قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » اخبار » خواص توت فرنگی ملکه میوه ها
فروشگاه اینترنتی ایلیار
خواص توت فرنگی ملکه میوه ها
خواص توت فرنگی ملکه میوه ها

خواص توت فرنگی ملکه میوه ها

  • خواص توت فرنگی ملکه میوه ها

    توت فرنگی یکی از میوه های خوشمزه با مزایای بسیار برای بدن است.

    در مطلب قبلی درباره مزایا و معایب آلوچه یا گوجه سبز صحبت کردیم در این مقاله از سایت ایلیار قصد داریم برخی از مزایای این میوه را با هم مرور کنیم.

    وقتی که صحبت از یک میوه خوشمزه و پرخاصیت در میان باشد مطمئناً توت فرنگی به خوبی قدرت نمایی خواهد کرد و سایر رقیبان چیزی کم نخواهد داشت.

    توت فرنگی ، که به عنوان ملکه میوه ها در آسیا شناخته می شود، میوه ای سرشار از ویتامین ها، مواد مغذی بود و خواص و فواید درمانی زیادی دارد. توت فرنگی میوه ای محبوب بوده و حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، فیبر و ویتامین می باشد.

    این میوه مغذی و پرفایده چربی خوب خون را افزایش داده، فشارخون را پایین می آورد و به شما برای محافظت در برابر سرطان کمک می نماید. این میوه جزو ۲۰ میوه پر از آنتی اکسیدان بوده و منبعی خوب برای تامین پتاسیم و کلسیم می باشد. فقط ۸ عدد توت فرنگی، ویتامین C ای بیشتر از ۱ پرتقال دارند. در ادامه به بررسی خواص و فواید این میوه خوشمزه و پرطرفدار می پردازیم.

    خواص توت فرنگی
    خواص توت فرنگی

    مصرف توت فرنگی چه خاصیت و فایده درمانی دارد؟

    مصرف انواع میوه ها و سبزیجات، از جمله توت فرنگی فوایدی بی پایان در پی دارد. با خوردن خوراکی های گیاهی، خطر بیماری های قلبی، دیابت و سرطان کاهش می یابد. همچنین مصرف مقادیر بالای میوه و سبزیجات برای سلامت پوست و مو، افزایش انرژی و کاهش وزن مفید می باشد.

    توت‌فرنگی می‌تواند خطر حمله‌ی قلبی را کاهش دهد

    مطالعه‌ای که توسط دانشکده‌‌ی بهداشت هاروارد در آمریکا و دانشگاهی در آنگلیای شرقی بریتانیا انجام شد رژیم‌های غذایی را در بین ۹۳۰۰۰ زن ۲۵ تا ۴۲ مورد بررسی قرار دادند. محققان دریافتند که خوردن سه وعده توت‌فرنگی یا بلوبری در هفته می‌تواند خطر حمله‌ی قلبی را تا ۳۲ درصد کاهش دهد.
    مصرف منظم آنتوسیانین نوعی فلانوئید که در خانواده توت ها موجود است، خطر حمله قلبی را تا ۳۲ درصد در زنان جوان و میانسال کاهش میدهد. همچنین کوئرستین، نوعی دیگری فلانوئید که در توت فرنگی موجود است، یک ضدالتهاب طبیعی بوده و تصلب شریان را کاهش داده و در تحقیقاتی که برروی حیوان ها انجام شد، آسیب ناشی از کلسترول بد خون (LDL) را کاهش داد.
    همچنین ممکن است کوئرستین خواص ضدسرطانی نیز داشته باشد، با اینحال تحقیق بیشتری در اینباره لازم می باشد. نتنها پتاسیم و فیبر موجود در توت فرنگی برای قلب مفید است، بلکه تحقیقات نشان داده است که توت فرنگی باعث کاهش نوعی آمینواسید که به لایه داخلی رگ ها آسیب می رساند، می شود.

    توت فرنگی
    توت فرنگی

    سکته مغزی 
    آنتی اکسیدان های موجود در توت فرنگی و همچنین پتاسیم بالای درون توت فرنگی باعث کاهش خطر لخته های خون خطرناک در مغز که باعث سکته مغزی می شوند، کمک می نمایند.

    سرطان
    همانطور که در بالا گفته شد، توت فرنگی حاوی آنتی اکسیدان هایی بوده که در برابر رادیکال های آزاد عمل کرده، رشد سلول های سرطانی را مهار کرده و باعث کاهش التهاب بدن می شود.

