قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » بازرگانی » نحوه گرفتن گواهی مبداء certificate of origin برای صادرات
فروشگاه اینترنتی ایلیار
نحوه گرفتن گواهی مبداء
نحوه گرفتن گواهی مبداء

نحوه گرفتن گواهی مبداء certificate of origin برای صادرات

  • نحوه گرفتن گواهی مبداء certificate of origin برای صادرات

    من کارشناس بازرگانی تو حوزه واردات هستم. امرو شرکت تصمیم گرفت در حوزه صادرات فعالیت کنیم . یکی از اسناد مهم در صادرات گواهی مبدا می باشد. در ادامه با مجله اینترنتی ایلیار همراه باشید !

    گواهی مبدا سندی است بین المللی که نشان می دهد محل ساخت کالا کدام کشور است.

    این گواهی توسط اتاق بازرگانی هر کشور برای محصولات صادراتی تنظیم و صادر می شود.

    گواهی مبدا یکی از اسناد مهم برای ترخیص کالا است .

    این گواهی توسط سامانه یکپارچه گواهی مبداء ایجاد می شود.

    لذا در زمان توافق شده گواهی مبداء همزمان با سایر اسناد تسلیم خریدار می شود.

    در ادامه توضیحاتی در رابطه با گزینه های یک فرم گواهی ارائه می کنیم.

    سامانه صدور گواهی مبدا؛ سیستمی یکپارچه را جهت ثبت درخواست، تایید و چاپ اسناد گواهی مبدا توسط کارشناسان اتاق های سراسر کشور فراهم می سازد. در این سامانه، امکان مدیریت و دسترسی به تمامی فرآیندهای مرتبط با گواهی مبدا نیز تعبیه شده است.

    اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به منظور تسهیل روند صدور گواهی مبدا در نظر دارد، از طریق سامانه الکترونیکی، نسبت به صدور این گواهی اقدام کند.

    نظر به اینکه از ابتدای سال ۱۳۹۴، درخواست حضوری صدور گواهی مبدا، مورد پذیرش واقع نخواهد شد، کلیه شرکت ها به ناچار ملزم به ارسال درخواست الکترونیکی از طریق سامانه مذکور خواهند بود. 

     

    مندرجات گواهی مبدا

    • مشخصات فرستنده یا صادر کننده کالا بر اساس بارنامه حمل و پروانه گمرکی
    • مشخصات گیرنده کالا بر اساس بارنامه حمل
    • کشور سازنده بر اساس مندرجات پروانه گمرکی
    • مشخصات وسیله حمل بر اساس بارنامه حمل
    • مشخصات محموله و کالا بر اساس پروانه گمرکی و بارنامه حمل
    • وزن با ظرف و تعداد و نوع بسته بندی کالا
    • امضای گواهی مبدا توسط صادر کننده کالا
    • امضای گواهی مبدا توسط مرجع صادر کننده گواهی مبدا
    • شماره و تاریخ فاکتور فروش

    مراحل دریافت گواهی مبدا

    افرادی که دارای کارت بازرگانی هوشمند هستند می توانند با استفاده از رمز عبور چهار رقمی که در داخل پاکت دریافت کردند نسبت به ثبت درخواست الکترونیکی گواهی مبدا خود از طریق سایت www.cscs.ir در بخش کارتابل بازگان اقدام به ثبت درخواست کنند و درخواست صدور گواهی مبدا را از اتاق بارگانی انجام دهند.

    ​۱- با مراجعه به سایت  سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند که سامانه ای با طراحی یکپارچه برای موارد مربوط به کارت بازرگانی است، یکی از دو روش ورود به سامانه را انتخاب و وارد سامانه می شویم. استفاده از کارت بازرگانی که در صفحه ورود با عنوان کارت هوشمند مشخص شده است، پیشنهاد می شود.

