قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » گردشگری » مجتمع تجاری بازار چارسو در قلب پایتخت
فروشگاه اینترنتی ایلیار
بازار چارسو
بازار چارسو

مجتمع تجاری بازار چارسو در قلب پایتخت

  • امروز قاب موبایل و گلس گوشیم خراب شد تصمیم گرفتم سری به بازار چارسو بزنم. بازار چارسو یکی از زیباترین فضاهای شهری تهران به شمار می‌آید که سال گذشته در تهران گشایش یافت. فضای چند منظوره و زیبا در یکی از شلوغ‌ترین محله‌های تهران که جلوه بصری بسیار زیبایی به شهر بخشیده است. در ادامه با مجله اینترنتی ایلیار همراه باشید

    در قلب تجاری پایتخت، به تازگی مجتمع تجاری جدیدی تاسیس شده تا جمع بزرگان موبایل و تبلت جمع باشد. مرکز خرید چارسو جدید ترین این پاساژ ها که در اواخر سال ۹۳ احداث شده است 

    مجموعه چارسو توسط «محمد مجیدی»، معمار جوان و توانای کشور، متولد ۱۳۴۶ در تهران و دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری و شهرسازی از دانشگاه شهید بهشتی طراحی شده است. این مجموعه یک سالی است که تهران زیبا را زیباتر کرده و درست در قلب تحرک و پویایی شهر، این مجموعه مدرن درخشندگی خاصی به محیط اطراف می‌دهد.

    بخش مرکزی هر شهر، پرهیاهوترین و دیدنی‏‌ترین قسمت آن به شمار می‌آید و گشت‌وگذار در بخش مرکزی هر شهر، اولین هدف بسیاری از بازدیدکنندگان است. در مرکز شهر تهران نیز شاهد مجموعه‌ای بسیار متنوع از بناهای تاریخی، ادارات دولتی، مراکز تجاری، مجموعه‌های فرهنگی، سفارتخانه‌ها و مراکز آموزشی هستیم که حکایت از ظرفیت بسیار بالای این بخش از شهر برای راه‌اندازی مجموعه‌‏های بزرگ شهری دارد.

    ایده بازار چارسو بر اساس توجه به ظرفیت‏‌های نهفته در این بخش از شهر تهران و تجدید حیات دوباره آن از طریق ایجاد یک مرکز تجاری با رویکرد تلفیق فعالیت‌های تجاری، فرهنگی و تفریحی شکل‌گرفته است.

    معماری اکسپرسیونیستی این بنا به شکل سه تکه نامنظم بر روی هم لغزیده و پیاده‌روی وسیع شمالی جلب‌توجه می‌کند.

    موقعیت مجموعه در تقاطع خیابان‌های جمهوری اسلامی و حافظ به‌عنوان یک مولفه شاخص شهری و در میان بورس کالاهایی نظیر موبایل، لوازم صوتی و تصویری، لوازم‌خانگی، کامپیوتر و لوازم جانبی از یک طرف، و با تکیه‌بر عملکردهایی در داخل مجموعه مانند رستوران‌ها، سالن‌های سینما، فروش محصولات فرهنگی، کافی‌شاپ و فضای بازی بچه‌ها از طرف دیگر، حکایت از اهمیت قرارگیری بازار چارسو در این بخش خاص از شهر تهران دارد.

    پارکینگ بازار چارسو

     پارکینگ این مجتمع با ظرفیت ۱۰۰۰ اتومبیل، با رفع یکی از مهم‌ترین معضلات مراجعه به مرکز شهر، حضور مخاطبان خود را از اقصی نقاط شهر تسهیل می‌نماید. 

    بر همین اساس حجم ساختمان نیز با لغزش قسمت میانی به ۳ لایه تقسیم می‌شود. 

    • در قسمت پایین و شفاف شاهد استقرار فروشگاه‌های تجاری بزرگ
    • در قسمت میانی شاهد قرارگیری فروشگاه‌های تجاری کوچک
    • و در قسمت فوقانی و نیمه شفاف شاهد قرارگیری رستوران و سالن‌های سینما چارسو با چشم‌اندازی به بافت منطقه هستیم.

