قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » وب مستر » سیر تا پیاز راه اندازی و ساخت فروشگاه اینترنتی
فروشگاه اینترنتی ایلیار
ایده های کسب و کار اینترنتی
ایده های کسب و کار اینترنتی

سیر تا پیاز راه اندازی و ساخت فروشگاه اینترنتی

  • با باز شدن پای فروشگاه های اینترنتی به حوزه ی خرید و فروش در کشورمان افراد زیادی چشم به در آمد و سود حاصل از این فروشگاه ها دارند، اگر قصد ایجاد یک فروشگاه اینترنتی دارید، به چه نیاز دارید؟

    با توجه به گسترش و دسترسی افراد بیشتر به اینترنت و فضای مجازی، تجارت‌های سنتی به مرور زمان جای خود را به نسخه‌های نوین‌تر تجارت یعنی تجارت الکترونیک می‌دهند و تجارتی که در آن نیاز بود برای خرید یک جنس به مغازه‌ها و فروشگاه‌ها مراجعه کنید، کم کم در حال منسوخ شدن است. امروزه کمپانی‌ها و تجار مختلف دریافته‌اند که پهنه‌ی اینترنت حرف اول و آخر را در فروش بیشتر و معرفی بهتر برند تجاری آنها می‌زند. بنابراین با گسترش اینترنت و به همراه آن گسترش فرهنگ خرید های مجازی، تعداد فروشگاه های اینترنتی در حال افزایش است.

    در ایران نیز تاریخچه‌ی فروشگاه های اینترنتی به اوایل دهه‌ی ۸۰ باز می‌گردد. زمانی که حمید و سعید محمدی، فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا را تاسیس کردند. در سال های بعد و با گسترش اینترنت در کشور، فروشگاه‌های دیگری نیز کسب و کار خود را به اینترنت انتقال دادند. یکی از اساسی ‌ترین مشکلات بر سر راه تاسیس فروشگاه اینترنتی در ایران در اوایل دوره‌ی روی‌کار آمدن این نوع فروشگاه‌ها، مسئله‌ی اعتماد مشتری به آنها بود. بسیاری از مردم ایران بر این عقیده بودند که فروشگاه‌های اینترنتی کلاهبردار هستند و خرید از آنها مساوی با خرید کالاهای بی‌کیفیت و … است. اما خوشبختانه امروزه اعتماد مردم به فروشگاه های اینترنتی افزایش یافته است و بسیاری از افراد اغلب خریدهای خود را بصورت آنلاین انجام می‌‌دهند.

    ایده های کسب و کار اینترنتی
    ایده های کسب و کار اینترنتی

    اما راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی موفق چگونه است؟ چه ترفند هایی دارد؟ آیا اصلا شدنی است؟ چه هزینه‌ها و مراحلی دارد؟ اینها سوالاتی هستند که ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد. پیش هرچیزی باید بنابر تجربه‌ی شخصی‌ام این نکته را به شما گوشزد کنم که بازار اینترنتی امروز، دیگر فضایی برای آزمون و خطا باقی نگذاشته است. رقبا سرسخت‌تر از آن چیزی هستند که شما فکر‌ می‌کنید و اگر با برنامه و پشتوانه قوی جلو نروید، قطعا شکست خواهید خورد و هزینه‌ و وقت شما هدر خواهد رفت. اما اگر در راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی خود مصر هستید، تا پایان با من همراه باشید تا راهنمای قدم به قدم راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی را با هم مرور کنیم.

    تصمیم به راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی گرفته اید . شاید چند روز پیش در این مورد شنیده اید و می خواهید ببینید فروشگاه اینترنتی چیست ؟ شاید چند روزی است که در این باره مشغول به تحقیق و بررسی هستید ، با کسانی مشورت کرده اید و شاید به عنوان یک موضوع کشف نشده فقط به دنبال درک چنین کسب و کاری هستید و حتی ممکن است یک حرفه ای هستید که به دنبادل روش های جدیدی هستید .

    فروشگاه اینترنتی
    فروشگاه اینترنتی

    هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی

    هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی به وضوح بسیار کمتر از فروشگاه است چرا که شما نه پول پیش پرداخت می کنید و یا اینکه هزینه هنگفتی برای خرید مغازه نمی دهید و در مجموع هزینه های ماهیانه شما بسیار کم است و قابل مقایسه با اجاره مغازه و مخارج و مالیات نمی باشد.

    برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی نیاز به یک نرم افزار و یک هاست و یک دامنه می باشد که ثبت دامنه به صورت یک ساله می باشد و با توجه به این که چه پسوندی ثبت می کنید قیمت آن از ۵ هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان متغییر می باشد. و همچنین اجاره هاست نسز بسته به میزان حجم و فضا و پهنای باند معمولا از ۱۰ تا ۲۰۰ هزار تومان در ماه باشد که البته برای شروع لازم نیست که حتما هاست حجیم داشته باشید.

     ثبت دامنه

    قدم اول برای راه اندازی یک فروشگاه انتخاب یک نام مناسب برای سایت فروشگاه الکترونیک شما است . برای این کار میتوانید از اسامی راحت و تعداد کلمه های کم استقاده نمائید . در صورتیکه نام مورد نظرتان قبلا رجیستر شده میتوانید پسوند بسیار محبوب .co را هم چک کنید!

    هاست

    شما برای آنکه سایت خود را برپا سازید و فایلهای خود را برروی آن آپلود نمائید باید برای دامنه ثبت شده خود یک هاست خریداری نمائید

    لوگو

    البته فراموش نکنید که برای فروشگاهتان یک نام مناسب و لوگوی زیبا انتخاب کنید. زیرا فروشگاه‌ شما با این دو عنصر شناخته می‌شود و هر چقدر که در نام‌گذاری فروشگاه و طراحی لوگو، بهتر عمل کنید، احتمال شناخته ‌شدن سریع‌تر فروشگاه شما بالا می‌رود.

    انتخاب فروشگاه ساز

    مسئله بعدی انتخاب یک فروشگاه ساز مناسب می باشد که بدون داشتن دانش فنی خاصی یک فروشگاه کامل رابا آن راه اندازی کنید که با توجه به اینکه چه امکاناتی بخواهید و یا اینکه پشتیبانی بخواهید یا نه می تواند از چند هزار تومان تا چند میلیون تومان هزینه داشته باشد.

    از بهترین نوع فروشگاه‌سازها می‌توان ووکامرس را نام برد. این سیستم فروشگاه ساز که بر پایه‌ی وردپرس است بصورت کامل از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند و کار با آن نیز بسیار راحت است. به علاوه افزونه‌های زیادی نیز برای آن موجود است. برای اطلاعات بیشتر در این مورد این سیستم می‌توانید به آدرس (www.woocommerce.ir) مراجعه کنید.

    سیستم‌های دیگری همچون:

    • مجنتو (Magento)
    • اپن‌کارت (Open Cart)
    • پرستاشاپ (PrestaShop)

    هم در دسته سیستم‌های رایگان فروشگاهی قرار گرفته‌اند و حضور دارند.

    چه کالاهایی را بصورت اینترنتی می توان فروخت ؟

    هر کالایی را می توانید اینترنتی بفروشید به شرط آنکه خلاف قوانین و ممنوع نباشد.یعنی هر کالا و خدماتی را می توانید به صورت اینترنتی بفروشید. از کیف و کفش گرفته تا سرویس آشپزخانه! از نرم افزار و بازی کامپیوتری گرفته تا کارت شارژ و گوشی همراه. هر کالا یا خدماتی را می توانید اینترنتی بفروشید. همیشه خلاقیت داشته باشید. کالا یا خدمات را با قیمت مناسب قراردهید تا مشتری جمع کنید.

    برای فروشگاه اینترنتی خود تبلیغ کنید

    این موضوع همیشه بوده که هر فروشگاهی چه اینترنتی و چه غیر اینترنتی باید برای مشتریان جا بیفتد و این امر که در ابتدا همه فروشگاه ها مشتریان زیادی ندارند خیلی طبیعی می باشد.شما باید تبلیغات گسترده برای سایت خود داشته باشد بدون تبلیغ کسی سایت شما را نمی شناسداز تبلیغات اینترنتی و تبلیغ در دنیای واقعی، دهان به دهان، بروشور  و کاتالوگ. کارت و آگهی و هر روشی که  فکر می کنید مناسب خودتان است استفاده کنید تا کم کم شناخته شوید.

