قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » اخبار » راهنمای ثبت نام در سامانه ثنا (ثبت نام ابلاغ الکترونیک قضایی)
فروشگاه اینترنتی ایلیار
ثبت نام در سامانه ثنا
ثبت نام در سامانه ثنا

راهنمای ثبت نام در سامانه ثنا (ثبت نام ابلاغ الکترونیک قضایی)

  • ارائه خدمات الکترونیک قضایی، از طرح‌های بزرگ و مهم دستگاه قضایی می‌باشد که مورد توجه و تاکید مدیران عالی دستگاه قضایی است. بی تردید اجرای این طرح، گامی مهم در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستگاه قضایی و توسعه حکومت الکترونیک در کشور، به شمار می‌آید.

    امروزه آمادگی الکترونیک مردم و نیز ارتقای سطح دسترسی آنان به امکانات و تسهیلات فناوری اطلاعات و ارتباطات نسبت به گذشته، امکان کاهش مراجعات مردم به مراجع قضایی را تسهیل نموده است و آن‌ها می‌توانند جهت طرح دعوا بدون مراجعه به محاکم یا دادسرا‌ها به صورت الکترونیکی اقدام کنند

    ثبت نام در سامانه ثنا را می‌توان هم در منزل و هم با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و با ارائه مدارک لازم (مشخصات شناسنامه‌ای و پستی) انجام داد.
    ارائه و انجام خدمات قضائی توسط دفاتر الکترونیکی را می‌توان یکی از بزرگترین طرح‌ها و دستاوردهای قوه قضائیه برشمرد که باعث کاهش تردد مردم به دادگاه‌ها و دادسراها می‌گردد.

    سامانه ثنا چیست؟

    بر اساس ماده ۱۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲ قوه قضائیه وظیفه دارد اوراق قضائی را با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی یا مخابراتی ابلاغ نماید. مراجعان به قوه قضائیه موظفند جهت دریافت الکترونیکی اوراق قضائی به سامانه‌ای که به این منظور ایجاد گردیده مراجعه کنند.
    برای اینکه بتوان به راحتی و بدون مشکل در این سامانه ثبت نام و فعالیت کرد، در ابتدا بایستی با اصطلاحات و لغات این مجموعه آشنا گردید.
    ابلاغ الکترونیکی
    سامانه‌ای الکترونیکی است که بر بستر شبکه قابل دسترسی و استفاده برای طرفین دعوا، نماینده قانونی آنان، دفاتر خدمات قضایی، کارشناسان، ضابطان قضایی و سایر اشخاص مرتبط جهت ابلاغ اوراق قضایی و نشر آگهی به صورت الکترونیکی است.
    حساب کاربری
    عبارت است از نشانی الکترونیکی که هر یک از مراجعان به قوه قضائیه به منظور دسترسی به سامانه ابلاغ اختصاص یافته است. این نشانی یک شناسه کاربری و گذرواژه است.
    نکته: مراجعان به قوه قضائیه می‌بایست ابتدا در سامانه ثبت نام الکترونیکی (سامانه ثنا) ثبت نام نمایند پس از ثبت نام و احراز هویت، حساب کاربری (شناسه و رمز ورود به سامانه ابلاغ) به ایشان تخصیص می‌یابد.

    راهنمای تصویری سامانه ثنا

    طبق قانون آیین دادرسی کیفری جدید مراجعان قوه قضائیه موظف هستند اطلاعات خود را از جمله کدپستی و شماره همراه خود با ثبت‌نام در سامانه ثنا در اختیار دستگاه قضا قرار دهند سپس برای احراز هویت کد ثبت‌نامی خود را به دفا‌تر خدمات قضایی ارائه می‌دهند و پس از احراز هویت صاحب حساب کاربری شده و با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود می‌توانند به سامانه ابلاغ مراجعه کرده و ابلاغ‌های خود را مشاهده کنند که مشاهده یا عدم مشاهده توسط فرد نیز توسط سامانه ثبت می‌شود.
    جهت ثبت نام به دو روش می‌توان اقدام کرد:
    • مراجعه مستقیم به دفتر خدمات الکترونیک قضایی
      فرد متقاضی می‌تواند با ارائه کارت ملی و تمامی اطلاعات شخصی (اطلاعات شناسنامه، آدرس، کد پستی، شماره تلفن) و اخذ امضای الکترونیک توسط دفاتر خدمات قضایی، در سامانه ثبت نام الکترونیک جهت ابلاغ اوراق قضایی ثبت نام و پس از آن می توان نسبت به طرح دعوا اقدام نمود.
     لازم به ذکر است جهت ثبت نام حتما می بایست موبایل خود را جهت تایید شماره، همراه داشته باشید.
    • ثبت نام در سامانه ثنا (در منزل)
      اگر قصد ثبت نام در منزل را دارید بایستی در ابتدا در سامانه به آدرس http://sana.adliran.ir ثبت نام و سپس به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نمایید.

