قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » اخبار » دانستنی های دیابت
فروشگاه اینترنتی ایلیار
دیابت چیست؟
دیابت چیست؟

دانستنی های دیابت

  • دانستنی های دیابت

    دیابت چیست؟

    بیماری که در آن بدن نمی تواند به خوبی گلوکز را مورد استفاده قرار دهد یا ذخیره کند

    . گلوکز یک نوع قند است که در خون جمع و باعث بالا رفتن قند خون می شود.

    در ادامه با مجله اینترنتی ایلیار همراه باشید

    دیابت چیست؟
    دیابت

    دیابت بر اثر قطع تولید انسولین و یا عدم کارکرد مناسب آن در بدن به وجود می آید.

    انسولین هورمونی است که مواد غذایی قندی و نشاسته و… را در بدن به انرژی تبدیل می نماید

    . تاکنون علت بروز این بیماری کشف نشده است ولی گمان می رود که زمینه مساعد ژنتیکی و عوامل محیطی همچون چاقی و بی تحرکی در ابتلا به این بیماری نقش موثری داشته باشد.

    انواع دیابت چیست ؟

    دو نوع اصلی از این بیماری وجود دارد.

    ۱- دیابت نوع یک

    بدن به صورت کامل تولید هرگونه انسولین را متوقف می کند. انسولین هورمونی است که بدن را قادر می سازد تا از گلوکز موجود در غذاها برای انرژی استفاده کند. افراد مبتلا به دیابت نوع یک باید به صورت روزانه انسولین تزریق کنند تا زنده بمانند. این نوع از بیماری معمولا در کودکان و نوجوانان شکل می گیرد اما در هر سنی ممکن است اتفاق بیافتد.

    ۲- دیابت نوع دو

    بدن به اندازه کافی انسولین تولید نمی کند و یا قادر نیست به خوبی از انسولین استفاده کند. نوع دوم این بیماری معمولا در افرادی اتفاق می افتد که سنشان بالای ۴۰ است، اضافه وزن دارند و یا سابقه خانوادگی دارند. با این حال این نوع از بیماری امروزه به شدت در میان افراد جوان هم در حال افزایش است.

    ۳- دیابت بارداری

    در طی حاملگی و بدون سابقه دیابت ظاهر می شود. دیابت بارداری بر روی رشد جنین اثر می گذارد. همچنین باعث مشکلات تنفسی، ناهنجاری های مادرزادی برای جنین و زایمان زودرس برای مادر می شود و در صورتی که درمان نشود در آینده به دیابت نوع دو تبدیل می شود.

    امروزه دیگر شکی باقی نمانده است که افراد دیابتی تنها در صورتی موفق به کنترل دیابت خود خواهند شد که در مورد اصول پایۀ درمان دیابت که در ادامه خواهند آمد، آموزش های لازم را دیده باشند. در واقع آموزش را می توان به طور قطع به عنوان مهم ترین پایۀ درمان دیابت به حساب آورد.

     مطابق استاندارد فدراسیون بین المللی دیابت (IDF)، هر فرد دیابتی باید در سال ۱۵ ساعت آموزش ببیند. ناگفته نماند که آموزش حتی در حد ۱ ساعت هم تاثیر چشمگیری در شما خواهد داشت.

    شرکت در کلاس های آموزشی دیابت، برای شما کلیه شرایط را فراهم می سازد. به شما فلسفه دیابت را یاد می دهد. به شما اصول تغذیه صحیح را می آموزد. به شما یاد می دهد که چگونه می توان با داشتن یک رژیم نسبتا آزاد، قند را کنترل نمود. به شما انگیزه می دهد که ورزش کنید. شما را توانمند می سازد که گام بردارید و موفق شوید.

    اگر خودتان دیابت دارید، مطمئن باشید که بعد از شرکت در این کلاسها، انسان دیگری خواهید شد. اگر پدر و یا مادرتان دیابت دارند، مطمئن باشید، پس از شرکت در کلاس هم از جهت روحی و هم از جهت جسمی بهبود خواهند یافت.

