قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » اخبار » جوش درون بینی نشانه چیست ؟
فروشگاه اینترنتی ایلیار
جوش درون بینی
جوش درون بینی

جوش درون بینی نشانه چیست ؟

  • یک فوق تخصص گوش، حلق و بینی کفت: به محض بروز هرگونه زخم در داخل بینی بلافاصله به پزشک مراجعه کنید زیرا این مساله احتمال بروز بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد و همین امر موجب ورود رگ‌هایی که خون را تخلیه می‌کنند به داخل سینوس مغزی می‌شود.

    یک بررسی جدید نشان داد که یک نوع باکتری مضر می تواند در داخل بینی کمین کند. تقریبا نیمی از گونه این باکتری نسبت به درمان با آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند، یعنی با مصرف آنتی بیوتیک از بین نمی روند.

    داخل بینی ممکن است بر اثر کورک، تومورهای بدخیم، وجود جسم خارجی، تومورهایی با منشا جنینی، بیماری‌های عفونی، حساسیت و سایر بیمار‌ها دچار زخم شود که

    به افراد توصیه می‌شود به محض بروز هر گونه زخم در داخل بینی بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.

    وی با تاکید براینکه داخل بینی نباید زخم باشد افزود: وجود هر‌گونه زخم در داخل بینی احتمال بروز بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد که این مساله ورید‌هایی(رگ) که خون را تخلیه می‌کند را وارد سینوس مغزی می‌کند و این امر خطر آبسه مغزی را به همراه دارد.
    این فوق تخصص گوش، حلق و بینی در ادامه یادآور شد: به افرادی که تمایل دارند داخل بینی خود را چرب کنند توصیه می‌شود از پماد‌ ویتامین A چشمی استفاده کنند و این در صورتی است که حتما قبل از انجام آن به پزشک مراجعه کرده باشند.
    دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان خاطرنشان کرد: زخم داخل بینی ممکن است یک خراش بسیار ساده باشد اما به افراد توصیه می‌شود حتما به مراکز درمان مراجعه کنند تا پزشک تشخیص نوع زخم را بدهد.

    جوش درون بینی یک پدیده‌ی غیر محتمل بوده که در اکثر مواقع نیازی به درمان آن نیست.

    با این حال، پمادهای موضعی به منظور از بین بردن این عفونت باکتریایی در دسترس می‌باشند.
    معمولاً جوش بر روی صورت، قفسه سینه و یا پشت ظاهر می‌شود. دقیق‌تر آنکه، ناحیه‌ی صورت اغلب دچار این شکل از عفونت پوستی می‌گردد. بوجود آمدن جوش درون بینی نادر بوده، در حالی که بروز جوش روی بینی شایع‌تر می‌باشد. با این حال، زمانی که جوش درون سوراخ‌های بینی بوجود می‌آید، به احتمال زیاد برای مدتی در آن قسمت باقی می‌ماند. به این دلیل که ناحیه‌ی داخلی بینی به دلیل وجود مخاط مرطوب می‌باشد. رطوبت درون بینی ممکن است این عفونت را بدتر کرده و در نتیجه زمان بهبودی را افزایش دهد.
    جوش داخل سوراخهای بینی موجب بوجود آمدن احساس ناراحت کننده‌ای در فرد می‌شود. در اکثر مواقع، لمس بینی می‌تواند موجب درد شود. جوش درون بینی درد کرده و فرو بردن انگشت درون بینی را غیر ممکن می‌سازد. جوش درون سوراخ‌های بینی موجب می‌شود آن ناحیه از بینی کمی سنگین‌تر شود. هنگامی که جوش درون بینی بوجود می‌آید، عطسه می‌تواند موجب ناراحتی زیادی گردد. در واقع، احساس بودن چیزی درون بینی خود می‌تواند حقیقتاً موجب بروز عطسه گردد.
    قرمز شدن پوست و بوجود آمدن جوش بر روی ناحیه‌ی صورت و حتی درون بینی متداول‌ترین عوارض جانبی نوشیدن الکل می‌باشد.
    این شکل از تورم داخل سوراخهای بینی می‌تواند دردناک باشد. بسیاری از افراد عادت دارند که به طور مداوم ناحیه‌ی داخلی بینی را با ناخن بخارانند. در چنین مواردی، باکتری‌های موجود در ناخن‌های آنها به درون حفره‌های بینی منتقل شده و شکلی از جوش را درون بینی ظاهر می‌سازد.

    کورک بینی نشانه چیست؟

    کورک یا فورنکل ، موجب تورم ، قرمزی و درد بینی میشود.

    در کورک بینی اگر چه ضایعات اصلی در داخل بینی است، ولی علائم آن از خارج آشکار است. کورک نوک بینی ، پره های آن و لب فوقانی ، خطرناک است. زیرا وریدهای این ناحیه صورت با وریدهای مغزی از طریق کاسه چشم مربوط بوده و ممکن است میکروب عفونی کورک بینی به مغز و پرده های آن انتقال یابد و التهاب پرده های مغز یا مننژیت را تولید کند.

