قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » اخبار » اجتماعی » نحوه دریافت رمز یک‌بارمصرف کارت بانک پارسیان
فروشگاه اینترنتی ایلیار
رمز پویا
رمز پویا

نحوه دریافت رمز یک‌بارمصرف کارت بانک پارسیان

  • نحوه دریافت رمز یک‌بارمصرف کارت بانک پارسیان

    تا قبل ۱ دی ۹۸ وقت دارید رمز یکبار مصرف بانک عامل خودتونو فعال کنید. من خودم چون بیشتر تراکنش های مالیمو با بانک پارسیان انجام میدهم تصمیم گرفتم نحوه دریافت رمز پویا بانک پاریسیان و بهتون اموزش بدم. بر اساس بخشنامه‌های بانک مرکزی، در آینده رمز دوم ایستای اینترنتی کارت‌های بانکی از کار خواهند افتاد و استفاده از درگاه‌های پرداخت اینترنتی صرفا با رمز دوم یک‌بارمصرف یا به‌اصطلاح رمز پویا امکان‌پذیر خواهد بود.

    بنابر اعلام رسمی بانک مرکزی از اول دی ماه ۱۳۹۸ کلیه بانک‌ها باید امکان استفاده از رمز دوم یک بار مصرف (رمز پویا) یا همان OTP را در اختیار مشتریان خود قرار دهند.

    این بدان معناست که از این تاریخ کلیه استفاده‌های غیرحضوری از کارت بانکی را صرفاً می‌توان با تأیید رمز پویا انجام داد. اما روش فعالسازی و استفاده از رمز یک بار مصرف (رمز پویا) چگونه است و این خدمات از سوی بانک‌های کشور چطور در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد؟

    چرا رمز پویا؟

    رمز دوم یکبار مصرف (One Time Password یا به اختصار OTP) که با نام رمز پویا نیز شناخته می‌شود یک کد هفت رقمی است که پس از هر بار تولید تنها تا ۶۰ ثانیه اعتبار دارد و فقط برای انجام یک تراکنش نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

    یکی از بزرگترین مشکلاتی که با فراگیر شدن خریدهای اینترنتی برای مردم پیش می‌آید، در معرض خطر قرار گرفتن آنهاست. در واقع اگر وبسایتی که شما می‌خواهید از آن خرید کنید، با سوء نیت خود، شما را به صفحه پرداخت جعلی هدایت کند می‌تواند اطلاعات کارت شما را دریافت کرده و برای سوءاستفاده و خالی کردن حساب شما از آنها استفاده کند. این عمل را فیشینگ می‌گویند و طی سالیان گذشته مشاهده کرده‌ایم که میزان سرقت‌های اینترنتی از طریق این روش به نحو چشمگیری افزایش پیدا کرده است. اما برای مبارزه با این روش یک راه حل خوب، تأیید تراکنش‌ها، در هر عملیات بانکی خواهد بود.

    بدین منظور امکانی مانند رمز یک بار مصرف (رمز پویا) وجود دارد که تنها در حین انجام یک عملیات و برای یک بار صادر شده و کاربر مدت کوتاهی زمان دارد از آن استفاده کند. ساز و کار این طرح به نحوی است که به فرد کمک می‌کند تنها خودش بتواند برداشت از حساب را تأیید کند و با این روش، امکان کلاهبرداری فیشینگ عملاً غیرممکن خواهد شد.

    اما همانطور که می‌دانید مهمترین سوال این است که برای هر حساب بانکی چطور می‌توان رمز پویا یا یک‌بار مصرف ایجاد کرد. در این حالت باید بانک شما همواره در دسترس بوده و هر باری که می‌خواهید خرید اینترنتی انجام دهید به شما رمز ویژه و یک بار مصرف بدهد تا بتوانید با آن فرایند خرید و کسر از حساب خود را تأیید کنید. البته کاربرانی که از بانکداری اینترنتی در ابعاد وسیع‌تر استفاده می‌کنند با این روش بیگانه نیستند و حتماً در سامانه‌های با دستگاه‌های رمزساز از این روش استفاده کرده و امنیت بالای آن را می‌شناسند.

    در همین راستا، بانک پارسیان، امکان دریافت رمز دوم یک بار مصرف را از طریق موبایل‌بانک خود برای مشتریانش فراهم کرده است.

    فعال‌سازی رمز دوم پویا بسیار ساده و سریع است. البته کاربران باید توجه داشته باشند که مراحل فعال‌سازی رمز یک‌بارمصرف را صرفا مطابق با سایت رسمی بانک‌ها و یا رسانه‌های معتبر دنبال کنند.

    اکیدا توصیه می‌شود که کاربران از دانلود اپلیکیشن‌هایی با عناوین شبیه «اپلیکیشن فعال‌سازی رمز دوم» و … در کانال‌های تلگرامی و یا هر سایتی غیر از سایت خود بانک‌ها اجتناب کنند.