    رستوران بازار چارسو

    یکی از بزرگترین فودکورت ایران و خاورمیانه که به صورت چشمگیری تنوع منو و غذایی دارد.

    برای انتخاب فودکورت چارسو، نگران شلوغی و جای پارک در مرکز شهر هم نباشید، این فودکورت گنجایش ۸۰۰ صندلی رو داره و نیازی به انتظار برای خالی شدن میزها ندارید و با ۱۰۰۰ واحد پارکینگ، حتی آخر هفته ها و تعطیلات هم نگرانی جای پارک نخواهید داشت.

    هم‌جواری لایه میانی در کنار پل هوایی حاکی از ارتباط مجموعه با محیط اطراف است.

    قرارگیری یک void (آتریوم یا فضای خالی) بزرگ مرکزی و حرکت متنوع پله‌های برقی در اطراف آن، ضمن ایجاد یکپارچگی در میان عملکردهای مختلف، حرکت بین طبقات را برای بازدیدکنندگان به یک موضوع و تجربه خاص تبدیل کرده است. با این هدف که مراجعه‌کنندگان به بخش مرکزی شهر با مراجعه به این بازار، تجربه‌ای فراتر از خرید را به خاطر بسپارند.

    اما یک نکته منفی در طراحی مجتمع چارسو

    پله برقی در مرکز این مجتمع واقع شده است. به همین دلیل واحد هایی که روبروی پله برقی قرار گرفته اند، از اهمیت بیشتری نسبت به واحد های پشتی و فرعی این مجموعه برخوردارند. این مشکل سبب شده است تا واحد های عقبی (واحد هایی که پشت واحد های آتریوم قرار دارند) به دلیل بازدید کمتر مراجعه کنندگان، از ارزش پایین تری برخوردار باشند.

    مجتمع تجاری بازار چارسو

    از مهم‌ترین ویژگی‌های این مجموعه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    ۱۵۰۰۰ متر فضای تجاری
    ۳۳۰ باب مغازه
    ۱۰۰۰ واحد پارکینگ
    ۲۵۰۰ متر انبار تجاری
    یک طبقه ویژه غذاخوری های متنوع (Food Court)
    ۵ سالن سینما با ظرفیت ۹۰۰ نفر (پردیس سینمایی)
    ۸ آسانسور با ظرفیت ۸ الی ۱۵ نفر و ۲ آسانسور حمل بار با ظرفیت ۳ تن
    ۱۶ دستگاه پله برقی در نقاط مختلف طبقات
    ۹۰ سرویس بهداشتی در نقاط مختلف طبقات

    خوانایی در بازار چارسو

    آنقدر همه چیز گویا و شفاف است که هر بازدیدکننده‌ای اظهار رضایت می‌کند.

    تامین استانداردهایی فراتر از ضوابط موجود

    یکی از معدود مجتمع‌هایی است که از نظر کاربری و عملکردی بسیار به استاندارهای جهانی نزدیک است. (تقریبا همه فضاها به ویژه سالن‌های سینما)

    سهولت دسترسی و جابجایی داخل مجموعه

    به یاد داریم زمانی که بازار موبایل ایران افتتاح شد، اکثر مراجعه‌کنندگان به مجتمع علاءالدین، از راهروهای تنگ و واحدهای کوچک آن به ستوه آمده بودند.

    اما این بار در این مرکز همه چیز استاندارد و زیبا است. از مسیرهای حرکتی تا فضاهای فرعی همگی حاکی از سهولت در رفت‌وآمد‌ هستند. به همین جهت در عین تکاپو، نظم و یکپارچگی در این فضا مشهود است.

