قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » اخبار » قرص ترامادول چیست
فروشگاه اینترنتی ایلیار
قرص ترامادول
قرص ترامادول

قرص ترامادول چیست

  • با این بخش از سایت ایلیار همراه باشید تا با موارد مصرف ترامادول آشنا شوید. نوشتن این مقاله برایم بسیار دردناک می باشد امیدوارم با خواندن این مقاله آگاهی افراد نسبت به مصرف قرص ترامادول افزایش پیدا کند.

    ترامادول (به انگلیسی: Tramadol) که به نامهای تجاری ترامال، ترامد و بایومادولو پیرالژین، نیز شناخته می‌شود، یک دارویضددرد اپیویید است که برای تسکین دردهای متوسط تا شدید تجویز می‌شود.

    دارویی ضد درد که با نام های ترامادول، تدامول، بایومادول و… چند سالی است در فهرست داروهای ایران قرار گرفته، دارویی است که سال ۱۹۷۰ به وسیله یک شرکت آلمانی ساخته شده، دارویی که مدتی بعد حق تولید آن به شرکت های تولیدکننده دارو در سراسر جهان واگذار شد. ترامادول از جمله داروهای مسکن با خواص مخدری است که معمولا برای کنترل دردهای متوسط تا شدید از قبیل دردهای مفصلی، جراحی ها و بیماری های زنان و زایمان تجویز می شود.
    قرص ترامادول در ایران جزء لیست داروهای بدون نیاز به نسخه نیست؛ با این‌حال به دلیل خاصیت نشاط‌آوری این دارو، آمار مصرف آن در بین جوانان ایرانی رو به افزایش است. به دلیل افزایش مصرف قرص ترامادول در ایران، ذکر نکاتی علمی برای روشن‌نمودن نحوه عملکرد، عوارض جانبی و عوارض قطع ناگهانی مصرف این دارو ضروری به نظر می رسد.

     آیا ترامادول باعث اعتیاد به مواد مخدر می شود؟

    ا توجه به اینکه مکانیسم کنترل درد در ترامادول مشابه مورفین است. مصرف مداوم آن منجر به وابستگی فیزیکی و روانی مشابه اعتیاد به مواد مخدر می شود. و مصرف طولانی مدت ترامادول منجر به اعتیاد به آن شده و درمانی کاملا مشابه با درمان سوء مصرف مواد مخدری چون تریاک، کراک و هروئین دارد!

     باز هم تجربه نویسنده نشان می دهد که: بیمارانی که در مراکز بستری جهت ترک ترامادول بستری می شوند علایم خماری یا ترک غیر قابل تحمل تری نسبت به سایر بیماران وابسته به مواد مخدر از خود نشان می دهند!

     از جمله علایم ترک ترامادول عبارتند از: عصبانیت، تعریق، بی خوابی، تهوع، اسهال، لرزش اندام ها و توهم

    عوارض قرص ترامادول
    عوارض قرص ترامادول

    این دارو به دو صورت خوراکی و تزریقی عرضه می شود که نوع خوراکی آن به صورت قرص و کپسول در دسترس است و نوع تزریقی آن که تا چندی پیش در داروخانه ها موجود بود، بتازگی فقط در اورژانس بیمارستان ها استفاده می شود.

    رامادول یک داروی شبه مورفین (اپیوئید) و ضد درد است که یک ترکیب صناعی شبیه مورفین می‌باشد و در بازار دارویی ایران به صورت قرص و کپسول ۵۰ و ۱۰۰ میلی‌گرم و آمپول ۱۰۰ میلی‌گرم موجود می‌باشد و همچنین برای درمان دردهای نسبتاً شدید حاد یا مزمن از قبیل دردهای بعد از عمل جراحی و دردهای سرطانی استفاده می‌شود .

    ترامادول در بدن از چندین راه متابولیزه می‌شود. یکی از این راه‌ها سیستم آنزیم‌های کبدی (سیتوکروم P450 )می‌باشد. مهم‌ترین متابولیت حاصل از متابولیسم کبدی ترامادول دارای اثر ضد درد ۶ برابر بیشتر از ترامادول می‌باشد.

    کارشناس داروهای تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی فسا عنوان کرد:ترامادول می تواند باعث وابستگی جسمی و روانی شود.

    کارشناس داروهای تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی فسا در خصوص ترامادول گفت:ترامادول دارویی ضد درد و از دسته داروهای مُسکن مخدر است که در صورت تجویز پزشک برای تسکین دردهای متوسط تا شدید در بزرگسالان (مانند دردهای مفصلی،جراحی،زایمان و..) به کار می رود.
    وی افزود:ترامادول ضعیف تر از مورفین و پتدین و قوی تر از مسکن هایی نظیر ایبوپروفن و استامینوفن است که می توان آن را مورفین ضعیف شده تلقی کرد. مصرف این دارو حداکثر به مدت سه الی پنج روز آن هم فقط با تجویز پزشک مجاز است.