    به صورت کلی برای همه بانک‌ها نیاز به احراز هویت عملی در مرحله اول است که در بسیاری موارد اگر از قبل شماره موبایل خود را در بانک و برای شماره حساب خودتان تنظیم کرده باشید نیازی به مراجعه حضوری به شعبه بانک نیست.

    در همه نرم‌افزارهای رمز پویا لازم است تا ابتدا به ساکن یک بار وارد نرم‌افزار شده و برای ورود و خروج خود یک رمز عبور (کاراکتری یا از نوع احراز هویت) تعیین کنید.

    برای فعال‌سازی رمز دوم یک‌بار مصرف کارت بانک پارسیان، به روش زیر اقدام کنید:

    مراحل فعال‌سازی رمز پویا کارت پارسیان

    ۱- ابتدا باید به خودپرداز بانک پارسیان مراجعه کنید.

    – پس از ورود رمز کارتتان، از منویی که می‌آید، گزینه «عملیات رمز» را انتخاب کنید.

    – در صفحه جدید، گزینه «ثبت‌نام رمز یک‌بارمصرف» را انتخاب کنید.

    – این سرویس برای مشتریانی قابل استفاده است که شماره همراه خود را قبلا در سیستم ثبت کرده‌اند.

    چنانچه شماره موبایلتان در سیستم ثبت نشده و یا شماره‌تان عوض شده، با داشتن مدارک شناسایی به شعبه بانک مراجعه کنید.

    – در صفحه بعدی، باید یک رمز ۸ رقمی تعیین کنید. این رمز را باید برای هر بار دریافت رمز یک‌بارمصرف به خاطر داشته باشید.

    نکته: رمز ۸ رقمی تعیین‌شده در این مرحله نباید ساده باشد. در صورت انتخاب رمزهای ساده مانند اعداد پشت سر هم و یا تکرار بیش از ۴ مرتبه یک عدد، سامانه از شما می‌خواهد که رمز پیچیده‌تری انتخاب کنید.

    – پس از تعیین رمز، گزینه «تایید» را انتخاب کنید.

    یک پیامک حاوی کد فعالسازی به شماره موبایل صاحب کارت ارسال می‌شود. این کد فعالسازی ۲۴ ساعت اعتبار دارد و در این مدت، کاربر می‌تواند با استفاده از موبایل‌بانک پارسیان (اپلیکیشن پارسیان من نسخه ۱.۳.۱۴ به بعد) سرویس رمز یک‌بارمصرف بانک پارسیان را فعال کند.

    دریافت رمز یک‌بارمصرف
    دریافت رمز یک‌بارمصرف

    دریافت موبایل‌ بانک پارسیان

    -همانطور که گفتیم، دریافت رمز یک‌بارمصرف بانک پارسیان از طریق اپلیکیشن پارسیان من انجام می‌شود.

    – آخرین نسخه اپلیکیشن «پارسیان من» را از سایت بانک پارسیان دریافت کنید. برای دریافت این اپلیکیشن، می‌توانید اینجا را کلیک کنید.

    – توجه: اپلیکیشن موبایل‌ بانک پارسیان را صرفا از سایت بانک دریافت کنید. لینکی که ما برای دانلود اپلیکیشن دادیم هم مربوط به سایت خود بانک یعنی https://www.parsian-bank.ir است.

    دانلود اپلیکیشن پارسیان من

    برای استفاده از خدمات رمز پویا بانک پارسیان لازم است که ابتدا برنامه پارسیان من را دانلود و نصب کنید.

    اپلیکیشن پارسیان من به صورت اختصاصی برای تهیه رمز پویا معرفی شده است. در ادامه و به منظور فعال‌سازی برنامه، می‌بایست به یکی از دستگاه‌های خودپرداز بانک پارسیان مراجعه نمایید.

    در اولین ورود به اپلیکیشن، شماره موبایل شما گرفته می‌شود و کد فعال‌سازی به آن ارسال می‌شود که باید آن را در محل موردنظر وارد کنید.

    – پس از نصب و اجرای اپلیکیشن، از صفحه بازشده، گزینه مربوط به مشتریان بانک پارسیان را انتخاب کنید.

    – در صفحه بعدی، اگر قبلا از همراه‌بانک پارسیان استفاده می‌کرده‌اید، گزینه اول یعنی «نام کاربری و رمز ورود به همراه‌بانک را دریافت کرده‌ام» را انتخاب کنید.

    در صورتی که نام کاربری و رمز ورود همراه‌بانک را ندارید، گزینه دوم را انتخاب کنید. پنجره‌ای روی مرورگر شما باز می‌شود که در آن، باید کد ملی خود را وارد کنید و با استفاده از پیامکی که برایتان ارسال می‌شود، نام کاربری و رمز ورود همراه‌بانک را دریافت کنید.

