قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » اخبار » اجتماعی » کارت ملی هوشمند یک ضرورت برای هر ایرانی
فروشگاه اینترنتی ایلیار
ثبت نام کارت ملی
ثبت نام کارت ملی

کارت ملی هوشمند یک ضرورت برای هر ایرانی

  • امروز دیگه تصمیم گرفتم برای هوشمند کردن کارت ملی اقدام کنم. با مجله اینترنتی ایلیار همراه باشید

    این روزها نحوه دریافت کارت هوشمند ملی و اما و اگرهای مهلت استفاده از کارت ملی قدیمی،سوالات بسیاری را در ذهن شهروندان ایجاد کرده است.

    سازمان ثبت احوال در فراخوانی اعلام کرد افرادی که تاریخ صدور کارت آنها از سال ۸۰ تا ۸۹ است، از آغاز سال آینده کارت‌های ملی آنها فاقد اعتبار بوده و برای اینکه این عزیزان در ادارات با مشکل مواجه نشوند باید کارت هوشمند خود را دریافت کنند.

    کارت هوشمند ملی برای هر ایرانی به‌عنوان یک ضرورت محسوب می‌شود

    البته به غیر از این گروه، واجدان شرایط دیگری از جمله تمامی اتباع ایرانی بالای ۱۵ سال تمام که دارای شناسنامه معتبر عکس دار هستند و تاکنون کارت شناسایی و کارت هوشمند ملی دریافت نکرده اند، همچنین اشخاصی که کارت شناسایی ملی خود را گم کرده و یا یکی از اقلام اطلاعاتی مندرج بر روی کارت شناسایی ملی خود را مانند نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، شماره شناسنامه و نام پدر را تغییر داده اند نیز باید برای دریافت کارت هوشمند ملی اقدام کنند.

    با توجه به اینکه امروزه بیشترین کارها و خدمات دولتی به صورت اینترنتی انجام می شود پس برای ثبت نام کارت ملی و نوبت دهی دیگر نیاز به ثبت نام حضوری ندارید.
    نگاهی که به کارت‌ها بیاندازیم، معلوم می‌شود هر یک یک‌سری اطلاعات مربوط به هویت ما را نشان می‌دهند. شکل و شمایل کارت هوشمند، دقیقاً مشابه با همان کارت‌هایی است که در کیف‌های جیبی جا خوش کرده‌اند. یک کارت پلاستیکی در ابعاد کارت‌های عابر بانک که چند لایه دارد.

    کارت هوشمند ملی، یک کارت دیجیتالی است که قابلیت ذخیره‌کردن اطلاعات افراد از جمله اثر انگشت، اطلاعات ازدواج، اطلاعات فرزندان، مشخصات هویتی و دیگر اطلاعات ضروری را دارد. به همین خاطر هر ایرانی باید کارت هوشمند ملی دریافت کند تا مشکلی در شناسایی و تشخیص هویتش رخ ندهد.

    اولویت ثبت نام و پیش ثبت نام برای کارت ملی هوشمند با چه کسانی است؟

    ۱- افراد بالای ۱۵ سال تمام که کارت هوشمند ملی دریافت نکرده اند.

    ۲- افرادی که کارت شناسایی ملی خود را مفقود کرده اند یا یکی از موارد درج شده روی کارت ملی آنها تغییر کرده است. مانند تغییر یافتن نام خانوادگی، نام، نام پدر و…

    چگونه برای کارت ملی هوشمند اقدام کنیم؟

    دریافت کارت هوشمند ملی در مجموع شامل ۵ مرحله از جمله پیش ثبت نام، نوبت گیری، تکمیل ثبت نام، صدور و تحویل کارت است.

    شما در مرحله اول اطلاعات خود را در اینترنت ثبت کنید، نوبت گیری کنید و بعد به صورت حضوری به دفاتر خدمات پیشخوان دولت مراجعه کنید.

    مراحل ثبت نام دریافت کارت ملی هوشمند

    ۱- پیش ثبت نام

    در مرحله پیش ثبت نام متقاضیان باید از طریق مراجعه به سایت www.ncr.ir ثبت نام اولیه را انجام دهند که در این مرحله مبلغ ۲۰ هزار تومان مطابق تعرفه دولتی توسط پورتال مربوطه به صورت الکترونیکی از طریق کارت بانکی دریافت می شود.

