قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » اخبار » اجتماعی » مراحل تعویض شناسنامه قدیم و المثنی
فروشگاه اینترنتی ایلیار
مراحل تعویض شناسنامه
مراحل تعویض شناسنامه

مراحل تعویض شناسنامه قدیم و المثنی

  • سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در خصوص شرایط تعویض شناسنامه طرح قدیم و دریافت شناسنامه جدید توضیحاتی را ارائه کرد. با مجله اینترنتی ایلیار همراه باشید

    سیف الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با توجه به شرایط تعویض شناسنامه طرح قدیم، گفت:

    این افراد باید با در دست داشتن شناسنامه و عکس تمام رخ (۳ قطعه) به دفاتر پیشخوان دولت یا پست مراجعه و پس از تکمیل فرم مربوطه درخواست تعویض شناسنامه بدهند.

    وی افزود: در شهرستان‌ها شناسنامه طرح جدید ۱ الی ۲ روزه صادره و توسط پست به نشانی فرد ارسال می‌شود، اما این امر در پایتخت کمی‌ زمانبر است و یک هفته الی ۱۰ روز به طول می‌انجامد.

    سخنگوی سازمان ثبت احوال خاطرنشان کرد: در گذشته افراد برای تعویض و یا اعمال هر گونه تغییر در سند هویتی خود باید به محل صدور مراجعه می‌کردند، اما خوشبختانه امروزه این مشکل مرتفع شده و دیگر نیازی نیست افراد برای تعویض و یا اعمال هر گونه تغییر در شناسنامه به محل صدور مراجعه کنند.

    وی افزود: افراد می‌توانند به مراکز پیشخوان دولت یا دفاتر پست منطقه زندگی خود مراجعه و پس از ارائه درخواست، شناسنامه جدید دریافت کنند.

    بر اساس این گزارش، افراد برای تعویض شناسنامه باید علاوه بر شناسنامه طرح قدیم و ۳ قطعه عکس تمام رخ جدید، اصل کارت ملی، در صورت تاهل شناسنامه همسر و سند ازدواج و در صورت دارا بودن فرزند اصل شناسنامه فرزند را نیز به همره داشته باشند.

    سایت دفاتر پیشخوان دولت در تهران اعلام کرد که مردم برای دریافت شناسنامه جدید با ارائه اصل و تصویر مدارک (شناسنامه – کارت شناسایی از قبیل گواهینامه و گذرنامه و سایر مدارک عکس دار – کارت ملی – شناسنامه همسر و فرزندان تحت سرپرستی – قباله ازدواج و طلاق) میتوانند اقدام کنند.

    دفاتر پیشخوان دولت تهران، آمادۀ تعویض شناسنامه قدیمی با شناسنامه های رایانه ای هستند. این طرح، فعلا محدودیت زمانی ندارد.

    مردم برای دریافت شناسنامه های رایانه ای خود و تعویض شناسنامه های دست نویس با شناسنامه های جدید می توانند به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نمایند.

    سازمان ثبت احوال کشور، در یک همکاری مشترک حدود ۲۰ دفتر پیشخوان دولت را در سطح تهران ساماند داده و ۳۰ دفتر دیگر نیز در آینده نزدیک مجهز به پیشخوان خدمات هویتی می شود.

    این پیشخوان، صدور و تعویض شناسنامه و کارت ملی المثنی را بر عهده خواهد داشت و اقدامات آن با نظارت مستقیم سازمان ثبت احوال کشور صورت خواهد گرفت.

    شناسنامه های دست نویس، ایرادهای فراوانی از جمله امکان جعل و تصرف دارند، اما شناسنامه های رایانه ای از امنیت و کیفیت بسیار بالاتری نسبت به شناسنامه های قدیمی برخوردارند.

    ویژگیهای امنیتی و ضریب اطمینان بالا در شناسنامه های جدید را نیز از مزایای این شناسنامه است.

    دفتر خدمات ثبتی غیردولتی سازمان ثبت احوال و اداره کل ثبت احوال استان تهران اجازه لازم را برای تعویض شناسنامه های حوزه ثبتی تهران به دفاتر پیشخوان صادر نموده و دفاتر پیشخوان آمادگی پذیرش تقاضای مردم را در شهر تهران از ماهها قبل داشته اند.

    این طرح، فعلا محدودیت زمانی ندارد و مردم هر زمان که فرصت دارند می توانند به دفاتر پیشخوان مراجعه و نسبت به تغییر شناسنامه های قدیمی خود اقدام کنند.

