قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » گردشگری » جاذبه های گردشگری طالقان برای سفر در اطراف تهران
فروشگاه اینترنتی ایلیار
سد و دریاچه طالقان
سد و دریاچه طالقان

جاذبه های گردشگری طالقان برای سفر در اطراف تهران

  • تصمیم گرفتم برای یک سفر یک روزه به طالقان کرج برم. و شما را با جاذبه های گردشگری طالقان آشنا کنم.

    طالقان که به ارتفاعات و قله‌های سرسبز و زیبایش شناخته می‌شود، در ۱۱۴ کیلومتری کرج و ۱۶۶ کیلومتری از تهران قرار گرفته. در ادامه با مجله اینترنتی ایلیار همراه باشید.

    در اردیبهشت طالقان یکپارچه سبز پوش میشود. طالقان منطقه ایست بسیار سرسبز وخرم ، که دربهار تفریح وگشت وگذار در آنجا بسیار لذت بخش است .

    شهرستان طالقان کرج
    شهرستان طالقان کرج

    زیبایی در بدو ورود

    پس از ورود به منطقه طالقان، قله زیبای شاه البرز و کوه های اطراف آن در بالای گردنه خودنمایی خواهند کرد. هرچه بیش تر به داخل این  منطقه سرازیر شیود، دریاچه سد طالقان بیش تر پیش چشم شما خواهد آمد. جاده به شکلی جالب از مجاور این دریاچه زیبا عبور نموده و در نهایت شما به شهری به نام «شهرک» خواهید رسید. در فصل بهار از وسط شهرک رودخانه ای خروشان عبور می کند که این رودخانه با پارک ساحلی مشرف به آن و دشت ها و کوه های پوشیده از چمن نیز واقع تماشایی است.

    وجود چشمه‌های متعدد، آبشارهای خروشان، کوه‌های سربه فلک کشیده، یخچال‌های طبیعی و آثار مذهبی و تاریخی موجود در این شهرستان زیبا، از مهم‌ترین دلایل اهمیت آن در حوزه‌ی صنعت گردشگری است. توجه داشته باشید که البته نبایست از مهم‌ترین دلایل جذب گردشگر به این منطقه که آب و هوای مطلوب، فضای سبز و رودخانه‌ در این شهرستان است، چشم‌پوشی کرد.

    طالقان، از شهرهای زیبا و مناطق کوهستانی استان البرز است که بواسطه‌ی جاذبه‌های طبیعی، اماکن تاریخی و مذهبی، یکی از مقاصد گردشگری کشور است. 

    آبشارها و رودها و کوچه باغ‌های طالقان به اضافه امکان پیاده روی و دوچرخه‌سواری در چمنزارهای آن از انگیزه‌های سفر به طالقان است.

    اما انگیزه قوی‌تری نیز باعث سفر به طالقان می‌شود و آن خوش آب و هوا بودن و نزدیکی‌اش به تهران است، به طوری که میتواند مقصد سفری یک روزه یا حتی چند ساعته در آخر هفته باشد، بدون اینکه ناچار به طی مسافتی طولانی باشید.

    جغرافیای طالقان

    این شهرستان در فاصله ۹۰ کیلومتری کرج واقع شده است و شامل دو  بخش مرکزی و بالا طالقان است.

    مساحت طالقان حدود ۱۲۰۰ کیلومتر مربع است و در این محدوده جغرافیایی جمعیتی حدود ۲۵۷۸۱ تن ساکن هستند. مردم طالقان تا پیش از ورود اسلام و تا حدود سده سوم هجری، پیرو باورهای ایران باستان بودند اما از قرن سوم هجری پیرو زیدیه بودند – به پیروان زید بن علی بن حسین بن علی بن ابی ‌طالب زیدیه می گویند – بعد از قدرت یابی صفویه کم کم نفوذ زیدیه تحلیل رفت و مردم این منطقه شیعه دوازده‌ امامی شدند.