    عموم مردم، فضاهای گسترده و راهروهای عریض بازار موبایل را به بازار موبایل علاءالدین ترجیح می‌دادند. اما مشکل عمده بازار موبایل دوری از مرکز اصلی بازار کالای دیجیتال است. همچنین ورودی پارکینگ این مجموعه با مشکلات کوچکی همراه است. چنین مشکلی در بازار چارسو به‌خوبی حل شده است. ورودی خودرو و مراجعه‌کننده و موقعیت قرارگیری این مجموعه با توجه به اضافه کردن رویکرد تفریحی به این مجموعه، از بهترین اقدامات طراحی این مرکز به شمار می‌رود.

    ویژگی جالب این مرکز، قرارگیری آن روبروی بازار علاءالدین است که می‌تواند به‌ عنوان رقیبی برای این مجموعه باشد.

    مجتمع چارسو با طراحی به‌ روز، زیبا و حجمی گسترده، از بهترین نمونه‌های معماری ساخته شده در ایران به‌ شمار می‌رود. ویژگی طراحی این مجموعه با توجه به موقعیت سایت پلان مجتمع، نگرش ویژه‌ای را نسبت به معماری مدرن یک بازار دارا است.

    این مجموعه در هفت طبقه به اجرا رسیده که طبقه هم‌کف آن مخصوص محصولات صوتی و تصویری، طبقه دوم تا پنجم به موبایل، طبقه ششم مجموعه به عنوان رستوران، و طبقه هفتم هم به سالن‌های چند منظوره سینما اختصاص یافته است.

    در مجتمع سینمایی چارسو ، ۵ سالن سینما با ظرفیت ۹۰۰ صندلی و همچنین یک لابی فرهنگی به وسعت ۳ هزار مترمربع و سالن‌هایی برای گالری‌های نقاشی، عکس، ‌نمایش فیلم کوتاه و رستوران طراحی شده است.

    در این مجتمع شاهد چشم اندازی بسیار زیبا در طبقات بالا می باشیم. 

    بازار چارسو

    محی‌الدین صانعی (مدیر مجتمع سینمایی و تجاری چارسو) درباره چارسو می‌گوید:

    ساخت این مجتمع بیش از ۴۰ ماه طول کشیده و هدف اصلی ما تغییر فضای کسب و کار و ایجاد یک مجتمع با هدف معماری ایرانی و اسلامی و توجه به مقوله فرهنگ بوده است.

    این مجتمع ۶۸ هزار متر وسعت دارد و هزار واحد پارکینگ و ۲۵۰۰ متر انبار تجاری و ۳۳۰ فروشگاه در ۶ طبقه طراحی شده است.

    وی درباره نام‌گذاری این سالن‌ها به نام چارسو گفت:

    چارسو یک نام کاملا ایرانی است و یکی از سالن‌های نوستالژیک تئا‌تر در ایران نیز به این نام نام‌گذاری شده است. علاوه بر آن ما در طراحی این مجتمع نیز از معماری ایرانی استفاده کردیم.

    کم‌کم می‌توان به فضاهای چند منظوره این‌چنینی در شهر چشم امید دوخت. باوجود اینکه معماران و شهرسازان دغدغه فرهنگی و اجتماعی زیادی دارند اما کمبود این فضاهای شهری در تهران و دیگر شهرستان‌ها بسیار مشهود است. با امید بر پیشرفت و افزایش این مراکز و فضاهای شهری می‌توان شهرهای زیباتر و دلنشین‌تری را انتظار داشت.

    بازار چارسو
    • آدرس بازار چارسو : تهران – ضلع جنوب شرقی تقاطع خیابان جمهوری اسلامی و حافظ (خیابان جمهوری – تقاطع حافظ)– بازارچارسو – پردیس سینمایی چارسو
    • وب سایت چارسو http://charsou.com
    • تلفن :  ۶۱۷۲۰۰۰۰

    حتما بعد از بازدید از بازار چارسو نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه ها بنویسید. تا در پست های بعدی از آن استفاده کنیم. امیدواریم از مطالعه این مقاله در مجله اینترنتی ایلیار لذت برده باشید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطلب پیشنهادی

    بهترین مکان های گردشگری برای سفر در اردیبهشت

    ادیبهشت ماه رسید و حالا بهترین فصل برای سفر است. من خودم تو نوروز سفر …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.