قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » اخبار » راهنما و روش تمیز کردن اجاق گاز
فروشگاه اینترنتی ایلیار
تمیز کردن گاز
تمیز کردن گاز

راهنما و روش تمیز کردن اجاق گاز

  • روی گاز شما از جرم و غذاهای سررفته انباشته شده است؟ ما به شما کمک می کنیم بدون دردسر آن را تمیز کنید.

    حتی اگر شما تنها چند بار در هفته وعده های غذایی خود را بپزید هم اجاق گازتان کثیف می شود ، یک قابلمه پر از روغن می تواند یک آشفتگی پیچیده را برای پاک کردن ایجاد کند. تمیز کردن اجاق گاز معمولاً خیلی سخت است. اما هیچ نیازی به مواد شیمیایی تند که می توانند به سطوح آسیب بزنند و باعث بیماری شما شوند، وجود ندارد.

    تمیز کردن اجاق گاز

    گاز یکی از اجزا اصلی هر آشپزخانه است و برای اینکه آشپزخانه تمیز و زیبایی داشته باشیم، یکی از مواردی که باید به آن توجه داشت تمیز بودن گاز است.

    بسیاری از مردم با روش های تمیز کردن به گاز خود آسیب می رسانند اما این کار درستی نیست چراکه در این بخش از نکات خانه داری ایلیار روش های آسان برای تمیز کردن سطوح اشپزی و برق انداخت اجاق گاز وجود دارد.برای تمیز کردن و برق انداختن اجاق گاز نیازی به استفاده مواد شیمیایی که برای بدن نیز مضر است نبوده و به راحتی با چند تکنیک کوچک می توانید اجاق گاز خود را مانند روز اول برق بیاندازید. بنابراین امروز قصد داریم روشی را ذکر کنیم که بتوانید برای تمیز کردن گاز خود از آن‌ها استفاده کنید.

    وقتی روی گاز شما پر از موادی باشد که در حین آشپزی سر رفته و یا ریخته شده، خصوصاً اطراف شعله‌های گاز، لازم است که هر چه زودتر این جرم‌های انباشته شده را نظافت کنید. برخی از غذاها در حین جوشیدن سر می‌روند که این مسئله سبب باقی ماندن آب و مواد غذایی روی گاز می‌شود. این مواد باید در اولین فرصت ممکن پس از خنک شدن گاز تمیز شوند. چون این لکه‌ها ممکن است سفت شده و از بین بردن و تمیز کردن آن‌ها سخت‌تر شود. به علاوه، وقتی مجبورید باقی‌مانده‌های چندین بار سر رفتن و یا ریختن غذا بر روی گاز را تمیز کنید این کار سخت‌تر هم می‌شود.

    شاید بهترین پیشنهاد این باشد که حداقل برای هفته‌ای یکبار گاز خود را تمیز کنید؛ تا مجبور نباشید خودتان را برای چربی های مانده و سوخته روی گاز به زحمت بیندازید.

    همچنین می‌توانید یک جعبه دستمال کاغذی کنار گاز خود قرار دهید و به محض اینکه گاز کثیف شد با دستمال کاغذی آن را تمیز کنید؛ تا همیشه گاز شما تمیز باشد.

    براق انداختن گاز

    مواد و وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن اجاق گاز :

    • آب داغ
    • مایع ظرف‌شویی
    • دستکش پلاستیکی
    • اسکاچ
    • جوش‌شیرین
    • دستمال‌کاغذی
    سرکه سفید

    تمیز کردن گاز

    تمیز کردن تمام قسمت های گاز با سرکه

    اگر گاز شما خیلی چرب و کثیف نیست؛

    می‌توانید با یک اسکاچ و مخلوط برابر سرکه، مایع ظرف شویی و آب گرم در عرض چند دقیقه آن را برق بیندازید و شیشه، چدن و تمام قسمت های آن را تمیز کنید.

    بعد با یک دستمال خیس سطح گاز را پاک کنید و میله ها و شعله های گاز را آب بکشید.

    اما برای تمیز کردن استیل سوخته و برای پاک کردن شعله پخش کن و میله های اجاق گاز که خیلی کثیف هستند؛ ادامه مطلب را بخوانید.

    از اسکاچ‌های بدون مواد ساینده برای تمیز کردن نواحی اطراف شعله‌های گاز استفاده کنید تا سطح گاز را خط نیندازید.