    کورک بینی یک جوش بزرگ دردناک و گرگرفته است.این التهاب دردناک و قرمز نتیجهٔ یک عفونت است

    ،مخصوصاً عفونت با باکتری استافیلوکوک. باکتری‌های استافیلوکوک در بیمارستان‌ها فراوانند و در هنگام مراجعه به بیمارستان ابتلا به یکی از انواع آن غیر منتظره نیست. یا حتی وجود یک حامل آن در میان بستگان و دوستان می‌تواند باعث ابتلای فرد به کورک بینی شود. مشکل بتوان مقصر را شناخت؛ افراد حامل باکتری‌های مولد کورک بینی ممکن است هیچ‌گاه خود دچار کورک بینی نشوند؛ باکتری‌ها در مجاری تنفسی آنها معلقند و علامتی نشان نمی‌دهند تا زمانی که به فرد مستعد دیگری منتقل شوند.

    در درمان کورک بعد از خوردن آنتی‌بیوتیک نیز امکان ابتلا به کورک بینی وجود دارد. باکتری‌های استافیلوکوک ممکن است به آنتی‌بیوتیک مصرف شده مقاوم باشد و با کشته شدن باکتری‌های رقیب فراوان شده و ایجاد گرفتاری کند. مصرف کورتیزون هم می‌تواند مقاومت در برابر کورک بینی را کاهش دهد.

    پزشکان می‌گویند که وجود بیماری‌هائی مثل دیابت و نقص دستگاه ایمنی بدن زمینهٔ مساعدی برای بروز کورک بینی است.

    جوش درون بینی
    جوش درون بینی

    علائم کورک بینی

    ۱. پوست اطراف کورک بینی قرمز است.

    ۲. رگه‌های قرمزی از کورک بینی پراکنده شده است.

    ۳. تب ناشی از کورک بینی وجود دارد.

    ۴. ابتلا به دیابت وجود دارد.

    ۵. داروی آنتی‌بیوتیک یا کورتیزون خورده شده است.

    درمان جوش داخل بینی

    خوب بایستی گفت که اگر جوش بر روی صورت بوجود آمده بود، درمان این عفونت بسیار ساده‌تر می‌شد. با در نظر گرفتن ناحیه‌ای که جوش بوجود آمده، اتخاذ درمان می‌تواند کار خسته کننده‌ای باشد. کرم‌های موضعی جهت درمان این عفونت قابل دسترس می‌باشند. اما سئوال این است که این پمادهای موضعی را چگونه استفاده نمایید. فرد به سادگی نمی‌تواند از انگشتان خود جهت قرار دادن این کرم‌ها بر روی جوش استفاده کند. این امر در واقع می‌تواند درد را شدیدتر کرده و موجب التهاب بیشتر شود. گزینه‌ی بهتری که در دسترس است، شستن و تمیز کردن حفره‌های بینی با آب گرم می‌باشد. این امر به از بین رفتن کثیفی‌های جمع شده در حفره‌های بینی کمک می‌کند. پس از شستن ناحیه‌ی درونی بینی، قرار دادن پماد و یا کرم با استفاده از یک گوش پاک کن مؤثرتر خواهد بود. این گزینه‌های درمانی موضعی قطعاً موجب کاهش درد و خارش مرتبط با جوش‌های درون بینی می‌شوند.
    آکنه به علت وجود عفونت باکتریایی بوده و استفاده از یک کرم آنتی بیوتیک اغلب در این موارد توصیه می‌شود. با این حال چنانچه جوش به طور عمیق در داخل بینی بوجود آمده باشد، پیش از انجام هرگونه خود درمانی با یک پزشک مشورت نمایید. ترواش مایع زرد رنگ از جوش داخل بینی نشان می‌دهد که عفونت تشدید شده و نیاز به درمان پزشکی تجویز شده در اولین فرصت است.

    ترکاندن جوش؟

    ترکاندن و یا خراشاندن جوش با استفاده از یک سوزن استریل را نبایستی بدون مشورت با پزشک انجام دهید. این روش از بین بردن جوش می‌تواند بسیار دردناک باشد. بعضی افراد عادت دارند که به محض بوجود آمدن جوش، آن را بلافاصله می‌ترکانند. ترکاندن پیش از موقع جوش به احتمال زیاد موجب خونریزی و آسیب به پوست ظریف داخل بینی می‌شود. همچنین احتمال بروز عفونت باکتریایی ثانویه درون بینی در این روش بالاتر خواهد بود.

    بهترین گزینه این است که اجازه دهید، باکتری دوره‌ی خود را طی کرده و در نهایت جوش فروکش خواهد کرد.

    من حیث‌المجموع جوش درون مجاری بینی جای نگرانی نداشته و اغلب بدون هیچ درمانی از بین می‌رود. این جوش یک مشکل پوستی جدی نبوده و استفاده از دارو عموماً نیاز نمی‌باشد. در اکثر موارد، این یک عفونت پوستی خفیف بوده و اغلب نیازی به مراجعه به پزشک نخواهد بود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    مطلب پیشنهادی

    خرید هدیه برای همسر باردار

    هدیه برای همسر و خانم باردار چی بخریم ؟

    درخرید و انتخاب هدیه برای همسر باردار باید تبحر و تجربه کافی داشته باشید و با …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.