قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » اخبار » ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا
فروشگاه اینترنتی ایلیار
ثبت گوشی مسافری
ثبت گوشی مسافری

ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا

  • ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا

    یه موبایل برادرم از خارج کشور برام میخواد بفرسته. حالا موندم چطور موبایل و رجیستر کنم؟

    اگر به خارج از کشور سفر کنید و گوشی مثل آیفون ۸ را خریداری کنید که مشمول طرح رجیستری موبایل می‌شود باید ظرف ۳۰ روز عوارض گمرکی آن را پرداخت کرده و گوشی را در طرح رجیستری ثبت کنید. در ادامه این مطلب به آموزش روش های رجیستر کردن گوشی مسافرتی (طرح رجیستری) خواهیم پرداخت.

    طرح رجیستری گوشی های موبایل هم اکنون در فاز دوم خود به سر می‌برد. طبق این طرح باید تمام گوشی هایی که مشمول طرح رجیستری هستند حتما در سامانه همتا ثبت شده باشند و قانونی وارد کشور شوند. در غیر این صورت گوشی بعد از مدت زمان کوتاهی از کار خواهد افتاد.

    اخباری که این روزها به گوش می‌رسند از ظهور یک پدیده جدید در بازار موبایل ایران حکایت دارند، پدیده‌ای به نام اجاره پاسپورت برای رجیستری گوشی مسافری، طرحی که هرچند برای جلوگیری از قاچاق تبدیل شده بود اما حالا به راهکاری قانونی برای ادامه فعالیت قاچاقچیان موبایل هوشمند تبدیل شده است.

    مسافران سفرهای خارجی، دقت داشته باشند در صورتی که دستگاهی را از خارج کشور تهیه نموده‌اند و تمایل دارند بیشتر از ۳۰ روز از خدمات اپراتورهای داخل کشور، روی دستگاه خود استفاده نمایند باید نسبت به ثبت دستگاه خود اقدام نمایند.

    برای ثبت دستگاه، ابتدا باید عوارض دستگاه در گمرک پرداخت شود.

    هر نفر می تواند یک گوشی به صورت پستی و یک گوشی به صورت مسافری در هر سال ثبت کند.در خصوص پیگیری مبلغ عوارض گوشی به گمرک مراجعه نمایید.

    چقدر طول می‌کشد تا کد فعالسازی برایم ارسال شود؟

    پس از ثبت اطلاعات در گمرک و پرداخت عوارض، صفحه‌ی ارسال اطلاعات به همتا نمایان می‌شود که با انتخاب گزینه “ارسال اطلاعات به همتا” اطلاعات برای سامانه همتا ارسال می‌شود و در صورت تأیید اطلاعات توسط سامانه همتا، بلافاصله کد فعال‌سازی به شماره ی تلفن ثبت شده در گمرک پیامک می‌شود.

    لازم به ذکر است که فقط دستگاه‌هایی که اطلاعات آنها صحیح و کامل باشد ثبت می‌شوند.

    ثبت دستگاه مسافری صرفا باید با اطلاعات شخص مسافری که دستگاه را وارد کشور کرده است انجام شود،فرایند فعال سازی با هر شماره ای مایل بودید می توانید انجام دهید. واردات دستگاه به صورت مسافری می باشد و در صورتی که رویه تجاری پیدا نکند مشکلی وجود ندارد.

    دستگاه را ثبت کرده و پیام قانونی بودن دریافت کرده‌ام اما کد فعالسازی برایم ارسال نشده است

    در صورتی که دستگاه را به صورت مسافری ثبت کرده‌اید و دستگاه‌تان قانونی شده است ولی کد فعال‌سازی برای شما ارسال نشده است، با شماره همراهی که در گمرک ثبت کرده‌اید به سایت همتا به ادرس https://hamta.ntsw.ir مراجعه کنید. در بخش “ثبت اطلاعات مسافری” کد فعال‌سازی دستگاه مربوطه را مشاهده نمائید.

    سپس فرایند فعال‌سازی را طبق آموزش فعال‌سازی دستگاه انجام دهید.