    این شهرستان در فاصله ۹۰ کیلومتری کرج واقع شده است و شامل دو  بخش مرکزی و بالا طالقان است. مساحت طالقان حدود ۱۲۰۰ کیلومتر مربع است و در این محدوده جغرافیایی جمعیتی حدود ۲۵۷۸۱ تن ساکن هستند. مردم طالقان تا پیش از ورود اسلام و تا حدود سده سوم هجری، پیرو باورهای ایران باستان بودند اما از قرن سوم هجری پیرو زیدیه بودند – به پیروان زید بن علی بن حسین بن علی بن ابی ‌طالب زیدیه می گویند – بعد از قدرت یابی صفویه کم کم نفوذ زیدیه تحلیل رفت و مردم این منطقه شیعه دوازده‌ امامی شدند.

    مسیر حرکت به سوی طالقان

    عزیزان زیادی درباره مسیر رفتن به طالقان از تهران از ما سوال کرده اند. در حقیقت شما در راه قزوین می توانید جاده دسترسی به طالقان را تقریبا ۵۰ کیلومتر پس از کرج مشاهده نمایید. پس از گذشتن از «زیاران» و هم چنین یک گردنه، شما وارد منطقه طالقان خواهید شد. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که یک راه خاکی شرق طالقان را به جاده چالوس و راه دیگر نیز غرب طالقان را به منطقه الموت وصل می کند. البته این راه به علت برف گیر بودن این گردنه، تنها در تابستان قابل استفاده است. از این رو بهتر است که با خودروی شخصی تا مرکز بخش یعنی همان «شهرک» پیش رفته و آن را پارک کنید. هم چنین می توانید در کرج سوار مینی بوس ها و یا سواری های طالقان شوید.

    حیات وحش طالقان

    یکی از جاذبه های گردشگری طالقان حیات وحش طالقان است که پستانداران و پرندگان وحشی زیادی در آن است مثل:  گراز، عقاب، خرگوش، شغال، کفتار، خرس، دم جنبانک، زاغچه، گرگ، کبک دری، قوش و … که کوه‌ شاه‌ البرز را زیستگاه خود قرار داده اند.

    از نظر پوشش گیاهی این منطقه دارای پوشش گیاهی متنوعی است و باغ‌‌ هایی مثل زرشک کوهی، گردو، سیب،  زیتون، بادام کوهی، گیلاس، ریواس، گلابی، درختان چنار، تره ‌کوهی، کاسنی، آویشن، گل‌های شقایق و ده ها گونه گیاهی دیگر از گیاهان این منطقه است. همچنین به واسطه  قرارگرفتن در مجاورت کوه‌های البرز، چشمه‌ های فراوانی در این نقطه دیده می شود،  و خاک حاصلخیز و رطوبت زیاد آن باعث بوجود آمدن یک پوشش گیاهی متنوع و انبوه شده است که سرسبزی و طراوت و زیبایی دل انگیز و چشم‌ نوازی به طالقان بخشیده که در نوع خود بی نظیر و منحصر به فرد است و معروفیت و شهرت زیادی برای ایرانگردان و طبیعت دوستان دارد که هر ساله آنان را به این نقطه می کشاند. حیات وحش طالقان یکی از جاذبه های گردشگری طالقان است.

    در این پست درباره جاهای دیدنی طالقان ،جاذبه های گردشگری طالقان و طبیعت آن نوشته‌ایم.

    سد و دریاچه طالقان

    دریاچه دیدنی و زیبای طالقان واقع در پشت سدی به نام طالقان در کرج. به طول تقریبی ۱۵ کیلومتر در حد فاصل آبادی های گلینک ، میراش ، آردکان و آرموت از شمال و زیدشت و سنگ بن از جنوب ، دارای محیطی بسیار جذاب و دلنشین است.

    فضای دلنشین اطراف دریاچه و سد طالقان گردشگران زیادی را برای لذت بردن از این فضا به اینجا می‌کشاند.

