قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » گردشگری » روستای فیلبند ، بهشتی در مازندران
فروشگاه اینترنتی ایلیار
روستای فیلبند مازندران

روستای فیلبند ، بهشتی در مازندران

  • روستای فیلبند ، بهشتی در مازندران

    فیلبند از ییلاقات زیبای مازندران است که می تواند گزینه خوبی برای تور یک روزه از تهران باشد.

    تا همین سه چهار سال پیش فیلبند هم یکی از صدها جای ناشناخته و بکر شمال ایران بود و کمتر کسی ‌می‌دانست که همچین جای زیبایی در ایران وجود دارد، ولی زمان که گذشت و  طبیعت گردی به عنوان یکی از محبوب ترین انواع سفر شناخته شد، روستای فیلبند مازندران هم برسر زبان‌ها افتاد و شد مقصد بسیاری برای سفر به خصوص در تابستان‌ها.

    یکی از ییلاق های زیبا با طبیعت فوق العاده در استان سرسبز مازندران، روستای ییلاق فیلبند است. اگر به این روستا در تابستان سفر کنید با هوایی بهاری روبه رو می‌شوید و چنان دارای انرژی و نشاط می‌شوید که ترک کردن این روستا برایتان خوشایند نباشد. پس اگر به دنبال یک جای خنک با هوای لطیف و دل انگیز هستید به این روستای زیبا سفر کنید.

    فیل‌بند روستایی در شهرستان بابل در استان مازندران ایران است. اهالی به این روستا فلبن می‌گویند که کوتاه شده فیل‌بند است. دسترسی به فیلبند از جاده هراز و سنگچال آمل آسان‌تر می‌باشد زیرا مسیر بابل آسفالت نبوده و پیچ و شیب‌های زیادی دارد و با ماشین غیر آفرود رفتن کمی مشکل می‌باشد لذا

    برای رسیدن به روستا فیلبند مسیر هراز و سنگچال بسیار آسان‌تر می‌باشد

    فیلبند بهشتی بر فراز ابرهای مازندران

    روستای «فیلبند» مرتفع ترین روستای استان مازندرانه که با حدود ۲۳۰۰ ارتفاع از سطح دریا بر فراز ابرها قرار داره.

    در بهار و تابستان در این روستا همه پدیده های جوی دیده می شه. این روستا در جنوب غربی شهرستان بابل و در شرق رودخانه هراز و اقع شده.

    فیلبند به چه معنی‌ است؟

    فل در گویش مازندرانی به معنای خستگی و بند هم به معنای بند آمدن و نتوانستن است. دلیل این اسم گذاری هم ارتفاع بالای این ییلاق و کمرگاه‌های تندش است که نفس آدم را بند می‌آورد.

    نوع جاذبه:

    • کوه ها
    • دیدنی ها
    • جنگل ها
    • مزرعه
    • جاذبه طبیعت
    • جاذبه تفریحی

    جمعیت

    این روستا در دهستان خوشرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸ نفر (۴خانوار)؛و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، کمتر از ۳ خانوار بوده‌است.فیل‌بند، ییلاق اهالی روستای دیواکاقع در بندپی غربی بابل است که از دیرباز در ماه‌های گرم سال به آنجا می‌رفته‌اند. مراتع حوالی فیل‌بند در فصل گرم سال، چراگاه دام‌های اهالی دیواملکشاه‌هاست.

    فیل‌بند به دلیل سوز و سرما و بارش برف شدید، در طی مدت زمستان از سکنه خالی است.

    روستای فیلبند فاصله سه ساعت و نیمه از تهران داره برای همین برای تور یک روزه عالیه

    مسیر دسترسی فیلبند

    از هر مسیر، چه از شمال و چه از تهران بخواهید به فیلبند مازندران بروید باید به جاده هراز دسترسی پیدا کنید. از آمل ۲۵ کیلومتر و از تهران ۱۰۰ کیلومتر در جاده هراز باید برانید تا به روستا فیلبند مازندران برسید و چشم اندازه خیره‌کننده آن را مقابل چشمان خود ببینید.

