قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » اخبار » اجتماعی » راهکارهای جلوگیری از سرقت خودرو
فروشگاه اینترنتی ایلیار
راه های ضد سرقت خودرو
راه های ضد سرقت خودرو

راهکارهای جلوگیری از سرقت خودرو

  • سرقت خودرو به یکی از نگرانی های بزرگ این روزهای مردم تبدیل شده غل و زنجیر و دزدگیر و همه برای جلوگیری از سرقت خودرو استفاده می شوند, و باز هم دزدها به دزدی شان می رسند چه کار کنیم که خودروی از دست دزدها در امامن باشد

    سرقت خودرو مشکلی جدی نه تنها برای ایرانی‌ها بلکه برای تمام مردم جهان است. چرا که هر چقدر علم در زمینه حفاظت از خودرو پیشرفت می‌کند، سارقان نیز علم خود را به‌روز می‌کنند. بر اساس گفته‌های رییس پلیس آگاهی نیروی انتظامی در زمینه مقابله با سرقت خودرو، اقدامات به اندازه کافی موثر نبوده است، در همین ارتباط وی گفت: نزدیک به ۹۰ درصد سرقت‌های خودرو، سرقت از محصولات داخلی است به گونه‌ای که حدود ۷۰ درصد از سرقت‌ها را یکی از خودروهای داخلی به خود اختصاص داده است.
    وی پرخطرترین خودرو در این زمینه را پراید عنوان کرد و گفت: پس از سال ۸۶ تولید خودرو پراید تا حدودی با کیفیت ارائه شد و سرقت در یک یا دو سال اول کاهش یافت اما در سال ۹۴ دوباره افزایش یافت و این نشان می‌دهد سارقان بیکار، کم هوش و بی‌سواد نیستند، بر این اساس باید ضریب ایمنی خودروها را افزایش دهیم.

    با گذشت زمان روش‌های سرقت خودرو نیز تغییر می‌کند و همین چند وقت پیش بود که با پرتاب تخم‌مرغ به شیشه جلو خودرو و توقف راننده برای تمیز کردن شیشه، خودرو وی را به‌سرقت می‌بردند. از جمله روش‌های سرقت خودرو می‌توان به، سوار شدن زنان سارق و جلب اعتماد راننده، زورگیری با سلاح سرد یا گرم، خوراندن مواد مسموم، بیهوش کننده یا خواب آور به راننده، تعویض ECU خودرو، سرقت با ایجاد تصادف ساختگی، بکسل کردن خودرو و موارد مشابه دیگر اشاره کرد. در بسیاری از موارد خانم‌ها و جوانان کم سن و سال طعمه سارقین می‌شوند.

    برای اینکه سارقین از خودرو شما دور شوند باید طیف گسترده‌ای از لوازم ضد سرقت را به‌کار بگیرید، البته بیشتر خودروهای مدل بالا با تجهیزاتی مانند ایموبیلایزر و کلیدهای مجهز به میکروچیپ توانسته‌اند جلو سرقت را بگیرند اما در خودروهایی که این تجهیزات وجود ندارد به‌گفته کارشناسان لازم است از قفل فرمان، قفل چرخ، قفل پدال استفاده شود و مالک خودرو اقدام به نصب ایموبیلایزر، اخطار دهنده و سایر لوازم ضدسرقت کنند.

    سرقت روز افزون باطری و اجزای خودرو یکی از دغدغه های امروزه کسانی که از اتومبیل استفاده می کنند شده به طوری که شخص با خرید یک خودرو مشکل حمل و نقل خود را کم کرده ولی به جای آن استرس های مختلف سرقت باطری خودرو ، سرقت ECU خودرو ، سرقت ضبط خودرو ، سرقت خود خودرو ، و … به زندگی خود اضافه خواهد کرد .

    محافظ ضد سرقت باطری خودرو تولید شرکت ایمن صنعت وسیله ای ساده و کارآمد می باشد که روی پیچ های نگهدارنده بست باطری بسته و با قفل مخصوص به طوری بسته میشود که سرقت باطری را برسیار سخت تر از حالت عادی می کند

    این محافظ برای کلیه خودروهایی که دارای دو پیچ بلند در اطراف باطری برای مهار باطری می باشند قابل نصب است برای نمونه برای پژو ۴۰۵ ، سمند ، پرشیا ، آردی ، پیکان ، پراید و غیره قابل استفاده می باشد.