    یکی از انگیزه‌های سفر به طالقان ماهیگیری است

    سد و دریاچه طالقان
    سد و دریاچه طالقان

    چون دریاچه‌ای تا این حد نزدیک تهران که بتوان در کنارش نشست و قلاب را در آب انداخت و امید داشت که ماهی‌ای بر سرش گیر کند، وجود ندارد. سد طالقان روی رودخانه شاهرود که از مازندران سرچشمه می‌گیرد بسته شده و علاوه بر ایجاد منظره‌ای چشم‌نواز که بسیاری در کنارش برای ساعتی خستگی از تن به در می‌کنند،

    به دلیل وجود ماهی کپور، قزل آلای رنگین‌کمان و زردپر، هواداران زیادی دارد و ماهیگیری در اطرافش یکی از تفریح‌های رایج است.

    همچنین می‌توان از دیگر اثرات ارزشمند این سد، ایجاد شرایط اقلیمی مناسب و طبیعتی بکر در منطقه دانست که به جذب گردشگر و توریست از سراسر ایران و جهان، کمک بسزایی کرده است.

    سد طالقان، در شرایط اقلیمی منطقه بکر طالقان بسیار موثر بوده است.در کناره سد مکان بسیار مناسبی برای ایجاد کمپ و ماهیگیری است.

    این بخش از طالقان مکان مناسبی برای ماهیگیری است و علاقه‌مندان به این تفریح می‌توانند ماهی‌هایی همچون زردپر، قزل‌آلای رنگین کمان و کپور را صید کنند.

    دریاچه و سد طالقان اولین جایی است که در سفر به طالقان احتمالا نظرتان را جلب میکند، اما نباید به دیدن همان بسنده کنید.

    آبشار شله بن

    از جلوه‌های طبیعت طالقان، آبشارهای فصلی و دائمی بسیاری است که دارد، بنابراین ایده‌آل‌ترین شهر، برای دوستداران آبشار است. یکی از آبشارهای بکر این ناحیه نیز آبشار شله بن (شلبن) است. جایی که در  مسیر رسیدن به آن میتوان از کوچه باغ‌های پردارو درختی نیز گذشت. این آبشار اگرچه آب زیادی ندارد، ولی راه رسیدن به آن و اطرافش دیدنی است. آبشار شلبن(شله بن) در غرب روستای بزج در ۱۰ کیلومتری شمال شهرک طالقان واقع شده است.

    آبشار و روستای اورازان

    از جمله روستاهای سرسبز طالقان، روستای اورازان یا آب ریزان است، همان جایی که زادگاه جلال آل احمد، نویسنده شهیر ایرانی است و کتابی را نیز به نام اورازان ، درباره آداب و رسوم و فرهنگ و زبان مردم این منطقه، نوشته. اورازان که در ۱۲ کیلومتری طالقان قرار دارد، یکی از پرآبترین روستاهای طالقان است. باغ‌های گردو و لاله های بیشمار اورازان و چشمه ای که در تمام طول سال پر آب است از دلایل شهرت اورازان است.  به دلیل وجود تپه ای در ورودی این روستا که قدمتش به ۴ هزار سال پیش برمیگردد، اورازان از روستاهای با سابقه طولانی به شمار می‌آید. همه اهالی این روستا سیدزاده هستند.

    اگر به دیدن اورازان رفتید خرید گردو را از یاد نبرید.

     روستای اورازان
    روستای اورازان

    در ۱۲ کیلومتری شهرستان طالقان و در «روستای اورازان»که در قلب رشته‌کوه‌های البرز قرار گرفته است، پدیده‌ای زیبا، طبیعی و خروشان مشاهده می‌شود که به «آبشار اورازان» شناخته می‌شود.

    مسیر دسترسی: برای رسیدن به اورازان باید از شهرک (مرکز شهرستان طالقان)-بسمت بالای طالقان و راه فرعی روستای گوران-روستای اورازان حرکت کنید.  از کنار جاده تا روستای اورازان ١٠ کیلومتر راه پر پیچ و خم در پیش است.