    مسیر ماشین رو که به فیلبند ختم می‌شود، جاده فرعی «منگل- چلاو» در مسیر جاده هراز (یک کیلومتر بعد از اولین تونل بعد از پلیس راه آمل می‌باشد که تماماً آسفالت بوده و جاده‌های اصلی داخل محل نیز آسفالت می‌باشد. یک مسیر دسترسی راه شوسه نیز از ییلاق شیخ موسی بخش بندپی شرقی به فیلبند وجود دارد. راه مال روی «کَرمیناپِی» نیز برای رسیدن به این روستا وجود دارد که از روستای دیوا و حدود ۳۰کیلومتر و جنگلی می‌باشد.

    تنها مسیری که می تونه به فیلبند ختم شه، مسیر فرعی چلاو در جاده هرازه.

    از تهران: وارد جاده هراز شوید، اگر جاده خیلی شلوغ نباشد مسیری سه چهار ساعته در پیش دارید.  بعد از رودهن و آبعلی و گزنک، رود هراز را در کنار جاده می‌بینید. حدود ۵۰ کیلومتر بعد از گزنک و ۲۵کیلومتر مانده به آمل، یک خروجی در سمت راست جاده که همان سنگچال است مشخص شده. وارد این فرعی آسفالته بشوید، در همان ابتدای راه از روی پل رودخانه هراز بگذرید.  مسیر مستقیم را ادامه دهید تا بعد از حدود ۱۸کیلومتر به روستای سنگچال برسید. از سنگچال به بعد ، جاده کاملا سربالایی می‌شود و پبچ و قوس‌های بیشتری هم دارد.  حدو هفت هشت کیلومتر بعد از سنگچال، روستای فیلبند آخرین روستای این جاده است .

    از آمل و شرق مازندران: از شهر آمل وارد جاده هراز شوید و به سمت جاده تهران بپیچید. حدود ۲۵ کیلومتر در این جاده برانید تا خروجی سنگچال را در سمت چپ تان ببینید.

    موقعیت جغرافیایی روستای فیلبند

    روستای فیلبند در شمال غربی به روستای سنگچال آمل، از جنوب به ییلاق ونه بن، از جنوب شرقی به روستاهای شیخ موسی و لهه بابل ختم می‌شود. این روستا به دلیل ارتفاع زیاد آن از سطح دریا زمستان‌هایی سخت و با بارش برف سنگین همراه است و شاید یکی از دلایل نام‌گذاری این روستا هم همین باشد. در تابستان‌ها این روستا دارای هوای بسیار مطلوبی است که پذیرای مسافرانی بسیار و همچنین کوهنوردان می‌باشد.

    آب و هوای فیلبند

    آب و هوای این روستا به گونه‌ای است که پیش‌بینی‌های هواشناسی در مورد آن اصلا قابل‌اعتماد نیست و در یک روز ممکن است شاهد چندین پدیده جوی باشید و تنها به فاصله چند ساعت هم برف، هم باران و هم پرتوهای درخشان آفتاب تابان را به تماشا بنشینید.

    زمستان در فیلبند زود آغاز می‌شود و دیر به پایان می‌رسد و می‌توان گفت نزدیک به هفت ماه سال همه جا پوشیده از برف است و سرمای طاقت‌فرسایی همه جا را فرا می‌گیرد. این روستا در فصل زمستان به دلیل بارش برف و قطع راه‌های ارتباطی تقریبا بدون سکنه می‌شود، ولی با شروع فصل بهار و جاری شدن جویبارها و رویش گیاهان خوراکی، بار دیگر زندگی و شور و شوق به منطقه بازمی‌گردد.

    فیلبند را اقیانوسی از ابر فراگرفته و حتی در ماه‌های گرم مثل تیر و مرداد، ابر و مه و باران این منطقه را به منطقه‌ای خنک و خواستنی تبدیل می‌کند و اگر باران هم نیاید ابرها مدام در حال رفت و آمدند.

    هوای خنک اینجا حالتان را سرجایش می‌آورد و اطراف را که نگاه کنید کوه‌های البرز مرکزی و جنگل‌های هیرکانی، خانه‌های شیروانی، چراگاه‌ها، ابرهای روان در پایین دست و دره‌های سبز مثل این است که در رویا فرو رفته باشید.

