قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » اخبار » روش های بین المللی حمل کالا
فروشگاه اینترنتی ایلیار
حمل و نقل
حمل و نقل

روش های بین المللی حمل کالا

  • روشهای مختلفی برای حمل کالا وجود دارد که با توجه به نوع کالا زمان و هزینه ، تجاری یکی از روش های حمل را در نظر میگیرند،حمل و نقل دریایی، حمل و نقل زمینی ، حمل و نقل ریلی و حمل و نقل هوایی در ادامه با مجله اینترنتی ایلیار همراه باشید.

    انواع روشهای حمل و نقل و جابجایی کالا

    حمل و نقل جاده ای:

    حمل و نق جاده ای، یکی از قدیمی ترین راه های جابجایی کالا و حمل بارمی باشد، که از نظر قیمت و سرعت، جهت حمل بسیاری از کالاها ،بسیارمناسب است .زیر ساخت ساختمان، حرفه ترابری جاده ای را ،می توان به راه ها و بارگیر ها تقسیم و قسمت کرد.

    حمل و نقل ریلی:

    خطوط ریلی و حمل و نقل آن، نقش کمرنگی در زمینه ی تجارت حمل ونقل بین المللی را دارد ، اما در حمل و نقل عمومی، می توان از امکانات راه آهن ،استفاده کرد

    حمل و نقل دریایی:

    این نوع حمل کالا ،حدود ۹۰ درصداین تجارت را تشکیل می دهد .تجارت حمل و نقل بین المللی در این زمینه به خاطر جابجایی و تناژی ،حدود شش میلیون تن از انواع کالاها می باشد، که تقریبا یک سوم آن را کالاهای نفتی تشکیل میدهد و یک سوم آن را هم کالاهای فله و خشک و بقیه را کالاهای غیر فله شامل می شود.به همین دلیل، بنظر می رسد که ارائه ی هرگونه خدمات مؤثر و بهتر،در زمینه ی حمل و نقل دریایی، از ویژگی های لازم و مؤثر ،در انجام تجارت موفق، و کارآمد بین المللی باشد.

    حمل و نقل هوایی :

    حمل و نقل هوایی یکی از مطمئن ترین روشهای حمل و نقل است. در عصر کنونی که زمان ارزش فراوانی پیدا کرده است و در کشور وسیعی مانند ایران که فواصل زیادی بین شهر ها وجود دارد‍‍، حمل و نقل هوایی نقش بسیار مهمی را در زمینه حمل و نقل بین المللی دارد. حمل و نقل هوایی شامل اجاره هواپیما ، خدمات زمینی فرودگاه و رسیدن بسته ، کالا و یا کالا های مورد نظر در زمینه های مختلف صنعتی و غیر صنعتی به مشتریان و یا سایر سرویس گیرنده ها و سرویس دهنده ها می باشد. صنعت هوایی و هوانوردی کشور شامل ارگان های سازنده هواپیما، شرکت های اپراتور، دستگاه نظارتی،شرکت های تعمیر و نگهداری ،آموزش های خلبانی،مهمانداری و غیره می باشد.

    روش های بین المللی حمل محموله

    روش های بین امللی حمل محموله های صادراتی و وارداتی

    روش های متداول حمل محموله های صادراتی و وارداتی به شرح زیر می باشد.

    گروه E – تحویل کالا در نقطه عزیمت در مبدأ:

    • ​EXW (مخفف Ex Works): تحویل کالا در نقطه عزیمت در مبدأ ( محل کار).

    گروه F – تحویل کالا به خریدار بدون پرداخت کرایه حمل در مبدأ  اعم از :

    FCA : FREE CARRIER فروشنده کالا در محل مقرر شده در اختیار حمل کننده قرار می دهد . بارگیری با خریدار است – هزینه حمل و بیمه با خریدار است

    FAS:FREE ALONGSIDE SHIP که تحویل کالا در کنار کشتی در مبدأ است به عبارت دیگر فروشنده در بندر مبدا کالا را تحویل داده و مسئولیتش تمام می گردد – هزینه حمل و بیمه با خریدار است

    FOB: FREE ON BOARD تحویل کالا در عرشه کشتی در مبدأ یعنی فروشنده پس از بارگیری در مبدا دیگر مسئولیتی ندارد- هزینه حمل و بیمه با خریدار است

    حمل و نقل بین المللی
    حمل و نقل بین المللی

     

    ​گروه C – تحویل کالا در مبدأ به خریداربا پرداخت کرایه حمل :

    • CFR (مخفف اصطلاح Cost and Freight): ارزش و کرایه حمل تا مقصد. C&F سابق است ولی مخصوص حمل دریایی .کالا وقتی از روی نرده کشتی عبور می‌کند (بارگیری می‌شود) مسئولیت فروشنده خاتمه میابد .هزینه بیمه با خریدار است .هزینه حمل با فروشنده‌است .عقد قرارداد بیمه با خریدار است .و عقد قرارداد حمل با فروشنده .
    • CIF (مخفف اصطلاح Cost, Insurance and Freight): ارزش، بیمه و کرایه حمل تا مقصد. مخصوص حمل دریایی می‌باشد. کالا وقتی از روی نرده کشتی بارگیری می‌شود مسئولیت فروشنده خاتمه میابد. هزینه حمل و بیمه با فروشنده‌است. عقد قرارداد حمل و بیمه با فروشنده‌است.
    • CPT (مخفف اصطلاح Carriage Paid To): تحویل با پرداخت کرایه حمل تا مقصد. حمل مرکب ولی بیشتر برای طرق زمینی یا هوایی استفاده می‌شود. ریسک و مسئولیت فروشنده زمانی که کالا را تحویل اولین حمل کننده می‌دهد خاتمه میابد. هزینه حمل با فروشنده تا نقطه معین طبق قرارداد. هزینه بیمه خریدار. عقد قرارداد بازرسی با خریدار است.
    • CIP (مخفف اصطلاح Carriage and Insurance Paid to): تحویل با پرداخت کرایه حمل و بیمه تا مقصد. روش حمل مرکب می‌باشد. ریسک و مسئولیت فروشنده زمانی که کالا را به نقطه توافق شده می‌رساند خاتمه میابد. هزینه بیمه و حمل با فروشنده‌است. عقد قرارداد بیمه و حمل با فروشنده‌است. عقد قرارداد بازرسی با خریدار است.

    ​گروه D – تحویل کالا در مقصد :

    • DAF (مخفف اصطلاح Delivered At Frontier): تحویل در مرز ( مرز تعیین شده ).
    • DES (مخفف اصطلاح Delivered Ex Ship): تحویل در عرشه کشتی ( در مقصد ).
    • DEQ (مخفف اصطلاح Delivered Ex Quay): تحویل در اسکله ( در مقصد ).
    • DDU (مخفف اصطلاح Delivered Duty Unpaid): تحویل در مقصد بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی.
    • DDP (مخفف اصطلاح Delivered Duty Paid): تحویل در مقصد با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی.

    اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. ممنون که با مجله اینترنتی ایلیار همراه بودید!

    خوشحال میشویم صفحه اینستاگرام ایلیار را دنبال کنید .

    هم چنین در صورت تمایل از فروشگاه اینترنتی ایلیار دیدن کنید .

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطلب پیشنهادی

    خرید هدیه برای همسر باردار

    هدیه برای همسر و خانم باردار چی بخریم ؟

    درخرید و انتخاب هدیه برای همسر باردار باید تبحر و تجربه کافی داشته باشید و با …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.