در بانوان و انزال زودرس در آقایان توصیه می شود. طی انجام تمرینات، انقباض و شل کردن بخشی از عضلات کف لگن صورت می گیرد که به عضلات کگل معروف شده اند.

    برای اینکه اثرات قابل توجه تمرینات کگل را دریابید لازم است هر روز چندین نوبت و هر نوبت چندین دقیقه تمرینات را انجام بدهید و مدت یک تا سه ماه روی انجام تمرینات تمرکز کنید. این تمرینات هم چنین از افتادگی رحم پیش گیری می کند.

     

    تمرینات واژینیسموس باید روی کدام عضلات انجام شوند؟

    برای اینکه کاملا متوجه شوید باید روی کدام عضلات خود کار کنید، کافی است یک بار در حال ادرار کردن جریان ادرار خود را متوقف کنید. عضلاتی که باعث توقف جریان ادرار می شوند، همان عضلاتی هستند که می خواهیم تقویتشان کنیم.

    متوقف کردن ادرار یک یا نهایت دو بار در ماه به عنوان یک تمرین توصیه می شود. اما توجه داشته باشید که بیش از دو بار در ماه این کار را نکنید؛ چراکه می تواند نتیجه ی عکس داشته باشد و منجر به ضعف عضلات شود. هم چنین ممکن است به مثانه و کلیه هایتان آسیب برساند. برای این منظور تمرینات کگل و نیز تمرینات دیگری که به تقویت عضلات کف لگن کمک می کنند، توصیه می شود.

    روش انجام تمرینات کگل

    قبل از انجام این تمرینات حتما مثانه خود را خالی کنید.

    انجام تمرینات کگل با مثانه پر یا حتی نیمه پر، علاوه بر اینکه می تواند درد ایجاد کند، ممکن است منجر به خروج ادرار شود.

    می توانید تمرینات را در حالت نشسته روی صندلی و یا خوابیده انجام دهید.

    اگر پوزیشن خوابیده را انتخاب می کنید باید به پشت بخوابید، دستان خود را کنار بدن خود قرار دهید و زانوهایتان را خم کنید. سرتان هم باید پایین باشد تا فشار و دردی روی گردن وارد نشود. عضلات شکم و باسن خود را کاملا ریلکس نگه دارید.

    عضلات کف لگن خود را شل کنید. طوری که انگار می خواهید ادرار کنید. بعد عضلات لگنی خود را به آرامی به سمت داخل و بالا بکشید (طوری که خودتان انقباض و حرکت آن را به سمت بالای بدن خود حس کنید) و ۵ ثانیه نگه دارید. اگر حس می کنید ۵ ثانیه زیاد است، می توانید در ابتدا با ۲ یا ۳ ثانیه شروع کنید. بعد از انقباض، به مدت ۱۰ ثانیه استراحت کنید. هر هفته می توانید زمان انقباض را بیشتر کنید تا به ۱۰ ثانیه برسد. پس از آن هر نوبت ۱۰ ثانیه فشار وارد کنید و سپس ۱۰ ثانیه استراحت کنید.

    این کار را ۱۰ بار تکرار کنید. می توانید روزی ۳ یا ۴ بار این تمرین را تکرار کنید. اما بیش تر از این میزان توصیه نمی شود.

    تمرینات کگل تصویری
    تمرینات کگل تصویری

    انجام درست این تمرینات و دانستن تکنیک صحیح آن بسیار حائز اهمیت است و انجام آن به افرادی که تکنیک صحیح آن را نمی دانند توصیه نمی شود؛ چرا که ممکن است وضعیت بیماری را وخیم تر کند

    در حین تمرینات باید تمام تمرکزتان روی عضلات لگنی باشد و از انقباض و فشار به عضلات دیگر خودداری کنید. اگر پس از انجام یک سری از تمرینات در ناحیه کمر یا شکم خود احساس درد داشتید، باید بدانید که تمرینات را به درستی انجام نداده اید. در صورتی که تمرینات را به طور صحیح انجام دهید، باید بتوانید به راحتی عضلات را ۱۰ ثانیه در حالت انقباض نگه دارید. مطمئن شوید که هنگام انقباض عضلات به راحتی نفس می کشید.

