قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » اخبار » اجتماعی » درباره پارک جنگلی شیان لویزان بیشتر بدانید
فروشگاه اینترنتی ایلیار
پارک جنگلی شیان لویزان

درباره پارک جنگلی شیان لویزان بیشتر بدانید

  • اگر به دنبال یک فضای جنگلی کوهستانی هستید دیگر لازم نیست مسافت های زیادی را طی کنید پارک جنگلی لویزان را که واقع در قسمت شرقی تهران پرهیاهو است را به شما معرفی می کند. پارک جنگلی شیان در محدوده شهرداری منطقه ۴ و در یکی از مناطق قدیمی شهر تهران به نام منطقه شیان واقع شده که میتوانید با حضور در این منطقه به دمای چند درجه خنک تر از دمای تهران دست پیدا کنید.

    معرفی پارک جنگلی شیان لویزان

    پارک جنگلی لویزان یکی از پارک‌های جنگلی شهر تهران و بخش شمیرانات است که بیش از ۱۰۰۰ هکتار وسعت دارد.

    این پارک جنگلی از شمال به بزرگراه شهید بابایی، از جنوب به شمس آباد، از شرق به شهرک امید، باغ پرندگان و از غرب به ده لویزان محدود می شود. این پارک در ۱۳ کیلومتری مرکز شهر قرار دارد.

    پارک جنگلی شیان از جمله گردشگاه ها و تفرجگاه های جنگلی محدوده شرقی تهران به شمار میره که در مجاورت بوستان لویزان و در محدوده شهرداری منطقه چهار قرار دارد.

    پارک شیان لویزان
    پارک شیان لویزان

    محله شیان که در اصل یک دهکده است در شمال پارک جنگلی لویزان و جنوب مجتمع مسکونی و نظامی آجا واقع شده‌است. شیان در جنوب قلعه سردار و مشرق مبارک آباد، از آبادی های قدیمی شمیران است که از قدیم بیشتر به قلعه شیان شهرت داشت. بنابر نقل ریش سفیدان، این دهکده بسیار قدیمی است و در گذشته آبادی بزرگی بوده است.

    پارک جنگلی لویزان تهران اوایل دهه ۱۳۴۰ به صورت مصنوعی به وجود آمد، تا از پیشرفت بافت شهری تهران جلوگیری کند و حالا خود تبدیل به تفریحگاهی دلپذیر برای یک آخر هفته به یاد ماندنی شده است.

    شیان
    شیان

    پارک شیان لویزان یکی از دیدنی ترین پارک های جنگلی تهران است، پارک جنگلی لویزان به مساحت بیش از ۱۰۰۰ هکتار در بخش شمیرانات تهران واقع شده است.

    در پارک جنگلی لویزان می توانید لذت وسعت دید به کل شهر تهران و کوه های با صلابتش را پس از طی کردن پیچ و خم های این جاده جنگلی تجربه کنید. با وجود درختان بلند قامت کاج در این منطقه کوهستانی در بیشتر فصل سال فضایی سر سبز را برای شما به ارمغان می آورد.

    پارک جنگلی لویزان
    پارک جنگلی لویزان

    همچنین شما می توانید برای گذراندن یک روز خوب با همراه داشتن وسایل پیک نیک و آب آشامیدنی از آلاچیق های پارک جنگلی لویزان با هوای مطلوب در این منطقه استفاده کنید.

    همچنین پارک جنگلی لویزان برای ورزشکارانی که قصد پیاده روی در طول این مسیر را دارند اقدام به فراهم کردن وسایل ورزشی و صندلی هایی برای گرفتن خستگی آنها نموده است. و اما در بلندای این مسیر هتل شیان ، رستوران شیان و بولینگ شیان واقع شده که استفاده از اماکن برای عموم آزاد است .

    پارک جنگلی شیان لویزان
    پارک جنگلی شیان لویزان

    تاریخچه پارک جنگلی لویزان:

    دراوایل دهه ۱۳۴۰ پارک جنگلی لویزان تهران جهت جلوگیری از پیشرفت بافت شهری تهران به صورت مصنوعی ایجاد شد اما حالا می بینیم که این پارک تبدیل به تفرجگاهی دلپذیر و پر طرفدار برای اهالی تهران و مسافران شده است.

