قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » آشپزی » طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی با سس مایونز
فروشگاه اینترنتی ایلیار
طرز تهیه جوجه کباب
طرز تهیه جوجه کباب

طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی با سس مایونز

  • جوجه کباب را در دسته غذاهای سنتی و ایرانی می شناسیم . اما باید بگوییم جوجه کباب یک غذای بین المللی است . در تمام  کشورها جوجه کباب جز غذاهای مطرحی است که هم در رستوران ها و غذاخوری های کوچک و بزرگ سرو می شود و هم در برنامه غذایی خانواده قرار دارد. در واقع تقریبا در تمام کشورها تکه های مرغ برش خورده را با سس مخصوص و مواد مختلف خوابانده یا مرینیت می کنند و روی اجاق ، ذغال یا باربیکیو می پزند .

    در کشور ما جوجه کباب با زعفران و کره و پلو سرو می شود و یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفداری است که در منو رستوران ها جایگاه ویژه ای دارد و از غذاهای پیک نیکی نیز محسوب می شود. اکثر خانواده های ایرانی در سفرهای کوتاه بیرون شهری و پیک نیک های آخر هفته بساط جوجه کباب برپا می کنند و اصطلاحا جوجه به سیخ می کشند !! این دستور با تهیه جوجه کباب ایرانی متفاوت بوده و طعم و مزه خاص آن تا مدتها زیر زبانتان خواهد ماند. اگر دلتان جوجه کباب خوشمزه و کره ای طلب کرد با ایلیار همراه شوید.

    در این مطلب از بخش آشپزی سایت مجله ایلیار برای شما عزیزان طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی را آماده کرده ایم.

    جوجه کباب های ایرانی هم یه سری نکاتی داره که براتون الان میگم. شما هم اگه نکته خاصی به ذهنتون رسید برای ما بفرستید، اینطوری می تونیم تجربیاتمونو با هم به اشتراک بزاریم.

    مواد لازم تهیه جوجه کباب

    جوجه =  ۱ کیلوگرم
    سس مایونز = ۱ شیشه کوچک
    ماست = ۲ قاشق سوپخوری
    آبلیمو یا سرکه سفید = ۲ قاشق غذاخوری
    پیاز متوسط = ۳ تا ۴ عدد درشت
    فلفل دلمه سبز = ۱عدد
    سیر = ۲ حبه پوره شده
    نمک = به مقدار لازم
    زعفران = به مقدار لازم
    گوجه فرنگی = ۳ عدد
    ذغال
    آتش زنه

    طرز تهیه جوجه کباب

    ابتدا مرغ را به قطعات ریز که بشود راحت به سیخ گرفت برش دهید.

    اگر بی استخوان هستند فیله هاتون خیلی ضخیم نباشه…تکه های با استخوان هم نباید خیلی درشت باشه

    البته جوجه کباب خورهای حرفه ای میدونند که طعم جوجه با استخوان یه چیز دیگه هست…و البته طعم بال کبابشم همینطور

    آن ها را تمیز بشورید و بگذارید آبشان برود.

    پیاز را گرد گرد برش دهید و برشها را از هم باز کنید تا عطر آن در مواد آزاد شود.

    سس مایونز را با ماست+آبلیمو+زعفران +سیر له شده+نمک مخلوط کنید.

    جوجه ها را در ظرفی بریزید و سس را روی آن ها ریخته با دست کاملا مالش دهید .

    درب ظرف را ببندید و برای حداقل ۵ تا ۶ ساعت مزه دار کنید . بهتره که مواد یک شب در مواد بماند تا کامل مزه دار شود…این کا ر رو صبح زود انجام بدید تا هنگام ناهارتون فرصت مزه دار شدن باشه…

    طرز تهیه جوجه کباب

    طی این مدت چندین باز دیگر به سراغ جوجه ها رفته و کاملا آنها را با سس مخلوط و زیر و رو کنید بعد از آن به سیخ کشیده.

    آتش منقل را یکدست آماده کنید و روی منقلبه آرامی کباب کنید یادتان باشد برای کباب جوجه نباید سریع باد بزنید بلکه به آرامی تا داخل مرغ پخته شود.

    برای لابه لای کباب هم می توانید گوجه با فلفل به سیخ بکشید و جداگانه کباب کنید .

    این کباب به خاطر وجود سس مایونز احتیاجی به اضافه کردن روغن مایع ندارد وامیدوارم از طعم این کباب هم لذت ببرید.

    طرز تهیه جوجه کباب

    نکات تهیه کردن جوجه کباب

    – موادی که باید جوجه در اون خوابونده بشه بهتره اینها باشه : ماست .. سس مایونز .. زعفرون .. نمک .. فلفل .. روغن .. پیاز .. کمی آبلیمو و فلفل دلمه ای (خیلیها از سس مایونز استفاده نمیکنن ولی اینو بگم که استفاده از سس مایونز در مواد جوجه طعم بسیار خوبی به اون میده .. یک بار امتحان کنید .. البته مقدار سس نباید خیلی زیاد باشه چون در این صورت جوجه ها روی آتیش زود میسوزه )

    – از برش های بزرگ فلفل دلمه ای و پیاز در موادتون حتما استفاده کنید و بعد از به سیخ کشیدن جوجه ها فلفل دلمه ای و پیازی رو هم که داخل مواد بوده به سیخ بکشید و کبابی کنید.