    نحوه گرفتن گواهی مبداء
    نحوه گرفتن گواهی مبداء

    ۲- پس از ورود به صفحه مربوط به کارت بازرگانی مورد نظر صفحه زیر نمایان می شود که اطلاعات صاحب کارت و مشخصات خود کارت در آنجا لیست شده است و عملیات های مرتبط با کارت در سمت راست صفحه قرار دارد. برای دریافت گواهی مبداء، باید بر روی گزینه «صدور گواهی مبداء جدید» کلیک نمایید.

    مراحل دریافت گواهی مبدا

    ۳- در این مرحله صفحه زیر نمایان می شود که در بالای آن کلیه مراحلی که باید برای دریافت گواهی مبداء طی شود، آورده شده است. در این مرحله باید شماره سریال اظهارنامه صادراتی را بطور کامل (به طور مثال بصورت ۳۰۵۶۳۹۲-۱۰۲۰۰) و همچنین ارزش دلاری مشخص شده در اظهارنامه را در کادر های مربوطه وارد نموده و گزینه « ثبت اظهارنامه » را کلیک نمایید.

    دریافت گواهی مبدا

    ۴- با کلیک بر گزینه « ثبت اظهارنامه »، کادری در پایین آن با عنوان «ردیف سریال اظهارنامه گمرکی»  ظاهر می شود که مشخصات اظهارنامه مورد نظر در آن قرار می گیرد.

    دریافت گواهی مبدا

    ۵- با کلیک بر روی گزینه « مرحله بعد» به صفحه «مشخصات کارت بازرگانی» می رویم که در آن با توجه به اطلاعاتی که در زمان دریافت کارت بازرگانی ثبت نموده اید، اطلاعات کارت نمایش داده می شود و تنها لازم است شماره تلفن همراه متقاضی دریافت گواهی مبداء را در کادر مورد نظر وارد نموده و گزینه مرحله بعد را کلیک می نماییم.

    دریافت گواهی مبدا

    ۶- مرحله بعد « مشخصات عمومی گواهی مبداء» نام دارد که در آن باید کادر های ضروری را با اطلاعات صحیح پر نمایید. توجه شود که در کادرهای «اطلاعات گیرنده» و « اطلاع به»، باید اطلاعات را بصورت لاتین وارد نمود و در کادر «اطلاع به»، به جای تکرار نام گیرنده، عبارت «Same as Consignee» وارد می شود.

    ۷- با کلیک بر روی گزینه « مرحله بعد» به مرحله « مشخصات حمل و نقل» می رسیم. در این مرحله تنها موارد ضروری انتخاب نوع حمل و وارد کردن شماره بارنامه است و با مشخص کردن این دو مورد می توانید به مرحله بعدی بروید.

    ۸- مرحله بعدی مربوط به « مشخصات کالاها » است که در آن باید تک تک کالاهای اظهارنامه را ثبت نمود. ابتدا برای ثبت هر کالا با کلیک بر روی علامت جستجو، جدول لیست کالاها باز خواهد شد که در آن با وارد کردن کد کالا و کلیک کردن گزینه « جستجو کالا »، کالای مورد نظر نمایش داده می شود. با انتخاب کالا و کلیک کردن گزینه « انتخاب»، کالای مورد نظر در کادر «نام کالا» قرار می گیرد. سپس با وارد کردن اطلاعات ضروری که با ستاره قرمز مشخص شده اند، اطلاعات کالا را تکمیل کرده و گزینه ثبت کالا را کلیک می نماییم. پس از ثبت باید کالای مورد نظر در فهرست کالاها قرار گیرد که امکان حذف یا ویرایش آن نیز فراهم است. در صورتی که اظهار نامه مربوط به بیش از یک کالا باشد، سایر کالاها را نیز به همین ترتیب ثبت کرده و سپس به مرحله بعد می رویم.

    ۹- در این مرحله باید مدارک لازم را در سیستم بارگذاری نماییم. با کلیک بر روی مربع های کوچک که با فلش مشخص شده اند، فهرست مدارک لازم باز خواهد شد.