    در حمله افغان ها خراب می شود و به صورت ده کوچک هفت خانواری در می آید. آثار قدیمی این ده کوره های آجرپزی و دیزی پزی است که خرابه های آن باقی است. درختان شش صد و هفت صد ساله نیز در آبادی است که آن ها را نیز می توان سندی بر قدمت این آبادی دانست. این ده در سیزده کیلومتری شمال شرقی تهران و هوای آن خنک تر از هوای تهران است ولی ییلاقی کامل نیست. فاصله اش از سه راه ضرابخانه شش کیلومتر و نیم و از سلطنت آباد پنج کیلومتر است. اراضی شیان از طرف شمال به سامان ازگل و قلعه سردار، از طرف مغرب به اراضی لویزان، از مشرق به اراضی نارمک و از جنوب به املاک بانک محدود می شود.

    سراسر املاک ده اربابی و متعلق به تیرداد بارسقیان حسابدار دبیرستان البرز است. مقداری از اراضی این دهکده را در سال ۱۳۲۶و ۱۳۲۷ ه.ش خرد کرد و به دبیران دبیرستان فروخت. از این ده راهی به لویزان و مبارک آباد و سلطنت آباد و سه راه ضرابخانه و تهران می رود که راه اصلی ده است. جاده قدیم لواسان نیز از شمال این ده می گذرد و گذر آن در این ده معروف به گذر جاده سوهانک و لواسان است. راهی فرعی به قاسم آباد و نارمک و راهی به ازگل دارد. در این ده هشت خانوار زمستان نشین زندگی می کنند. در تابستان در حدود ده خانوار ییلاقی بد ین ده می آیند. شغل زمستان نشین ها کشاورزی، باغبانی و گاوداری است(ستوده،۱۳۷۱: ۱۴۳). سردرختی و میوه میان مالک و رعیت نصف می شود. در دامنه شمالی تپه های جنوبی شیان دیم کاری است و محصول آن میان مالک و رعیت نصف می شود. در شیان یک رشته قنات به طول سه کیلومتر و نیم است و به طور متوسط دو سنگ و نیم آب دارد.

    طعم آب آن شیرین و گوارا است. چاه آب در این محل از چهل و پنج متری تا شصت متری به آب می رسد. از آبادی شیان مجموعاً هشتاد خروار گندم پنجاه خروار جو کاشته می شود. از صیفی بیشتر سیب زمینی و بادنجان و از حبوبات نخود و لوبیا و از علف های صحرا یونجه و اسپرس و شبدر می کارند. تعداد گوسفند و بز این آبادی سیصد راس است(همان). دکتر حسین کریمان درباره شیان نوشته است: شیان در شمال شرقی محدود بیست و پنج ساله طهران واقع است و اراضی آن قسمتی خارج از این محدوده است.

    این آبادی در۳ کیلومتری مشرق سلطنت آباد و ۹ کیلومتری جنوب شرقی تجریش افتاده و جز بخش حومه شمیران است. جمعیتش در فرهنگ جغرافیایی ایران ۸۰ تن معین گردیده است. شغل اهالی زراعت و گاوداری است. از آنجا غلات و بن شن و صیفی به دست می آید و از قنات مشروب می شود. شیان از شمال به قلعه سردار و از جنوب به باکک و از مشرق به تپه های نارمک و از مغرب به لویزان محدود می شود. اراضی آن متعلق به آقای کیانی است. یک دانگ آن وقف است. یک باغ بزرگ و یک ساختمان دارد. ۱۷ مرد و ۷ زن در آن زندگی می کنند(همان).

    خیابان‌های این محله به ترتیب شیان و شیان ۱ تا ۷ نام‌گذاری شده‌اند. محلهٔ شیان دارای یک حسینیه است و بیمارستان لویزان در نزدیکی آن واقع شده‌است.

    پارک جنگلی لویزان
    پارک جنگلی لویزان

     

     وجود امکاناتی مثل  کافی شاپ، رستوران، زمین بازی و باغ پرندگان در پارک جنگلی شیان اقامت یک روزه لذت بخشی در این منطقه برای شما به همراه خواهد داشت .