    آبشار کرکبود

    کرکبود، هرچند کوچک است، اما از باشکوه‌ترین‌ها و مهمترین آبشارها در طالقان است. کرکبود یا کر که به دلیل رنگ کبود کوه‌های اطرافش به این اسم شهره است، ۱۴ کیلومتر با طالقان فاصله دارد. روستای کرکبود با درختان تنومند سربه فلک کشیده‌اش شناخته می‌شود. به روستا که رسیدید ماشین را میتوانید پارک کنید و با نیم ساعت پیاده روی به آبشار کرکبود برسید. آبشار کرکبود، آبشاری تماشایی است که در میان دره‌ای عمیق با صخره‌های ۳۰ تا ۵۰ متری خودنمایی می‌کند. کرکبود به دلیل حجم بالا و سرعت آبش، هیبت زیادی دارد. آب پرخروش این آبشار ۵ متری، از ارتفاعات حصارچال مازندران سرچشمه می‌گیرد. حوضچه پایین دست آبشار جان میدهد برای آبتنی.

    مسیر دسترسی: برای رسیدن به آبشار کرکبود وارد اتوبان تهران-قزوین شده و ۵ کیلومتر پس از آن که آبیک را رد کردید، به سمت زیاران تغییر مسیر دهید. برای ورود به جاده زیاران، از یک خروجی در سمت چپ دور زده و در نهایت به سمت راست رفته و به سوی زیاران حرکت کنید. پس از حدود ۳۵ کیلومتر وارد شهرستان طالقان می‌شوید. بعد از ۸ کیلومتر، در سمت چپ جاده به تابلوی روستای کرکبود برمی‌خورید.

    روستای زیبای میر

    در فاصله تقریبا ۴۰ کیلومتری از شهر طالقان، روستایی زیبا، با طبیعتی ناب و بکر قرار داشته که به «روستای میر» شهرت یافته است. تعداد نفرات ساکن در این روستای زیبا و توریستی نزدیک به ۲۹۰ نفر بوده که این افراد آب مورد نیاز خود را از طریق رودخانه‌ی شاهرود که از بخش پایینی طالقان وارد این روستا شده، تامین می‌کنند. دیدنی‌های طبیعی بکر و دست‌نخورده در این روستا، از ویژگی‌های بارز و ارزشمند این منطقه از طالقان است.

     جاذبه های گردشگری طالقان
    جاذبه های گردشگری طالقان

    روستای جزینان

    روستای جزینان یکی از روستاهای بزرگ طالقان میباشد. مساحت روستا به انضمام زمینهای کشاورزی اطراف آن حدود ۷۷ هکتار است و تعداد خانه های موجود در این روستا حدود ۱۸۰ باب خانه میباشد.

    از محسنات این روستا وجود زمینهای هموار و بزرگ و باغهای فراوانی است که باعث تلطیف هوای آن و ایجاد چشم اندازهای عالی در آن گردیده است.

    روستای جزینان از آبادی های بسیار خوش آب و هوا در بخش میانی طالقان در استان البرز است. روستای جزینان ۲۰۰۰ متر از سطح دریا بالاتر است. در جزینان حدود ۲۰۰ خانوار زندگی میکنند که جز بزرگترین آبادی های طالقان میباشد. این روستا از غرب به کولج بالا و از شرق به خسبان و از شمال به هرنج و از جنوب به بردسر میرسد. راه ورود جزینان از داخل شهرستان طالقان بعد از میدان جلال آل احمد یا معلم خیابان فرعی سمت چپ با طول چهار کیلومتر بعد از گذشت از خسبان به جزینان میرسد.