    پرداخت عوارض دستگاه در گمرک، صرفاً برای مسافران سفرهای خارجی، به دو روش اینترنتی و حضوری انجام می‌گیرد.

    توصیه اکید می‌شود، جهت راحتی و تسریع در انجام فرآیند ثبت، از روش اینترنتی استفاده شود.

    دقت داشته باشید مسافران سفرهای داخلی، امکان ثبت دستگاه به صورت مسافری را ندارند.

    روش اول: پرداخت عوارض در گمرک به‌صورت اینترنتی

    مسافران خارجی می‌توانند با مراجعه به سایت اینترنتی گمرک به نشانیhttps://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister ، نسبت به پرداخت عوارض دستگاه خود اقدام نماید.

    لازم به ذکر است بنا اطلاع‌رسانی گمرک در سایت پرداخت مسافری، مسافران فقط تا ۳ ماه پس از ورود به کشور مهلت دارند تا از طریق این سایت گمرک، دستگاه خود را ثبت نمایند و در صورت اتمام این مهلت، گمرک وظیفه‌ای در قبال ثبت شناسه (IMEI) دستگاه مسافر نخواهد داشت.

    هر شخص مسافر در بازه زمانی سه ماهه ورود به کشور می تواند گوشی خود را در گمرک ثبت کند.

    متقاضی گرامی، صرفا مسافرانی که در فرجه ی سه ماهه بعد از ورود به کشور اقدام به ورود اطلاعات صحیح خود کرده اند، توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت کد فعال سازی برای آنها پیامک خواهد شد. لطفاً توجه داشته باشید به صورت سالانه هر مسافر امکان ثبت یک گوشی تلفن همراه را دارد. در صورت عدم رعایت موارد مذکور و هر گونه مغایرت اطلاعاتی با وجود ثبت و پرداخت عوارض گوشی تلفن همراه در سامانه گمرک، علاوه بر آنکه مبلغ پرداختی مسترد نمی گردد تجهیزات فعال سازی نخواهد شد.
     ثبت دستگاه مسافری صرفا باید با اطلاعات شخص مسافری که دستگاه را وارد کشور کرده است انجام شود،

    نحوه ثبت شناسه (IMEI) دستگاه در سایت اینترنتی گمرک، به‌صورت تصویری در زیر آورده شده است.

    مرحله یک:

    در اولین مرحله به سایت اینترنتی گمرک به نشانیhttps://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister ، مراجعه کنید.

    پس از ورود به سایت اینترنتی گمرک، در صفحه اول شناسه (IMEI) دستگاه خود را وارد نمایید.

    شناسه (IMEI) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شماره‌گیری #۰۶#*، قابل‌رؤیت است. برای انجام کلیه فرآیندها، باید ۱۵ رقم ابتدایی این شناسه (IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و …) استفاده شود.

    در دستگاه‌های معتبر و استاندارد، هر ۳ شناسه (IMEI) درج شده در هر ۳ محل، با یکدیگر یکسان است. بنابراین دقت داشته باشید که عوارض را برای شناسه (IMEI) واقعی دستگاه‌تان پرداخت کنید، چون در صورت رخ دادن اشتباه در وارد کردن شناسه (IMEI)، امکان تغییر آن وجود نخواهد داشت.

    ثبت تمام شناسه (IMEI) های دستگاه در گمرک

    دقت داشته باشید چنانچه دستگاه شما دوسیمکارته (دارای دو شکاف برای قرار دادن سیم کارت) است، با استفاده از علامت مثبت (+) سبز رنگ در پایین کادر سفید، حتما سایر شناسه‌ (IMEI)ها را نیز وارد نمایید. پس از تکمیل اطلاعات، گزینه دریافت اطلاعات از سامانه همتا را انتخاب کنید.

    خطای استعلام IMEI از سامانه همتا

    برای آشنایی با خطاهای سامانه و راه حل‌ها، می‌توانید صفحه خطاهای “استعلام شناسه از سامانه همتا” را ملاحظه نمائید.

