قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » گردشگری » روستای آتشگاه کرج منطقه ای به قدمت تاریخ
فروشگاه اینترنتی ایلیار
روستای آتشگاه کرج
روستای آتشگاه کرج

روستای آتشگاه کرج منطقه ای به قدمت تاریخ

  • تو این چند روز تعطیلات داشتم فکر میکردم کجت بریم. که تصمیم بر این شد که به روستای آتشگاه کرج بریم. با معرفی آتشگاه کرج با مجله اینترنتی ایلیار همراه باشید

    روستای آتشگاه کرج ، یکی از زیباترین روستاهای این شهر بوده که در ۲۰ کیلومتری شمال غربی کرج و ۱۰ کیلومتری شمال گوهردشت واقع شده است. این روستا، با داشتن مساحتی برابر با ۲۵۰۰ هکتار، شامل انواع زمین‌های کشاورزی، خانه‌های مسکونی، چراگاه، باغ و کوه می‌باشد. چشم‌اندازهای آرامش‌بخش و زیبا آتشگاه ، آن را به یکی از بهترین مکان‌ها برای تفریح و گردش مردم تبدیل کرده است.

    آدرس آتشگاه کرج

    روستای آتشگاه(آتشکده) در۲۰ کیلومتری شمال باختری کرج و نزدیک ۱۰ کیلومتری شمال گوهردشت کرج و در پایان یک جاده کوهستانی و بن‌بست قرار گرفته است.

    اگه دوست دارین یه گردش و تفریحی خارج از شهر کرج داشته باشین پیشنهاد میکنم از روستای آتشگاه حتما دیدن کنین.

    فقط کافیه ۲۰ کیلومتری از شمال غربی کرج و ۱۰ کیلومتر از شمال گوهردشت دور بشین، بعد از طی کردن یک جاده کوهستانی و بن بست به آتشگاه میرسین. همچنین از جاده کرج – چالوس و منطقه دروان و برغان هم یک راه گذری ساخته شده تا بتونین تو پیچ و خم های کوهستانی و طبیعت زیبای این منطقه در رفت و آمد باشین. کوهستانی بودن این منطقه باعث شده تا چشم اندازهای سرسبز و زیبا و همچنین آرام بخشی بوجود بیاد، آب و هوای پاک و داروهای گیاهی کوهی هم که از پای کوه جمع آوری میشه بسیار پر آوازست.

    روستای آتشگاه در۲۰ کیلومتری شمال غربی کرج و نزدیک ۱۰ کیلومتری شمال گوهردشت کرج و در پایان یک جاده کوهستانی و بن‌ بست قرار گرفته است.

    مساحت این روستا که یکی از روستاهای گردشگری شهر کرج قلمداد می شود نزدیک به ۲۵۰۰ هکتار است که در برگیرنده‌ خانه‌ های مسکونی، زمین‌ های کشاورزی، باغ، چراگاه، کوه و … است که ویژگی کوهستانی این روستا چشم‌ اندازهای زیبا و آرام بخشی را پدید آورده است.

    آتشگاه
    آتشگاه

    زبان

    آتشگاه از آنجا که یکی از روستاهای بومی کرج است مردمش به زبان تاتی سخن می‌گویند

    مکان های گردشگری

    این روستا در طرح منطقه نمونه گردشگری جای دارد و به زودی زیرساخت‌ های گردشگری در آن اجرا خواهد شد.

    تل مهدی خان

    توی شمالی ترین بخش روستا یک تپه باستانی وجود داره که سفال‌ های آجری شبیه به سفال‌ های دوران تاریخی پیرامون آن دیده می‌شود که با نام تپه مهدیخان (تل مهدیخان) خوانده میشه. به دلیل آنکه گویا در زمان های دور در درون این تپه آتشکده ای قرار داشته که نام روستا از این آتشکده گرفته شده است, اما عده ای نیز معتقدند که این روستا به دلیل دارا بودن سنگ های آتش زا و چخماق به آتشگاه نامگذاری شده است.

    باغ امامزاده پیر پیران

    در ضمن در اطراف این روستا یک باغ کوچکی وجود داره که داخلش یه بوته طاقی روییده که در ظاهر عمر زیادی داره. مردم روستا به این بوته باور دارن و در کنار آن اتاقی برای برپایی نماز و خواندن دعا بنا کردن و اهالی روستا این باغ را امامزاده پیر پیران نامگذاری کردن.

    مکان های گردشگری کرج
    مکان های گردشگری کرج

    باید بدانید که این روستا آب و هوایی معتدل داشته و با دارا بودن مجتمع‌های رفاهی و رستوران‌ها در تعطیلات آخر هفته و روزهای گرم سال پذیرای گردشگران بسیاری از سرتاسر این شهر و حومه می‌باشد.