    ارائه اصل و تصویر مدارک (شناسنامه – کارت شناسایی از قبیل گواهینامه و گذرنامه و سایر مدارک عکس دار – کارت ملی – شناسنامه همسر و فرزندان تحت سرپرستی – قباله ازدواج و طلاق) برای تعویض شناسنامه ضرورت دارد.

    این طرح در سایر نقاط کشور نیز به تدریج به اجرا درخواهد آمد.

    فهرست دفاتر پیشخوان دولت ارائه دهنده خدمات هویت ملی، در پایگاههای اطلاع رسانی دفتر خدمات ثبتی غیر دولتی سازمان ثبت احوال به نشانی http://sabteahval.ir/pishkhan و وب سایت ادارات کل ثبت احوال استانها منتشر شده است.

    مراحل تعویض شناسنامه
    مراحل تعویض شناسنامه

    مدارک مورد نیاز جهت صدور شناسنامه( تعویض و المثنی)

    • ۱٫اصل شناسنامه.
    • ۲٫ سه قطعه عکس ۴×۳ تمام رخ جدید ( برای اشخاص ۱۵ سال به بالا )
    • ۳٫ پرداخت هزینه متعلقه طبق تعرفه جاری.
    • ۴٫ چنانچه شناسنامه ای که جهت تعویض ارائه می شود فاقد عکس باشد ارائه اصل و تصویر مدارک معتبر عکس دار هریک از مدارک بر حسب مورد از قبیل ( گذرنامه ، کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت ، گواهینامه رانندگی ، کارنامه عکسدار دوره های تحصیلی راهنمایی به بالا ، معرفی نامه عکسدار محصلین از سوی مدرسه ای که مشغول تحصیل می‌باشند یا کارت شناسایی عکسدار کارکنان دوایر دولتی) الزامی است .
    • چنانچه صاحب شناسنامه فاقد هر یک از مدارک مذکور در بند۴ باشد از طریق معرفی وی به نیروی انتظامی، درخواست تأیید عکس خواهد شد .
    • – کارمندان دولت و یا کسبه(با جواز کسب) می توانند نسبت به تآیید هویت خود یا دیگری در ظهر عکسهای دارنده شناسنامه اقدام نمایند.مدارک شناسنامه المثنی۱-دریافت فرم اظهارنامه از پورتال و یا دفاتر پیشخوان.۲- تکمیل فرم اظهارنامه .۳- دو قطعه عکس ۴×۳ تمام رخ جدید با درج مشخصات سجلی (نام ، نام خانوادگی)، شماره شناسنامه ، تاریخ تولد ، محل صدور) در ظهر آن برای اشخاص ۱۵ سال به بالا ۴- اصل و تصویر مدارک عکسدار هریک از مدارک بر حسب مورد از قبیل ( گذرنامه ، کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت ، گواهینامه رانندگی ، کارنامه عکسدار دوره های تحصیلی راهنمایی به بالا ، معرفی نامه عکسدار محصلین از سوی مدرسه ای که مشغول تحصیل می باشند یا کارت شناسایی عکسدار کارکنان دوائر دولتی) الزامی است . – چنانچه صاحب شناسنامه فاقد هر یک از مدارک مذکور در بند ۴ باشد از طریق معرفی وی به نیروهای انتظامی ، درخواست تأیید عکس خواهد شد .
    • ۵- اصل وتصویرسند ازدواج و طلاق وشناسنامه فرزندان درصورت تآهل

    جهت اطلاعات تکمیلی به این سایت مراجعه کنید

    لیست دفاتر پیشخوان دولت تهران

    ‏نحوه مراجعه:

    برای تعویض شناسنامه کلیه ادارات ثبت احوال و دفاتر پیشخوان سراسرکشور آمادگی دریافت مدارک یاد شده را در ساعات و ایام اداری دارند.

    ضمناٌ درخواست تعویض شناسنامه در غیر از محل صدور شناسنامه بلامانع است که در این گونه موارد پس از تنظیم درخواست و آن به اداره ذیربط (محل صدور شناسنامه) نسبت به تعویض و تحویل آن اقدام خواهد شد.

    • متوسط مدت زمان ارائه خدمت : حداکثر ۱۵ روز
    • ساعات ارائه خدمت : وقت اداری
    • تعداد بار مراجعه حضوری : حداکثر ۲ بار
    • نحوه ی تحویل درخواست : حضوری
    • هزینه ارائه خدمت(ریال)به خدمت گیرندگان مبلغ تعویض ۱۵۰/۰۰۰ ریال , المثنی از ۳۰/۰۰۰ تا ۱/۰۰۰/۰۰۰ ریال

    مدت زمان تعویض شناسنامه

    مدیرکل اداره ثبت احوال استان تهران از کاهش زمان تعویض شناسنامه خبر داد و گفت: در حال حاضر از درخواستی که برای تعویض شناسنامه در دفتر پیشخوان داده می‌شود تا زمانی که شناسنامه جدید به درب منزل ارسال شود، کمتر از۲۰ روز طول می‌کشد که قصد داریم این مدت را به کمتر از ۱۵ روز برسانیم.

