قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » بازرگانی » آموزش ثبت نام در سامانه EPL گمرک
فروشگاه اینترنتی ایلیار
سامانه EPL
سامانه EPL

آموزش ثبت نام در سامانه EPL گمرک

  • با افزایش حجم سریع مبادله­ کالا و تجارت بین‌­الملل، و تبدیل فرآیندهای گمرکی از شیوه قدیمی به حالت الکترونیک، به یک سیستم جامع برای کنترل تمام فرآیندهای گمرکی احساس شد. در سال ۱۳۹۳ سامانه EPL که مخفف شده Electronic Packing List است، با نام سامانه جامع امور گمرکی راه اندازی شد.

    سامانه ای‌پی‌ال که به گمرگ الکترونیکی نیز معروف است در سال ۱۳۹۲، با آدرس epl.irica.gov.ir راه‌اندازی شد.  این سامانه که با نام پنجره واحد فرامرزی نیز شناخته می‌شود به منظور تسهیل در روند ترخیص کالا از گمرک در دی ماه سال ۱۳۹۵ به طور رسمی آغاز به کار کرد. 

    کد EPL، در واقع کد شناسایی هر فردی است که در واحد IT گمرک ثبت‌نام کرده و برای شخص رمز و پسورد ای‌پی‌ال، صادر شده است.

    کسانی که دستی در تجارت و به خصوص تجارت بین‌الملل دارند، احتمالا نام سامانه ترخیص کالا یا همان EPL را شنیده‌اند. سامانه‌ای با نام پنجره واحد تجاری فرامرزی که در بستر وب به‌وجود آمده است تا ترخیص و کارهای گمرکی مربوط به واردات و صادرات کالا را راحت‌تر کند.

    پیش از تهیه نرم افزار سامانه جامع امور گمرکی، به منظور انجام تشریفات گمرکی از نرم افزار آسیکودا استفاده می‌­شد. با توجه به تصمیم‌­هایی که گرفته شد، قرار بود صاحب کالا فهرست عدل‌بندی (packing list) خود را در سامانه EPL اظهار نماید و هنگام تکمیل اظهارنامه با نرم افزار آسیکودا در گمرک، با ترکیب این دو سامانه، یک اظهارنامه تشکیل شود.

    با تهیه نرم افزار سامانه جامع امور گمرکی (EPL) به دلایل متعددی امکان بارگذاری عدل‌بندی ممکن نبود. سپس تکمیل اظهارنامه و بارگذاری اسناد مربوطه به سامانه EPL واگذار شد و نرم افزار آسیکودا از چرخه فعالیت خارج و حذف شد.

    EPL مخفف ELECTRONICS PACKING LIST و به معنای ” سامانه پکینگ لیست الکترونیکی ” می باشد.

    از سامانه جامع امور گمرکی، می­‌توان به عنوان انقلابی در بحث تجارت بین‌­الملل ایران یاد کرد. این سامانه ابزاری است که گمرک برای بازرگانان راه اندازی کرد تا اسناد و مدارک قانونی و مورد نیاز به منظور واردات و صادرات را به صورت غیرحضوری ارائه کنند. کارایی بالایی که سامانه جامع امور گمرکی (ای پی ال) دارد این است که همه افراد می­‌توانند مراحل ترخیص کالا را ببینند و کالای خود را از گمرک دلخواه ترخیص کنند.

    ثبت نام در سامانه EPL سامانه جامع امور گمرکی

    برای ورود به سامانه epl ، از کجا رمز و پسوورد بگیریم ؟ 

    بایستی با همراه داشتن کارت ملی خود به نزدیکترین گمرک محل و واحد انفورماتیک مراجعه کنید. سپس از تسلیم درخواست خود مبنی بر دریافت کد EPL می توانید از واحد انفورماتیک گمرک رمز و پسوورد EPL خود را دریافت کنید.  و از مزایای این سامانه بهره­‌مند شوید.

    یوزر ورود به سامانه EPL همیشه کد ملی شما خواهد بود و رمز آن نیز معمولا در ابتدا توسط مسئول مربوطه یک رمز ساده انتخاب می شود. مانند ۰۰۰۰۰۰ . در اولین قدم حتما اقدام به تغییر رمز EPL خود کنید.

    درصورت قراردادن این رمز و پسورد دراختیار دیگران امکان سوءاستفاده از کدینگ شما فراهم می شود.

     

    حتما باید کد ملی شما در سامانه کدینگ EPL  و کد ملی ثبت شده برای سیم کارت شما با هم برابر باشد و در صورت هر گونه هماهنگ نبودن این دو ، ورود به سیستم امکان پذیر نمی باشد .