    بعضی از سایت ها وعده افزایش بازدید میلیونی به شما می دهند گول این سایت ها را نخورید افزایش بازدید و افزایش مشتری با هم متفاوت هستند هر کسی با دانش کم می تواند میلیون ها بازدید را در عرض چند دقیقه برای سایت شما ارسال کند اما این بازدید های چند ثانیه ای برای شما سودی ندارد که هیچ بلکه برای شما ضرر هم دارد به این صورت که باعث هدر رفتن پهنای باند ماهیانه می شود و همچنین گوگل شما را به عنوان اسپم شناخته و سایت شما را از نتایج گوگل حذف می کند و سایت شما نابود می شود.

    از نظر گوگل رسیدگی شخصی به سایت خود بهترین سئو را به دنبال دارد  از فروشگاه سازی استفاده کنید که

    موارد اولیه سئو را  خودش داشته باشد و شما با اضافه کردن اطلاعات کامل هر محصول و اضافه کردن سایت های زیربخش برای ارائه مقالات مرتبط بهترین سئو را انجام می دهید که هیچ سئوکاری نمی تواند برای شما انجام دهد.

     

    روش های پرداخت آنلاین فروشگاه

    از درگاه های پرداخت آنلاین بانک ها استفاده کنید شما باید از فروشگاه سازی استفاده کنید که درگاه پرداخت اینترنتی داشته باشد که بانک ها این درگاه را به سادگی ارائه می دهند.

    راه اندازی درگاه فروشگاه اینترنتی
    راه اندازی درگاه فروشگاه اینترنتی

    چند درگاه پرداخت مطمئن تهیه کنید

    بعد از اینکه مشتری با فروشگاه شما آشنا شد و اقدام به خرید کرد، نوبت به نحوه‌ی پرداخت می‌رسد. فروشگاه های مختلف روش های مختلفی را برای پرداخت وجه محصول، پیش روی مشتری قرار می‌دهند. از جمله پرداخت انلاین، واریز به شماره حساب یا پرداخت نقدی در محل. این روزها با توجه به گسترش خدمات الکترونیک بانکی، اغلب افراد گزینه‌ی پرداخت آنلاین را ترجیح می‌دهند. پس شما باید به فکر تهیه‌ی چند درگاه پرداخت مطمئن و امن از چند بانک معتبر کشور باشید.

    ضمنا راه دیگری برای دریافت درگاه پرداخت نیز وجود دارد و آن استفاده از درگاه های پرداخت شخص ثالت مانند پی پال، جهان پی، زرین پال و … است. نحوه‌ی کار این سیستم ها به این گونه است که با ثبت نام در آنها، یک صفحه‌ی پرداخت اختصاصی در اختیار شما قرار می‌گیرد که مشتری می‌تواند پرداخت خود را از طریق این درگاه ها انجام دهد. البته استفاده از این درگاه ها رایگان نیست و آنها درصدی را از هر مبلغ واریزی به عنوان کارمزد بر‌ می‌دارند.

    البته در زمان نگارش این مقاله، برخی از این سیستم‌ها فیلتر شدند و هنوز مشخص نیست که آیا مجددا فعالیتشان را از سر می‌گیرند یا خیر.

     

    مجوز های لازم جهت تاسیس فروشگاه اینترنتی

    شاید یکی از سخت‌ترین مراحلی که برای راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی می‌بایست طی کنید، هفت خوان دریافت نماد اعتماد است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت enamad.ir مراحل دریافت نماد را آغاز کنید تا هرچه سریع‌تر آن را دریافت کنید. پس از ثبت‌نام می‌بایست به صورت محضری تعهدنامه‌ای را امضا کنید و برای نماد ارسال کنید.

    اهمیت دریافت نماد آنجایی مشخص می‌شود که شما بخواهید درگاه مستقیم بانکی دریافت کنید؛ یکی از ملزومات دریافت درگاه پرداخت بانکی، داشتن نماد اعتماد است. البته تاثیر آن در ذهن کاربران هم قابل انکار نیست؛ می‌تواند به مشتریان شما اطمینان بدهد که شما قلابی یا Fake نیستید، آدرس و شماره تلفن تایید شده دارید و می‌تواند به شما اعتماد کند.

    درحال حاضر مجوز به خصوصی برای تاسیس کردن یک سایت یا یک فروشگاه اینترنتی احتیاج نمی باشد ولی برای شروع کار و معتبر کردن فروشگاه خود می توانید نماد اعتماد را از وزارت صنعت دریافت کنیدکه مراحل دریافت آن از سایت enamad.ir صورت می گیرد و مراحل سختی هم ندارد.