    این کارشناس در ادامه یادآور شد:با توجه به گسترش مصرف خودسرانه این دارو و عوارض ناخواسته تداخلات آن با دارو های دیگر می تواند زندگی فرد را به خطر بیاندازد. این دارو با اسامی تجاری بابومادول، پیرالژین، ترادولان، ترامارام، ترامود، تراژیدول و ترامل در بازار دارویی ایران وجود دارد.

    قرص ترامادول
    قرص ترامادول

    عوارض جانبی مصرف قرص ترامادول

    وی در خصوص عوارض مصرف ترامادول گفت:ضعف، اضطراب، گیجی، حالت عصبی و اختلالات خواب،تشنج، تضعیف تنفسی، درد شکم، بی اشتهایی، نفخ شکم،حساسیت پوستی، اختلالات بینایی، تکرر ادرار از عوارض شایع مصرف ترامادول است.

    کارشناس داروهای تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی فسا یادآور شد:حتی در مقادیر درمانی، بروز تشنج به دنبال مصرف ترامادول در برخی بیماران گزارش شده است.

    • ترامادول ممکن است نشانه‌های شبیه مورفین (سرگیجه، خواب‌آلودگی، یبوست، تعریق و خارش) ایجاد می‌کند اما احتمال بروز دپریسیون تنفسی نسبت به مورفین کمتر می‌باشد و در صورت تزریق احتمال دپرسیون تنفسی بالا می‌رود .
    • بروز واکنش‌های حساسیتی از قبیل: ضعف تنفسی، انسداد ریوی، تورم لب‌ها، تورم زبان‌ و صورت و کهیر
    • مصرف بیش از حد این دارو عوارضی از قبیل: تنگی نفس، ضعف تنفسی، تنفس سطحی، افزایش ضربان قلب و تشنج راه به دنبال دارد.
    • حملات ناگهانی (حملات شبیه صرع و تشنج) از عوارض نادر این دارو می‌باشد که در اثر مصرف زیاد این دارو یا مصرف دارو در بیماران صرعی یا بیمارانی که دچار آسیب مغزی شده‌اند یا بیمارانی که مشکلات کبدی کلیوی (دفع دارو دچار اختلال گشته و افزایش مقدار دارو در خون) و یا معتادان به الکل ایجاد می‌گردد

    تشنج شایع ترین عارضه ای است که بیماران از ترس ایجاد آن جهت درمان وابستگی به ترامادول به مراکز درمان سوء مصرف مواد مراجعه می کنند! علاوه بر تداخل دارویی منجر به تشنج، ترامادول با کاهش آستانه تشنج باعث ایجاد تشنج در کسانی می شود که به علت تشنج در حال درمان هستند یا اینکه درمان شده اند!

    پس بخاطر داشته باشیم که ترامادول باید بر اساس نسخه و توصیه پزشک مورد استفاده قرار بگیرد و مصرف خودسرانه آن عواقب غیر قابل جبرانی بدنبال خواهد داشت.

     

    قرص ترامادول
    قرص ترامادول

    قرص ترامادول را چه کسانی و به چه انگیزه‌ای مصرف می‌کنند؟

    1. افرادی که معتاد بوده‌اند و حالا در حال ترک هستند.
    2. افرادی که به قصد خوش‌گذرانی و خاصیت مخدر این قرص، آن را مصرف می‌کنند. (عده‌ای از این افراد بر این باورند که ترامادول اعتیادآور نیست و برای خوش‌گذرانی گزینه‌ی مناسبی‌ است. عده‌ی دیگری از این افراد هم معتادانی هستند که حتی پول خرید مواد را هم ندارند و از روی خماری به ترامادول متوسل می‌شوند.)
    3. افرادی که دچار انزال زودرس هستند و میخواهند رابطه جنسی طولانی‌تری داشته باشند.

