قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » گردشگری » معرفی باغ موزه نگارستان در مرکز تهران
فروشگاه اینترنتی ایلیار
باغ موزه نگارستان
باغ موزه نگارستان

معرفی باغ موزه نگارستان در مرکز تهران

  • من چندین بار در طی روزهای بهاری، خود به باغ موزه نگارستان رفتم و شما را نیز به بهار نگارستان دعوت می‌کند.

    باغ موزه نگارستان که در بافت قدیمی محله های اطراف میدان بهارستان قرار دارد ، مکانی است که شما می توانید آرامشی بی حد و وصف را در آن بیابید ، به محض پا گذاشتن در آن حس و حال خانه های قدیمی سراسر وجود تان را پر می کند ، شما می توانید در کافه ای (کافه تهرون) که در همان ابتدای ورود به باغ قرار دارد بنشینید و تمامی باغ را از نظر بگذرانید و تصمیم بگیرید از کدام سمت شروع به گشت و گذار در باغ کنید ، می توانید در حین نوشیدن چای خوش عطری که در استکان های کمر باریک ریخته شده تصمیم بگیرید که اول نگاهی به کارگاه سفال گری بیاندازید یا اول به سراغ موزه کمال الملک بروید و پس از نگاه به آثار هنرمندانه او و شاگردانش ، از پشت ساختمان های قدیمی آجری قدم زنان بوی خوش سفال های پخته شده را دنبال کنید تا به کارگاه برسید در هر صورت تصمیم با شما است.

    باغ نگارستان در سال ۱۲۲۲ تا ۱۲۲۸ هجری قمری به دستور فتحعلی‌ شاه قاجار به‌ عنوان اقامتگاه تابستانی ساخته شد.

    باغ نگارستان با شماره ۲۰۸۲ در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    میدان بهارستان رسید‌ه‌ای و چیزی تو را دنبال خودش می‌کشاند.. میل به برگشتن به زمانی آشنا و قدیمی

    از کوچه‌ پس کوچه‌های قدیمی #تهران که بگذری،

    در دل یکی از همین کوچه‌های باریک که برخلاف شمایل نسبتا امروزی هنوز هم بوی طهران می‌دهد

    چشمت می‌خورد به باغ دلپذیر نگارستان

    پا که به باغ می‌گذاری ، حجم سبز و بنفش گلدان‌ها و طراوت دلربای حوض ایرانی است که تماما در برت می‌گیرد

    پله‌ها را دو تا یکی می‌کنی و غرق می‌شوی در طبیعت کوچک باغ

    طبیعتی با طعم گل انار و نیلپران آبی

    در باغ موزه نگارستان این اجازه را به شما می دهد تا در میان هیاهوی شهر تهران ،چند ساعتی آرمش زندگی های قدیمی را تجربه کنید.

    گشت و گذار در باغ موزه نگارستان

    وارد باغ شده‌ای و مسحور آبرا‌ه‌های دلربای باغی و انعکاس رنگین قشنگ‌شان.

    راست یا چپ ؟

    به چپ می‌روی و اولین حوض کوچک و دوست داشتنی باغ با همان گلدان‌های سبز و بنفش چشمانت را نوازش می‌کند

    دور حوض می‌چرخی و ابراه حوض و گلدان‌ها را دنبال می‌کنی…

    حوض نیلوفر

    از دور حوض‌ها و آبراه‌ها و انعکاس‌های سبز بیش‌تری‌ست که تو را می‌خواند..

    می‌روی و می‌روی

    خوابی یا بیدار ؟

    و اینجاست که نیلپران صورتی غوطه ور در آب روحت را جلا می‌دهند…

    گل انار و کتابخانه باغ

    در باغ پیش‌تر می‌روی و مسحور، با خودت حساب این همه زیبایی و اعجاب را نمی‌کردی

    همچنان به چپ می‌روی و در میان گل‌نارهای نارنجی باغ خود را گم می‌کنی…

    دمی در زیر درختان ایستاده‌ای و بهار دست نوازشش را بر سرت می‌کشد و بارانی نرم بر وجودت می‌باراند…

    راسته درختان انار را بالا و پایین می‌کنی و چشمت به دیواری با کاشی‌های آبی فیروزه‌ای می‌خورد.. دیوار کتاب‌خانه و مجسمه‌های مشاهیر

    پر از ذوق می‌شوی، ولی راه به جایی نمی‌یابد چرا که کتابخانه در حال تعمیر است…

    سمت راست باغ نگارستان

    در سمت راست و انتهایی باغ نگارستان، کارگاه و نمایشگاه سفال باغ قرار دارد که اغلب صبح‌ها باز است.