    اگر به طور منظم تمرینات را انجام دهید، می توانید امیدوار باشید که پس از چند ماه نتایج آن را ببینید. بعضی از خانم ها نتایج بسیار خوبی می گیرند؛ هرچند در برخی دیگر نتایج تنها به پیشگیری از بدتر شدن مشکلات کمک می کند. متاسفانه بعضی از خانم ها پس از چند هفته نتیجه ای نمی بینند و تمرینات را رها می کنند. در صورتی که رسیدن به نتایج مناسب نیازمند تمرین مداوم است.

    اکثر بانوان به دلیل  احساس خجالت از وضعیت خود، هرگز به دنبال درمان واژینیسموس نمی روند. اگر شما نیز چنین احساسی دارید این را بدانید که واژینیسموس تقصیر شما نیست و این شرایط بطور کامل قابل درمان است. به دنبال یک پزشک مجرب و یک مشاور خوب باشید و با پیگیری درمان خود، زندگی جنسی سالم را تجربه کنید.

    دانلود برنامه درمان واژینیسموس کگل بر روی موبایل

    این برنامه و روی موبایلتون نصب کنید تا به طور منظم تمرینات کگل و انجام بدین

     

    سوالات پر تکرار درباره تمرینات کگل برای درمان واژینیسموس

    سوالات مختلفی درباره تاثیر تمرینات کگل برای درمان واژینیسموس سوال می شود. در این بخش، سوالات پر تکرار در این مورد را به همراه پاسخ آنها آورده ایم. این سوالات عبارتند از:

    تاثیر تمرین کگل برای واژینیسموس را کی می توانم احساس کنم؟
    اگر این تمرین را به طور مرتب انجام دهید، می توانید بعد از چند ماه نتیجه مثبت آن را مشاهده کنید.

    من نمی توانم برای ۵ ثانیه عضلات کف لگن را در حالت انقباض نگه دارم. باید چکار کنم؟
    برای شروع می توانید ۲ تا ۳ ثانیه این کار را بکنید. اما به مرور زمان سعی کنید بیشتر از ۲ ثانیه طول بکشد و به ۱۰ ثانیه مکث در هر انقباض برسید.

    تمرینات کگل را چند بار در روز باید تکرار کرد؟
    روزی ۳ الی ۴ ست ۱۰ تایی ورزش کگل برای واژینیسموس کافی است. بیشتر از این نباید تمرین کنید.

    موقع انجام تمرینات کگل باید نفسم را نگه دارم؟
    نگه داشتن نفس باعث می شود فشار درون شکم بیشتر شود. این کار اشتباه است. طی انجام ورزش کگل باید تنفس معمولی خود را داشته باشید.

    از کجا بفهمم ورزش کگل برای واژینیسموس را درست انجام می دهم؟
    باید بتوانید ۱۰ ثانیه انقباض را نگه دارید و راحت نفس بکشید. اگر بعد از تمرین احساس درد در ناحیه شکم دارید یعنی تمرین را درست انجام نداده اید.

    تمرینات کگل برای درمان واژینیسموس اولیه بهتر است یا برای درمان واژینیسموس ثانویه؟
    ورزش کگل برای درمان واژینیسموس خفیف موثر است. این روش زودتر برای درمان واژینیسموس ثانویه جواب می دهد. اگر واژینیسموس شما خفیف نیست باید از روش های دیگر درمان واژینیسموس استفاده کنید.

     

    اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. ممنون که با مجله اینترنتی ایلیار همراه بودید!

    خوشحال میشویم در صورت تمایل از فروشگاه اینترنتی ایلیار دیدن کنید .

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطلب پیشنهادی

    خرید هدیه برای همسر باردار

    هدیه برای همسر و خانم باردار چی بخریم ؟

    درخرید و انتخاب هدیه برای همسر باردار باید تبحر و تجربه کافی داشته باشید و با …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.