    ثبت گوشی مسافری
    ثبت گوشی مسافری

    مرحله دو:

    در مرحله بعدی پاسخ استعلام از سامانه همتا نمایش داده می‌شود، اگر برند و مدل نمایش داده شده با برند و مدل دستگاه شما مطابقت دارد، گزینه ادامه را انتخاب کنید، در غیراین صورت با پشتیبانی سامانه همتا ۰۹۶۳۶۶ تماس حاصل فرمایید.

    مرحله سوم:

    در مرحله بعدی، مدل و مشخصات فنی گوشی و نوع دستگاه را از لیست انتخاب می‌کنیم.

    یکسان بودن برند و مدل انتخاب شده با دستگاه

    دقت داشته باشید چنانچه اطلاعات انتخاب شده در این مرحله با دستگاه انطباق نداشته باشد با وجود پرداخت عوارض، امکان دارد دستگاه شما ثبت نگردد.

    بنابراین حتما در ورود اطلاعات و انتخاب برند و مدل، نهایت دقت مبذول گردد.

    مرحله چهارم:

    پس از انتخاب برند، مدل و مشخصات فنی، باید اطلاعات هویتی مسافر وارد شود. ابتدا باید تابعیت مسافر انتخاب شود. اگر تابعیت مسافر، ایرانی است دقت داشته باشید حتماً باید شماره سیم‌کارت، کد ملی و شماره گذرنامه وارد شده، متعلق به شخص مسافر باشد. در غیر این صورت سایت گمرک، به مرحله بعد نخواهد رفت. درصورتی‌که مسافر، از اتباع غیرایرانی است، بایستی گزینه مربوطه را انتخاب نماید.

    مرحله پنجم:

    در ادامه یک کد امنیتی به شماره سیم‌کارتی که در مرحله قبل وارد شد، ارسال می‌گردد. این کد باید در قسمت مربوطه وارد شده و گزینه ادامه انتخاب شود.

    مرحله ششم:

    در این مرحله سایت گمرک ، شناسه پرداخت و مبلغ تعیین‌شده حقوق و عوارض گمرکی و اطلاعات هویتی را نمایش می‌دهد. در صورت تایید اطلاعات گزینه پرداخت را انتخاب کنید در غیراین صورت بنا به تغییرات مورد نیاز گزینه ی حذف یا برگشت به مرحله اول را انتخاب نمایید.

    مرحله هفتم:

    با انتخاب گزینه پرداخت، صفحه پرداخت اینترنتی نمایش داده می‌شود. در این مرحله لازم است تا درگاه پرداخت اینترنتی انتخاب شود.

    مرحله هشتم:

    در نهایت با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی، حقوق و عوارض گمرکی تعیین‌شده پرداخت می‌شود.

    مرحله نهم:

    پس از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، پیغامی مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن این فرآیند نمایش داده می‌شود.

    دقت داشته باشید حتماً کد پیگیری داخلی، کد پیگیری بانکی و شناسه پرداخت را تا حصول اطمینان از ثبت دستگاه خود در سامانه همتا نزد خود نگه دارید.

    مرحله دهم:

    پس از تکمیل فرآیند خرید به سایت گمرک برمی‌گردید و پیغام موفقیت آمیز بودن ثبت شناسه دستگاه نمایش داده می‌شود. پس از نمایش این پیغام گزینه ارسال اطلاعات به همتا را انتخاب کنید. توجه داشته باشید اگر در این مرحله گزینه ارسال اطلاعات به همتا را انتخاب نکنید اطلاعات شما برای سامانه همتا ارسال نخواهد شد و لذا کد فعالسازی دستگاه به صورت آنی برای شما پیامک نخواهد شد.

    مرحله یازدهم:

    پس از انتخاب گزینه ی ارسال اطلاعات به همتا پیغام زیر نمایش داده می‌شود و کد فعالسازی دستگاه برای شماره تلفن ثبت شده در گمرک پیامک می‌شود.

    اقدامات لازم در صورت عدم دریافت کد فعال سازی از همتا با وجود ثبت دستگاه در گمرک

    این امکان وجود دارد که شخص متقاضی نسبت به پرداخت عوارض گمرکی اقدام نماید، اما گمرک ج.ا.ا با توجه به قوانین و مقررات مربوطه، دستگاه را فاقد شرایط ثبت مسافری تشخیص داده و اطلاعات آن را به سامانه همتا ارسال نکند. بنابراین پرداخت موفق در سامانه گمرک لزوماً موجب ارسال اطلاعات توسط گمرک برای سامانه همتا نمی‌گردد.