    پس از آن به سمت انتهای باغ که بروی، ورودی تالار روح الامینی را خواهید دید.

    در ورودی این تالار بسته است و برای بازدید از مجموعه عکس‌های مردم شناسی دکتر روح الامینی از همان در ورودی موزه می‌توانید وارد شوید.

    دکتر روح الامینی متولد کوه‌بنان کرمان و فارغ‌التحصیل ادبیات دانشگاه تهران است. او در طی این مجموعه عکس که نامش «از جست و جوی آب تا به دست آوردن نان» است، به تلاش مردمان ایرانی برای به دست آوردن نان می‌پردازد.

    گلخانه باغ

    اگر هنگام ورود به باغ به سمت راست بروی، اولین غرفه باغ، گلخانه سبز و قشنگ نگارستان است.

    گلخانه‌ای کوچک اما سرشار از طراوت و قشنگی

    کافه تهرون ، کافه سبز باغ موزه نگارستان

    بعد از گلخانه کافه پر از گل و صاحبان خوش برخورد آن است که توجهت را جلب می‌کند.

    میزهایی پر از گل و خنده‌های گل‌ناک و بوی گل!

    حوض آبی رنگ و گلدان‌های رز و اطلسی و مینا و …

    زیبایی‌ش به قدری دلرباست که می‌خواهی لحظه‌ای چند در آرامشش شریک شوی

    شربتی بنوشی و خوشی را دریابی

    اگر روزی دوست داشتید در کنار دیدن باغ موزه نگارستان و یا کمی پیاده روی در این فضای دل‌ انگیز به کافه‌ ای هم سر بزنید، کافه تهرون گزینه مناسبی است. این کافه درون محوطه باغ نگارستان قرار دارد و فضای با صفایی در بخش بیرونی و در فضای آزاد آماده کرده است، که حدود ۱۰ میز قدیمی با صندلی‌ های لهستانی کهنه دارد. احتمالا نشستن در فضای بیرون و در کنار درختان در هر فصل مخصوصا در دو فصل اول سال برایتان جالب و خاطره‌ انگیز خواهد بود. حدود ۶-۵ میز هم در فضای داخلی و در ساختمان کافه قرار دارد.

    در کافه تهرون بیشتر، موسیقی سنتی قدیمی که با حال و هوای کافه تناسب دارد پخش می‌ شود. اگر روزی به این کافه سر زدید ما پیشنهاد می‌ کنیم به جای قهوه‌ ها به سراغ عرقیات گیاهی بروید.

    موزه باغ و مجموعه‌ها

    در درون موزه چندین مجموعه و تالار به چشم می خورد که به خلاصه در زیر آورده شده است.

    موزه مکتب کمال‌الملک: کمال‌الملک در سال ۱۲۹۰ با تأسیس مدرسه مستطرفه که نوعی مدرسه هنر بود، به تعلیم و تربیت هنرجویان پرداخت که بسیاری از آن‌ها به مراتب عالی هنر دست یافتند. درمورد مکتب هنری کمال‌الملک می‌توان گفت مجموعه آثار شاگردان کمال‌الملک و پیروان راه و روش اوست. در این بخش مجموعه‌ای از مهم‌ترین آثار شاگردان نسل اول و نسل دوم کمال‌الملک در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند.

    مجموعه نقاشی‌های علی اسفرجانی: علی اسفرجانی هنرمندی برجسته در هنرهای دستی و ملی بوده که در ساخت

    مجموعه آثار مینیاتور و معرق چرم استاد علی اسفرجانی است که به وصیت ایشان ۱۸ تابلو مینیاتور و معرق از او به دانشگاه تهران هدیه شده است. این مجموعه هم‌اکنون در تالار اسفرجانی نگه‌داری می‌شود.

