قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » اخبار » شاخص بورس چیست و چه مفهومی دارد؟
فروشگاه اینترنتی ایلیار
شاخص چیست؟
شاخص چیست؟

شاخص بورس چیست و چه مفهومی دارد؟

  • اگر شما تا کنون مطالعه یا تحقیقاتی در مورد بورس کرده باشید. اسم شاخص بورس به گوشتون خورده در ادامه با مجله اینترنتی ایلیار همراه باشید تا در مورد این موضوع بیشتر آشتا بشوید.

    شاخص چیست؟

    کلمه شاخص ترجمه کلمه انگلیسی index می باشد. خود کلمه شاخص در مفهوم کلی به معنای نماگر یا نشانگر و بیانگر عددی است که شما با استفاده از آن می توانید تغییرات ایجاد شده در یک یا چند متغییر را طی یک بازه زمانی خاص مشاهده کنید. در واقع شما با بررسی یک شاخص می توانید وضعیت و تغییرات متغیرهای مورد بررسی آن شاخص را مشاهده کنید.

    ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺎﺧﺺ , ﻳﻚ ﺳﺎﻝ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺳﺎﻝ ﻣﺒﻨﺎ ﻳﺎ ﭘﺎﻳﻪ ﻓﺮﺽ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺍﺭﺯﺵ ﺟﺎﺭﻱ, ﺑﺮ ﺍﺭﺯﺵ ﻣﺒﻨﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻋﺪﺩ ۱۰۰ ﺿﺮﺏ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ . ﻋﺪﺩ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻣﺪﻩ, ﺷﺎﺧﺺ ﺁﻥ ﮔﺮﻭﻩ ﻳﺎ ﺩﺳﺘﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺎ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ .ﺩﺭ ﻫﺮ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺑﻮﺭﺱ ﺍﻭﺭﺍﻕ ﺑﻬﺎﺩﺍﺭﻱ, ﻣﻴﺘﻮﺍﻥ ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺍﺣﺘﻴﺎﺝ ﻭ ﻛﺎﺭﺍﻳﻲ ﺷﺎﺧﺼﻬﺎﻱ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺭﺍ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻭ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻧﻤﻮﺩ . ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺑﻮﺭﺱ ﻫﺎﻱ ﺩﻧﻴﺎ ﻧﻴﺰ, ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎﻱ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﮔﺮﻭﻫﻬﺎ ﻭ ﺷﺮﻛﺘﻬﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.

     

    شاخص بورس چیست؟

    شاخص بورس نیز عددی است که بیانگر وضعیت کلی بورس و روند رشد و یا افت این بازار می باشد. ما در بورس فقط یک شاخص نداریم بلکه چند شاخص مختلف داریم که هرکدام از آنها وضعیت بورس را از جنبه خاصی به ما نشان می دهد و محاسبه هرکدام از این شاخص ها از طریق فرمول متفاوتی صورت می گیرد. پس برای تحلیل آن باید بدانید کارکرد آن شاخص چیست. این شاخص ها معیارهای مهمی هستند که با تحلیل کردن و بررسی آنها، می توان از وضعیت گذشته و حال بورس از جنبه های مختلف مطلع شد. اما در بین این شاخص ها چند شاخص نسبت به بقیه از اهمیت بیشتری نزد فعالین بورس برخوردار هستند.

    نمایش برخی از این شاخص ها در سایت بورس
    نمایش برخی از این شاخص ها در سایت بورس

    انواع شاخص‌ بورسی در بورس تهران

    1. شاخص کل قیمت
    2. شاخص هم وزن
    3. شاخص بازده نقدی
    4. شاخص قیمت و بازده نقدی
    5. شاخص صنعت و شاخص مالی
    6. شاخص سهام آزاد شناور
    7. شاخص بازار اول و بازار دوم
    8. شاخص ۵۰ شرکت برتر
    9. شاخص ۳۰ شرکت بزرگ

    شاخص کل قیمت

    این شاخص همان شاخصی است که همیشه در اخبار و رسانه ها از آن به عنوان شاخص بورس تهران صحبت می شود. شاخص کل در بین فعالین بازار و سرمایه گذاران یکی از پرکاربردترین شاخص هاست. این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت و سود سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس است،

    شاخص هم وزن

    شاخص هم وزن یکی از انواع شاخص بورس است که در این شاخص کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس چه کوچک چه بزرگ بطور برابر در محاسبه شاخص بورس کل سهیم هستند. تفاوت این شاخص با شاخص کل در این است که وزن و اندازه شرکت ها در این شاخص تاثیر گذار نیست و سرمایه آنها یکسان در نظر گرفته می شود

    شاخص بازده نقدی (TEDIX)

    تغییرات شاخص بازده نقدی، میانگین بازدهی ناشی از پرداخت سود نقدی شرکت‌های بورسی به سهامداران را نشان می‌دهد

    شاخص قیمت و بازده نقدی (TEDPIX)

    اگر شاخص قیمت‌ها ۱ درصد رشد کند، یعنی میانگین قیمت‌های هر برگه سهم به طور میانگین ۱ درصد رشد داشته است

    شاخص صنعت و شاخص مالی

    به‌صورت کلی همه شرکت‌های بورسی به دو بخش صنعتی و مالی تقسیم بندی می شوند. در بخش صنعتی شرکت‌های تولیدی و صنعتی نظیر مخابرات، خودروسازی، سیمان، پتروشیمی و … قرار دارند

    شاخص سهام آزاد شناور  (TEFIX)

    به درصدی از سهام شرکت سهام شناور آزاد گفته می شود که صاحبان آن قصدی برای مدیریت در شرکت ندارند و تنها برای خرید و فروش سهام وارد معاملات آن سهم شدند

    شاخص بازار اول و بازار دوم

    مؤلفه‌ های دسته بندی شرکت های بورسی در بورس اوراق بهادار تهران شامل مواردی چون، تعداد سهامداران، وضعیت سودآوری، میزان سرمایه، تعداد سهامی که توسط سهامداران حقیقی در بازار خرید و فروش و … انجام میگیرد. بر اساس این تقسیم‌بندی، شرکتی که شرایط بهتری داشته باشد در بازار اول و دیگر شرکت‌های بورسی در بازار دوم دسته‌بندی می‌شود.

    شاخص ۳۰ شرکت بزرگ

    در ابتدا باید عنوان کنم که معیار انتخاب این ۳۰ شرکت نیز بر اساس اندازه شرکت‌ها و ارزش روز بازار سهم آنها تعیین می‌شود که شاخص بورس ۳۰ شرکت بزرگ میانگین تغییرات قیمت سهام این ۳۰ شرکت بزرگ بورس را نشان می‌دهد.

    اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. ممنون که با مجله اینترنتی ایلیار همراه بودید!

    خوشحال میشویم صفحه اینستاگرام ایلیار را دنبال کنید .

    هم چنین در صورت تمایل از فروشگاه اینترنتی ایلیار دیدن کنید .

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطلب پیشنهادی

    خرید هدیه برای همسر باردار

    هدیه برای همسر و خانم باردار چی بخریم ؟

    درخرید و انتخاب هدیه برای همسر باردار باید تبحر و تجربه کافی داشته باشید و با …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.