    عوامل موثر در درمان دیابت

     » تغذیه

    شاید بیشترین نگرانی و سؤال افراد دیابتی مربوط به نوع تغذیۀ آنها باشد. تغذیۀ صحیح نه تنها به کنترل بهتر قند خون (مخصوصا قند خون ۲ ساعت بعد از غذا)  بلکه به کم کردن وزن یا حفظ وزن طبیعی و نیز کنترل چربی و فشار خون کمک قابل توجهی می کند. نکتۀ قابل توجه این است که تغذیۀ صحیح هم برای پیشگیری و هم کنترل دیابت مؤثر می باشد.

     » ورزش

    کمترین اثر مثبت ورزش در افراد دیابتی کاهش قند خون در کوتاه مدت است. ولی ورزش اثرات بسیار مفید دیگری نیز دارد از جمله کاهش مقاومت بدن به انسولین که در نتیجه آن عملکرد انسولین در بدن و قند خون در دراز مدت نیز بسیار بهتر کنترل می شوند. ورزش (مخصوصا ورزش های هوازی) همچنین باعث تقویت دستگاه قلب و گردش خون می گردد که در افراد دیابتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ورزش نیز همانند تغذیه در پیشگیری از دیابت بسیار تأثیر دارد.

     » داروها

    داروها در جای خود اهمیت بسیار زیادی در درمان دیابت دارند ولی نباید فراموش کرد که درمان های غیر دارویی از جمله ورزش و رژیم غذایی نیز باید همزمان با مصرف داروها انجام شوند تا درمان به شکل مطلوب تری صورت پذیرد. داروهای تجویز شده می تواند شامل قرص یا انسولین باشد. در دیابت نوع ۱، از همان ابتدای تشخیص، انسولین تجویز می شود ولی در دیابت نوع ۲ کنترل قند عموما با قرص شروع می شود که این داروها با افزایش دادن ترشح انسولین از لوزالمعده و نیز کاهش مقاومت به انسولین به کنترل قند خون کمک می کنند. ولی در نظر داشته باشید که یکی دیگر از پله های کنترل قند در افراد دیابت نوع ۲ می تواند انسولین باشد. در این نوع دیابت هر چقدر انسولین زودتر شروع شود، از عوارض نا مطلوب دیابت می تواند جلوگیری کند.

     » اندازه گیری شخصی قند خون

    اهمیت اندازه گیری قند خون با دستگاه در منزل را شاید بتوان به سرعت شمار ماشین تشبیه کرد. اگر ماشینی سرعت شمار نداشته باشد تنها باید با تکیه بر حس شخصی و تا حدی تجربه، رانندگی کرد که صد البته کاری بسیار خطرناک است. بدون اندازه گیری شخصی قند خون شما نمی توانید از اثر غذاها و یا ورزشهای مختلف بر روی قند خونتان با خبر شوید و به همین خاطر نوسانات قند خون در شما بیشتر خواهد بود. این اندازه گیری به شرطی که با آموزش های لازم همراه شود نه تنها این نوسانات، بلکه معدل قند خون (آزمایش هموگلوبینA1C)  را نیز به طور چشمگیری کاهش خواهد داد.

    درمان نکردن دیابت چه عوارضی دارد؟

    ۱- فشار خون بالا و کلسترول

    زمانی که دیابت نوع ۲ را دارید بدنتان به خوبی از انسولین استفاده نمی کند. انسولین همان هورمونی است که قندخون را تنظیم می کند. در نتیجه میزان کلسترول خوب کاهش پیدا می کند و سطح چربی های مضر خون افزایش می یابد. در صورت مقاومت با انسولین شریان ها سخت و باریکتر می شوند و همین امر موجب فشارخون بالا می شود. در نتیجه ۷۰ درصد افرادی که به دیابت مبتلا هستند دچار فشار خون نیز می شوند. فشارخون نیز باعث مشکلاتی از قبیل افزایش خطر سکته مغزی، بیماری قلبی و ایجاد مشکلاتی برای فکر کردن و حافظه است. افراد مبتلا به دیابت باید یک بار در سال چشمان خود را به کمک چشم پزشک آزمایش کنند تا مشکلات چشم مربوط به پیشرفت بیماری را قبل از جدی شدن کنترل کنند. در صورتی که  در کنار مشورت پزشک و مصرف دارو، بتوانید به کمک رژیم غذایی و ورزش فشارخون تان را کنترل و کلسترول را کاهش دهید، به افزایش سرعت فرآیند دیگر مشکلاتتان نیز کمک کرده اید.