    ( این نکته رو اگه پیازخور هستید حتما انجامش بدید مطمئنم خوشتون میاد )

    -زعفران رو اصلا حذف و مقدارش رو کم نکنید .. چون مزه اصلی جوجه کباب ایرانی بسته به زعفرون اونه ..

    – ادویه های دیگه مثل دارچین .. سماق .. کاری و .. رو به موادتون اضافه نکنید چون طعم اصلی رو از بین میبره ..

    -مقدار آبلیمویی که به مواد اضافه میکنید خیلی زیاد نباشه .. آبلیموی زیاد باعث سفت شدن جوجه میشه.

    – موقع به سیخ کشیدن جوجه ها یه فاصله کمی بین هر تکه باید باشه تا بین جوجه ها هم حرارت ببینه و پخته بشه .. پس جوجه ها رو خیلی به هم نچسبونید.

    -جوجه ها هرچی بیشتر داخل مواد بمونه خوشمزه تر و بهتر میشه .. پس این نکته رو حتما در نظر داشته باشید و کمتر از ۶ ساعت جوجه رو به سیخ نکشید.

    – *۳الی۴ دقیقه قبل از سیخ کشیدن جوجه هاتون ۲ تا کیوی رو توش رنده کنید نیاید بیشتر از پنچ دقیقه بشه چون کیوی اسید داره و جوجه رو خراب میکنه* یا موقعی که جوجه هاتون رو به سیخ کشیدید یه کیوی رو نصف کنید و روی جوجه ها بکشید جوجه فوق العاده ترد و لذیذ میشه.

    سس جوجه کباب

    -یه سس کره ای آماده کنید و بعد از پخته شدن جوجه ها روی اون بریزید ( سس شامل کره آب شده + زعفرون + کمی آبلیمو و نمک هست ) تا یه جوجه آبدار و خوشمزه داشته باشید .

    اگر جوجه کباب را روی آتش زغال کباب کنید، اواخر کباب کردن، مخلوط کره آب شده و محلول زغفران را به وسیلهٔ برس و قلم مو روی کباب‌ها بکشید. طعمشونو عالی میکنه.

    – تکه های مرغ نباید خیلی بزرگ و یا خیلی کوچیک باشه .. در صورتیکه تکه ها بزرگ باشه جوجه ها مغز پخت نمیشه و اگه کوچیک باشه جوجه ها درست به سیخ کشیده نمیشه و زود میسوزه ..

    -در هنگام کباب کردن تند تند باد نزنید چون جوجه باید با حرارت ملایم مغز پخت بشه .. آتیش خیلی نباید تند و تیز باشه .. آتیش ملایم باید باشه .. آتش خیلی نباید تند و تیز باشد و حرارت ملایم باید باشد.

    تهیه جوجه کباب

    – اگر میخواهید جوجه ای خوش رنگ داشته باشید ۱الی ۲ عدد گوجه فرنگی داخل ان رنده کنید فقط موقعه کباب کردن تکه های گوجه رو از روی جوجه ها بردارید تا هنگام حرارت دیدن نسوزند.

    -در صورت تمایل می‌توانید پیاز خلال شده را حذف کرده و آب پیاز را تا یک دوم پیمانه جایگزین آن کنید؛ ولی دقت داشته باشید که وقتی جوجه را با آب پیاز مزه دار می‌کنید، فقط می‌توانید برای مدت کوتاهی در یخچال نگه دارید ولی با پیاز خلال شده می‌توان جوجه را تا ۴۸ ساعت در یخچال نگه داشت.

    پیاز ها را نباید رنده کرد چون موقع کباب کردن جوجه ها می سوزند و ظاهر کباب را خراب می کنند.

    – آبلیمو و نمک زیاد جوجه را سفت می کند. پس اول باید به جوجه ها روغن زده شود و خوب مخلوط می کنیم تا جوجه ها با روغن پوشیده بشوند بعد آبلیمو و نمک اضافه می کنیم به این شکل جوجه های طعم دار شده هرگز سفت نخواهند شد.

    حتما بعد از درست کردن جوجه کباب زعفرانی با سس مایونز نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه ها بنویسید. تا در پست های بعدی از آن استفاده کنیم. امیدواریم از مطالعه این مقاله در مجله اینترنتی ایلیار لذت برده باشید

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۷ رای

    مطلب پیشنهادی

    لازانیا خوشمزه

    طرز تهیه لازانیا خوشمزه با سس بشامل

    یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین غذاها لازانیا می باشد . لازانیا هم مثل ماکارونی یکی از …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.