    روش نصب به صورت تصویری در عکس ها آماده است

    کی از نقاظ ضعف خودوری ۲۰۶ از نظر امنیت فاصله زیاد بین کاپوت و بدنه می باشد که باعث می شود سارقین با استفاده از یک پیچ گوشتی اقدام به باز کردن

    کاپوت و سرقت ECU و یا سایر لوازم کنند .

    یکی از سارقان که خود بیش از ۲۰۰ فقره سرقت را اعتراف نموده بود گفت: که اگر خودم خودرویی داشتم حتما برای جلوگیری از به سرقت رفتن وسایلش اقداماتی نظیر دقت در قفل کردن درب خودرو،بالا بردن ضریب امنیتی درب ها و قفل ها،برداشتن پنل و ضبط،نگذاشتن کیف های دستی و اقلام شبیه آن در خودرو،‌گذاشتن خودرو در مسیرهای پر رفت و آمد و پارک کردن خودرو در مکان های دارای دوربین را انجام می دادم.

    چند تذکر دیگر برای جلوگیری از سرقت خودرو:

    1. خودرو خود را در مکان‌های خلوت پارک نکنید و آن را در معرض دید مغازه‌داران و مردم پارک کنید، در مکان‌های شلوغ سارقان به سراغ خودرو شما نمی‌آیند.
    2. قفل‌ درب‌ها و صندوق خودرو کارکرده‌ای را که به‌تازگی از فردی خریداری کرده‌اید، عوض کنید.
    3. لوازم و اشیای گران‌بها، اسناد و مدارک یا کیف و … را در خودرو از دید دیگران مخفی نگه‌دارید.
    4. اگر درب پارکینگ شما اتوماتیک نیست و باید با دست آن را باز و بسته کنید، خودرو را خاموش و بعد از پیاده شدن آن را قفل کنید و سپس برای بازکردن درب پارکینگ اقدام کنید.
    5. خودرویی را که از طریق آگهی برای فروش گذاشته‌اید را برای دور زدن به فرد خریدار ندهید حتی اگر خودرو خود را برای امانت به شما سپردن.
    6. اگر افرادی با لباس نیروی انتظامی قصد توقیف خودرو شما را داشتند و قصد متوقف کردن شما را داشتند اول از مامور بودن آنها مطمئن شوید و سپس خودرو را به آنها بسپارید.
    7. سوئیچ خودرو را به افراد ناشناس ندهید.
    8. برای خریدهای کوتاه مدت مانند خرید از سوپرمارکت‌ها خودرو خود را قفل کنید و سپس آن را ترک کنید.
    9. هنگام ترک خودرو از بسته بودن در‌ب‌ها و بالا بودن شیشه‌ها مطمئن شوید.
    10. هنگام خرید خودرو، سوئیچ یدک را از فروشنده تحویل بگیرید.
    11. سیستم رهیاب را برای خودرو خود فعال کنید.

    فراموش نکنید هر اقدامی هرچند کوچک برای جلوگیری از سرقت خودرو ممکن است موثر واقع شود و شما برای جلوگیری از سرقت خودروی خود باید تمام اقدامات را به‌خوبی انجام دهید. خوشبختانه با تدابیر امنیتی پلیس اکثر خودروهای سرقتی در مدت زمان کوتاهی کشف می شوند.

    راه های ضد سرقت خودرو
    راه های ضد سرقت خودرو

    مسلح شدن خودرو در برابر سارقان

    بلافاصله بعد از خرید خودرو، باید به فکر مراقبت از آن بود و اقدام‌های ضروری برای جلوگیری از سرقت را انجام داد.
    گزارش‌های پلیس نشان می‌دهد که حدود ۹۰درصد از خودروهای مسروقه کشف می‌شوند. بخش قابل توجهی از آنها که در آمار‌ها تا ۷۰درصد ذکر شده، به‌صورت‌‌ رها شده در گوشه و کنار خیابان پیدا می‌شوند. سارق‌ها خودرو را می‌دزدند و سر فرصت به‌حساب و کتاب قطعاتش می‌رسند و مابقی را‌‌ رها می‌کنند، بنابراین باید به‌دنبال راهی بود که خودرو هرگز به سرقت نرود و تا حد ممکن قطعات گران‌قیمتش به دور از دسترس ‌دزد‌ها باشد. این مطلب که به کمک «محمد قربانی» یکی از باتجربه‌های صنف فروش دزدگیر و تجهیزات ایمنی تهیه شده، به بررسی انواع ابزارهای مقابله با سرقت خودرو می‌پردازد؛ ابزارهایی که بهای آنها در مقایسه با قیمت خودرو، بسیار اندک است.