    ۲- نوبت گیری

    متقاضیان پس از ثبت نام اولیه در سایت، باید در قسمت نوبت گیری کلیک کنند و می‌توانند برحسب دو فاکتور زمان و مکان و با توجه به آدرس دفاتر پیشخوان، پست و ثبت احوال که در این بخش مشاهده می‌کنند، نزدیک ترین محل به موقعیت مکانی خود را انتخاب کنند.

    ۳- تکمیل ثبت نام

    در هنگام مراجعه حضوری برای تکمیل ثبت نام، حضور فرد متقاضی با همراه داشتن اصل شناسنامه عکس دار، کد پستی، آدرس محل سکونت و شماره تلفن ثابت و همراه الزامی است. همچنین با توجه به اینکه در همه دفاتر ثبت نام، واحد عکسبرداری برای اخذ عکس زنده(live) مستقر است، پیشنهاد می شود با آمادگی کامل به دفاتر مورد نظر مراجعه شود.

    ۴- صدور کارت

    صدور و تحویل کارت از زمان تکمیل ثبت نام ۱۵ روز تا یک ماه به طول می انجامد.

    ۵- تحویل کارت

    هزینه تحویل کارت ۲ هزار تومان است که به منظور سهولت برای دریافت کارت هوشمند ملی، امکاناتی برای متقاضیان در نظر گرفته شده است.

    در حال حاضر ۴۰ میلیون نفر جمعیت هدفی است که واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی هستند و بخش عظیمی از آن ها کارت قدیمی دارند، از این رو  سازمان ثبت احوال تصمیم دارد که پایان سال ۹۷ را پایان صدور کارت هوشمند ملی اعلام کند.

    مراحل ثبت نام دریافت کارت ملی هوشمند
    مراحل ثبت نام دریافت کارت ملی هوشمند

    ۳۱ هزار تومان مبلغ نهایی درخواست و دریافت کارت ملی هوشمند

    تلفن شکایت از تخلفات

    هزینه نهایی دریافت کارت ملی هوشمند نباید بیشتر از ۳۱ هزار تومان باشد و مردم در صورت مشاهده اخذ مبلغ بیشتر از طرف دفاتر، می‌توانند از طریق شماره های زیر موارد تخلف را گزارش دهند.

    رسیدگی به امور دفاتر پیشخوان دولت ۶۱۹۱۲۲۲۲-۰۲۱
    رسیدگی به امور دفاتر پستی ۸۴۴۷۰۰۰۰ -۰۲۱
    رسیدگی به امور ثبت احوال ۶۶۷۴۲۸۷۶-۰۲۱- ۶۶۷۱۰۲۷۰-۰۲۱

    نکته:  شما نمی توانید تمام مراحل را به صورت غیر حضوری یا اینترنتی انجام دهید باید پس از ثبت اطلاعات خود و نوبت دهی به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید.

    • برای ثبت نام وارد سامانه کارت ملی هوشمند شوید.

    ورود به سامانه کارت ملی هوشمند

    • پس از ورود به سامانه باید وارد قسمت ثبت‌نام جدید شوید.
    کارت ملی هوشمند
    کارت ملی هوشمند
    در این صفحه فرمی به شکل زیر نمایش داده می شود که باید آن را با دقت و بر اساس اطلاعات شخصی خود وارد کنید.
    مراحل دریافت کارت ملی هوشمند
    مراحل دریافت کارت ملی هوشمند

    اطلاعات درخواستی در این قسمت را باید با دقت و با توجه به مدارک شناسایی خود کامل کنید. تکمیل اطلاعات ستاره‌دار الزامی است. پس از تکمیل اطلاعات، کد امنیتی را وارد کنید و دکمه‌ی ثبت را فشار دهید. یک صفحه برای مرور اطلاعاتی که وارد کرده‌اید باز می‌شود؛ آن را به‌دقت مرور کنید و درصورتی‌که اشتباهی در آن وجود دارد، آن را ویرایش کنید.

    در مرحله‌ی بعد وارد قسمت پرداخت الکترونیکی می‌شوید. در این مرحله با ورود به سامانه بانکی مبلغ ۲۰ هزار تومان پرداخت خواهید کرد.

    • هزینه صدور کارت هوشمند ملی مطابق تعرفه دولتی ( مبلغ ۰۰۰‚۲۰۰ ریال)  می باشد که در زمان پیش ثبت نام روی پورتال مربوطه بصورت الکترونیکی دریافت می‌گردد .
    اگر ثبت نام شما برای دریافت کارت هوشمند ملی موفق باشد و واجد شرایط کارت ملی باشید، پس از ثبت اطلاعات برای شما کد رهگیری فرستاده شده و به صورت خودکار وارد بخش نوبت‌گیری می‌شوید و با داشتن کد ملی و کد رهگیری به بخش نوبت‌گیری دسترسی پیدا می کنید.
    اگر کد رهگیری خود را فراموش کرده‌اید با در اختیار داشتن کد ملی و تاریخ تولد می‌توانید در منوی «بازیابی کد پیگیری» سامانه کارت هوشمند ملی، کد پیگیری را دریافت کنید.