    در فهرست باز شده بارگذاری اظهارنامه گمرکی و بارنامه برای صدور گواهی مبداء الزامی است

    و اگر کالای مورد نظر برای صادرات نیاز به گواهی داشته و آن را دریافت کرده اید نیز می توانید بارگذاری نمایید. قابل ذکر است که در صورتی که تمایل به تایید فاکتور و لیست عدل بندی توسط اتاق بازرگانی دارید می توانید آنها را نیز بارگذاری نمایید. در قسمت سایر مدارک اگر مورد خاصی برای اطلاع اتاق بازرگانی وجود دارد، بارگذاری نموده و توضیح مختصری در مورد آن در کادر پایین صفحه می نویسیم.
    در این مرحله توجه نمایید که اگر هر یک از فایل هایی که باید بارگذاری شوند بیش از یک صفحه باشند باید همگی را در یک فایل PDF قرار داده و بارگذاری نمایید. توجه نمایید که اگر فایل های مورد نظر با موفقیت بارگذاری شوند باید در کنار ردیف آنها علامت فایل مورد نظر ظاهر شود. پس از اطمینان از بارگذاری کلیه فیل های موردنظر به مرحله بعدی می رویم.

     

    ۱۰-  مرحله بعدی مربوط به پرداخت هایی است که باید برای دریافت گواهی مبداء انجام شود. البته پرداخت ها در زمان مراجعه به اتاق انجام خواهد شد و در این قسمت تنها باید تعداد مدارکی که نیاز به تایید آنها دارید را وارد نمایید و همچنین در قسمت «مدارک دریافت شده» می توانید بررسی کنید که آیا همه مدارک بارگذاری شده وارد سیستم شده اند یا خیر.

     

    ۱۱-  در مرحله بعدی مشخصاتی که طبق آنها گواهی مبداء چاپ خواهد شد تعیین می گیرد. مورد مهمی که در این مرحله باید مشخص شود، نوع گواهی مبداء است که بر اساس کشور مقصد بار تعیین می شود. فرم سه برگی برای کشورهای اروپایی و فرم شش برگی برای کشورهای آمریکای شمالی صادر خواهد شد.

     

    ۱۲- پس از طی مراحل ذکر شده به صفحه پایانی می رسیم که کلیه اطلاعات وارد شده در مراحل قبلی بصورت یکجا نمایش داده می شود. در این صفحه می توانید اطلاعات را چک نمایید و پس از اطمینان از کلیه اطلاعات گزینه تایید نهایی را کلیک می نمایید تا درخواست شما برای اتاق بازرگانی ارسال شود. پس از تایید نهایی پیغامی برای شما ظاهر می شود که در آنجا می توانید یک نسخه از اطلاعات وارد شده را چاپ نمایید.

    پس از بررسی درخواست شما در اتاق بازرگانی، پیغام های لازم برای شما پیامک خواهد شد.

    مدارک مورد نیاز برای صدور گواهی مبداء چیست؟

    مدارک مورد نیاز برای گواهی مبداء شامل تصویری از پروانه گمرکی و بارنامه حمل کالا و فاکتور فروش که در آن شماره فاکتور و تاریخ آن باشد.

    1. تصویری از پروانه گمرکی
    2. تصویری از بارنامه حمل
    3. تصویری از کارت بازرگانی
    4. فرم گواهی مبدا تایپ شده به زبان انگلیسی بدون خط خوردگی
    5. فیش بانکی هزینه صدور گواهی مبدا

    کشور مبدا کالا

    مشخص شدن کشور مبدا تولید کننده کالا برای اجرای تعرفه های گمرکی و اجرای قوانین فی ماین کشور ها بسیار مهم است.

    به طور مثال زمانی که عسل با گواهی مبدا چین برای اروپا ارسال شود کشورهای اروپایی بر اساس استاندارد و محدودیت ها اقدام به رد کالا یا اعمال تعرفه می کنند.