    تمیز کردن سطح گاز و شیشه فر گاز با جوش شیرید و سرکه

    برای تمیز کردن اجاق گاز خود اولین کاری که انجام می‌دهید شعله ها و میله های اجاق گاز را بردارید.

    برای تمیز کردن سطح گاز، داخل و شیشه فر

    1. با یک دستمال آشغال های کوچک روی گاز را جمع کنید.
    2. یک پیمانه جوش شیرین با کمی آب داغ مخلوط کنید که جوش شیرین به شکل خمیر در بیاد.
    3. سطح گاز را با آب داغ کمی نرم کنید. و جوش شیرین را با یک دستمال به تمام قسمت های گاز بزنید. (خیلی گاز را خیس نکنید که جوش شیرین حالت خمیری خود را از دست ندهد.)
    4. ۱۰ دقیقه صبر کنید و بعد نصف استکان سرکه را داخل اسپری بریزید و روی سطح گاز، اسپری کنید.
    5. بین ۱ الی ۸ ساعت صبر کنید. بعد با اسکاچ نیمه زبر و کمی مایع ظرف شویی روی گاز بکشید تا سوختگی و لک های روی گاز برود.
    6. در آخر با یک دستمال تمیز نم شده سطح گاز را برق بیندازید.

    اگر اجاق گازتون رنگ داره مواظب باشید اسکاچ خیلی زبر استفاده نکنید. تا رنگ گاز آسیب نبیند.

    این روش حتی برای وقتی که استیل گاز سوخته باشد بسیار مؤثر است.

    تمیز کردن شعله پخش کن گاز و میله های اجاق گاز ( چدن گاز ):

    ۱- حداقل ۲ الی ۳ ساعت میله ها و شعله های گاز را در مخلوط آب جوش و مایع ظرف شویی و سرکه قرار دهید. بعد از آن با یک اسکاچ زبر یا سیم ظرف‌شویی چربی ها و سوختگی آن ها را پاک کنید و برای پاک کردن سوراخ های شعله گاز می توانید از یک مسواک استفاده کنید.

    ۲- اگر با روش بالا پاک نشد و هنوز چربی دارد بهترین روش استفاده از آمونیاک است. اما آمونیاک خطرناک است و نیاز به احتیاط زیاد دارد.

    هر کدام از شعله پخش کن ها را در یک کیسه پلاستیکی محکم و زخیم قرار دهید و یک سوم لیوان آمونیاک رقیق به ازای هر سرشعله بزرگ، در کیسه بریزید. کیسه را کمی تکان دهید تا آمونیاک به تمام قسمت های چدن برسد و بعد از یک ساعت چدن گاز را بشویید.

    در هنگام استفاده از آمونیاک حتماً دستکش بپوشید، تا می توانید در هوای آزاد اینکار را انجام دهید و از نایلونی استفاده کنید که از آن آمونیاک نشت نکند.

    روش سرکه :
    این روش بیشتر برای پاکسازی روزانه و در مورد چربی های سبک و کم حجم کاربرد دارد.

    ۱- سرکه را روی سر شعله ها و قطعات چدنی اجاق گاز اسپری کنید.

    ۲- اجازه دهید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه باقی بماند.

    ۳- با استفاده از یک پارچه تمییز سطح گاز را پاک کنید.

    بسیار عالی! گاز شما براق تر و تمییز تر شده است. فقط به یاد داشته باشید، این روش به عنوان تعمیر و نگهداری مداوم موثر است و باعث کاهش چربی های شعله های گاز قبل از پخت و پز می شود.

     آب جوش :
    اگر شما محصولات اضافی در اطراف خانه نداشته باشید, اما قطعا باید آب جوش خود را داشته باشید و این را امتحان کنید. آرام و با احتیاط آب جوش را روی سطح کثیف بریزید.اگر بگذارید بماند تا خنک شود, چیزهای سخت به سادگی محو می شوند و اگر لازم شد, با یک تکه صابون روی اسفنج کار کنید این یک راه حل ساده و دوست دار محیط زیست است، چون از عناصر کاملاً طبیعی و عاری از مواد شیمیایی استفاده می کند.

    جوش شیرین :
    جوش شیرین و آب به نرم کردن مواد سر رفته‌ی سوخته کمک می‌کند. اجازه دهید این ترکیب برای پنج دقیقه روی لکه‌ها باقی بماند، بعد آن را تمیز کنید.