    فشارخون 
    بدلیل پتاسیم بالا در توت فرنگی، این میوه پرطرفدار برای افرادیکه دچار فشارخون بالا هستند، توصیه می شود. پتاسیم به خنثی کردن اثر سدیم در بدن کمک می نماید. مصرف کم پتاسیم همانقدر برای فشارخون بالا بداست که مصرف بالای سدیم برای فشارخون بالا بد می باشد.

    یبوست 
    مصرف خوراکی هایی که پر از فیبر و آب هستند به کاهش یبوست و اجابت مزاج راحت کمک می نمایند.

    دیابت 
    توت فرنگی قندی پایین و میزان فیبری بالا داشته و هردو این فاکتور ها به حفظ تعادل قندخون کمک می نماید. توت فرنگی یکی از خوراکی های مناسب برای افراد دیابتی می باشد. تحقیقات نشان می دهد که خوردن ۳۷ توت فرنگی در روز می تواند بطرز چشم گیری عوارض دیابت همچون نارسایی کلیه و نوروپاتی محیطی را کاهش دهد.

    بارداری 
    دریافت میزان کافی اسید فولیک برای زنان باردار لازم می باشد و توت فرنگی حاوی مقادیر مناسبی فولیک اسید است.

    افسردگی
    فولیک اسید موجود در توت فرنگی برای افسردگی نیز می تواند مفید باشد.

    برای تقویت حافظه
    توت‌فرنگی فقط برای بدن ما خوب نیست، برای مغزمان هم عالی است.

    مواد موجود در توت فرنگی نشان داده اند که می توانند باعث بهبود حافظه کوتاه مدت شوند. اگر می خواهید حافظه خود را تقویت کند، کمی توت فرنگی به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. این میوه پر از فیستین است که مسیرهای سیگنال دهنده را تحریک نموده و به بهبود حافظه کمک می کند. طبق تحقیقی که در مجله عصب شناسی منتشر شده، مصرف ۲ یا چند توت فرنگی در هفته کمک می کند که زوال حافظه در زنان مسن به تعویق بیفتد.

    جلوگیری از ریزش مو
    توت فرنگی حاوی فولیک اسید، الاجیک اسید، ویتامین ب۵ و ویتامین ب۶ است که نمی گذارند موها نازک شوند و بریزند. به علاوه مواد معدنی مانند منیزیم و مس به جلوگیری از رشد قارچ و شوره سر کمک می کنند. ماسک های مو که در خانه با توت فرنگی درست می کنید نیز برایتان موهایتان عالی هستند.

    مزایای توت فرنگی
    مزایای توت فرنگی

    دندان ها را سفید می کند
    اگر شما از آن دسته هستید که بسیار به دندان های سفید و درخشان علاقه دارید پس بهتر استاست توت فرنگی رارا امتحان کنید. نیمی از توت فرنگی را به دندان ها و لثه بکشید. اسید موجود در این میوه لکه ها را از بین می برد. همچنین به از بین بردن پلاک های دندانی کمک کرده و لثه ها را درمان و تقویت می کند. در زمان انجام این کار بگذارید آب این میوه مدتی باقی بماند سپس کمی آب گرم در دهان بگردانید.

    به کاهش وزن کمک می کند
    اگر نگران چربی های اضافه بدن خود در هنگام خوردن هستید بهتر است توت فرنگی بخورید. آنها فاقد چربی بوده و به عنوان تنقلات گزینه عالی محسوب می شود. یک فنجان توت فرنگیتنها حاوی ۰٫۶ گرم چربی است. همچنین متابولیسم بدن را افزایش داده و سطح انرژی بدن را در طول روز بالا نگاه می دارد.

    خطرات و احتیاط ها در مصرف توت فرنگی
    توت فرنگی یکی از میوه هایی است که مقادیر زیادی سم و آفت کش برروی آن استفاده می شود. برای اطمینان از سالم بودن میوه ای که میخورید از انواع ارگانیک آن استفاده نمایید. اگر قادر به خرید محصولات ارگانیک نیستید، مصرف توت فرنگی را ترک نکنید چرا که هنوز هم خاصیتی بسیار بیشتر از خطراتش در پی دارد.