      هنگام مصرف ترامادول به نکات ذیل توجه داشته باشید:

      • عدم مصرف دارو فوق با ترکیبات حاوی الکل
      • در بیماران مسن (بالای ۷۵ سال) با احتیاط مصرف شود. (حداکثر داروی مصرفی ۳۰۰ میلی‌گرم در روز)
      • در هنگام مصرف از صحت عملکرد کلیه و کبد مطمئن باشید.
      • با توجه به بروز علائم شبه مورفین قطع ناگهانی دارو، بعد از مصرف طولانی خطرناک می باشد .
      • از مصرف خودسرانه دارو، بدلیل ایجاد وابستگی و تمایل به مصرف مجدد، جدا خودداری کنید.
      • در صورت بروز خواب‌آلودگی شدید، سرگیجه، ضعف عضلانی شدید حتماً با پزشک معالج صحبت نمایید.
      • در صورت رانندگی و کار با دستگاه‌های حساس با اجتیاط مصرف نمایید .
      • به هیچ وجه با داروهای نسخه‌ای یا غیر نسخه‌ای دیگر بدون مشورت با پزشک مصرف نشود.
      • مصرف دارو در بیماران زیر ۱۶ سال ممنوع می‌باشد .
      • در صورت فراموشی مصرف دارو و نزدیک‌شدن زمان مصرف بعدی مقدار دارو دو برابر نشود
      کاربران گرامی و بیماران مبتلا به اعتیاد قرص ترامادول می توانند  تجربیات خود در استفاده و یا ترک استفاده از این قرص را در قسمت نظرات لینک زیر با سایر افراد در میان بگذراند.
    عوارض قرص ترامادول
    عوارض قرص ترامادول

    بیایید هرکسی که میشناسیم این قرصرا مصرف میکند کمکش کنیم

    بیایید دست هرکسی که این قرص را بهما تعارف کرد رد کنیمحتی برای اولین بار

    ترامادول = تـشـنـج

    ترامادول = ریزش مو

    ترامادول = لاغر شـدن

    ترامادول = کبـد داغـون

    ترامادول = تباهی جـوانـی

    ترامادول = بچه دار نشـدن

    ترامادول = پرخاشـگـر شـدن

    ترامادول = چهره ای زرد وکبود

    ترامادول = ایجاد لک بروی صورت

    ترامادول = خط کشیدن بروی تمام خوشی ها

    روش ترک ترامادول

    جهت ترک مصرف ترامـادول توصیه شده است که از روش کاهش دوز مصرف در طی چند هفته استفاده شود. و برای کاهش دادن علایم احتمالی ترک ترامـادول ، مصرف داروهای ضد درد مانند ایبوبروفن بلامانع می باشد.زیرا قطع ناگهانی ترامـادول پس از مصرف طولانی مدت آن سبب ایجاد علایم قطع مصرف(علائم شبیه ترک مورفین) در بدن مانند بی خوابی، تحریک پذیری، اضطراب، تعریق،تشنج، لرزش، تهوع، استفراغ،اسهال، رعشه، توهم، اختلال خواب و مشکلات تنفسی، درد عضلات و درد شکم و… می شود.

    بهترین راه همینه که کم کم با پایین اوردن دوز مصرف دارو موفق به ترکش بشی. و بهتره وقتی مصرفتو نهایتا به روزی ۲ یا ۳ تا رسوندی از مسکن دیگه ای به همراه دیکلوفناک و کلونیدیوم سی جهت جلوگیری از اسهال و مشکلات گوارش و کلوندین برای جلوگیری از بقیه علائم ترک ترامـادول با دوز کم به جای مسکن ترامادوک استفاده کنی. سالم و تندرست باشید. داروهای ترک اعتیاد عبارتند از نالوکسان (به صورت تزریقی )و نالتروکسان (به صورت قرص)در بازار موجود میباشد.ولی در اثر مصرف انها سریعا علائم ترک در بدن ظاهر می شود که شامل ضعف شدید عضلانی و درد و کوفتگی بدن و لرزش دستها می باشد .

    در مراکز ترک اعتیاد قبل از تزریق این دارو ها شخص را بیهوش نموده که علائم درد را احساس نکند. داروی ترامـادول جزو داروهای مخدر و اعتیاد آور می باشد که شما به آن وابسته شده اید.قطع ناگهانی آن پس از مصرف طولانی مدت آن سبب علائم ترک مورفین در بدن مانند بی خوابی، تحریک پذیری، تشنج، لرزش، تهوع، استفراغ، درد عضلات و شکم و… می شود.

    برای درمان به گفته دوستان میتوان از ترک تدریجی استفاده کرد یعنی هر روز میزان مصرف دارو را نسبت به روز قبل کاهش دهید ولی توصیه میکنم به مراکز معتبر درمان مراجعه نمایید تا بتوانید سلامت خود را بدست آورده و حفظ نمایید بدون مشاوه مستقیم امکان ترک آن خیلی کم است.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    مطلب پیشنهادی

    خرید هدیه برای همسر باردار

    هدیه برای همسر و خانم باردار چی بخریم ؟

    درخرید و انتخاب هدیه برای همسر باردار باید تبحر و تجربه کافی داشته باشید و با …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.