قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » اخبار » همه چیز درباره انجام حجامت و فواید حجامت
فروشگاه اینترنتی ایلیار
انجام حجامت
انجام حجامت

همه چیز درباره انجام حجامت و فواید حجامت

  • حجامت چیست؟ به شیوه‌ای از گرفتن خون برای درمان بیماری‌ها حجامت میگویند. با انواع، فواید و تفاوت بین خون دادن و حجامت در طب سنتی آشنا شوید.

    حجامت عملی است که از دیرباز در طب سنتی ایران رایج بوده و طبقات مختلف جامعه از آن بهره می‌برده‌اند.

    حجامت یک روش درمانی سنتی در طب اسلامی است که فواید فراوانی برای بهبود برخی از بیماری ها دارد اما اگر می خواهید از این روش استفاده کنید باید بدانید که این روش مقررات خاص و زمان خاصی برای انجام دارد و برای برخی از افراد مضر است . در این بخش از مجله اینترنتی ایلیار دات کام مفصلا به موضوع حجامت پرداخته ایم که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.

    حجامت اصطلاحا به روشی از خونگیری اطلاق می شود که جهت درمان بعضی از بیماری‌ها بکار می‌رود و دارای سابقه تاریخی هفت هزار ساله و مورد تایید و تاکید اسلام می باشد.

    حجامت در حدود ۳۳۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در مقدونیه انجام میشد و در آن زمان یک پزشک را با میزان تبحرش در انجام حجامت می شناختند، به طوریکه اگر پزشکی حجامت نمیکرد او را پزشک نمی شناختند. حجامت ابتدا در طب ایرانی رواج داشت و بعدا به سایر کشورها رواج پیدا کرد و برخی پزشکان طب سنتی معتقدند پایه و اساس طب سوزنی در چین همین حجامت است.

    یکی از مهمترین روایاتی که در زمینه حجامت در منابع معتبر اسلامی ذکر شده و در ذیــــل آیه یک ســــوره‌ مبارکه «اسری» در تفسیر المیزان و برخی از تفاسیر دیگر آمده ‌است، حدیث زیر می‌باشد:

    حضرت رسول اکرم (صلی االله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند: «در شب معراج، وقتی که به آسمان هفتم صعود کردم، بر هیچ ملکی از ملائک گذر نکردم مگر اینکه گفتند یا محمد حجامت کن و امتت را به حجامت کردن امر بفرما.»

    حجامت، یک فرم باستانی از طب جایگزین است که در آن درمانگر یک فنجان مخصوص را روی پوست شما برای چند دقیقه قرار میدهد، تا مکش ایجاد کند مردم ،آن را برای بسیاری از اهداف، از جمله برای کمک به درد، التهاب، جریان خون، آرامش و به عنوان یک نوع ماساژ عمیق بدن ،استفاده میکنند ؛

    فنجان ممکن است ،از موارد زیر ساخته شده باشد:

    شیشه ، بامبو ، سفال ، سیلیکون

    حجامت در طب سنتی

    انواع حجامت چیست؟

    در طب سنتی و اسلامی حجامت بر اساس اعضای بدن به چند دسته تقسیم میشود که عبارتند از:

    حجامت عام: در این نوع حجامت، محل انجام حجامت بین دو کتف، حدود مهره‌های سوم سینه‌ای تا مهره پنجم سینه‌ای را در بر میگیرد. در طب اسلامی و احادیث و روایات از این نوع حجامت با عنون حجامت نافع یاد شده است.

    حجامت سر: محل این حجامت یک وجب شخص حجامت شونده از نوک بینی تا فرق سر (ملاج) وی است. در این نوع حجامت فرد باید چهار زانو نشسته باشد. در روایات این نوع حجامت را حجامت نجات بخش میگویند.

    حجامت موضعی: این نوع حجامت در نقاطی از بدن که دچار مشکل شده است، قابل اجرا میباشد و بر اساس تشخیص پزشک و نوعی بیماری، حجامت در موضع و عضو خاصی انجام می شود . از جمله حجامت کفلها، اطراف مقعد، روی رانها، کلیه، ریه‌ها و کبد است. این نوع حجامت انواع مختلف دارد که مهم‌ترین و رایج‌ترین آنها همان خون‌گیری از میان دو کتف است. ولی حدود شصت نوع حجامت دیگر نیز وجود دارد که فقط باید به تجویز اطباء انجام شود. مثلاً برای نوزادان بعد از چهار ماهگی حجامت در گودی پشت گردن تجویز می‌گردد که برای بر طرف کردن رطوبت سر و رشد مطلوب آنها بسیار مفید است. همچنین برای درمان زردی نوزادان حجامت ساده‌ای توصیه میشود که از پشت گوش آنها انجام می‌گردد و با ریزش دو سه قطره خون، زردی نوزاد فوراً کاهش می‌یابد. حجامت‌های دیگری نیز در سایر اعضای بدن صورت می‌گیرد مانند حجامت زیر چانه (برای درمان جوش‌های صورت، لکنت زبان و عفونت لثه)، حجامت ساعد (برای گرفتگی رگ دست که یک بیماری خاص بانوان است)، حجامت سر (برای رشد مو)، حجامت ماستوئید (برای کاهش عوارض سکته مغزی، کاهش شنوایی و عفونت گوش)، حجامت زانو، حجامت کبد، حجامت کلیه‌ها، حجامت ساقین، حجامت پشت کمر، زیرناف، قوزک پا و غیره.