    عکس‌های موزه مکتب کمال‌الملک و مجموعه استاد اسفرجانی

    مجموعه ملک‌الشعرای بهار:  محمد تقی بهار ، شاعر ، ادیب ، روزنامه نگار ، استاد دانشگاه و سیاست‌مدار نامی ایرانی‌ست که در شهر #مشهد متولد شده است. در این مجموعه سردیس برنزی محمدتقی بهار، عکس، اسناد دیجیتال و تعدادی از اسناد و دست‌نوشته‌ها و کتاب‌های ملک‌الشعرای بهار را خواهید دید. این مجموعه  توسط خانم چهرزاد بهار ( فرزند ملک‌الشعرا ) به باغ موزه نگارستان اهدا شده است.

    مجموعه مردم نگاری: دکتر روح الامینی متولد کوه‌بنان کرمان و فارغ‌التحصیل ادبیات دانشگاه تهران است. او در طی این مجموعه عکس که نامش « از جست و جوی آب تا به دست آوردن نان » است ، به تلاش مردمان ایرانی برای به دست آوردن نان می‌پردازد. روح‌الامینی‌ در طی این مجموعه‌ عکس مراحل کاشت ، داشت و برداشت گندم و تهیه نان را در روستای کوه‌بنان به تصویر می‌کشد. مجموعه دکتر روح‌الامینی، علاوه بر جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی ، از لحاظ هنری نیز قابل توجه است.

    مجموعه مجسمه مینیاتورهای جهانگیر ارجمند: این مجموعه از مجسمه‌های مینیاتور توسط خود هنرمند در سال ۱۳۹۱ به باغ موزه اهدا شده است. جهانگیر ارجمند در طی این مجموعه تلاش کرد تا تاریخ فرهنگی، سیاسی و اجتماعی این سرزمین را در مجموعه خود به نمایش بگذارد.

    سردیس فردوسی: این سردیس را در بدور ورود به موزه خواهید دید که داستان بسیار جالبی دارد. در سال ۱۳۱۳ هجری خورشیدی و در طی جشن‌ هزاره فردوسی، مراسمات متعددی در ایران و دیگر کشورها برگزار شد. در آن سال ۴۱۰ دانشجوی ایرانی مقیم فرانسه تصمیم می ‌گیرند تا با مشارکت هم سردیسی از فردوسی را به لورنزی، مجسمه ساز فرانسوی سفارش دهند. لورنزی فردوسی را نمی‌شناخت و برای آن که بتواند او را در زهن خود مجسم کند، از دانشجویان خواست تا اشعار وی را برایش بخوانند. بدین ترتیب هر روز تعدادی دانشجو بخشی از اشعار فردوسی را ترجمه می‌کردند و برای مجسمه ساز می‌خواندند و لورنزی بر اساس مفاهیم اشعار و تصویرسازی‌های آن توانست مجسمه‌ای که امروز در باغ نگارستان قرار دارد را بسازد.

    تاریخچه باغ نگارستان

    باغ نگارستان و عمارت‌هایش در سال ۱۱۸۷ هجری خورشیدی به دستور فتحعلی شاه #قاجار و به عنوان اقامت‌گاه تابستانی وی بنا شد. باغ نگارستان در همان زمان خارج از محدوده شهر تهران بود و در طی حکومت ناصرالدین شاه در سال ۱۲۴۹ در داخل محدوده شهری قرار گرفت.

    باغ نگارستان دارای چندین عمارت و تالار با نام‌های تالار دلگشا، تالار سلام، تالار قلمدان و چند حوضخانه بود. علت نام‌گذاری این باغ، وجود نگاره‌ها و تمثیل‌های فراوان از فتحعلی شاه و درباریانش در داخل عمارت‌ها بود که متأسفانه امروزه از آن بناها و نقاشی‌ها چیزی باقی نمانده است. در زمان مظفرالدین شاه و پس از سفر وی به فرنگ و بازدید از مدرسه فلاحت #مسکو ، اولین مدرسه فلاحت و مستظرفه در باغ نگارستان دایر شد.

    باغ نگارستان در طی سالیان دراز، رویدادهای تاریخی و سیاسی بسیاری با چشمان خود به نظاره ایستاده که از آن‌ها می‌توان به قتل آزادمرد ایرانی میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی به دست محمدشاه و عوامل او اشاره کرد.