    فیلبند به دلیل ارتفاعی که از سطح دریا دارد مکان مناسبی برای ایجاد پدیده اقیانوس ابر است؛ پدیده‌ای که این روزها گردشگران زیادی را راهی این منطقه می‌کند. ایستادن بر فراز ابرها و تنفس هوای تازه در حالی که صدای زنگوله دام‌ها از دوردست به گوش می‌رسد مانند قدم زدن در تکه‌ای از رویا خواهد بود.

    گویش

    گویش محلی فیلبند گویش طبری (بندپی (بابل) است یکی از مشخصه‌های اصلی ساخت‌آوایی آن نبود صامت /ž/ و وجود مصوّتِ /Ə/ به جای /e/است، که مانند یک واجگونه بعد از همزه و در واژه‌های عربی به کار می‌رود. در این گویش، گذشته نقلی و بعید متعدی و لازم با فعل کمکی «دار-/داشت-» ساخته می‌شود. مثلاً: بخردارمه ba-xƏrd-dār-mƏ (خورده‌ام)، و بخرداشتمه ba-xƏrd-dāšt-Ə-mƏ (خورده بودم).[۷]

    گونه‌های درختی

    به دلیل سرمای شدید پاییز و زمستان، درختان رشد چندانی در فیلبند ندارند. از درختان تنها گونه‌های سیاه‌ریشه مانند آلوچه ترش، زرشککوهی و انگور کوهی (به گویش محلی: گالش انگیر) و نیز درخت ون در آن می‌رویند. کشت درختانی چون گردو، فندق، سیب و آلبالو ناموفق بوده‌است و رشد اندکی دارند

    اسکان

    اونجا خونه برای اجاره زیاد هست اما قیمت ها م

    تفاوت از شبی ۱۵۰ هست تا ۷۰۰ جالبه که برای خانه روستایی این مبلغ رو میدید.

    روستای فیلبند دارای هتل و یا مهمانخانه نیست و این کار را سخت تر می کند، اما با اجاره خانه های محلی و ویلاهای محلی ها می توانید شب را در روستا سپری کنید.

    هر چند که می توان حدس زد قیمت کرایه این خانه ها از ارزش واقعی آنها به دلیل موقعیت خاصش بسیار بیشتر است. در صورتی هم که کمپبنگ نیز در فصل های گرم سال در اطراف روستا امکان پذیر است. اما در هر صورت و در هر فصل هوای شب روستای فیلبند بسیار سرد است

    اما ارزش رفتن داره میتونید گروهی برید هزینه هاتون کم بشه با هر ماشینی بخواید میشه رفت اونجا چندتا سوپر و رستوران هم هست که غذا محلی میده اما امکانات روستایی هست توقع رستوران نداشته باشید برق هست گاز کپسولی آنتن موبایل هم میده اما اینترنت خیلی ضعیفه بهتر هست اگه دو روز میمونید غذا ببرید خودتان تو مسیر هم از میان جنگل عبور میکنید که میتونید اونجا هم پیک نیک کنید و با رعایت پاکیزگی طبیعت لذت ببرید

    وسایل مورد نیاز سفر

    از آنجایی که منطقه، منطقه‌ای کوهستانی‌ست، وسایل مورد نیاز کوهنوردی مثل کفش کوهنوردی، کوله پشتی، بادگیر، لباس گرم، غذا، چادر مسافرتی، زیرانداز، عینک آفتابی و چراغ قوه و کیسه خواب همراه داشته باشید.

    می‌توانید قبل از فیلبند و در روستای سنگ‌چال خرید کنید. در این روستا مغاره فروش صنایع دستی هم هست، ضمن اینکه سیب‌زمینی‌های فیلبند هم بسیار معروف است.

    زمان مناسب برای سفر به فیلبند

    ییلاق فیلبند از اواسط بهار تا ابتدای پاییز آب و هوای خوبی دارد. این منطقه به دلیل مرتفع بودن، انتخاب دلچسبی برای رهایی از تابستان‌های گرم است. ییلاق فیلبند در فصول دیگر هم زیبایی‌های خاص خود را دارد اما مسیر رفت و آمد آن بسیار دشوار خواهد بود. فیلبند زمستان‌های سرد و پربرفی دارد و به دلیل رفت و آمد دشوار آن در این فصل خالی از سکنه است.

