قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » آرایش و زیبایی » آرایش صورت » کامپوزیت دندان / مزایا و معایب
فروشگاه اینترنتی ایلیار
کامپوزیت دندان
کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان / مزایا و معایب

  • مزایا و معایب

    اگر دندان شکسته یا ترک خورده دارید؛ کاشت کامپوزیت دندان می‌تواند بهترین روش پوشاندن عیوب ظاهری دندان های شما باشد.فرآیند نصب کامپوزیت ونیر بسیار ساده است؛ به طوری که دندان پزشک می تواند فقط طی یک جلسه، رزین های کامپوزیت را روی دندان های شما فرم دهد و با روشی سریع، کم هزینه و زیبا، طرح لبخند شما را اصلاح کند. با این وجود برای انتخاب روش اصلاح طرح لبخند خود بهتر است بدانید معایب کامپوزیت چیست و آیا کامپوزیت ونیر به دندان ها آسیب می زند؟

    در ادامه با مجله ایلیار همراه باشید

    خوشبختانه امروزه باتوجه به‌ پیشرفت‌هایی که‌ در علم و تکنولوژی و بخصوص‌ در زمینه زیباسازی دهان و دندان صورت‌گرفته، یکی‌از متداول‌ترین‌ روش‌هایی که‌ برای‌ داشتن لبخندی زیبا به‌کار می‌رود.

    روکش کردن دندان ها می‌باشد که‌جلوه ظاهری دندان و لبخند فرد را بسیار زیباتر میسازد.

    به‌طوری که‌ در دو دهه اخیر شاهد آن‌بودیم که‌ هر روز مواد جدیدتری برای ترمیم و زیبایی دندان ها ساخته میشود.

    اکثریت مردم لبخند خود را در صورت امکان بهبود می بخشند.

    در حقیقت ۷۶٪ مردم از لبخند خود احساس اعتماد به نفس نمی کنند. ۴۸٪ از مردم در مورد لبخند و ظاهر دندانهای خود رضایت ندارند.

    ۷۷٪ از مردم بر این باورند که داشتن لبخند عالی به لحاظ روحی و جسمی به آنها کمک می کند. ۶۷٪ از مردم احساس می کنند که داشتن لبخند زیبا به آنها کمک می کند تا روابطشان بهتر شود.

     

    موندگاری کامپوزیت دندان

    ونیر دندان چیست ؟

    ونیر دندان لایه‌هایی‌از روکش هستند که‌متشکل‌ از مواد همرنگ دندان میباشند وبه منظور اصلاح رنگ دندان، ترمیم موضعی ، کاربرد زیبایی ویا رفع عیوب دندانی مورد استفاده‌قرار میگیرند.

    امروزه‌با استفاده‌از ونیر کامپوزیت میتوان یکی‌از بهترین درمان ها را برای‌ایجاد لبخندی زیبا در بیماران انجام‌داد. در یک تعریف میتوان این‌گونه عنوان‌کرد که ونیر کامپوزیت ترکیبی‌از مواد زمینه‌ای هستند که‌در اثر ترکیب ذراتی به‌نام فیلر به‌استحکام بالایی‌دست خواهند یافت. به‌عبارت دیگر این‌ترکیب خمیری‌ شکل‌ است به‌وسیله تابش نور در طول موج خاص به صورت سفت و سخت در خواهد آمد. بعداز سفت‌شدن، بوسیله پولیش دادن‌ به‌ آن‌ شکل مناسب‌ میدهند تادر دهان موجب‌ اذیت کردن‌دیگر دندان هانشود.

    دو روش دندانپزشکی زیبایی که بسیار محبوب هستند روکش های کامپوزیت و روکش های لمینت سرامیکی هستند. در این مطلب در مورد مزایا و معایب روکش های کامپوزیت دندان صحبت خواهیم کرد.

    موندگاری کامپوزیت دندان

    کامپوزیت چیست؟

    یک روکش کامپوزیت دندان از ماده پر کننده رزین کامپوزیت ساخته شده است. مواد کامپوزیت توسط متخصص دندانپزشکی زیبایی بر روی کل سطح جلوی دندان قرار داده می شود تا زشتی های دندان را بپوشاند و یک لبخند زیبا و درخشان را بدست دهد.

    مشابه با روکش لمینت دندان ، از روکش های کامپوزیت دندان نیز می توان در بهبود بسیاری از مشکلات دندانپزشکی استفاده می شود

    دندانهای خرد شده می توانند با روکشهای کامپوزیت اصلاح شوند
    کامپوزیت ونیر می تواند دندانهایی با شکل نادرست را اصلاح کند و زشتی دندان ها را بپوشاند
    اگر دندانها خارج از خط و یا خیلی نزدیک به هم باشند و به اصطلاع شلوغ باشند، کامپوزیت دندان می تواند جایگزینی برای ارتودنسی باشد.
    کامپوزیت دندان در بستن شکاف و فاصله بین دندانها بسیار عالی هستند. نسبت دندان ها در این روش می تواند کامل شود.