    عبدالله مقصودی فر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه صدور شناسنامه برای نوزادان در تهران در کمتر از یک روز برای متقاضیان انجام خواهد شد و در برخی از استان‌ها نیز کمتر از یکساعت شناسنامه برای نوزادان صادر می‌شود، اظهار کرد:

    فرآیند تعویض شناسنامه در اختیار دفاتر پیشخوان قرار داده شده است.زیرا این اقدام موجب سرعت‌دهی به کار مردم خواهد شد و متقاضیان مجبور نیستند مسافت طولانی را تا ثبت احوال طی کنند.

    وی ادامه داد: متقاضیان تعویض شناسنامه می‌توانند به یکی از نزدیکترین دفاتر پیشخوان که خدمات ثبت‌احوال را  ارائه می‌دهد مراجعه کرده و برای تعویض شناسنامه اقدام کنند.

    مدیرکل اداره ثبت احوال استان تهران افزود: قصد داریم سرعت تعویض شناسنامه را بالا ببریم. به طوری که شناسنامه ها را حداکثر ظرف ۱۵ روز به دست مردم برسانیم.

    در حال حاضر نیز  از زمان درخواستی که برای تعویض شناسنامه در دفتر پیشخوان داده می‌شود تا زمانی که شناسنامه جدید به درب منزل برسد کمتر از ۲۰ روز خواهد بود ولی سعی ما براین است که این مدت را به کمتر از ۱۵ روز برسانیم.

    تعویض شناسنامه در هر یک از حالات زیر صورت می‌گیرد:

    ۱- تعویض شناسنامه‌های نمونه قدیم دراجرای قانون ثبت احوال

    الف) با ارائه شناسنامه نمونه قدیم

    ب) بدون ارائه شناسنامه نمونه قدی

    ۲- تعویض شناسنامه‌های نمونه جدید مستعمل.

    ۳- تعویض شناسنامه ناشی‌از اجرای احکام صادره از محاکم دادگستری، تصمیمات متخذه هیات‌های حل اختلاف، آرای صادره از کمیسیون‌های تشخیص سن یا مصوبات نام خانوادگی.

    ۴- تجدید شناسنامه پس از رسیدن فرد به سن ۳۰ سالگی جهت تعویض عکس.

    ۵- تعویض شناسنامه پس از رسیدن فرد به ۱۵ سال تمام

    هر یک از اشخاص زیر می توانند با مراجعه به ادارات ثبت احوال و دفاتر پیشخوان سراسر کشور، نسبت به تنظیم و امضاء برگ درخواست تعویض شناسنامه (فرم شماره ۱) و دریافت شناسنامه جدید اقدام نمایند.

    ۱- اشخاص ۱۸ سال به بالا

    ۲- افراد کمتر از ۱۸ سال که دارای حکم رشد باشند

    ۳- پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود جهت فرزندان کمتر از ۱۸ سال

    ۴- مادر تا زمانی که در قید زوجیت پدر طفل باشد با ارائه شناسنامه خود

    ۵- سرپرست قانونی (قیم، امین، وصی) برای افراد صغیر و محجور با ارائه مدارک مستندکه سمت او احراز گردیده باشد

    توصیه‌های ضروری:

    ۱- از آنجائیکه شناسنامه منحصرا” مطابق مندرجات سند سجلی صادر خواهد شد لذا بهنگام دریافت شناسنامه تعویض شده آنرا بدقت مطالعه و چنانچه نواقصی مشاهده شد از دریافت آن تا رفع مغایرت خودداری شود.

    ۲- شناسنامه اشخاص باید در سن سی سالگی تمام با عکس همانسال صاحب آن تجدید (تعویض) شود.

    ۳- از آنجائیکه شناسنامه سند هویت اشخاص می‌باشد برای حفظ حقوق خود بدقت از آن نگهداری نمایید.

    ۴- ودیعه گرفتن و ودیعه گذاردن شناسنامه تحت هر شرایطی ممنوع است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطلب پیشنهادی

    خرید هدیه برای همسر باردار

    هدیه برای همسر و خانم باردار چی بخریم ؟

    درخرید و انتخاب هدیه برای همسر باردار باید تبحر و تجربه کافی داشته باشید و با …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.