    با گذشت زمان و از آن‌جا که دیگر باغ جزو دارایی‌های سلطنتی نبود مورد بی‌توجهی و ویرانی قرار گرفت تا این که در سال ۱۳۰۷ به عنوان مکان دائمی برای دارالمعلمین عالی در نظر گرفته شد. برای این منظوز عمارت باغ به دست معماری روسی و با توجه به معماری ایرانی برای دارلمعلمی آماده شد. نقشه باغ نگارستان نیز به دست علی اکبر باغبان طراحی شد.

    در سال ۱۳۱۱ با تأسیس دانشسرای عالی ، تمام سه تالار باغ به دانشسرا تخصیص داده شد و پس از آن به مدت نیم قرن باغ نگارستان مکان تحصیل تعداد زیادی از شعرا و ادبا و شخصیت‌های برجسته علمی و فرهنگی کشور چون: پروین اعتصامی تا پروفسور محمود حسابی بود.

    در سال ۱۳۱۳ با تأسیس دانشگاه تهران ، برخی از کلاس‌های ادبیات در این مکان برگزار می‌شد و باقی به محل فعلی دانشگاه منتقل شدند.

    در سال ۱۳۷۰ پس از انتقال دانشکده تعاون و اجتماعی به محل امروزی خود در دانشگاه تهران، باغ نگارستان به مدت دو سال متروک ماند و پس از آن مورد بی توجهی و تخریب قرار گرفت که با مقاله دکتر روح الامینی توجه مسئولین به سوی باغ نگارستان بازگشت.

    در نهایت در سال ۱۳۷۴ پس از بازسازی و مرمت باغ، باغ نگارستان را به عنوان موزه تاریخ و مفاخر دانشگاه تهران در نظر گرفتند.

    باغ موزه نگارستان

    اطلاعات بازدید باغ موزه نگارستان

    بازدید از باغ موزه نگارستان همه روزه به جز روز‌های دوشنبه امکان پذیر است.

    * ساعت کاری مجموعه باغ موزه نگارستان در شش ماهه دوم سال ۱۳۹۷ به شرح زیر است:
    مجموعه موزه ها: از ساعت ۹ تا ۱۸
    محوطه باغ: از ساعت ۹ تا ۲۲
    کافه و رستوران: از ساعت ۹ تا ۲۲

    بهای بلیط ورودی: ۳۰٫۰۰۰ ریال

    بهای بلیط مجموعه‌های موزه: ۵۰٫۰۰۰ ریال

    دوشنبه ها فقط مجموعه موزه های باغ تعطیل است، اما امکان بازدید از فضای سبز و محوطه باغ نگارستان و کافه و رستوران فراهم می باشد.

    توجه دوم: بلیت ورودی برای اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه تهران رایگان و برای سایر گروه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی با هماهنگی پیشین و ارائه درخواست کتبی به باغ‌موزه نگارستان نیم بها می‌باشد.

    لازم به ذکر است بهای بلیط فقط از طریق دستگاه کارت خوان اخذ می گردد و وجه نقد دریافت نمی شود.

    آدرس باغ موزه نگارستان: میدان بهارستان – پشت مترو بهارستان – خیابان دانشسرا – ابتدای خیابان شهید گودرزی (علایی سابق) – درب اصلی باغ نگارستان

    Address: Shariatmadar Rafi, Daneshsara, Baharestan Sq, Tehran

    تلفن: ۳۳۱۱۹۵۸۶

    در صورت نیاز و کسب اطلاعات بیش‌تر به سایت باغ‌موزه نگارستان مراجعه کنید.

    سایت نگارستان

    برای رفتن به باغ نگارستان راه‌ دشواری پیش رو ندارید. اگر قصد استفاده از وسایل نقلیه عمومی را دارید می‌توانید از اتوبوس‌ های شرکت واحد که به مقصد میدان بهارستان قرار دارند استفاده کنید و یا از مترو به ایستگاه بهارستان در خط ۲ بروید. پس از خروج از مترو تابلوی راهنما به سمت باغ نگارستان، با رنگ نارنجی در خیابان دانشسرا، توجه شما را به خود جلب می‌کند. به خیابان دانشسرا بروید و پس از حدود ۵ دقیقه پیاده‌ روی به باغ نگارستان می‌ رسید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطلب پیشنهادی

    سون سنتر

    مجتمع تجاری سون سنتر در شرق تهران

    بنظرم هر خانمی احتیاج به پاساژ درمانی داره .امروز تصمیم گرفتم به یه مرکز خرید …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.