    برای دریافت کد ای‌پی ال، هر شخص حقیقی و حقوقی که صادرات و واردات انجام می‌دهد، باید به اداره کل گمرک ایران، واحد انفورماتیک مراجعه کند. برای دریافت کد ای‌پی‌ال داشتن مدارک زیر الزامی است:

    مدارک لازم جهت اخذ یوزرنیم و پسورد EPL برای شرکت­‌های حقوقی:

    ۱- مدارک اصلی شرکت شامل آگهی تاسیس و آگهی تغییرات و اساسنامه و شراکت‌نامه شرکت

    ۲- برگه کد اقتصادی

    ۳- گواهی عدم سوء پیشینه با تاریخ جدید

    ۴- اصل و کپی کارت بازرگانی

    ۵- حضور فیزیکی مدیرعامل و صاحبان امضا به همراه اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه مدیر عامل و صاحبان امضا در گمرک

     

    مدارک لازم جهت اخذ یوزرنیم و پسورد EPL برای اشخاص حقیقی:

    ۱- گواهی عدم سوء پیشینه
    ۲- اصل و کپی کارت بازرگانی
    ۳- حضور فیزیکی مدیر عامل به همراه صاحبان امضا به همراه اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه

    سامانه EPL
    سامانه EPL

    آموزش کار با سامانه epl گمرک

    در ابتدا یوزر و پسورد خود را برای ورود به سامانه epl ، در سایت www.epl.irica.ir وارد کنید. در صورت صحت اطلاعات صفحه زیر باز می شود :

    تغییر رمز و نام کاربری ورودی EPL :

    برای تغییر رمز و نام کاربری EPL ، کافیست که به قسمت سمت چپ بالا بر روی اسم خود کلیک کنید و سپس به قسمت تغییر رمز مراجعه کنید، به این ترتیب خیلی راحت می توانید رمز خود را تغییر دهید.

    خوب در این قسمت شروع می کنیم به توضیح دادن که هر کدام از منوهای قسمت کاربر چه کاربردی دارد ، بعضی از قسمت ها مانند دوراظهاری واردات با بارنامه نیاز به یک سری توضیحات کامل دارد و به همین دلیل به توضیحاتی محدود بسنده می کنیم:

     

    احراز فرم وکالت :

    در این بخش شما می توانید فرم های وکالت نامه مربوط  به کارمند و شرکت خود به حق العمل کار ، ترخیص کار یا شرکت حمل را ارسال کنید

    دوراظهاری بدون بارنامه دیگر قدیمی شده، کلیه اظهار ها از روی بارنامه انجام می شود.

    مزایای استفاده از سامانه ای پی ال

    • تسهیل در کلیه تشریفات گمرکی
    • رصد آنلاین فعالیت­‌های صادرکننده و واردکننده کالا
    • کاهش زمان تشریفات واردات کالا
    • کاهش زمان تشریفات صادرات
    • افزایش بیش از هفتاد درصدی درآمدهای گمرکی پس از راه اندازی سامانه EPL
    • انتشار روزانه آمار تجارت خارجی و تراز تجاری کشور
    • مبارزه با قاچاق کالا
    • رصد آنلاین تخلفات در سامانه جامع گمرکی کشور
    • ایجاد پرونده الکترونیک برای فعالان کسب و کار در حوزه گمرک
    • رهگیری کالا در گمرکات سراسر کشور
    • تحلیل اطلاعات تجارت بین‌المللی ایران بر حسب استان، دارنده کارت بازرگانی، گروه کالایی
    • شناسایی کامل هویت واردکنندگان و صادرکنندگان کالا
    • شناسایی تعداد اظهارنامه گمرکی و اطلاعات هویتی و اقامتی اشخاص حقیقی یا حقوقی
    این سامانه باعث شد تا تشریفات واردات و صادرات سریع‌تر انجام شود و از این طریق هزینه تجارت‌تان کمتر می‌شود. یعنی اگر مثلا تا قبل از راه‌اندازی این سامانه ۲۰ میلیارد دلار کالا وارد می‌کردید و ۲۶ روز زمان می‌برد تا کارهای ترخیص آن انجام شود، با استفاده از سامانه این مدت زمان به سه روز کاهش یافت. در نتیجه هزینه‌تان در بخش تشریفات واردات از ۱۵ میلیارد دلار به ۵ میلیارد دلار کاهش پیدا می‌کند.
    از دیگر مزایای این سامانه می‌توان به در دسترس بودن اطلاعات کالا از زمان بارگیری کالا از مبدا، جلوگیری از قاچاق کالا و کاهش تخلفات بازرگانی اشاره کرد.

    منظور از کد EPL چیست ؟

    کد EPL، در واقع کد شناسایی هر فردی است که در واحد IT گمرک ثبت‌نام کرده و برای شخص رمز و پسورد ای‌پی‌ال، صادر شده است.