    نماد اعتماد فروشگاه اینترنتی
    نماد اعتماد فروشگاه اینترنتی

    نماد اعتماد چیست :

    نماد اعتماد، علامتی است که به منزله ی جلب اعتماد بیشتر کاربران در خرید های اینترنتی از طرف وزارت صنعت ، معدن و تجارت صادر می شود. برای گرفتن این نماد باید به وب سایت مربوط به اینماد مراجعه کرده و مدارک خود را ارائه نمایید.

    • این مدارک بر اساس نوع درخواست شما که می تواند حقیقی یا حقوقی باشد متفاوت است .
    • پس از ارسال مدارک نیاز خواهد بود آدرس و شماره ی تلفن شما توسط واحدهای مربوطه تایید شود.
    • پس از طی این مرحله وب سایت شما مورد بررسی قرار گرفته و در صورت داشتن تمام موارد چک لیست ارائه شده توسط اینماد به وب سایت شما این نشان تعلق میگیرد.

    از آنجایی که در خرید های اینترنتی ، مشتری هیچ آشنایی با فروشنده ندارد ، به راحتی به فروشنده اعتماد نخواهد کرد و معمولا خریدی انجام نمی دهد ، نماد اعتماد الکترونیک توسط وزارت صنعت معدن و تجارت ( مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ) ارائه می شود ، به کاربر اطلاعاتی شامل نام صاحب امتیاز فروشگاه اینترنتی ، تلفن تماس ، آدرس ایمیل و آدرس پستی را نمایش می دهد ، بنابراین کاربر متوجه خواهد شد که فعالیت این فروشگاه مجاز و قانونی بوده و می تواند محصولات یا خدمات مورد نیاز خود را خریداری نماید.

     

    درآمد یک فروشگاه اینترنتی چقدر است؟

    درآمد یک فروشگاه اینترنتی خوب بستگی به عوامل مختلفی دارد مانند معروف بودن فروشگاه،رضایت داشتن مشتریان از فروشگاه،میزان فروش و سود فروش هر کالا و موارد دیگر هرچه سایت شما شناخته تر شود درآمد بیشتری خواهید داشت .

    رآمد یک فروشگاه بستگی به عوامل مختلفی دارد از جمله شناخته شده بودن، میزان رضایت مشتریان، میزان فروش و سود فروش هر کالا دارد. هرچه سایت شما شناخته تر و جا افتاده تر شود درآمد بیشتری خواهید داشت. در ابتدا منتظر درآمد زیادی نباشید و نا امید نشوید. سایت های فروشگاهی بزرگی همانند دیجی کالا با درآمد میلیاردی وجود دارند که تنها چندسال از تاسیس آنها می گذرد. شما نمی توانید در مدت کوتاهی دیجی کالای دوم شوید. دیجی کالا نیز در ابتدا یک فروشگاه ساده فروش دوربین بود و به مرور زمان مشتری جذب نمود. صرف داشتن یک فروشگاه با قالب مشابه دیجی کالا به منزله موفقیت نیست بلکه کیفیت کالا و خدمات حرف اول را می زند.

     

    محصولاتی که می‌خواهید بفروشید را مشخص کنید

    قدم اول در راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی هیچ فرقی با راه اندازی یک مغازه معمولی ندارد. در هر دو مورد ابتدا شما باید محصولاتی را که می‌خواهید بفروشید را مشخص کنید. یک بقال قبل از اینکه مغازه بقالی‌اش را تاسیس کند برای خودش مشخص می‌کند که مثلا در این مغازه لبنیات، حبوبات، مواد غذایی و … به فروش خواهد رسید. شما نیز باید در ابتدا برای خود معلوم کنید که قرار است چه جنسی را به فروش برسانید.

    برای اینکه بدانید کدام محصول برای فروش مناسب‌تر است ابتدا علایق و توانایی های خود را مد نظر قرار دهید. مثلا اگر شما در ساخت محصولات چوبی دستی بر آتش دارید، می‌توانید فروشگاهی برای فروش آنلاین دست‌ساخته‌های چوبی خود تاسیس کنید. یا اگر مثلا خیاط یا طراح لباس هستید، می‌توانید فروشگاهی برای فروش لباس های خود تاسیس کنید.