    حجامت مرطوب

    با قرار گرفتن لیوان به مدت ۳ دقیقه بر روی پوست ،یک مکش خفیف صورت میگیرد درمانگر، سپس فنجان را برداشته و با استفاده از یک اسکنال کوچک برش های سطحی و کوچک را بر روی پوست ایجاد میکند بعد، پزشک برای بار دوم مکش را انجام میدهد، تا مقدار کمی خون خارج شود. در اولین جلسه ،شاید برای شما از ۳-۵ فنجان استفاده شود یا شاید فقط یکی را امتحان کنید، تا ببیند چگونه پیش میرود ؛انجمن حجامت بریتانیا، یادآور می شود که این نادرست است، که بیش از ۵-۷ فنجان دریافت کنید.

    بعد از حجامت، از پماد آنتی بیوتیک و باند برای جلوگیری از عفونت استفاده میشود و پوست شما در عرض ۱۰ روز دوباره به حالت طبیعی برمیگردد .

    حامیان حجامت مرطوب، معتقدند که این روش مواد و سموم مضر بدن را از بین می برد و حالت تسکین دهنده دارد. اما این ثابت نشده است. بعضی افراد ،همچنین از “حجامت سوزنی” استفاده میکنند، که در آن درمانگر اول سوزن را وارد بدن می کند و سپس فنجان را روی آنها قرار می دهد.

    انواع حجامت

    دو روش حجامت وجود دارد، حجامت خشک و مرطوب . در هر دو مدل ،پزشک از یک ماده قابل اشتعال، مانند:الکل، گیاهان یا کاغذ استفاده میکند و آن را در فنجان قرار میدهد و آن را به آتش می کشد تا زمان خاموش شدن آتش ، فنجان را بر روی پوست شما قرار می دهد همانطور که هوای داخل فنجان خنک می شود، خلاء ایجاد می کند.مکش، باعث می شود که پوست شما حجیم شود و رگ های خونی شما گسترش یابد ؛ فنجان، معمولا تا ۳ دقیقه در محل قرار می گیرد.

    میتوانید، برای مکش از یک پمپ پلاستیکی به جای آتش استفاده کنید گاهی اوقات درمانگران از فنجانهای سیلیکون استفاده می کنند، که به راحتی روی پوست حرکت میکنند و برای ماساژ قابل استفاده هستند .

    آیا حجامت محدودیت سنی دارد

    براساس گفته های برخی از متخصصان طب سنتی حجامت از سنین نوزادی به خصوص در نوزادانی ‏که از زردی رنج می برند تا افراد ۸۰ تا ۹۰ سال بسیار مفید است و می توان برای همه مورد استفاده قرار گیرد به جز شرایط خاصی که فرد در مراجعه به متخصص حجامت و پزشک باید مطرح کند تا در صورت مضر بودن این روش انجام نشود اما برخی معتقدند حجامت برای برخی از افراد ممنوع است مثل:

    روش انجام هجامت چیست؟

    در انجام عمل هجامت باید دقت شود که خراشها پوست را در برگرفته و به ناحیه زیر جلد نرسد. همچنین خراشها باید به موازات خطوط لانگر در پوست ایجاد شوند تا ترمیم پوست بهتر صورت گرفته و اثر خراشها کمتر در پوست باقی بماند.

    فرق خون دادن با حجامت چیست؟

    در حجامت خون کمتر گرفته میشود و احتمال ضعف کم است، اما در خون دادن خونگیری زیاد و احتمال ضعف مستمر است.

    در حجامت اول بادکش و بعد خونگیری انجام میشود و این انجام بادکش و تیغ زدن باعث فعال شدن سیستمهایی در بدن میشود ولی در خون دادن اینطور نیست.

    در انجام حجامت آلودگی به بدن وارد نمیشود چون عمل حجامت فعال کننده و تنظیم کننده سیستم ایمنی بدن است و بنابراین این سیستم ایمنی از ورود میکروبها به بدن جلوگیری میکند.

    در حجامت خون سیاه و غلیظ است که خارج می‌شود، خونی که دارای اوره، چربی و ترکیبات زائد بیشتری نسبت به خون تازۀ ورید است که در زمان خون دادن خارج میگردد.