    معایب کامپوزیت دندان

    تغییر رنگ در طول زمان و طول عمر کم، ونیرها پوسته های نازکی هستند که به سطح دندان شما پیوند می خورند تا زیبایی بهتری پیدا کند. روند نزولی ونیرهای دندانی شامل موارد زیر است:

    قابل برگشت نیستند.

    در صورت ابتلا به بیماری لثه ، دندانهای ضعیف یا موارد دیگر ، کامپوزیت ها انتخاب مناسبی نیستند.

    کامپوزیت هزینه بیشتری نسبت به لمینت دندان دارند.

    دندانهای طبیعی شما ممکن است نسبت به دمای گرم و سرد حساس تر شوند

    به‌منظور دوام و پایداری بیشتر دندان هایی‌که تحت درمان ونیر کامپوزیت قرار گرفته‌اند توصیه میشود فرد از مصرف زیاد غذاهای سخت و خشک تاحد امکان خوددارى‌کند. برای مثال عادت تخمه شکستن‌و یا ناخن جویدن میبایست ترک شود ویا فرد مراقب هسته میوه‌ها باشد که‌در حین جویدن روى دندان هافشار زیادى وارد نشود و البته بایست توجه داشت‌که چنانچه دندان ونیر کامپوزیت شده دچار شکستگی و یا آسیب شود به راحتی قابل ترمیم است.

    با توجه به مواد رزین کامپوزیت ، کامپوزیت دندان می تواند لکه دار شود به خصوص اگر رژیم غذایی شما شامل مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی باشد.
    طول عمر کامپوزیت دندان از روش مشابه آن یعنی لمینت دندان، کمتر می باشد.
    به دلیل اینکه در طی مراحل کامپوزیت دندان، دندان ها تراشیده نمی شوند ، ممکن است نتیجه ی نهایی کامپوزیت کمی برجسته باشد.

     

    تغییر رنگ دندان ونیر کامپوزیت شده

     

    اگر فرد پس‌از درمان ونیر کامپوزیت در مصرف نوشیدنی‌های رنگ دار و دخانیات ، سیگار ، قلیان و . . . افراط کند و یا عاداتی همچون مصرف زیاد چای یا قهوه را داشته‌باشد ، ممکن‌است بخش‌هایی از لبه دندان تغییر رنگ داده و زیبایی خود را از دست بدهند.

    هر چقدر فرد در مصرف این مواد بیشتر زیاده روی داشته باشد ، تغییر رنگ دندان نیز بیشتر است ولى در صورت بهداشت مناسب و مراقبت ، تغییر رنگ کامپوزیت ونیر مشابه دندان طبیعى است و هر زمان لازم باشد مىتوان کامپوزیت دندان را پالیش و پرداخت کرد تا رنگ اولیه خود را حفظ کند.

    مزایای کامپوزیت دندان

    دندان به هیچ و یا حداقل آماده سازی دندان نیاز دارند ، از این رو دندان شما تا حد امکان حفظ می شود.
    کامپوزیت ونیر همچنین یک جایگزین ارزان تر برای روکش لمینت دندان هستند.
    کامپوزیت دندان فقط در یک جلسه دندانپزشکی قابل انجام است
    در صورت آسیب دیدن ، کامپوزیت به راحتی قابل ترمیم و یا تعویض می باشد.
    قیمت کامپوزیت دندان مقرون به صرفه می باشد و یک گزینه مناسب برای کسانی هست که بودجه کمی دارند. کامپوزیت ونیر تقریبا نصف قیمت لمینت دندان هزینه دارد.
    برای انجام کامپوزیت دندان نیازی به بیهوشی نخواهید داشت.

    عدم نیاز به تراش دندان ها، مینا و عاج، در نتیجه سالم ماندن دندان ها

    چنانچه تحت فشارهای‌بالا دچار پریدگی لبه یا شکستگی شدند امکان ترمیم و اصلاح آنها به‌راحتی وجود خواهد داشت؛ همانند دندان طبیعی.

    کامپوزیت دندان

     

    چه کسانی می توانند کامپوزیت دریافت کنند



    حتی اگر بخواهید دندان هایتان را کامپوزیت کنید ، ممکن است کامپوزیت دندان انتخاب مناسبی برای شما نباشد. مهم است که اطمینان حاصل کنید که کاندیدای خوبی برای دریافت روکش کامپوزیت دندان هستید. در حالت ایده آل برای دریافت کامپوزیت ونیر، دندان های شما باید سالم و عاری از پوسیدگی باشد. شما نباید از بیماری لثه رنج ببرید و نباید فردی باشید که دندانهای خود را خرد می کند یا به اصطلاح دندان قروچه دارید. برای اینکه بدانید کاندید مناسبی برای کامپوزیت دندان هستید یا نه ، بهتر است به یک متخصص دندانپزشکی زیبایی مراجعه کنید. دندانپزشک زیبایی پیش از انجام کامپوزیت وضعیت دندان های شما را بررسی می کند و اگر مشکل دندانپزشکی از قبیل پوسیدگی دندان و یا بیماری لثه داشته باشید، ابتدا این مشکلات را برطرف می کند و سپس کامپوزیت دندان را انجام می دهد.

