قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » بازرگانی » اینویس Invoice در بازرگانی چیست ؟
فروشگاه اینترنتی ایلیار
اینویس Invoice
اینویس Invoice

اینویس Invoice در بازرگانی چیست ؟

  • در مطلب قبلی درباره اولینسند بازرگانی پروفرما نوشتیم. یکی از مهمترین اسناد و مدارکی که می بایست جهت حمل و نقل بین المللی یک محموله تهیه کنیم ، سیاهه تجاری خرید (Invoice) و لیست عدل بندی (Packing List) است که در اصلاح عموم آن را به اینویس و پکینگ لیست می شناسیم. در ادامه با مجله اینترنتی ایلیار همراه باشید.

    طبق قانون تهیه این اسناد بر عهده فروشنده کالا می باشد، فروشنده می بایست اطلاعاتی از قبیل نوع ، ماهیت کالا، تعداد ، ابعاد ، کد تعرفه گمرکی، ارزش هرقلم کالا، ارزش کل  محموله و … را در قالب Invoice و Packing List (اینویس و پکینگ لیست) جهت صدور مجوز صادرات به گمرک ارائه دهد، ضمنا فروشنده ملزم است این اسناد را ممهور کرده و به امضا شخص مجاز در شرکت خود برساند. بدین ترتیب صحت اطلاعات درج شده در صورتحساب و لیست عدل بندی (اینویس و پکینگ لیست) را تضمین می نماید.

    اینویس چیست ؟

    اینویس Invoice همان فاکتور خرید یا سیاهه خرید کالا از خارج کشور می باشد , به موجب سند اینویس شما می توانید بدانید چه کالایی و با چه ارزشی را خریداری کرده اید .

    اینوویس همان فاکتور فروش است. فاکتور فروش محصوله یا اینوویس از مدارکی است که وارد کننده در زمان ترخیص کالا باید ارائه کند.

    اینویس invoice به معنای فاکتور است. لیست کلیه کالاهای واردشده در یک محموله خاص به همراه قیمتشان در invoice درج می شود. در اینویس، آیتم ها شماره گذاری شده، شرح هر آیتم ، تعداد یا مقدار آن، همچنین قیمت واحد درج می شود.

    از موارد مهمی که در invoice باید درج شود آرم یا نشان تجاری، آدرس، تاریخ و کشور سازنده است.

    سیاهه تجاری COMMERCIAL INVOICE

    سیاهه تجاری یا اینویس یافاکتور یکی از اسناد مهم می باشد که فروشنده کالا به نام خریدار صادر و به همراه سایر اسناد بر طبق قرارداد فروش برای خریدار ارسال می نماید

    هنگامی که فروشنده کالای مورد قرارداد را آماده حمل نمود قیمت و سایر مشخصات و اطلاعات مربوط به کالا را در سیاهه تجاری تنظیم می نماید تا برای خریدار مستقیما یا از طریق بانک کارگزار خود ( بسته به نوع قرارداد ) ارسال نماید.

    در سیاهه تجاری معمولا بایستی اطلاعات زیر مندرج شده باشد :
    الف : نام و آدرس فروشنده و خریدار کالا روی کاغذ مارک دار و تاریخ صدور سیاهه .
    شماره سفارش یا قرارداد , مقدار کالا , شرح کامل , قیمت واحد و ذکر کلیه هزینه های دیگری که قبلا هنگام عقد قرارداد ذکر گردیده و در قیمت واحد کالا به حساب منظورشده است و همچنین قیمت کل و کالا و هزینه ها .
    ج: وزن کالا , تعداد بسته ها و علامت حمل و همچنین شماره آن
    د: شرایط تحویل و همچنین شرایط پرداخت .
    ه: در صورتی که نام کشتی حمل کننده کالا مورد تقاضا ی خریدار باشد , درسیاهه بایستی قید شود .
    گمرکات بعضی از کشورهای وارد کننده مشخصات زیر را نیز مطالبه می نمایند :
    الف : سیاهه تجاری که توسط فروشنده امضاء شده باشد .
    ب:کشور ساخت کالا درسیاهه قید شود .
    ج: بندر بارگیری و تخلیه یا مکان بارگیری و تحویل در سیاهه مشخص گردد.
    همچنین در صورتی که درخواست شده باشد جزئیات و هزینه حمل و هزینه بیمه به صورت مجزا مشخص شود.

    صورتحساب (Invoice) :

    صورتحساب ،سیاهه تجاری خرید و یا اینویس سندی است که فروشنده یا صادر کننده در مقابل ارائه کالا یا خدمات در برای خریدار صادر می نماید.این سند مبین مبلغی است که خریدار می بایست در ازای دریافت میزان مشخصی از کالا و یا خدمات به فروشنده پرداخت نماید. این سند صرفا فی مابین دو طرف می باشد، حال در مواردی این صورت حساب در وجه اشخاص نیز صادر میگردد.

    فروشندگان ملزم به رعایت یک الگوی مشخص جهت تهیه اینوویس نمی باشند و میتوانند ساختار تهیه آن را بسته به سلیقه و سیاست سازمان خود طراحی نمایند ولی می بایست مواردی در این ساختار بصورت شفاف و کامل قید گردد.

    میتوان از ساختار پائین به عنوان یک نمونه استاندارد جهت تهیه سیاهه تجاری استفاده نمود.

    اینویس
    Invoice

    ۱- فرستنده یا فروشنده : منظور شرکتی است که کالا یا خدمات را جهت فروش به خریدار ساخته و یا تهیه کرده است در این ردیف میبایست نام کامل شرکت، آدرس پستی و تلفن شرکت فروشنده قید شود.که باید در اینویس و پکینگ لیست قید شود

    ۲- گیرنده یا خریدار: شرکتی که کالا یا خدمات را از شرکت فروشنده خریداری کرده است و اینجا لازم است نام کامل شرکت، آدرس پستی و تلفن شرکت فروشنده قید شود.

    ۳- تاریخ اینوویس: در این ردیف میبایست تاریخ صدور سیاهه تجاری مشخص شود.

    ۴- شماره اینوویس : سیاهه تجاری حتما میبایست دارای شماره مشخص (شماره مسلسل) باشد که باید در این قید ردیف شود.

    ۵- ردیف کالا ها و خدمات ارائه شده.

    ۶- شرح مشخصی از کالا و خدمات ارائه شده.

    ۷- بهتر است اگر سیاهه تجاری را برای کالاهایی تهیه میکنیم که قصد صادرات آن ها را داریم، کد تعرفه گمرکی (HS Code) آن را جهت رعایت اصول تجارت بین المللی در سیاهه خرید قید نمائید.

    ۸- تعداد محصول (کالا یا خدمات)

    ۹- قیمت واحد محصول (کالا یا خدمات)

    ۱۰- قیمت کل محصول (کالا یا خدمات)

    باید به این نکته دقت داشته باشیم که مشخص نمودن واحد ارزی در تهیه سیاهه تجاری الزامیست، همچنین سیاهه تجاری و لیست عدل بندی (اینویس و پکینگ لیست) می بایست در سربرگ شرکت فرستنده تهیه و حتما توسط شخص مجاز در شرکت امضا و ممهور گردد.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    مطلب پیشنهادی

    ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران

    راهنمای ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران

    امروز مخوام بهتون آموزش بدم چظور در سامانه جامع تجارت برای واردات کالا ثبت نام …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.