    فعال‌سازی رمز یک‌بارمصرف در موبایل‌بانک پارسیان

    بانک پارسیان
    مشتریان بانک پارسیان برای استفاده از رمز دوم یک بار مصرف می‌بایست در ابتدای کار سیستم همراه بانک خود را فعال کرده باشند. برای این منظور مشتریان باید نرم‌افزار همراه بانک پارسیان موسوم به «پارسیان من» را از وبسایت بانک پارسیان دریافت کرده و نسبت به نصب آن اقدام کنند. قابلیت خوب این روش این است که حتی اگر از قبل سرویس موبایل بانک خود را فعال نکرده باشید نیز امکان فعالسازی آن در خود نرم‌افزار پارسیان من وجود خواهد داشت.

    پس از نصب این نرم‌افزار کافیست تنها برای یک بار به یکی از خودپردازهای بانک پارسیان مراجعه کرده و در بخش خدمات رمز، فعالسازی رمز دوم یک بار مصرف را انتخاب کنید. با انتخاب این بخش، رمزی از طریق پیامک برای شما ارسال می‌شود که باید آن را همراه با شماره کارت خود در نرم‌افزار پارسیان من وارد کنید.

    دیگر باقی موارد نیاز به حضور و استفاده از خودپرداز ندارد و به راحتی پس از ورود و تأیید موارد ذکر شده می‌توانید روی همین نرم‌افزار و برای همیشه، رمزهای یک بار مصرف خود را دریافت کرده و مورد استفاده قرار دهید.

    – پس از ورود موفقیت آمیز به اپلیکیشن، گزینه «رمز یکبار مصرف» را از منوی سمت راست انتخاب کنید. (چنانچه منوی سمت را مشاهده نمی کنید، روی سه خط افقی موجود در بالای صفحه ، کنار عبارت «پارسیان من» بزنید تا منوی سمت راست باز شود.)

    – در صفحه بازشده، در زبانه «ثبت»، شماره کارت و کد فعال‌سازی را که در هنگام درخواست رمز یک‌بارمصرف با خودپرداز، برایتان با پیامک ارسال شده بود، وارد کنید و گزینه تایید را انتخاب کنید. رمز یک‌بارمصرف برای شما ثبت می‌شود.

    رمز پویا
    رمز پویا

    نحوه استفاده از رمز یکبار مصرف بانک پارسیان در هنگام خرید اینترنتی

    – در هنگام نیاز به رمز دوم کارت بانکی‌تان، روی اپلیکیشن، گزینه «رمز یک‌بارمصرف» را از منوی سمت راست انتخاب و سپس زبانه «صدور» را انتخاب کنید.

    در این زبانه، کارت موردنظر خود را انتخاب کنید و رمز ۸‌رقمی را که در مرحله ۱، پای خودپرداز تعیین کرده بودید، وارد کنید. سپس گزینه «رمز هفت‌رقمی» را انتخاب کنید تا رمز دوم یک‌بارمصرف برای شما تولید شود.

    نکته: اعتبار این رمز ۶۰ ثانیه است و در این مدت، تنها یک‌بار قابل‌استفاده است. همچنین چنانچه ۳ مرتبه تلاش ناموفق متوالی برای ورود رمز یک‌بارمصرف داشته باشید، سرویس رمز یک‌بارمصرف برای آن کارت غیرفعال می‌شود و دوباره باید مراحل فعال‌سازی را برای آن کارت طی کنید.

    – چنانچه رمز ۸‌رقمی تعیین‌شده توسط خود در مرحله ۱ را فراموش کنید، با مراجعه به خودپرداز بانک پارسیان می‌توانید دوباره از طریق منوی «عملیات رمز»، رمز ۸رقمی جدیدی تعیین کنید.

    رمز پویا
    رمز پویا

    غیرفعال کردن رمز یک‌بارمصرف بانک پارسیان

    – برای غیرفعال کردن رمز یک‌بارمصرف کارت‌های بانک پارسیان، از طریق اپلیکیشن پارسیان من، گزینه رمز یک‌بارمصرف را انتخاب کنید. زبانه سوم با عنوان «غیرفعال‌سازی» را انتخاب کنید. سپس کارت موردنظرتان را انتخاب و گزینه غیرفعال‌سازی را انتخاب کنید.

    نکته: رمزهای تولیدشده در اپلیکیشن پارسیان من، در صورتی صحیح است که زمان گوشی شما دقیق تنظیم شده باشد. بنابراین کاربر باید در قسمت تنظیمات تاریخ و زمان گوشی، گزینه تنظیم خودکار تاریخ و زمان را فعال کند.

    نکته ۲: امکان فعال‌کردن رمز دوم یک‌بارمصرف برای بیش از یک کارت هم در این اپلیکیشن وجود دارد. در صورت تعریف چند کارت بانکی در این اپلیکیشن، می‌توانید در هنگام نیاز به رمز دوم اینترنتی، در زبانه «صدور»، کارت موردنظر خود را از لیست کارت‌ها انتخاب کنید.

    ممنون که با ایلیار دات کام همراه بودید!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطلب پیشنهادی

    خرید هدیه برای همسر باردار

    هدیه برای همسر و خانم باردار چی بخریم ؟

    درخرید و انتخاب هدیه برای همسر باردار باید تبحر و تجربه کافی داشته باشید و با …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.