    طول عمر کامپوزیت چقدر است؟

     

    ماندگاری کامپوزیت به عوامل زیادی بستگی دارد. نوع مواد کامپوزیتی مورد استفاده (تفاوت زیادی در کیفیت مواد کامپوزیت مختلف) وجود دارد. مراقبت های بعدی از کامپوزیت و عادت ها (به عنوان مثال اگر شما به نوشیدن بسیاری از نوشیدنی های رنگی ادامه داده و دندان های خود را خرد کنید ، این باعث کاهش طول عمر کامپوزیت دندان می شود). به طور متوسط ​​، کامپوزیت دندان می تواند بین ۵ تا ۱۰ سال دوام داشته باشد.

    تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان

    روکشهای کامپوزیت ونیر در مقایسه با روکشهای لمینت سرامیکی این مزیت را دارند که نیازی به شکل دادن دندان نیست و از این طریق ساختار دندان حفظ می شود. از طرف دیگر ، روکش های کامپوزیت این ضرر را دارند که با گذشت زمان به آرامی شروع به تغییر رنگ می کنند و درخشش خود را از دست می دهند. مقاومت و طول عمر بزرگترین تفاوت بین روکشهای کامپوزیت و لمینت است. روکشهای کامپوزیت دندان در یک جلسه دندانپزشکی روی دندان قرار می گیرند.

    چگونه از کامپوزیت مراقبت کنم؟

    مراقبت از روکشهای کامپوزیت تفاوت چندانی با مراقبت از دندانهای طبیعی شما ندارد. از دندان های خود به عنوان ابزار استفاده نکنید و از جویدن غذاهای خیلی سخت خودداری کنید. همچنین برای مراقبت از کامپوزیت دندان در سال دوبار توسط دندانپزشک خود معاینه شوید. غالباً مشکلاتی که برای کامپوزیت ایجاد می شود را می توان در اوایل به راحتی ترمیم کرد. اگر ویزیت توسط دندانپزشک را نادیده بگیرید و یک مشکل برای مدت طولانی اصلاح نشود ، ممکن است لازم باشد که روکشهای کامپوزیت ونیر خود را تعویض کنید.

    در صورت مراقبت روزانه از سلامت دهان و دندان ، طول عمر کامپوزیت دندان افزایش می یابد. توصیه می کنیم که: بعد از خوردن غذا و قبل از خواب ، مسواک بزنید. هر روز ۳۰ ثانیه از دهانشویه فلوراید استفاده کنید.

    دربرخی موارد طول‌ عمر ونیر کامپوزیت ها کم بوده‌و پس‌ از گذشت ۱۰ الی ۱۲ سال‌ لازم است‌با لایه‌های‌جدید عوض‌شوند.

    میزان براقیت‌این کامپوزیت ها نسبت‌به لمینیت های‌چینی کمتر می‌باشد ولی برخی روش‌ها برای افزایش جلا و براقیت آنها وجود دارد.

    لازم‌است بیمار پس‌از انجام ونیر کامپوزیت بهداشت بیشتری‌را رعایت‌نماید.

    ونیر های کامپوزیت به عنوان روش اصلاح طرح لبخند ارزان قیمت معایب خاص خود را دارند. این نوع و نیرها که جنس شان نسبت به لمینت پرسلین یا سرامیکی کیفیت پایین تری دارد؛ دوام و طول عمر نسبتاً کمی دارند. از دیگر معایب کامپوزیت دندان، کم بودن مقاومت آنها نسبت به زرد شدن و تغییر رنگ است. استحکام نسبتاً پایین آن ها موجب می شود شکستن، ترک خوردن یا افتادن از روی دندانها به عنوان یکی از عوارض جانبی متداول پس از کاشت کامپوزیت مشاهده شود. بنابراین زمانی که قصد دارید بهترین روش برای اصلاح طرح لبخند خود را انتخاب کنید بهتر است تمام مزایا و معایب کامپوزیت دندان را در مقایسه با لمینت سرامیکی در نظر بگیرید و پس از مشورت با دندانپزشک با تجربه بهترین روش را برگزینید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    مطلب پیشنهادی

    بهترین عطر پاییزی زنانه

    خوشبوترین و بهترین عطر پاییزی زنانه کدام هست؟

     عطر پاییزی زنانه بالاخره فصل زیبای پاییز هم داره فرا میرسه و از گرمای وحشتناک هوا کم …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.