    جزینان دارای دو امامزاده جلیل القدر بنامهای امامزاده محمد باقر و امامزاده سید اسماعیل میباشد .این روستا به چند بخش تقسیم می شود ۱)نازرو ۲)محله ۳) باغان ۴) دربند

    این روستا دارای آبشار و دره زیبا دربند و باغات میوه و پرندگان آوازه خوان میباشد. گلیم و چادرشب و نان محلی آن معروف است. این محل هفده دلاور شهید دارد که مایه غرور مردم آبادی است.

    آب و هوای جزینان در تابستان خیلی خنک است و بعضی شب ها تا ۱۰ درجه با روز اختلاف دما دارد. از مسافران دعوت میکنیم سری به جزینان بزنند و از هوا و محیط آرام زیبا و سکوت آن لذت ببرنند.

    این روستا کوهستانی و سردسیر است و آب این ده از جزینان رود که رودخانه ای دائمی است و از چشمه ها و ذوب برف های داخل قلل جزینان کوه سرچشمه می گیره، تامین می گرده.

    این روستا دارای زمستان های بسیار سرد و تابستان های خنکی است و به همین واسطه برخی ترجیح می دهند که تابستان را در این روستا سپری کنند.

    راه آسفالته جزینان از شهر طالقان و در محل بانک ملت این شهر جدا گردیده و از دره مشترک جزینان و خسبان عبور نموده است و پس از طی مسافت ۴ کیلومتر به جزینان میرسد.

    کتیبه عسلک

    در «روستای گراب» از توابع شهرستان طالقان، میراثی باقی‌مانده از دوران قاجار مشاهده می‌شود که به عنوان «سنگ‌نبشته‌ی گردنه عسلک» شهرت یافته‌است.

    از دیگر جاذبه های گردشگری طالقان کتیبه گردنه عسلک طالقان است. این کتیبه در روستایی به نام گراب از روستاهای تابع شهرستان طالقان است و میراث تاریخی بازمانده از دوره قاجار است که به سنگ ‌نبشته‌ ی گردنه عسلک معروف است. کتیبه عسلک در دامنه‌ ی ارتفاعات یخچال و میش‌ چال و ۳ کیلومتری جنوب غربی گردنه‌ عسلک است. محققان معتقدند که فردی به اسم ایوب میردفتر در دوره سلطنت ناصرالدین شاه قاجار دستور ایجاد یک نهر را در اینجا داده و پس از مسائل گوناگون نهر ساخته می شود. محققان باستان شناس بعدها در طی کاوش‌ هایی که در منطقه انجام دادند به سنگ ‌نبشته و نهر مورد نظر رسیدند. این کتیبه یکی از جاذبه های گردشگری طالقان است.

    امامزاده هارون

    امامزاده هارون از زیباترین مناطق دیدنی طالقان است

    در نزدیکی «روستای جوستان» شهرستان طالقان، آرامگاهی متعلق به یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) قرار داشته که به نام «امامزاده هارون» شناخته می‌شود. متاسفانه ظاهرا شناخت کافی نسبت به مقام ایشان صورت نگرفته و بارگاه ملکوتی این سادات بزرگوار، کوچک و بسیار ساده و محقر است. به نظر می‌رسد که در زمان حکومت صفویان، شاه عباس اول و شاه طهماسب اول دستور به مرمت این بقعه داده و سنگ مرمری سفیدرنگ را که امروزه روی دیوار راهروی در ورودی مشاهده می‌شود، در زمان صفویان و بر مدفن این سادات بزرگوار، قرار داده‌اند.

     جاذبه های طالقان
    جاذبه های طالقان

    کوه های اطراف طالقان

    یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان طالقان، کوه‌های قرار گرفته در این منطقه از ایران بوده که می‌توان به قله‌ی شاه‌ البرز با ارتفاعی بالغ بر ۴۲۰۰ متر که در رفیع‌ترین قسمت از مرز مشترک الموت و طالقان قرار دارد، قله‌ی سات، بام، زرینه‌ کوه، لشکرک، کلوان و کهار اشاره نمود. بلندای این کوه‌ها بین ۳۴۰۰ تا ۴۴۰۰ متر متغیر است که چشم‌اندازی زیبا و خارق‌العاده را برای این منطقه از کشور به ارمغان آورده است.