    نکته‌ی دوم در انتخاب محصول مناسب برای فروش بعد از علایق و توانایی ها، این است که بررسی کنید کدام حوزه هنوز اشباع نشده است. گاهی ممکن است شما در حوزه‌ای قصد تاسیس فروشگاه آنلاین داشته باشید که رقبایی سرسخت و با سابقه‌ی طولانی در آن مشغول به کارند. خب در این حالت احتمال موفقیت شما بسیار اندک است. پس ابتدا بررسی کنید که کدام بخش از بازار فروش اینترنتی هنوز اشباع نشده است.

    اگر حوزه‌ی مورد نظر شما اشباع شده است راه حل دیگری هم وجود دارد و آن اینکه با کسانی که در آن حوزه‌ی مورد نظر شما فعال هستند وارد شراکت شوید و فروش یا تامین بخشی از محصولات آنها را بر عهده بگیرید.

    البته اگر باز هم اصرار بر فعالیت در آن حیطه را دارید، قطعا باید ارزش افزوده‌ای به مشتریانتان ارائه کنید که از شما محصولی را خریداری کنند. در واقع باید چیزی بیشتر از میانگین رقیب‌هایتان ارائه کنید.

     

    نیروی‌ انسانی مورد نیاز استخدام کنید و اصول سئو را فرا بگیرید

    بعد از ساخت فروشگاه، شما به نیروی انسانی مورد نیاز و البته متخصص نیاز دارید که اموری مانند پشتیبانی سایت، محصولات، مشتریان، تحویل و… را انجام دهند. تعداد نیروی انسانی را با توجه به بودجه‌ و تعداد فیلد های مورد نیاز و ضروری تعیین کنید.
    البته در لیست استخدام خود حتما یک گرافیست ماهر، بازاریاب شبکه‌های اجتماعی و تولید‌کننده محتوا را هم مد نظر داشته باشید. زیرا این افراد برای هر کسب‌وکاری بسیار حائز اهمیت هستند و هرچه که آنها ماهر‌تر و متخصص تر باشند احتمال موفقیت شما نیز بیشتر می‌شود.

     

    سئو و بهینه سازی فروشگاه

    اما شاید لازم نباشد تاثیر سئو را در موفقیت هر کسب‌وکاری مجددا یادآورم شوم. تمامی کسب و کارهای موفق دنیا، سئو را جزو اولیت های اصلی خود قرار می‌دهند و برای آن ردیف بودجه‌ای مشخص در نظر می‌گیرند. سئو یکی از ارکان اساسی برای موفقیت هر کسب‌و کار آنلاینی است. محصولات شما باید در موتورهای جستجو شناخته شوند و از طریق آن، مشتری با فروشگاه‌ شما آشنا شود و اقدام به خرید کنید. رعایت اصول سئو باعث می‌شود رتبه‌ی شما در موتور های جستجو بهتر شود و به تبع آن فروشگاه شما محبوب‌تر و البته پرفروش تر شود.

     

    جمع ببندیم!

    در بالا راهنمای قدم به قدم ساخت یک فروشگاه اینترنتی را برای شما بازگو کردم. اما فراموش نکنید ساخت یک فروشگاه اینترنتی موفق بسیار سخت‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. در واقع ساخت یک فروشگاه اینترنتی موفق مانند کنار هم قرار دادن قطعات یک پازل است. از انتخاب محصول مناسب تا ارزیابی ایده و تبلیغ و بازاریابی محصول، همه و همه فرآیند هایی سخت و شاید پر هزینه باشند. راهنمای گفته شده در بالا می‌تواند حکم یک نقشه‌ی گنج را برای شما داشته باشد. اما فراموش نکنید که هیج نقشه‌ی گنجی بدون تلاش به گنج ختم نمی‌شود.

    مطمئنا نکته‌های فوق صرفا جهت آشنایی بیشتر شما با روند راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی است. چالش‌های این مسیر بیش از هر چیز دیگری است اما نباید فراموش کرد که نتیجه آن نیز همانند تمامی کارهای دیگر لذت‌بخش خواهد بود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطلب پیشنهادی

    فارسی سازی وردپرس

    فارسی کردن پیشخوان وردپرس

    فارسی کردن پیشخوان وردپرس فارسی کردن وردپرس میتونه با روش‌های مختلفی انجام بگیره که شاید در …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.