قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » اخبار » اجتماعی » ( سماصا ) سامانه ای جدید برای معاملات ارزی
فروشگاه اینترنتی ایلیار
سامانه سماصا
سامانه سماصا

( سماصا ) سامانه ای جدید برای معاملات ارزی

  • امروز همکارم میخواست حواله ای را برای ثبت سفارش انجام شده تو سامانه جامع تجارت بخش سامانه نیما بزنه ک با خبر زیر مواجه شدیم. با ایلیار دات کام همراه باشید

    درحالی فعالان اقتصادی از رویه ارز تک نرخی گلایه دارند و می گویند محدودیت سنگینی برای دلار ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته شده، خبر آمده که کالاهای لوکس دلار ۶۵۰۰ تومانی دریافت می کنند.

    از صبح امروز دلار ۶۵۰۰ تومانی درحال اضافه شدن است و تخصیص دلار به کالاها متوقف شده و به نظر می رسد دلار بانکی ۳ نرخی خواهد شد.

    سه نرخ دلار ۳۷۰۰ تومان (اساسی)،۴۲۰۰ تومان ( سامانه نیما ) و ۶۵۰۰ تومان (ارز متقاضی) در سیستم بانکی از صبح امروز در حال تعریف شدن است.

    سامانه جدید برای معاملات ارزی

    با تصمیم جدید ارزی دولت، سامانه‌ای طراحی شده که بر اساس آن سه نرخ رسمی برای دلار در آن در نظر گرفته شده است. این سامانه که بر اساس بخشنامه ارزی اسحاق جهانگیری در اردیبهشت ماه سال جاری طراحی خواهد شد، قرار است با سه نرخ، وارد عرصه تعاملات ارزی کشور شود.

    با تصمیم جدید دولت، قرار بر این است که در سامانه جدیدی که قرار بود بر اساس بخشنامه جهانگیری طراحی شود، نرخ سومی نیز به عنوان ارز متقاضی به نرخ ۳۸۰۰ تومانی و ۴۲۰۰ تومانی اضافه شود.

    در حال حاضر دولت دو نرخ ۴۲۰۰ تومانی به عنوان نرخ رسمی ارز در کشور در راستای اجرای سیاست یکسان‌سازی
    نرخ ارزو ۳۸۰۰ تومانی به عنوان نرخ ارز یارانه‌ای تخصیصی به کالاهای اساسی را به رسمیت می‌شناسداما اکنون قرار است که :

    نرخ سومی نیز برای دلار به عنوان نرخ متقاضی، در قالب سامانه جدیدی عملیاتی شود. این نرخ در سامانه سماصا که سامانه ویژه صادرکنندگان است، لحاظ خواهد شد.

    سامانه سماصا
    سامانه سماصا

    ارز ۳ نرخی، از واقعیت تا تکذیب

    منابع رسمی در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز این نرخ را تائید می‌کنند. در عین حال، یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت از توقف ثبت سفارش کالا با ارز ۴۲۰۰ تومانی در مورد کالاهایی همچون لوازم خانگی و خودرو خبر داد.

    به نظر می‌رسد ارز متقاضی مجددا در سامانه تجارت در حال اضافه شدن است و برای این منظور سامانه جدیدی به اسم سماصا راه‌اندازی خواهد شد. تخصیص ارز برای کالاهای گروه سوم (خودرو- گوشی همراه-لوازم خانگی- لوازم آرایشی) نیز از ساعت ۱۰ صبح امروز حتی در شرایط دارا بودن کد تخصیص ارز بانک مرکزی، متوقف شده و تا راه اندازی سامانه جدید و فعال شدن، عملا واردات این کالاها نیز ممکن نیست.  و همین مسئله باعث شده تا موضوع ارائه ارز ۶۵۰۰ تومانی برای بسیاری از کالاها که مشمول ارز دولتی نمی‌شوند، قوت بگیرد.