     

    روش اخذ نام کاربری و رمز عبور این سامانه حضور است و یا اینترنتی؟
    جواب : نام کاربری و رمز عبور این سامانه به صورت حضوری به کاربر داده می شود و فعلا هیچ عملیات الکترونیکی برای ثبت نام در این سامانه قبل از اخذ اطلاعات کاربری تعریف نشده است .
    برای دریافت نام کاربری و پسورد به کجا می بایست مراجعه کنیم ؟
    جواب : شما می بایستی به یکی از گمرکات اجرایی در هر شهری که این سامانه در گمرک آنجا تعریف و راه اندازی شده است مراجعه کنید. هم اکنون این سامانه تقریبا در تمام گمرکات فعال می باشد.
    مدارک لازم برای ثبت نام در این سامانه چیست ؟
    جواب : واقعیت این است گمرکات در این خصوص سلیقه ای عمل می کنند اما روش غالب چنین است :الف- شخص حقیقی دارای کارت بازرگانی 
    اگر شما دارای کارت بازرگانی هستید و محموله ای به اسم شما بارنامه و قصد دارید محموله را با اسم خودتان از گمرک ترخیص نمایید می بایستی قبل از دریافت اطلاعات کاربری در سامانه گمرک اقدام به کدینگ خود در گمرک نمایید.

    برای این منظور ارائه اصل کارت بازرگانی و اصل کارت ملی و پر کردن فرم های اخذ کدینگ لازم می باشد.  حضور صاحب کارت برای دریافت اطلاعات کاربری لازم است.
    بعد از وارد کردن اطلاعات لازم در سیستم کدینگ گمرک نوبت به اخذ نام کاربری و رمز عبور سامانه اینترنتی epl می رسد. که با همان مدارک شخص حقیقی اقدام به دریافت epl می کند.
    بعضی از اشخاص نیز با صدور وکالتنامه لازم به ترخیص کار انجام عملیات اخذ نام کاربری و رمز عبور را به نماینده و ترخیص کار خود محول می نمایند.ب. شخص حقوقی دارای کارت بازرگانی 
    در خصوص شرکتها و سازمان هایی نیز می بایستی اطلاعات کدینگ برای آنها در سیستم کدینگ ثبت شود.
    برای اخذ کدینگ برای شرکتها ، پر کردن فرم های اخذ کدینگ ، آخرین روزنامه رسمی آدرس و تغییر مدیرعامل و …، اصل کارت بازرگانی، اصل کارت ملی مدیرعامل ، گواهینامه شناسه ملی و کد اقتصادی شرکت لازم می باشد.
    برای دریافت گواهینامه شناسه ملی اینجا و برای دریافت شماره اقتصادی اینجا کلیک کنید. و اگر به روزنامه های رسمی خود دسترسی ندارید می توانید از سایت روزنامه رسمی اقدام به دریافت گواهی نمایید.

    بعد از تکمیل اطلاعات در سیستم کدینگ به قسمت آی تی مراجعه می کنید.
    چون شرکت است ، یک نام کاربری و یک رمز عبور برای شرکت ایجاد می شود و یک نام کاربری و یک رمز عبور برای مدیرعامل ایجاد می شود .
    بعضی از گمرکات اطلاعات کاربری شرکت را ارائه نمی کنند و خودشان مدیرعامل را در قسمت نمایندگی شرکت اضافه می کنند و اعلام می کنند از این به بعد مدیرعامل توانایی اعمال مدیریت در بخش های مختلف وکالتی شرکت می باشد که البته این امر بعدا با مشکلاتی همراه می شود.
    برای اخذ اطلاعات کاربری شرکتی مهر و سر برگ شرکت و مدارک مدیرعامل و شرکت را همراه خود داشته باشید.

    ج . شخص حقیقی و حقوقی فاقد کارت بازرگانی
    گاهی اوقات محموله قرار است توسط شخص یا شرکتی به غیر از گیرنده کالا در بارنامه اظهار شود که این امر معمولا زمانی اتفاق می افتد که گیرنده کالا در بارنامه دارای کارت بازرگانی نیست و یا بنا به دلایلی می خواهد از کارت بازرگانی دیگران برای ترخیص کالای خود استفاده نماید.
    در این صورت با توجه به اینکه صدور ترخیصیه در سامانه به نام گیرنده کالا در بارنامه و یا انتقال آن مستلزم داشتن اطلاعات کاربری و ثبت نام آن فرد در epl می باشد.  شخص حقیقی و یا مدیر شرکت حقوقی با مدارک شخصی و بارنامه به قسمت آی تی گمرک مراجعه و اقدام به اخذ نام کاربری epl می کند.

    نام کاربری از روی چه چیزی تعیین می شود ؟
    جواب : هم اکنون نام کاربری در سامانه گمرک برای شخص حقیقی کد ملی آن شخص و برای شخص حقوقی شناسه حقوقی آن شرکت می باشد.

    اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

    شما کدام یک ار موارد بالا را برای خرید عطر برای تابستان پیشنهاد می‌دهید؟ ممنون که با مجله اینترنتی ایلیار همراه بودید!

    خوشحال میشویم در صورت تمایل از فروشگاه اینترنتی ایلیار دیدن کنید .

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    مطلب پیشنهادی

    اعتبار کارت بازرگانی

    آموزش نحوه تمدید کارت بازرگانی

    سلام دوستای عزیزم. بعنوان کارشناس بازرگانی باید حواستون به اعتبار کارت بازرگانی و تمدید اون …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.