    حجامت سبب تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بدن، سیستم هورمونی و سیستم عصبی می‌شود و از ابتلا به ۱۵۰ نوع بیماری‌ها پیشگیری می‌کند.

    بهترین زمان و روزهای سال برای انجام حجامت

    در فصل بهار غلیان و جوشش خون و ‏جمع شدن مواد سمی در خون شدت پیدا می کند به طوری که در این فصل بسیاری از بیماری ها به دلیل آن جوششی که در بهار دارد ‏شدت پیدا می کند و مواد زائد خون که باید دفع گردند نیز افزایش می یابند از این رو بهترین فصل برای حجامت فصل بهار است اما کدام روزهای بهار ؟ بهترین زمان برای حجامت از اوایل اردیبهشت ماه تا اواخر خردادماه است که حجامت های پیشگیرانه انجام می پذیرد ، درکل بهترین زمان حجامت نیمه دوم ماه قمری است.

    انجام حجامت

    چه افرادی نباستی عمل حجامت را انجام دهند؟

    در پاسخ به این سوال که موانع انجام حجامت چیست و چه افرادی نباستی عمل حجامت را انجام دهند؟ بایستی موراد زیر را برشمرد:

    حجامت در سنین زیر دو سال، بالای ۶۰ سال و زنان باردار ممنوع!

    • افرادیکه دچار کم خونی هستند.
    • کسانی که متابولیسم و سوخت و ساز بدنشان کم است و به طورکلی ضعیف هستند.
    • در موقع عصبانیت نباید حجامت کرد چون در این حالت رگها منقبض میشود.
    • در زمان قاعدگی خانمها و همچنین در زمان جنابت نبایستی حجامت انجام شود.
    • کسانی که به تازگی واکسن زده‌اند را نباید حجامت کرد.
    • انجام حجامت برای افراد با مزاج بلغمی (طبع سرد و مرطوب) مناسب نیست.
    • افرادی که بیماری های خاصی نظیر هموفیلی، صرع و غیره دچار هستند، نباید حجامت انجام دهند.
    • زنان باردار، کودکان زیر دوسال و مبتلایان به فشار خون بالا نیز نباید حجامت انجام دهند.

     تدابیر تغذیه‌ای پیش از حجامت بسته به شرایط بیمار متفاوت است، کسانی که به‌علت غلظت خون حجامت می‌کنند باید پیش و پس از زمان حجامت از خوردن غذاهایی که خون را غلیظ می‌کنند مانند گوشت گاو و گوساله، ماهی شور، کالباس، سوسیس، همبرگر، پیتزا، تخم‌مرغ و غذاهای خمیری مانند نان فطیر، نان ساندویچی، سوپ‌ها و آش‌های غلیظ پر رشته، بادمجان، عدس و کلم پرهیز کنند. حتی تاکید می‌شود پیش از حجامت از حمام طولانی خودداری کنند.

    وی در خصوص شمار حجامت و حجم خون خارج شده و افرادی که مجاز به اینکار هستند، خاطرنشان کرد: انجام حجامت به دفعات زیاد یا خون‌گیری زیاد در طی حجامت سبب ایجاد کم‌خونی و ضعف کبد خواهد شد، از این‌رو اگر تعداد، عمق، طول و زاویه خراش‌ها اصولی باشد مقدار خونی که خارج می‌شود بین حداقل ۲۰ تا حداکثر ۸۰ میلی‌لیتر خواهد بود و گرفتن خون زیاد که متأسفانه توسط برخی غیرپزشک انجام می‌شود نه تنها اخلاط فاسد دفع نمی‌شود بلکه فرد دچار ضعف در قلب و کبد شده و آثار خراش‌ها نیز به‌صورت اسکار بد شکل باقی خواهد ماند.

    قیمت هر جلسه حجامت در این مرکز ۱۵ هزار تومان بوده که این قیمت بر اساس تعرفه‌های دولتی محاسبه شده است.

    بعد از حجامت چه نکاتی را رعایت کنیم

    • برای جبران ضعف احتمالی شربتی از عسل پس از حجامت میل کنید.
    • تا ۲۴ ساعت ورزش یا کار سنگین ممنوع.
    • تا ۱۲ ساعت قبل و بعد از حجامت نزدیکی نداشته باشید.
    • تا دوازده ساعت سیگار کشیدن ممنوع.
    • تا ۲۴ ساعت ماهی و لبنیات و غذای شور و غذاهای سرد و تند و تیز مصرف نکنید.
    • حداقل تا ۱۲ ساعت پس از انجام حجامت جهت جلوگیری از عفونت زخم، استحمام ممنوع است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطلب پیشنهادی

    خرید هدیه برای همسر باردار

    هدیه برای همسر و خانم باردار چی بخریم ؟

    درخرید و انتخاب هدیه برای همسر باردار باید تبحر و تجربه کافی داشته باشید و با …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.