    مراحل ثبت نام سامانه ثنا

     پیش ثبت نام در سامانه ثنا(در منزل) و سپس مراجعه به دفتر خدمات قضایی و یا مجتمع قضایی جهت تایید ثبت نام

    • ۱٫ در صورتی که شخص حقیقی هستید، بر روی ثبت نام شخص حقیقی کلیک کنید.
    سامانه ثنا
    سامانه ثنا
    • ۲٫ مطابق تصویر اطلاعات خود را اعم از کدملی، تاریخ تولد و شماره سریال شناسنامه وارد کنید.
    سامانه ثنا
    سامانه ثنا
    • ۳٫ پس از تایید توافق نامه کاربری مشخصات شناسنامه‌ای خود را به طور صحیح وارد نمایید.
    ثبت نام در سامانه ثنا
    ثبت نام در سامانه ثنا
    • ۴٫ دقت داشته باشید در این مرحله شماره تلفن ثابت و همراه خود را به درستی وارد نمایید تا در هنگام ارسال ابلاغ دچار مشکل نشوید.
    ثبت نام در سامانه ثنا
    ثبت نام در سامانه ثنا
    • ۵٫ پس از پر کردن دیگر اطلاعات مانند محل اقامت (اقامتگاه) ، گروه بندی ابلاغیه و بارگذاری تصویر بایستی روی اتمام ثبت اطلاعات اولیه کلیک نمایید.
    راهنما سامانه ثنا
    راهنما سامانه ثنا
    ثبت نام اولیه شما با موفقیت به اتمام رسید.
    برای تکمیل ثبت نام، تایید صحت اطلاعات ارائه شده و احراز هویت بایستی به یکی از دفاتر خدمات قضائی مراجعه کنید
    توجه: جهت اخذ امضا و احراز هویت، با به همراه داشتن کارت ملی و شماره موبایلی که هنگام ثبت نام وارد کرده بودید، به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایید.
    در شهرستان هایی که دفتر خدمات قضایی ندارند می بایست به دادگستری حوزه قضایی مراجعه و شناسه کاربری و رمز عبور دریافت کنید.
    بعد از مراجعه به دفاتر قضایی و احراز هویت شما ، پیامکی شامل رمز عبور شما برایتان ارسال می شود. از این پس باید با اطلاعات ذکر شده وارد سامانه ثنا شده و ابلاغیه های قضایی خود را ملاحظه کنید.

    سامانه ثنا

    ویرایش و تغییر اطلاعات در سامانه ثنا:
    در صورت هرگونه تغییر اطلاعات ثبت شده در سامانه ثنا از قبیل تغییر آدرس یا نام یا تلفن همراه و مانند آن، اشخاص موظف اند تغییرات ایجاد شده را بلافاصله در سامانه ثنا ثبت نمایند. در غیر این صورت مطابق ماده ٧٩قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی اطلاعات سابق معیار ابلاغ و اقدامات قضایی خواھد بود.
    برای دسترسی مستقیم به سامانه‌های ثنا و ابلاغ می‌توان از نشانی‌های زیر استفاده کرد:

    نشانی سایت ثبت نام :
    sana.adliran.ir

    نشانی سامانه ابلاغ الکترونیک برای رویت ابلاغیه ها :
    eblagh.adliran.ir

    پس از ثبت نام در سامانه و دریافت رمز شخصی، ابلاغیه را از طریق سایت زیر مشاهده نمایید:

     مشاهده ابلاغیه در سامانه ابلاغ الکترونیک به آدرس eblagh.adliran.ir

    ثبت نام در سامانه ثنا
    ثبت نام در سامانه ثنا

    چگونه رمز خود را در سامانه ثنا تغییر دهم؟

    در سایت ثنا، از قسمت ویرایش اطلاعات میتوانید رمز شخصی خود را به دلخواه تعیین نمایید.

    در صورت فراموش کردن رمز ثنا چه کاری بایستی انجام داد؟

    از طریق سایت، یا مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی، یا مراجعه به دادگستری، می توانید رمز شخصی ده رقمی سامانه ثنا را بازیابی نمایید.