    روستای آتشگاه ، از دوران گذشته محل زندگی زرتشتیان بوده و آتش‌کوه یا آتشکده نامیده می‌شده است.

    همچنین، نشانه‌های تاریخی برجای‌مانده از دوران اشکانیان و ساسانیان در گوشه و کنار این روستا، اهمیت تاریخی آن را می‌رساند. در مورد وجه‌ تسمیه نام آتشگاه، دو باور مختلف در میان مردم وجود دارد. بعضی بر این باورند که اسم این روستا برگرفته از نام آتشکده بزرگ واقع در تل مهدیخان می‌باشد. برخی دیگر، نام آتشگاه را به سنگ‌های آتش‌زنه یافت شده در این منطقه پیوند می‌دهند. باید بدانید که

    این روستا، آب و هوایی دلچسب و دلنشین داشته و درختان گردو، توت سفید و گیلاس به وفور در آن یافت می‌شوند.

    مکان های گردشگری آتشگاه کرج
    مکان های گردشگری آتشگاه کرج

    معرفی چند رستوران در آتشگاه کرج

    • باغ رستوران بهشت البرز
      کرج، جاده آتشگاه، ابتدای دوراهی جاده آتشگاه برغان، سمت چپ – شماره تماس:۰۲۶-۳۴۳۹۰۰۷۴
    • مجموعه پذیرایی نیلوفر
      کرج ، بلوار موذن ، بلوار اشتراکی ، جاده آتیشگاه ، کیلومتر ۳/۵ ، ورودی نگین کوهستان ، سمت راست صدمتر بالاتر. تلفن مجموعه پذیرایی نیلوفر : ۳۴۳۹۰۴۴۷
    • رستوران سنتی کادر
      آدرس: آتشگاه – کیلومتر ۶ – بعد از دو راهی چالوس
    • سفره خانه و باغ خانوادگی پارس
      آتشگاه،باغستان جاده آتشگاه کیلومتر دو،سفره خانه و باغ خانوادگی پارس. تلفن: ۳۴۳۹۰۲۸۴
    روستای آتشگاه کرج
    روستای آتشگاه کرج

    اکنون که کرج بزرگ همانند دیگر نقاط ایران زمین دارای روستاهای زیبای بسیاری همانند آتشگاه است ، روستایی که از بلندی تپه (شهرک کارکنان و استادان دانشگاه آزاد) همۀ دیدنیها ، باغها و خانه های کرج ، البرز ، شهریار ، رباط کریم ، محمدشهر ، ماهدشت ، ساوجبلاغ ، مهرشهر ، فردیس ، دشتهای ساوه و … با منظره های تماشایی زیر بامش قرار دارد ؛ با جمعیتی از مردمان خوش نشین ، نوادگان ، وابستگان ، همراهان و کوچندگان کرجی که در روزهای تعطیل به این روستا می آیند نزدیک به شش هزار نفر  است و به زبان فارسی دری و گویش بومی و محلی کرج گفت و گو می نمایند.

    بی شک آبادانی و توسعه ناشی از رشد صنعت گردشگری در یک منطقه در توسعه سایر بخشها نیز تاثیرگذار خواهد بود و برای مثال در منطقه فوق در صورت حمایت های لازم برای توسعه اماکن تفریحی و توریستی نه تنها اشتغال برای جوانان ساکن  در این روستا و روستاهای اطارف ایجاد می شود بلکه از مهاجرت بی رویه  روستاییان به منطقه مرکزی کرج نیز جلوگیری شده و با این اقدام روستا با روستانشینان همچنان سرسبز و آباد پذیرای گردشگران و دوستداران طبیعت خواهد بود.

    امید می رود استان شدن البرز و جذب اعتبارات حوزه گردشگری که از مصوبات سفر دوم ریاست جمهوری به البرز نیز به شمار  می رود، توسعه و ابادانی بیشتر روستای آتشگاه و نیز سایر مناطق گردشگری این  استان را به همراه داشته باشد.

    حتما بعد از دیدن و رفتن به این منطقه تاریخی نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه ها بنویسید. تا در پست های بعدی از آن استفاده کنیم. امیدواریم از مطالعه این مقاله در مجله اینترنتی ایلیار لذت برده باشید

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    مطلب پیشنهادی

    سون سنتر

    مجتمع تجاری سون سنتر در شرق تهران

    بنظرم هر خانمی احتیاج به پاساژ درمانی داره .امروز تصمیم گرفتم به یه مرکز خرید …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.