    اما این درحالی است که حمید قنبری؛ مدیر اداره تامین اعتبارات ارزی بانک مرکزی با رد این اخبار گفته است: بانک مرکزی تصمیمی برای تخصیص ارز جز با نرخ رسمی ۴۲۴۲ تومانی نگرفته و چنانچه قرار باشد اقدامی در این زمینه صورت گیرد، به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

    همچنین مجتبی خسروتاج رییس سازمان توسعه تجارت در مورد احتمال سه نرخی شدن ارز، گفته است که نرخ ارز رسمی کشور که با ۴۲۰۰ تومان برای هر دلار آمریکا در مورخ ۲۲ فروردین اعلام شد تا به حال تغییر جدی نداشته و کمافی السابق پابرجاست و هیچ نرخ ارز دیگری هم در حال حاضر بر اساس اعلام بانک مرکزی رسمیت ندارد.

    معاون سازمان توسعه تجارت نیز در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر واردات برخی کالاها با دلار با نرخ بیش از ۴۲۰۰ تومان گفته است: بر اساس تمهیدات صورت گرفته از سوی دولت، هیچ برنامه‌ای برای واردات با نرخ ارز دیگری غیر از آنچه در مصوبات دولت آمده، امکان‌پذیر نخواهد بود؛ بنابراین ادعای برخی رسانه‌ها به ویژه در شبکه های مجازی در این خصوص، صحت و سندیتی ندارد.

    به گزارش تسنیم، باتوجه به اظهارات متعدد فعالان اقتصادی مبنی بر توقف پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی به بسیاری از کالاها و لوکس شمردن این کالاها، بعید نیست دیر یا زود بانک مرکزی رسماً در اطلاعیه ضوابط جدید تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاها را اعلام کند.

    این در حالی است که در روزهای نخست اجرای سیاست ارز تک نرخی، دولتمردان به خصوص اسحاق جهانگیری به مردم اطمینان دادند که تمام نیازهای ارزی با دلار ۴۲۰۰ تومانی پوشش داده خواهد شد ولی حال واقعیت بازار با وعده های دولتی ها تناقض اساسی دارد.

    خبر مهمی که این روزها دست به دست میشود این است که از این پس بانک مرکزی با راه اندازی سامانه جدیدی (سماصا) بنا دارد ارز دولتی را به سه نرخ متفاوت و به گروه های کالایی مختلف تخصیص دهد.

    برهمین اساس وبا توجه به محدودیتی که برای تعداد کالاهای دریافت‌کننده دلار ۴۲۰۰ تومانی وجود دارد، قرار است بانک مرکزی در قالب سامانه سماصا تخصیص ارز را انجام دهد. در این سامانه به کالاهای اساسی دلار با قیمت رسمی (که اکنون ۴۲۴۲ تومان است) به اضافه یارانه ۴۰۰ تومانی پرداخت میشود.

    همچنین بخشی از کالاهای وارداتی دلار را به قیمت رسمی ۴۲۴۲ تومانی دریافت خواهند کرد. و آن گروه از افراد که نیازشان ضروری نیست با نرخی خارج از دو نرخ موجود باید ارز را تامین کنند که البته برخی خبرها از این حکایت دارد که این نرخ سوم ۶۵۰۰ تومان تعیین شده است.

    یحیی آل اسحاق رییس اتاق سابق بازرگانی تهران نیز در اینباره گفته که ارز توافقی یا همان نرخ سوم ارز به شکلی منظم و بر اساس فرمولی که وزیر صنعت، معدن و تجارت کلیاتش را تصویب کرده و جزییات آن بزودی ابلاغ میشود، بین صادرکننده و واردکننده مبادله خواهد شد که در واقع بر اساس واریزنامه‌های صادراتی با نرخی مشخص واگذار میشود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطلب پیشنهادی

    خرید هدیه برای همسر باردار

    هدیه برای همسر و خانم باردار چی بخریم ؟

    درخرید و انتخاب هدیه برای همسر باردار باید تبحر و تجربه کافی داشته باشید و با …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.