    نکات ضروری

    درصورتیکه از مخاطب شماره تلفن ھمراه یا پست الکترونیکی در دسترس نباشد، مفاد ابلاغیه و ارسال اوراق به سامانه ابلاغ، به وسیله ابلاغنامه مطابق مقررات قانون آیین دادرسی دادگاھھای عمومی و انقلاب در امور مدنی در اقامتگاه وی ابلاغ می شود و در ابلاغنامه مقرر میگردد مخاطب موظف است جھت ثبت نام و دریافت حساب کاربری اقدام نماید و اینکه کلیه ابلاغ ھای بعدی از طریق سامانه ابلاغ انجام خواھد شد. در صورت ابلاغ واقعی، ابلاغ ھای بعدی صرفاً از طریق سامانه ابلاغ انجام می شود.در هر صورت پیوستھای ابلاغنامه فقط به صورت الکترونیکی ابلاغ می گردد.
    در صورت مجھول المکان بودن مخاطب و عدم دسترسی به حساب کاربری، ابلاغ اوراق قضایی از طریق آگھی در سامانه ابلاغ و یکی از روزنامه های الکترونیکی کثیرالانتشار به تشخیص مرکز انجام می شود و مقرر می گردد که مخاطب موظف است جھت ثبت نام و دریافت حساب کاربری اقدام نماید.

    کاربران پس از انجام و اتمام کار کامل از سامانه خارج شوند و رمز عبور خود را محل امن ذخیره کنند و به‌صورت دوره‌ای آن را تغییر دهند تا مورد سوءاستفاده احتمالی قرار نگیرد.

    به کسانی که ایمیل ندارند، در آینده ایمیل ملی اختصاص داده خواهد شد. لازم به ذکر قوه قضاییه محتوای ابلاغیه را به ایمیل نمی فرستد و ابلاغیه ها صرفا از طریق سایت قوه قضاییه در آدرس eblagh.adliran.ir قابل مشاهده است.

    – در صورت هرگونه تغییر اطلاعات ثبت شده در سامانه ثنا از قبیل تغییر آدرس یا نام یا تلفن ھمراه و مانند آن، اشخاصموظف اند تغییرات ایجادشده را بلافاصله در سامانه ثنا ثبت نمایند. در غیر این صورت مطابق ماده ٧٩٩قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی اطلاعات سابق معیار ابلاغ و اقدامات قضایی خواھد بود.

    ـ وصول الکترونیکی اوراق قضایی به حساب کاربری مخاطب در سامانه ابلاغ، ابلاغ محسوب میشود. رؤیت اوراق قضایی درسامانه ابلاغ، با ثبت زمان و سایر جزئیات، ذخیره میشود و کلیه آثار ابلاغ واقعی بر آن مترتب می گردد. ورود به سامانه ابلاغ از طریق حساب کاربری و رؤیت اوراق از این طریق به منزله رسید است.

    ـ در ابلاغ الکترونیکی، مخاطب در صورتی میتواند اظھار بی اطلاعی کند که ثابت نماید بلحاظ عدم دسترسی یا نقص درسامانه رایانه ای و سامانه مخابراتی از مفاد ابلاغ مطلع نشده است.

    ـ خودداری از مراجعه به سامانه ابلاغ، به منزله استنکاف از قبول اوراق قضایی موضوع ماده ٧٠ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی محسوب میگردد.

    ـ درصورتیکه از مخاطب شماره تلفن ھمراه یا پست الکترونیکی در دسترس نباشد، مفاد ابلاغیه و ارسال اوراق به سامانه ابلاغ، به وسیله ابلاغنامه مطابق مقررات قانون آیین دادرسی دادگاھھای عمومی و انقلاب در امور مدنی در اقامتگاه وی ابلاغ می شود و در ابلاغنامه مقرر میگردد مخاطب موظف است جھت ثبت نام و دریافت حساب کاربری اقدام نماید و اینکه کلیه ابلاغ ھای بعدی از طریق سامانه ابلاغ انجام خواھد شد. در صورت ابلاغ واقعی، ابلاغ ھای بعدی صرفاً از طریق سامانه ابلاغ انجام می شود.در هر صورت پیوستھای ابلاغنامه فقط به صورت الکترونیکی ابلاغ می گردد.

    – در صورت مجھول المکان بودن مخاطب و عدم دسترسی بهحساب کاربری، ابلاغ اوراق قضایی از طریق آگھی در سامانه ابلاغ و یکی از روزنامه هایالکترونیکی کثیرالانتشار به تشخیص مرکز انجام می شود و مقرر می گردد که مخاطب موظف است جھت ثبت نام و دریافت حساب کاربری اقدام نماید.

    – درصورتیکه محل نگھداری مخاطب بازداشتگاه یا زندان یا مؤسسات کیفری باشد، ابلاغ علاوه بر حساب کاربری مخاطببه حساب کاربری زندان، بازداشتگاه یا آن مؤسسات نیز ارسال میگردد. مراجع مذکور مسئول اجرای ابلاغ برابر مقررات خواھند بود وموظف اند نتیجه ابلاغ اوراق را از طریق سامانه ابلاغ به واحد قضایی ارسال نمایند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطلب پیشنهادی

    خرید هدیه برای همسر باردار

    هدیه برای همسر و خانم باردار چی بخریم ؟

    درخرید و انتخاب هدیه برای همسر باردار باید تبحر و تجربه کافی داشته باشید و با …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.