     

    گواهی مبداء برای خریدار(نحوه گرفتن گواهی مبداء certificate of origin برای صادرات)

    برای بسیاری از خریداران گواهی مبدا به دو دلیل بسیار حائز اهمیت است. مشخص شدن کشور مبدا تولیدی اطلاعاتی در زمینه کیفیت و مشخصات کالا و اعتبار محل ساخت را برای خریدار روشن می کند. دوم با شناخت مبدا کالا تعرفه هایی که باید خریدار به گمرک کشور مقصد پرداخت کند و مجوزاتی که نیاز است برای وی مشخص می شود.ضمنا برای برخی خریداران برای رفع محدودیت ها و تحریم ها بسیار مهم است که گواهی مبداء کالا حتما تهیه شود.

     

    اهمیت گواهی مبدا  از نظر مقامات گمرکی و بانکی

    مقامات گمرکی برای ترخیص کالا و دریافت تعرفه ها می بایست مبدا کالا را مشخص کنند.

    که این امر بدون داشتن گواهی مبداء کالا برای بسیاری از محصولات دشوار است.

    ارگان های مختلف کشور مقصد مانند وزارت خانه های سنعت بازرکانی کشاورزی بهداشت و بانکی می توانند بر حسب نوع کالا و شرایط قرارداد خواستار دریافت و بررسی گواهی مبداء شوند.

    معمولا گمرک و بانک ها بسیار به گواهی مبدا اهمیت می دهند .

    زیرا دریافت تعرفه و مجوزات و پرداخت هزینه کالا در هر صادرات و وارداتی بسیار حائز اهمیت است.

    عناوین خدمات واحد گواهی مبدأ اتاق تهران:

    ۱٫ صدور گواهی مبدأ و فرم A
    ۲٫ تاییدیه امضای اسناد تجاری از جمله فاکتور فروش، سیاهه تجاری، قراردادهای بین المللی، گواهی بهداشت، گواهی قرنطینه نباتی، گواهی بازرسی، گواهی مصرف کننده نهایی (End-User) و …
    ۳٫ استعلام گواهی های مبدأ خارجی به درخواست بازرگان
    ۴٫ پاسخ به استعلام های صورت گرفته از گمرکات و اتاق های بازرگانی دیگر کشورها در خصوص گواهی-های مبدأ صادرشده در اتاق های بازرگانی تهران و شهرستان ها
    ۵٫ آموزش و مشاوره اتاق های بازرگانی شهرستان ها به منظور ایجاد وحدت رویه در نحوه انجام کار
    ۶٫ مشاوره به بازرگانان در خصوص نحوه صدور گواهی مبدأ، تایید اسناد تجاری و کلیه فرآیندهای مرتبط با صادرات کالا به صورت حضوری، تلفنی و از طریق سامانه برخط گواهی مبدأ وب سایت اتاق تهران
    ۷٫ برگزاری جلسات ماهیانه آموزشی صدور گواهی مبدأ به درخواست بازرگانان محترم اتاق تهران

     

    انواع گواهی های مبداء

    گواهی مبداء A : یا گواهی  Gsp (GENERALIZED SYSTEM OF PREFERENCES)  که برای صادرات به آمریکایی، اقیانوسیه، ژاپن، ترکیه، قزاقستان، قرقیزستان و کشورهای اروپایی بجز ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا مورد استفاده قرار می گیرد.

    ۲. گواهی مبدا (CERTIFICATE OF ORIGIN) برای کشورهای عضور اتحادیه اروپا، عربی، آسیایی (به غیر کشورهای اشاره شده در شماره ۱ ) و کشورهای آفریقایی مورد استفاده قرار می گیرد.

    ۳. فرم های PTA برای صادرات به کشور پاکستان صادر می شود.

    ۴٫ فرم های gstp (global system of trade preferences) certificate of origin برای کشورهایی که برای کالای خاص با ایران توافق نامه دارند صادر می شود.