    خواص توت فرنگی ملکه میوه ها
    خواص توت فرنگی ملکه میوه ها

    تاریخچه توت فرنگی:

    توت فرنگی سال هاست که در سرتاسر جهان کشت می شود:

    • ۲۳۴ قبل از میلاد: شواهدی وجود دارد که نشان می دهد توت فرنگی وحشی در ایتالیا رشد می کرده است.
    • ۱۳۰۰: فرانسه شروع به کاشت توت فرنگی برای استفاده در مقاصد پزشکی کرد.
    • ۱۴۰۰: راهبان اروپایی از توت فرنگی برای دست نوشته های خود استفاده می کردند.
    • ۱۵۰۰: کشت توت فرنگی در این سال ها رایج شده بود. افراد از آن برای مقاصد پزشکی استفاده می کردند.
    • ۱۵۸۸: توت فرنگی در ویرجینیا توسط اروپایی ها کشف شد
    • ۱۶۴۳: ساکنین اولیه ماساپوست از خوردن توت فرنگی که توسط هندی آمریکایی های بومی کاشته شده بود لذت بردند.
    • اواخر قرن هجدهم: اولین باغ توت فرنگی در فرانسه ایجاد شد.
    • ۱۸۳۵: اولین توت فرنگی آمریکایی کاشته شد
    • ۱۹۰۰: کالیفرنیا نیز شروع به رشد توت فرنگی کرد و در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد توت فرنگی آمریکا را تولید می کند.

    حقایق جالب و جذاب در مورد توت فرنگی:

    • افراد بر این باورند که اگر توت فرنگی دوقلو را نصف کنید و آن را به جنس مخالف به اشتراک بگذارید به زودی با او ازدواج می کنید.
    • بیش از ۶۰۰ نوع توت فرنگی در جهان وجود دارد که هر کدام از آن ها طعم، اندازه و بافت متفاوتی دارند.
    • طرح توت فرنگی در سنگ های باستانی حک شده است. این گزینه علامت کامل بودن و نیکوکاری است.
    • مادام تالین به خاطر حمام کردن با ۲۲ پوند توت فرنگی مشهور و معروف است.
    • توت فرنگی به خانواده گل رز به همراه سیب و آلو تعلق دارد.
    • توت فرنگی به عنوان توت دسته بندی نمی شود.

    چگونه توت فرنگی را خریداری کنیم؟

    بهتر است توت فرنگی را به صورت ارگانیک تهیه کنید. اگر توت فرنگی ارگانیک پیدا نکردید بهتر است میوه دیگری به جای آن مصرف کنید. از خرید توت فرنگی غیر ارگانیک خودداری کنید. حدود ۶۰ نوع آفت کش مختلف در توت فرنگی ها یافت شده است.  توت فرنگی های کوچک خوشمزه تر و شیرین تر هستند.

    چگونه توت فرنگی را نگهداری کنیم؟

    بهتر است توت فرنگی را به محض خرید مصرف کنید. نگهداری آن در فریزر کیفیتش را بهبود نمی بخشد.

    • باید توت فرنگی را تنها برای چند ساعت در دمای اتاق نگهداری کنید. آنتوسیانین موجود در آن که مسئول رنگ قرمزش هست، به گرما حساس خواهد بود. به همین خاطر توت فرنگی در دمای گرم قهوه ای می شود.
    • توت فرنگی نشسته را باید با کیسه پلاستیکی پوشاند و در سردترین بخش از بخچال برای حداکثر دو روز نگهداری کرد.  این میوه به سرعت مواد مغذی خود را از دست می دهد.
    • زمانی که برای خوردن توت فرنگی آماده هستید آن را بشویید. برای شستن ، ان ها را زیر آب سرد بشویید. توت فرنگی را در آب شناور نکنید زیرا طعم و رنگ خود را از دست می دهند.
    • اگر می خواهید توت فرنگی را منجمد کنید، آن ها را به آرامی بشویید، اجازه دهید خشک شوند . سپس ان ها را ظرف فر قرار دهید و منجمد کنید. بعد از اینکه منجمد شد آن را در کیسه زیپ دار قرار دهید.مطمئن شوید که هوای موجود در کیسه را می گیرید.