    بهترین زمان رفتن اواخر به فیلبند شهریور هست که هم ابر زیاد هست هم هوا خوبه

    روستای فیلبند به خدماتی مانند آب لوله کشی مجهز است و خانه ها و ویلاهایی نسبتا دارای امکانات را در خود دارد.

    در بخش غرب روستا هم تکیه ای به نام تکیه غرب در روستا وجود دارد که برای موارد مختلفی از جمله اجاره اتاق و استفاده از سرویس بهداشتی و …  می توانید بهره مند شوید. همچنین این منطقه یکی از متداول ترین مناطق کمپ کردن در شمال ایران است.

    اما در برخی از اوقات بویژه در تابستان به دلیل ازدیاد حضور گردشگران ممکن است با کم آبی و در ساعاتی نیز با قطع آب روبرو شوید.

    دیدنی ها و خوشگذرانی

    عکاسی از مناظر شگفت انگیز فیلبند

    یکی ار جذابیت های روستای فیلبند دریای ابری ست که اکثر مواقع آن را در بر می گیرد و چشم انداز فوق العاده ای را تشکیل می دهد. می توان گفت یکی از انگیزه های حضور طبیعت گردان و گردشگران به این روستای زیبا همین مسئله و دیدن منظره خارق العاده گذر ابرها از زیر پای شان است.

    در هنگام سفر به این روستا دوربین عکاسی خود را فراموش نکنید و این زیبایی را ثبت کنید.

    گشت و گذار در روستا

    حیف است این همه راه را تا فیلبند آمده باشید اما در خانه بمانید و در طبیعت اطراف این منطقه به گشت و گذار نپردازید. خانه های سنگی و گلی را پشت سر بگذارید و به دامان طبیعت پناه ببرید. صدای زنگوله دام های مردم محلی فیلبند، همراه با مه غلیظ یا نم بارانی که هر از گاهی چترش را بر سر فیلبند باز می کند، می تواند حال تان را خوب کند.

    یکی از مسیرهایی هم که می توانید در آن به گشت و گذار بپردازید مسیر روستای سنگ چال است؛

    اما دقت کنید که این راه را بدون راهنمای محلی و تجهیزات و آمادگی قبلی طی نکنید که ممکن است بعدا دچار مشکل شده یا گم شوید.

    چشمه لار

    در اطراف روستا چشمه‌های آب معدنی متعددی وجود دارد که چشمه لار معروفترین آنهاست و فلئور موجود در آب این چشمه به درمان بیماری‌های کلیوی و استخوان بندی کمک می‌کند.

    امامزاده یحیی و امامزاده قاسم

    دیگر مسیر کوه نوردی روستای فیلبند پیمایش خط الراس روستای فیلبند تا امامزاده قاسم و روستا و جنگل الیمستان است. مسیری که انجام و به پایان رساندن آن به آمادگی بدنی بالا و تجربه کوه نوردی نیاز دارد. برای این کار باید خود را ابتدا به قله امامزاده قاسم برسانید. در خط الراس نزدیک به قله اَندوار و در ارتفاع های جنوبی روستا، امامزاده ای وجود دارد که بین مردم محلی به نام امامزاده قاسم معروف است. این قله را بالا بروید و خط الراس کوه را به سمت جنوب ادامه دهید تا به امامزاده قاسم برسید. در نزدیکی امامزاده میهمانپذیری وجود دارد که در صورت حضور متولیِ آن می توانید در آنجا توقف و استراحت کنید.

    اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. ممنون که با مجله اینترنتی ایلیار همراه بودید!

    خوشحال میشویم صفحه اینستاگرام ایلیار را دنبال کنید .

    هم چنین در صورت تمایل از فروشگاه اینترنتی ایلیار دیدن کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطلب پیشنهادی

    بهترین مکان های گردشگری برای سفر در اردیبهشت

    ادیبهشت ماه رسید و حالا بهترین فصل برای سفر است. من خودم تو نوروز سفر …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.