    سئوال: برای کدام یک از کشورها می توان از هر دو نوع فرم گواهی مبداء بنا به درخواست صادر کننده استفاده نمود ؟

    پاسخ: سنگاپور ، چین ، تایوان ، هنگ کنگ ، مالزی ، کره

    دریافت گواهی مبدا

    نکات قابل توجه برای صدور گواهی مبدا

    • دارندگان کارت بازرگانی با ارائه مدارک، می توانند از هر یک از اتاق های بازرگانی صنایع و معادن گواهی مبداء دریافت کنند.
    • در مواردی که مشخصات صادر کننده در پروانه گمرکی با مشخصات صادر کننده در بارنامه تفاوت داشته باشد، چنانچه صادر کننده در بارنامه خود دارای کارت بازرگانی معتبر باشد و تقاضای دریافت گواهی مبدا به نام خود را داشته باشد می بایست صادر کننده پروانه طی نامه ای خطاب به واحد صدور گواهی مبدا پروانه صادراتی خود را با ذکر مشخصات جهت دریافت گواهی مبدا به نام صاحب بارنامه واگذار کند و در این مواردی ارائه تصویر کارت بازرگانی دو طرف الزامی است.
    • شرکت های حمل دارای کارت عضویت هستند نه کارت بازرگانی، بنابراین مجوز صادرات ندارند.
    • امضاء صادر کننده الزامی است.
    • تایپ گواهی مبدا به عهده صادرکننده است.
    • دارندگان کارت اتاق تعاون، کارت پیله وری و مرزنشینان و کسانی که دارای مجوز موردی هستند نیز می توانند گواهی مبدا به نام خود دریافت کنند.
    • دارندگان کارت بازرگانی علاوه بر خودشان می توانند به طور رسمی امضاء افراد دیگری از جمله اعضاء هیات مدیره را که در روزنامه رسمی نام آن ها آمده به اتاق معرفی کنند. در هر صورت چنانچه به غیر از دارندگان کارت، هر فرد دیگری امضاء کند، می بایست حتماً قبلاً امضاء وی توسط دارنده کارت (که نمونه امضاء آن در صفحه اول کارت بازرگانی است) به واحد صدور گواهی مبدا معرفی و کلیه مسئولیت های ناشی از اقدام آن را بپذیرد.
    • در مواردی که صادرکننده اقدام به صدور کالا های فاسد شدنی مانند میوه، تره بار، گل و گیاه، ماهی و میگو و لبنیات می کند با اخذ تعهد از صادر کننده مبنی بر ارائه مدارک بعد از یک هفته گواهی مبدا صادر می شود؛ بدیهی است مدارک ارائه شده بعدی می بایست منطبق بر مندرجات گواهی مبدا اخذ شده باشد.
    • در مواردی که اقلام صادراتی زیاد باشد، در ستون مشخصات کالا می بایست صادر کننده درج کند AS PER ATTACH PAKING LIST NO : DATE : و در گواهی مبدا شماره PAKING LIST را ذکر نماید و به همراه گواهی مبدا PAKING LIST را جهت تایید امضاء ارائه کند.
    • چنانچه وزن ناخالص در بارنامه با وزن ناخالص در گواهی مبدا متفاوت باشد، مندرجات گواهی مبدا می بایست منطبق با بارنامه حمل باشد و چنانچه وزن پروانه صادراتی از بارنامه و گواهی مبدا بیشتر باشد، اشکالی ندارد، اما نباید کمتر باشد.
    • می توان برای کالا های خارجی که صادر می شوند، گواهی مبدا دریافت کرد و در چنین مواردی می بایست مدارک ورود شامل گواهی مبدا ، بارنامه حمل به ایران، پروانه ورود و مدارک خروج نیز شامل پروانه گمرکی صادراتی، بارنامه حمل از ایران به کشور مقصد و گواهی مبدا تایپ شده با مبداء کالا ی مشخص باشد و تعرفه گواهی مبداء در چنین موارد دو برابر است.