    اگر واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی نباشید، پیغام «شهروند گرامی در حال حاضر شما واجد شرایط ثبت نام کارت هوشمند ملی نیستید.» برای شما نمایش داده می‌شود.

    مراجعه‌ی حضوری به دفاتر پیشخوان

    پس از موفقیت در ثبت‌نام اینترنتی دریافت کارت هوشمند ملی و دریافت نوبت مراجعه به دفاتر پیشخوان، باید طبق تاریخ اعلام شده در نوبت‌گیری با در دست داشتن مدارک مورد مورد نیاز که در زیر اعلام می‌شود به دفتر پیشخوان مورد نظر مراجعه کنید.
    در صورت عدم مراجعه در زمان مقرر، به مدت ۳ روز مجاز به نوبت‌گیری مجدد نیستید.

    در بخش نوبت‌گیری، امکان نوبت‌گیری و زمان مراجعه و مکان دفتر خدمات الکترونیک را بررسی کنید. در این مرحله باید دو کد رهگیری برای شما نمایش داده شود؛ یکی کد رهگیری مربوط به پیگیری و ادامه‌ی کار و دیگری کد رهگیری مربوط به پرداخت بانکی که هر دو در بالای صفحه نمایش داده خواهند شد. اگر بعد از دریافت این کدها برای نوبت‌گیری اقدام نکردید به شما ۲ ماه فرصت داده خواهد شد تا نوبت‌گیری کنید و در صورت عدم مراجعه در زمان مقرر، به مدت ۴ روز مجاز به نوبت‌گیری مجدد نیستید. پس از این مرحله، ثبت‌ نام الکترونیکی شما به اتمام می‌رسد.

    صفحه‌ی نوبت‌گیری را چاپ کنید؛ زیرا هنگام مراجعه به دفاتر، ارائه‌ی این رسید الزامی است. همچنین کدهای رهگیری را در جای مطمئنی یادداشت کنید.

    صدور کارت ملی هوشمند
    صدور کارت ملی هوشمند

    مدارک لازم برای مراجعه حضوری جهت دریافت کارت هوشمند ملی :

    • اصل شناسنامه عکس دار
    • کد پستی
    • آدرس محل سکونت
    • شماره تلفن ثابت و همراه
    توجه داشته باشید که در همه دفاتر ثبت‌نام ، واحد عکس برداری مستقر است؛ پس پیشنهاد می شود با آمادگی برای گرفتن عکس به دفاتر پیشخوان مراجعه کنید.
    ثبت نام کارت ملی
    ثبت نام کارت ملی

    حضور شخص متقاضی در دفتر ثبت‌نام الزامی است

    حضور متقاضی در دفتر ثبت نام با در دست داشتن کارت ملی، اصل شناسنامه عکس‌دار، کد پستی، آدرس محل سکونت و شماره تلفن ثابت و همراه الزامی است. همچنین نظر به اینکه در همه دفاتر ثبت نام، واحد عکس‌برداری مستقر است، پیشنهاد می‌شود با آمادگی کامل مراجعه کنید.

    برای اطلاع از وضعیت کارت ملی با در دسترس داشتن کد ملی و کد رهگیری در منوی مشاهده وضعیت سامانه کارت هوشمند ملی اقدام کنید.

    صدور کارت ملی هوشمند چقدر طول می‌کشد؟

    کارت هوشمند طی ۱۵ روز تا یک ماه پس از درخواست صادر می‌شود.

    توجه:  افرادی که شش ماه از صدور کارت آن‌ها گذشته است باید به شعبه مراجعه کنند و اگر این کار را نکنند، کارت آن‌ها باطل می‌شود و برای تحویل باید پول مضاعفی پرداخت کنند.

    امیدواریم این مقاله به تمام ابهامات شما پاسخ داده باشد. اگر نکته‌ی دیگری در این فرآیند وجود داشت آن را به ما بگویید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطلب پیشنهادی

    خرید هدیه برای همسر باردار

    هدیه برای همسر و خانم باردار چی بخریم ؟

    درخرید و انتخاب هدیه برای همسر باردار باید تبحر و تجربه کافی داشته باشید و با …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.