    این روش برای چربی های بیشتر کاربرد دارد.

    ۱- ابتدا تمام قطعات چدنی را ابا استفاده از آب ولرم و مایع ظرفشویی بشویید تا لایه سطحی چربی پاک شود.

    ۲- محلول غلیظی از آب و جوش شیرین تهیه کنید.

    ۳- تمام سر شعله ها و قطعات چدنی اجاق را داخل محلول به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید.

    ۴- با استفاده از اسفنج نرم بقایای چربی را پاک کنید و با آب ولرم شست و شو دهید.

     جوش شیرین و آب برای تمیز کردن اجاق گاز

    در مرحله اول از خنک بودن گازتان اطمینان پیدا کنید. چون ممکن است گاز داغ باشد و دستتان بسوزد. اکنون اب و جوش شیرین را با هم ترکیب کنید تا شبیه خمیر شود.  ان را به هم بزنید که هیچ توده دایره ای شکل از جوش شیرین باقی نماند و ترکیب صاف و یکدست شود . چون خود این توده ها باعث خراش افتادن به روی گاز می شوند.

    اکنون با کمک پارچه ای نرم این خمیر را روی خراشیدگی های گاز به حالت دورانی پخش کنید. سپس با پارچه نرم دیگری اضافه جوش شیرین را از روی گاز پاک کنید تا تمیز شود.

    نمک و جوش شیرین :
    یک قاشق سوپ خوری جوش شیرین و یک قاشق سوپ خوری نمک را به هم بزنید ؛ سپس یک قاشق سوپ خوری آب بریزید تا خمیر تهیه شود. پارچه ای را داخل مخلوط فرو کنید و روی کثیفی ها بکشید و مخلوط را روی کثیفی ها بمالید. مایعات را جذب و تمیز می کند.

    جوش شیری و سرکه :

    من این روش را امتحان کردم

    ما می‌توانید با استفاده از ۵ قاشق جوش شیرین، ۳ قطره مایع ظرفشویی و ۴ قاشق سرکه یک جرم‌گیر خانگی تهیه کنید. بدین ترتیب که خمیر به دست آمده را روی محل مورد نظر مالیده و بعد از ۱۰ دقیقه با دستمال پاک کنید.

    مخلوط آب داغ، جوش شیرین و سرکه همانطور که در بالا توضیح داده شده به نظرم مفید باشه و بزار یک شب تا صبح این مخلوط روی گاز بمونه.

    گذاشتم گازم که از جنس استیل هست کاملاً کثیف بشه و بعد روشی که در بالا توضیح دادم برای تمیز کردن اجاق گاز انجام دادم. که براتون با تصویر میذارم.

    به نظرم خیلی خوب بود من از گاز پاک کن هم قبلاً استفاده کردم. اما این روش به نظرم از اون هم بهتر بود. حتی برای پاک کردن شیشه گاز و شعله های اون هم از جوش شیرین و سرکه استفاده کردم که عالی بود. من یک ساعت گذاشتم جوش شیرین و سرکه روی گاز بمونه که به نظرم هرچه بیشتر باشه بهتره، شماهم امتحان کنید و نظرتون رو بنویسید.

    سرکه سفید :

    سرکه سفید بهترین تمیز کننده است.

    برای تمیز کردن ظروف شیشه ای نیز به کار می رود و رگه ها و لکه ها را محو و پاک می کند. یک نسبت سرکه سفید را با دو قسمت آب در یک بطری اسپری مخلوط کنید و سپس محلول را روی جرم ها بزنید و تمیز کنید که اسیدیته سرکه به حذف کثیفی ها کمک می کند. شما می توانید از این ترکیب برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن آشپزخانه تان استفاده کنید.

    گاز پاک کن ها مواد تمیز کننده صنعتی گاز :
    سعی کردم روشی برای تمیز کردن اجاق گاز بگم که از مواد شیمیایی و گاز پاک کن استفاده نشود و در دسترس باشد تا شما بدون مشکل یا زحمت خاصی، گاز خود را برق بیندازید.

    اگرم خواستید از گاز پاک کن استفاده کنید

    اگر گاز شما لعابی هست از گاز پاک کن لعابی تیرک و اگر استیل است از گاز پاک کن استیل تیرک استفاده کنید عالیه. تیرک تولید کننده اولین گاز پاک کن استاندارد در ایران است.