     

    پرسش های متداول

    • سئوال: در چه مواردی واحد صدور گواهی مبدا، اصل پروانه گمرکی را مطالبه می نماید

    پاسخدر مورد صادرات فرش ها و گلیم های دستبافت ارائه اصل پروانه گمرکی جهت رویت الزامی است و همچنین در مواردی که به دلایلی مراجع صادر کننده گواهی مبدا در مورد اصالت تصویر پروانه گمرکی شک داشته باشند، می توانند اصل پروانه گمرکی یا بارنامه حمل را مطالبه نمایند.

     

    • سئوال: در ایران مراجع صادر کننده گواهی مبداء چه کسانی می باشند ؟

    پاسخ: مراجع صادر کننده گواهی مبداء اتاقهای بازرگانی صنایع و معادن می باشند و در مناطق آزاد سازمان منطقه آزاد اقدام به صدور گواهی مبداء می نماید .

     

    • سئوال: آیا شرکتهای حمل می توانند به عنوان صادر کننده ، گواهی مبداء دریافت نمایند یا خیر ؟

    پاسخ: خیر شرکتهای حمل دارای کارت عضویت می باشند نه کارت بازرگانی لذا مجوز صادرات ندارند.

     

    • سئوال: مبلغ واریزی بابت صدور گواهی مبداء در اتاق اراک چقدر است ؟

    پاسخ: تعرفه پایه صدور گواهی مبداء و تایید امضاء مبلغ ۱۰۰/۰۰۰ ریال می باشد.

     

    • سئوال: مبلغ تعرفه گواهی مبداء به چه حسابی واریزمی شود ؟

    پاسخ: شماره حساب  که در محل اتاق بازرگانی مستقر می باشند .

     

    • سئوال: آیا امضاء صادرکننده در گواهی مبداء الزامی می باشد ؟

    پاسخ: امضاء صادر کننده الزامی است.

     

    • سئوال: تایپ گواهی مبداء به عهده چه کسی می باشد ؟

    پاسخ: تایپ گواهی مبداء به عهده صادرکننده می باشد.

     

    • سئوال: در مواردی که اقلام صادراتی زیاد باشد تنظیم فرم گواهی مبداء به چه صورت است ؟

    پاسخ: در چنین مواردی در ستون مشخصات کالا می بایست صادر کننده درج نماید AS PER ATTACH PAKING LIST NO : DATE : و در گواهی مبداء شماره PAKING LIST را ذکر نماید و به همراه گواهی مبداء PAKING LIST را جهت تایید امضاء ارائه نماید .

     

    • سئوال: چنانچه وزن ناخالص در بارنامه با وزن ناخالص در گواهی مبداء متفاوت باشد آیا می توان گواهی مبداء دریافت نمود ؟

    پاسخ: خیر مندرجات گواهی مبداء می بایست منطبق با بارنامه حمل باشد و چنانچه وزن پروانه صادراتی از بارنامه و گواهی مبداء بیشتر باشد اشکال ندارد ولیکن نباید کمتر باشد .

    دانلود فایل راهنما صدور گواهی مبدا

    همچنین فایل راهنمای استفاده از کارتابل هوشمند بازرگان (سامانه یکپارچه گواهی مبدا) از طریق لینک  بالا قابل دریافت است.

     

    اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. ممنون که با مجله اینترنتی ایلیار همراه بودید!

    خوشحال میشویم صفحه اینستاگرام ایلیار را دنبال کنید .

    هم چنین در صورت تمایل از فروشگاه اینترنتی ایلیار دیدن کنید .

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    مطلب پیشنهادی

    اعتبار کارت بازرگانی

    آموزش نحوه تمدید کارت بازرگانی

    سلام دوستای عزیزم. بعنوان کارشناس بازرگانی باید حواستون به اعتبار کارت بازرگانی و تمدید اون …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.