    ۲- مشکلات سلامت مغز

    خون رسانی به مغز در افراد مبتلا به دیابت کمی غیرطبیعی اتفاق می افتد و با بالارفتن سن و ادامه پیداکردن این فرایند آسیب وارد شده به مغز بیشتر هم می شود. دیابت می تواند قدرت ذهن را پایین بیاورد و برنامه ریزی، به خاطر سپردن چیزها، اولویت بندی، دقت کردن و شروع کردن وظایف فرد را تحت تاثیر قرار داده و کاهش می دهد.

    ۳- بیماری لثه ای

    قندخون بالا موجب تغییر کلاژن در تمام بافت های بدن می شود، به خصوص برای افراد مبتلا به بیماری دیابت دهان و دندان و عفونت لثه ها و استخوان را نیز به همراه دارد. متاسفانه نه تنها دیابت بیماری لثه را بدتر می کند بلکه بیماری لثه نیز باعث افزایش قند خون و دشوارتر شدن کنترل دیابت می شود. برای پیشگیری از بیماری های دهان و دندان هر روز از مسواک و نخ دندان استفاده کنید و همچنین از یک دهان شویه با خاصیت خفیف ضدعفونی استفاده کنید.

    ۴- مشکل در روابط جنسی

    بالای ۷۵ درصد از مردانی که دچار دیابت هستند در زندگی خود سطوحی از اختلال در نعوظ را تجربه می کنند، خصوصا اگر چاق هم باشند. اختلال در نعوض می تواند روانی یا به دلیل کاهش تستوسترون باشد. با این حال در بیمارانی که برای مدت طولانی دچار دیابت هستند تغییر در رگ های خونی و اعصاب و خون رسانی به آلت تناسلی نیز از دلایل این مشکلات است. خانم های میانسال و کهنسالی که دچار دیابت هستند نیز در رابطه جنسی دچار مشکلاتی می شوند. دیابت در این افراد باعث آسیب رسیدن به اعصاب می شود و در رسیدن به ارگاسم دچار مشکل می شوند.

    شناسایی دیابت
    شناسایی دیابت

    آیا می توان از دیابت پیشگیری کرد؟

    شاید یک روز چنین اتفاقی بیافتد. نوع ۲ این بیماری از همه شایع تر است. با این حال هنوز آن را به صورت کامل درک نکرده ایم. تحقیقات اخیر نشان داده اند برخی کارها هست که با انجامشان می توان از بروز نوع ۲ این بیماری پیشگیری کرد. تغییر سبک زندگی می تواند شروع ابتلا به بیماری یا پیشگیری را به تاخیر بیاندازد. این تغییرات می تواند مقداری کاهش وزن حتی کاهش ۵ تا ۱۰ درصد از وزن بدن و مقدار فعالیت فیزیکی شامل ۳۰ دقیقه در روز  باشد.

    اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. ممنون که با مجله اینترنتی ایلیار همراه بودید!

    خوشحال میشویم صفحه اینستاگرام ایلیار را دنبال کنید .

    هم چنین در صورت تمایل از فروشگاه اینترنتی ایلیار دیدن کنید .

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطلب پیشنهادی

    خرید هدیه برای همسر باردار

    هدیه برای همسر و خانم باردار چی بخریم ؟

    درخرید و انتخاب هدیه برای همسر باردار باید تبحر و تجربه کافی داشته باشید و با …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.