    سامانه همتا پس از دریافت اطلاعات ارسالی گمرک، ابتدا صحت ظاهری و کامل بودن اطلاعات دریافتی (از جمله صحیح بودن فرمت شناسه IMEI، موجود بودن هر دو شناسه گوشی‌های دوسیمکارته، موجود بودن شماره سیمکارت جهت ارسال کد فعالسازی و . . .) را بررسی و پس از اطمینان از صحت اطلاعات، نسبت به رجیسترکردن دستگاه و ارسال کد فعالسازی برای فرد متقاضی اقدام می‌نماید.

    بنابراین، اگر عوارض دستگاه خود را پرداخت نموده اید اما دستگاه شما هنوز در سامانه همتا ثبت نشده است، باید موضوع را از گمرک پیگیری نمایید تا در صورت نیاز به تکمیل یا ویرایش اطلاعات، اقدامات لازم انجام گرفته و اطلاعات اصلاح شده از طرف گمرک برای همتا ارسال گردد.

    خاطر نشان می شود، در زمینه ثبت دستگاه مسافری و اصلاح و ویرایش اطلاعات هویتی مسافر و دستکاه ایشان، نیاز به هیچ گونه ارتباطی با همتا نبوده و به محض اینکه اطلاعات اصلاح شده از طرف گمرک برای همتا ارسال شود، مشکل حل خواهد شد.

    ثبت گوشی مسافری
    ثبت گوشی مسافری

    نکاتی که باید در مورد رجیستر کردن گوشی مسافرتی به خاطر داشته باشید!

    برای رجیستر کردن گوشی مسافرتی (طرح رجیستری) به موارد زیر دقت کنید:

    برای رجیستر یک گوشی یا باید مسافر باشید که در دو ماه اخیر وارد کشور شده باشید یا یک پاسپورت معتبر خریداری کنید

    • پس از پرداخت هزینه گمرک به صورت آنی اطلاعات گوشی شما برای سامانه همتا ارسال می‌شود و این پروسه ممکن است تا چند روز به طول بیانجامد.
    • طبق بخشنامه سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران، مسافر فقط ۳۰ روز پس از ورود به کشور مجاز به اظهار تلفن همراه و پرداخت عوارض آن خواهد بود.
    • در صورتی که مسافر پرداخت عوارض گمرکی گوشی مسافرتی را به تاخیر بیندازد (یعنی در روزهای پایانی مهلت ۳۰ روزه اقدام به پرداخت عوارض کند)، ممکن است گوشی او قطع گردد.
    • اگر گوشی به دلیل تاخیر در پرداخت هزینه گمرک قطع شود، کاربر همچنان می‌تواند با طی کردن مراحل شرح داده شده و پرداخت حق گمرک گوشی و سپس ثبت گوشی در سامانه همتا از آن استفاده کند. پس گوشی برای همیشه قطع نمی‌شود!
    • در صورتی که به منظور اظهار و رجیستر کردن گوشی مسافرتی به شکل حضوری به دفاتر گمرک مراجعه کنید، نیازی به ارائه مشخصات سیم کارت و شماره تماس نخواهید داشت.

    اگر هم این زمان طولانی شود، می‌توانید از طریق گمرک و شماره ۰۲۱۴۳۸۹۱ اقدام به پیگری کنید، اگرچه طبق تجربه ما، به طور معمول پاسخی به تماس داده نمی‌شود و این امر، روند پیگیری را بسیار دشوار می‌کند.

    اگر سوال و یا نکته‌ای در ارتباط با رجیستر کردن گوشی خود دارید، در بخش دیدگاه‌ها با سایرین به اشتراک بگذارید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطلب پیشنهادی

    خرید هدیه برای همسر باردار

    هدیه برای همسر و خانم باردار چی بخریم ؟

    درخرید و انتخاب هدیه برای همسر باردار باید تبحر و تجربه کافی داشته باشید و با …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.