    دزد‌ها از قفل‌ها متنفرند!
    بین قفل‌ها و دزد‌ها خصومت دیرینه‌ای وجود دارد! هر اندازه که قفل‌های بیشتری در مقابل سارق وجود داشته باشد، کار او دشوار‌تر می‌شود. قفل‌های مورد استفاده در خودرو به ۲ گروه تقسیم می‌شود؛ نخست قفل‌هایی که برای جلوگیری از جابه‌جا کردن خودرو به‌کار می‌روند و بالطبع هر بار که خودرو در گوشه‌ای پارک می‌شود، باید بسته شوند. این قفل‌ها عبارتند از: قفل فرمان، قفل پدال، قفل فرمان به پدال و قفل دنده به دستی. گروه دوم قفل‌هایی هستند که روی بخشی از قطعات خودرو نصب می‌شوند. مثل قفل زاپاس، قفل رینگ و قفل کامپیو‌تر خودرو. استفاده از هر ۲ گروه از این قفل‌ها، توصیه می‌شود. البته از گروه اول، یک قفل کفایت می‌کند.

    سدهایی در مقابل سرقت ( قفل فرمان)
    قفل‌هایی که روی فرمان و پدال خودرو بسته می‌شوند، مرسوم‌ترین ابزارهای دفاعی در مقابل سارقان هستند. رایج‌ترین قفل بین آنها، قفل فرمان است که علاوه بر ممانعت از چرخیدن فرمان، از سرقت ایربگ راننده نیز جلوگیری می‌کند. قیمت این قفل‌ها بین ۲۰ تا ۸۰ هزار تومان است. مدل‌های گران‌تر، استحکام بیشتری در بدنه دارند و توپی قفل آنها ضد‌اسید است. مسلما قفلی که سخت‌تر بسته می‌شود، بازشدنش هم سخت‌تر است. قفل پدال را دردسر بزرگ دزد‌ها برای سرقت خودرو می‌دانند. قفل پدال، خصوصاً مدل‌ U شکل قدیمی که با یک قفل کتابی بسته می‌شوند به سادگی باز نمی‌شوند. بستن آنها هم آسان نیست و شاید زانو‌ها را خاکی کند.

    ما سه نوع قفل فرمان داریم، یک نوع که همین معمولی هاست که می کشیم، که با یک ضربه به آن شکسته می شود. نوع دوم کشویی هستند که این مدل هم از کنار خم می شوند و عملاً این دو نوع قفل فرمان کار ساز نیستند. اما نوع سومی هست که قفل فرمان به قفل پدال وصل می شود. این نوع قفل فرمان از همه کارآ تر و مفیدتر است. اولاً تخریب آن سخت است و دوماً این کار زمان می برد و واقعاً برای دزدی که لحظات برایش ارزش دارند و تمام تلاشش این است که زمان سرقتش را به کمترین زمان برساند تا زودتر محل را ترک کند که گیر نیفتد، زمان برای شکستن و تخریب چنین قفل فرمان هایی نمی گذارد

    قفل فرمان
    قفل فرمان

    قفل قطعات فراموش نشود
    دزد‌ها سرقت قطعات خودرو‌ها را بیشتر از بردن خود خودرو دوست دارند چون هم زود‌تر به پول تبدیل می‌شود و هم احتمال گرفتار شدنشان کمتر است. بنابراین هر قطعه‌ای که مشتری بیشتری در بازار داشته باشد، بیشتر در خطر سرقت قرار دارد. مثل کامپیو‌تر پژو ۲۰۶ یا باتری و ضبط و البته لاستیک زاپاس. برای باتری خودرو تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که در کاپوت را به سیستم دزدگیر متصل کنیم تا سارق نتواند بدون جلب توجه آن را باز کند و باتری را بدزدد. برای ضبط هم کار دیگری نمی‌توان کرد جز اینکه پنلش را برداشت اما زاپاس و کامپیو‌تر خودرو، قفل‌هایی دارند که سرقتشان را بسیار مشکل می‌کند.