    فاز اول باغ پرندگان پارک شیان که بخش شرقی بوستان قرار گرفته است، اوایل سال ۹۲ با ورود ۲۰ هزار پرنده بهره برداری شد. حالا هم حدود ۲۵۰ گونه مختلف آسیایی و آفریقایی مثل انواع طوطی، کبوتر، جغد، عقاب، کرکس، شاهین، طاووس، فلامینگو، مرغابی، شترمرغ و انواع پرندگان آبزی را می توانید در آن ببینید پرندگان اینجا تقریبا آزاد هستند.

    غیر از شب مانی در کمپ و چادر، در پارک جنگلی لویزان تهران  امکان اقامت دیگری هم دارید متل شیان در تهران معروف است.

    پارک جنگلی شیان لویزان
    پارک جنگلی شیان لویزان

    امکانات بوستان شیان:

    در این منطقه امکاناتی از قبیل کافی شاپ، رستوران، زمین بازی و باغ پرندگان نیز وجود دارد تا باعث شوند سفر جذاب و به یاد ماندنی برای مسافران رقم بخورد. از دیگر جاذبه های این منطقه که همواره مسافران و گردشگران بسیاری را جذب این منطقه می کند هتل دهکده شیان است که در بالای جنگل شیان قرار گرفته است .

    • امکان پارک خودرو در کنار آلاچیق
    • سرویش بهداشتی در دسترس در وسط مسیر
    • دید به مسیر پر پیچ و خم پارک جنگلی لویزان
    • وجود وسایل ورزشی در پایان مسیر
    • هتل شیان ،رستوران شیان
    پارک جنگلی لویزان تهران
    پارک جنگلی لویزان تهران

    این پارک فضای مناسبی برای تفریح برای خانواده ها می باشد. با توجه به فضای طبیعی و مسیری که از میان طبیعت این پارک عبور می کند، مناظر دلنشینی را ایجاد می کند و لحظات شاد و مفرحی را برای شما رقم خواهد زد.

    پارک جنگلی لویزان
    پارک جنگلی لویزان

    حضور در این پارک جنگلی با توجه به هوای تهران، می تواند فرصت مناسبی برای شما باشد تا بتوانید ریه های خود را پاک سازی کنید. پارک جنگلی لویزان دارای امکانات مناسب و خوبی هم برای تفریح و هم برای ورزش داراست و پذیرایی گردشگران مشتاق طبیعت می باشد.

    بوستان شیان
    بوستان شیان

    هتل شیان : 

    همچنین در بالای جنگل هتل دهکده شیان قرار دارد که مسافران زیادی را به خود جذب می کند. شیان یکی از محله‌های شمال شرقی شهر تهران است.

    باغ پرندگان پارک شیان لویزان:

    باغ پرندگان تهران در نیمه شرقی پارک جنگلی لویزان تلفیق از گردشگری طبیعی، آموزشی و فرهنگی محسوب می‌شود که گردشگران زیادی را فارغ از هیاهوی تهران به خود جذب می‌کند.

    در سال ۹۲ با ورود ۲۰۰۰۰ پرنده ، فاز اول باغ پرندگان در بخش شرقی بوستان پرنده بهره برداری شد. در طی سال ها حدود ۲۵۰ گونه مختلف آسیایی و آفریقایی از قبیل انواع کبوتر، طوطی، عقاب، جغد، شاهین، کرکس، طاووس، فلامینگو، شترمرغ و انواع پرندگان آبزی که اغلب آنها آزاد هستند به این باغ اضافه شدند .

    باغ پرندگان پارک شیان لویزان
    باغ پرندگان پارک شیان لویزان

    امکانات : سرویس بهداشتی ، آلاچیق

    نقطه ضعف این مکان : نداشتن سوپر مارکت

    آدرس : اتوبان امام علی شمال – خروجی مبارک آباد – پارک جنگلی لویزان تهران

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    مطلب پیشنهادی

    عطر مورد علاقه بازیگران

    عطر مورد علاقه نیوشا ضیغمی چیست؟!

    نیوشا ضیغمی این روزها خوش پوشی وخوشتیپی فقط محدود به پوشش و لباس نمی شود …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.