    تمیز کننده های گاز به خوبی عمل می کنند. قسمت های جدا شدنی گاز را بردارید و در جایی با تهویه خوب قرار دهید و با پاک کننده تجاری رویش اسپری کنید و بگذارید آن ها برای چند ساعت یا یک شب بمانند سپس، در آب داغ و مایع تمیز کننده قرار دهید و بشورید.

    از طرف زبر یک اسفنج برای سطوح غیر صاف استفاده کنید و برای سطوح براق از یک پارچه نرم استفاده کنید. قبل از جایگزین کردن آنها روی گاز اجازه دهید به طور کامل خشک شوند.

    روش آمونیاک :
    این روش برای چربی هایی که با دو روش قبلی پاک نشدند کاربرد دارد.

    ۱- سر شعله ها و قطعات چدنی را داخل کیسه ای ضحیم قرار دهید

    ۲- به ازای هر سر شعله یک چهارم فنجان آمونیاک رقیق را در کیسه بریزید.

    ۳- برای احتیاط بیشتر (به دلیل خطرناک بودن آمونیاک) کیسه را داخل کیسه ای دیگر قرار دهید تا آمونیاک نشت نکند.

    ۴- اجازه دهید برای یک ساعت باقی بماند.

    ۵- سر شعله ها و قطعات چدنی را از کیسه بیرون آورید و کاملا تمییز کنید.

    تمیز کردن اجاق گاز

    مرحله نهایی براق کردن گاز با روغن

    گاز را برق بی اندازید به‌ وسیله یک‌تکه پارچه آغشته به مقدار کمی روغن معدنی مانند روغن‌زیتون شروع به برق انداختن گاز کنید . تمامی سطح گاز را با این دستمال روغنی پاک‌کنید .

    این کار خطوط باقی‌مانده از تمیز کردن را از بین برده و باعث براق شدن گاز نیز می‌شود .

    چند پیشنهاد ساده برای اینکه گاز شما کمتر کثیف شود :

    در بالا روش های تمیز کردن گاز را گفتم اما با رعایت نکات ساده می‌توانید کاری کنید تا گاز کمتر کثیف شود و برای تمیز کردن گاز یا فرتون خیلی خودتون رو به زحمت نیندازید.

    ۱- همیشه اول اجازه دهید تا غذا به جوش بیاید و بعد به آن ادویه اضافه کنید؛ تا اگر غذا موقع جوش آمدن سر رفت، ادویه ها روی گاز نریزد و گاز را کثیف نکند.

    کنار دست خود روی گاز یک پیش دستی قرار دهید تا کف گیر، ملاغه و قاشق‌هایی که حین آشپزی از آنها استفاده می‌کنید را روی آن بگذارید؛ تا قطرات غذا روی گاز نریزد.

     یک دستمال کاغذی کنار گاز داشته باشید تا اگر غذایی روی گاز ریخت زود آن را تمیز کنید.

    روی سر قابلمه برنج و ماکارنی در حال جوشیدن یک کفگیر چوبی قرار دهید. اینکار باعث می شود تا اگر حواستون به برنج موقع جوشیدن نبود، سر نرود و گاز را کثیف نکند.

    وقتی غذایی که داخل فریزر است یا آب دارد، قصد دارید آن را سرخ کنید و روغن داغ است؛ همانطور که می‌دانید با اضافه کردن این غذاها به روغن داغ، قطرات روغن به اطراف پخش می‌شود. بنابراین بعد از ریختن آن‌ها داخل روغن، درب ماهیتابه را چند دقیقه بگذارید تا گاز کثیف نشود.

    بعد از غذا پختن غذا ، اجاق‌گاز را تمیز کنید . به‌صورت روتین بعد از غذا پختن ۱۰ دقیقه را به تمیز کردن اجاق‌گاز اختصاص دهید . به‌وسیله اسفنج مواد غذایی اضافی را پاک کرده و اجاق‌گاز را تمیز کنید تا از ایجاد جرم جلوگیری شود .

    اگر شما هم در رابطه با تمیز نگه داشتن یا تمیز کردن گاز تجربه‌ای دارید، برای ماهم بنویسید یا نظرتون رو درباره این پست بیان کنید و روش های گفته شده در آن بنویسید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطلب پیشنهادی

    خرید هدیه برای همسر باردار

    هدیه برای همسر و خانم باردار چی بخریم ؟

    درخرید و انتخاب هدیه برای همسر باردار باید تبحر و تجربه کافی داشته باشید و با …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.