    خودتان نصاب قفل باشید (  قفل زاپاس )

    یکی از سرقت‌هایی که متاسفانه آمار نسبتا بالایی هم دارد، سرقت لاستیک زاپاس است. در بیشتر خودروها بویژه خودروهای هاچ‌بک که در آنها فضای بار کافی وجود ندارد، سازندگان لاستیک زاپاس را در قسمت انتهایی خودرو و در فضای بیرونی اتاق جایگذاری می‌کنند؛ به گونه‌ای که از زیر خودرو دسترسی به آن بسیار راحت است. البته این سخن به آن معنا نیست که خیال دارندگان خودروهای صندوقدار راحت باشد که سارقان سراغشان را نگیرند. حتی در خودروهایی که زاپاس داخل محفظه بار تعبیه شده نیز امکان سرقت وجود دارد. استفاده از قفل زاپاس که روی محل نگهداری لاستیک قابل نصب است خطر از دست دادن لاستیک جانبی شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

    قفل زاپاس، یک شیء مکانیکی با ۲ قطعه است که یکی از آنها بر بدنه خودرو ثابت می‌شود، زاپاس از ناحیه رینگ روی آن قرار می‌گیرد و قطعه دیگر روی آن قفل می‌شود. این قفل بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان قیمت دارد. یک قفل دیگر هم با عملکردی مشابه هست که بر زیر و روی کامپیو‌تر خودرو نصب می‌شود و آن هم در همین حدود قیمت دارد. یک قفل نیز برای رینگ‌ها وجود دارد که در واقع یک پیچ با ساختاری پیچیده است. روی هر یک از چرخ‌ها، این پیچ به جای یکی از پیچ‌های فابریک بسته می‌شود و تنها با آچار مخصوص به‌خودش می‌توان آن را باز کرد. نصب این قفل‌ها، کار چندان پیچیده‌ای نیست و از عهده خود شما بر می‌آید.

     

    دزدگیرها؛ زبان خودروهاست 

    طراحی یک سیستم حفاظتی با کارایی بالا همواره جزئی از اهداف اصلی شرکت‌های خودروسازی بوده است. دزدگیر و آژیر، قفل ضدسرقت، سیستم‌های ردیابی و استفاده از تجهیزات پیشرفته و الکترونیک در خودروها، سرقت آنها را روز به روز سخت‌تر کرده است. در خودروهای مدرن، حتی در صورت ورود سارق به خودرو، وادار کردن آن به حرکت بسیار مشکل است.

    دزدگیر نسبت به قفل ضدسرقت عملکرد متفاوتی دارد و این دو نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شوند، هرچند هر دو برای جلوگیری از دزدی طراحی شده‌اند. قفل ضدسرقت معمولا هیچ‌ صدایی ایجاد نکرده و چراغ‌ها را روشن نمی‌کند، این سیستم معمولا به صورت خودکار عمل کرده و نیازی به دریافت فرمان اضافه از طرف ریموت ندارد.

    سیستم دزدگیر و آژیر به منظور ترساندن سارقان و جلوگیری از دزدیده شدن ماشین و محتویات آن طراحی شده‌اند و معمولا با ایجاد صدای بلند، چراغ زدن و در بعضی سیستم‌ها با استفاده از یک پیجر، به مالک خودرو احتمال وقوع دزدی را اطلاع می‌دهند. راننده پیش از سوار شدن به خودرو با استفاده از یک ریموت می‌تواند قفل‌ها را باز و بسته کند.

    دزدگیر‌ها ۲ نوع ساده و تصویری دارند. بعضی از دزدگیر‌ها، خودرو را بیمه سرقت می‌کنند. به این معنا که اگر تا یک سال پس از نصب دزدگیر، خودرو به سرقت برود، شرکت بیمه‌گرِ طرف قرارداد موظف می‌شود تا سقف مشخصی(مثلا ۵۰ میلیون تومان)، به مالک خودرو غرامت بدهد. نصب دزدگیر نهایتا ۳ ساعت زمان می‌برد و باید حواستان جمع باشد که نصاب، همه درهای خودرو را به دزدگیر متصل کند. حتما دقت داشته باشید که در کاپوت و صندوق نیز به سیستم دزدگیر وصل شوند. نکته دیگر اینکه باید برای نصب دزدگیر، از سوکت فابریک استفاده شود تا به سیم‌کشی خودرو آسیبی نرسد. یادتان باشد که صدمه به سیم‌کشی، خودرو را از گارانتی کارخانه خارج می‌کند.