    روش شست و شوی توت فرنگی

    از آنجا که سطح توت ‌فرنگی دارای خلل و فرج فراوانی است و پوست یکنواختی ندارد، سموم دفع آفاتی که برای پرورش این میوه به کار برده می ‌شود، به راحتی در آن نفوذ کرده و باقی می ‌ماند و به راحتی نیز از آن خارج نمی ‌شود. از این رو، شستن این میوه با آب خالی نمی‌ تواند سموم را از روی آن پاک کند و بهترین روش این است که توت‌ فرنگی‌ را با آب‌ استرلیزه‌، شستشو داد تا توت‌ فرنگی‌ مصون‌ از هر گونه‌ میکروب‌ شود.
    همچنین باید نیم‌ ساعت‌ قبل‌ از مصرف‌ آن‌ را بشویید، زیرا دراین‌ مدت‌ مقدار کمی‌ از عطر آن‌ از بین‌ می‌رود ولی‌ اگر مدت‌ بیشتری‌ بگذرد، عطر آن‌ به‌ کلی‌ ناپدید می‌شود.
    بهتر است‌ قبل‌ از شستن‌، دستمال‌ نازکی‌ را تر کنید و توت‌ فرنگی‌ را در آن‌ بریزید، تا گرد و خاک‌ توت‌ فرنگی‌ گرفته‌ شود.

    طرز تهیه مربای توت فرنگی

    معمولا به دو صورت مربای توت فرنگی را درست میکنند. در روش اول میزان توت فرنگی و شکر برابر است. یک کیلوتوت فرنگی، یک کیلو شکر لازم دارد.

    طرز تهیه:

    ابتدا توت فرنگی ها را به مدت نیم ساعت خیس کنید تا گل و لای آن خارج شود. سعی کنید از توت های ریز و یکدست استفاده نمایید تا مربای شکیل تری داشته باشید. شکر را لابه لای توت ها بریزید و ظرف مورد نظر را به مدت ۱۲ ساعت در یخچال بگذارید. این کار باعث میشود تا توت ها آب بیاندازد. هر چه توت ها رسیده تر باشد، آبی که از آن خارج میشود بیشتر است. موقع پخت این مربا معمولا آب اضافه نمیشود. یا اگر هم اضافه شود یک استکان کوچک.

    طرز تهیه شربت توت فرنگی

    مواد اولیه :
    توت‌ فرنگی – دو کیلو
    شکر – ۵/۲ کیلو
    آب – دو پیمانه
    ژلاتین – یک قاشق سوپخوری
    آب – نصف پیمانه

    طرز تهیه:
    داخل یک ظرف لعابیتوت فرنگیهای تمیز شسته و خشک شده و بدون کاسبرگ را یک ردیف ریخته و یک ردیف شکر می‌ریزیم. این کار را تا انتهای توت‌فرنگی و شکر ادامه می‌دهیم و به مدت ۲۴ ساعت در یخچال قرار داده تا آب آن خارج شود. آب خارج شده را به مدت پنج دقیقه در ظرف لعابی حرارت می‌دهیم.

    سپس آن ها را در پارچه سفیدی ریخته تا آب آن خارج شده و توت فرنگیها در پارچه بماند سپس دو طرف پارچه توت فرنگی ها را جمع کرده و آن را در ظرف لعابی دیگری که دو پیمانه آب درون آن ریخته‌اید قرار داده و روی حرارت بگذارید تا جوش بخورد و طمع و بوی توت‌فرنگی وارد آن شود و سپس دستمال را خارج کرده و آب توت فرنگی خارج شده را که از ابتدا کنار گذاشته‌‌ایم به ظرف لعابی اضافه کرده و روی حرارت بالا قرار می‌دهیم تا غلیظ شود. بعد از سرد شدن درون شیشه نگهداری کنید.

    آن‌قدر تهیه‌ی توت‌فرنگی راحت و سهل‌الوصول است که شما می‌توانید به یک سری از روش‌های مختلف از آن لذت ببرید. آنها خوشمزه هستند به راحتی بریده می‌شوند و با ماست محلی یا غلات سرو می‌شوند یا می‌توان به آنها آب اضافه کرد تا یک نوشیدنی خوشگوار درست شود. پس چرا ماجراجو نباشیم و یک چیز جدید را امتحان نکنیم؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطلب پیشنهادی

    خرید هدیه برای همسر باردار

    هدیه برای همسر و خانم باردار چی بخریم ؟

    درخرید و انتخاب هدیه برای همسر باردار باید تبحر و تجربه کافی داشته باشید و با …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.