    معایب و مزیت‌ دزدگیرها
    دزدگیرهای ساده که با نام one way معروفند، همان‌هایی هستند که در مواقع اضطراری فقط آژیر می‌کشند . استفاده از دزدگیر ساده به کسانی توصیه می‌شود که برای خودرویشان پارکینگ دارند و زمان‌هایی که خانه نیستند هم از خودرو فاصله چندانی نمی‌گیرند. دزدگیرهای ساده از ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان قیمت دارند. مزیت اصلی دزدگیرهای تصویری که two way هم نامیده می‌شوند این است که ریموت‌ آنها در زمان اضطرار، آژیر می‌کشد. ریموت دزدگیرهای تصویری، شعاعی نزدیک به ۲ کیلومتر را تحت پوشش دارد، مشروط بر اینکه هیچ مانعی قرار نداشته باشد. در مناطق شهری، پوششی نزدیک به ۸۰۰ متر را می‌توان از آنها انتظار داشت. این دزد‌گیرها بین ۳۰۰ تا ۶۷۰ هزار تومان قیمت دارند.

    شگرد دیگری به ذهنتان نمی رسد؟

    بالا بردن و تقویت وسایل داخل خودروها، خیلی در به سرقت نرفتن آن تأثیر دارد. وقتی نقص های یک خودرو را برطرف کنیم، بی شک سارقان دیگر نمی توانند دستشان را روی نقطه ضعف خودرو بگذارند و آن را به سرقت ببرند. مثلاً ۲۰۶ را در نظر بگیرد. در خودروهای ۲۰۶ به راحتی تا می شود و می توان با کشیدن قفل، در آن را باز کرد. اما لوکس فروشی های ماشین و صافکاری ها این درها را تقویت کرده و کاری می کنند که قسمت بالای در که به راحتی خم می شود، محکم شود و دیگر خم نشود. همزمان کشویی قفل را هم از کار می اندازند و اگر سارق بتواند در خودرو را خم کند چون کشویی قفل ندارد، نمی تواند در را باز کند. یک سیستمی هم داریم به اسم قطع کن، باعث می شود که اتصال بین بنزین و استارت قطع می شود و ماشین روشن نمی شود.

    خودرویت را بچسب
    آمار‌ها نشان می‌دهد خودروی پراید، بیش از باقی خودرو‌ها سرقت می‌شود. پژوهای ۴۰۵، پارس و ۲۰۶ نیز در رده‌های بعدی قراردارند. با این‌حال هر خودرویی در خطر سرقت قرار دارد و هرگز نباید فراموش کرد که:
    خودروی پارک شده در مناطق تاریک و کم‌تردد، گزینه خوبی برای سرقت است. همین خودرو اگر فاقد دزدگیر و قفل‌های فرمان و پدال باشد، شاید دزدهای تازه‌کار را هم وسوسه کند.
    باقی گذاشتن چیزهایی مثل کیف و کت بر صندلی‌های خودرو، دعوت از دزد‌ها برای شکستن شیشه یا خم کردن در است. توی کیف ممکن است لپ‌تاپ باشد و شاید در جیب‌های کت، کیفی پر پول پیدا شود. دزد‌ها وسوسه می‌شوند و دست به خطر می‌زنند و البته بلافاصله فرار می‌کنند. نتیجه سهل‌انگاری شما، حداقل یک کیف یا کت از دست رفته و یک صدمه به‌خودرو است.
    خودرویی با موتور روشن و درهای باز، حتی برای یک لحظه نباید ترک شود. خرید از دکه یا مغازه، دلیل نمی‌شود که خودروی خود را به طعمه‌ای چرب و نرم برای دزد‌ها تبدیل کنید.
    کودک را در خودرویی با درهای باز تنها نگذارید. کودکان مانعی برای سرقت نیستند.
    معنای بیمه بدنه را خیلی‌ها بعد از آنکه خودرویشان به سرقت رفته، درک کرده‌اند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطلب پیشنهادی

    خرید هدیه برای همسر باردار

    هدیه برای همسر و خانم باردار چی بخریم ؟

    درخرید و انتخاب هدیه برای همسر باردار باید تبحر و تجربه کافی داشته باشید و با …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.