    ارژنگ قلعه

    یکی از جاذبه‌های تاریخی در شهرستان طالقان، بنایی است کهن و متعلق به دوران پس از اسلام که در «روستای میناوند» این شهرستان قرار دارد. این اثر تاریخی که تحت عنوان «ارژنگ قلعه» شهرت دارد، در کوهی به همین نام که در جنوب روستای میناوند قرار دارد، ساخته شده است. به نظر می‌‌رسد که این قلعه‌ی تاریخی در اواسط قرن ششم، در سال ۵۴۴ و به همت «امیر کیا محمد بزرگ امید» احداث گشته است. گفتنی است که «ارژنگ قلعه» را با نام‌های دیگری همچون «دل جنگ» و «قلادوش» نیز می‌شناسند که به نظر می‌رسد در گذشته، یکی از قلعه‌های ارزشمند و مهم اسماعیلیان بوده است و امروزه تنها بخشی از آن که احتمالا برای جلوگیری از حملات احتمالی دشمنان ساخته شده، باقی مانده است.

     جاذبه های طالقان کرج
    جاذبه های طالقان کرج

    از دیگر جاذبه های گردشگری طالقان که نباید از دست داد:

    روستای مام تکیه ناوه

    اگر دلتان میخواهد سیاحت و طبیعت گردی را آمیخته با زیارت کنید از رفتن به روستای مام تکیه ناوه در پایین طالقان به راحتی نگذرید. وجه تسمیه این روستا به خاطر وجود تکیه و امامزاده آقا ابراهیم بن علی و ناو به دلیل شکل وی مانند دره ای است که روستا در آن قرار گرفته.

    روستای گلیرد

    که محل زندگی آیت الله طالقانی بوده و خانه ایشان اکنون به موزه تبدیل شده است.

    سوغات طالقان

    طالقان پر از باغ‌های میوه است. گردو، زیتون، زرشک کوهی، بادام کوهی، سیب، گیلاس، گلابی، درختان چنار، ریواس، تره‌کوهی، کاسنی، آویشن و گل‌های شقایق اینجا در مرغوبیت حرف اول را می‌زند. از لبنیات طالقان هم غافل نشوید.

    اقامت در طالقان

    اگر به طالقان رفتید و خواستید شب را در آنجا سرکنید بهتر است در خود شهر اقامت داشته باشید که انتخاب‌هایتان بیشتر است. اقامت در یکی از هتل های طالقان نیز گزینه دیگری است.

    زیبایی‌ها و جاذبه‌های گردشگری در شهرستان طالقان بیش از آن است که بتوان در یک مقاله، به معرفی تمامی آن ها پرداخت. از دیگر مکان های دیدنی از این شهرستان زیبای کشور می توان به منزل آیت الله طالقانی و تکیه روستای جوستان، محوطه ۱ شکار چر، محوطه مرجان، محوطه آدرکان تپه، تپه قلعه فالیس، تپه دره میر آش، تپه قلعه سر، حمام شهرت طالقان، حمام روستای فشندک، حمام روستای میر، حمام روستای نویزک، غار پنجعلی، غار زالن گاه، غار بادمستان، قلعه کیقباد، قلعه پراچان، قلعه سگران، قلعه منصور طالقان، امامزاده سید ضیاالدین، امامزاده موسی و سلیم، آرامگاه پیر وشته، آرامگاه پیر جمشید، امامزاده حمزه و عبدالله و … اشاره کرد.

    معرفی چند رستوران در طالقان

    • رستوران صدف طالقان

    رستورانی تمیز با غذاهای خوب و با کیفیت ایرانی می باشد . آدرس :البرز – طالقان – میدان معلم

    • تالار و رستوران نور در طالقان

    در محیط آرام و مناسب با کیفیت منحصر به فرد
    این مجموعه آمادگی خود را جهت برگزاری جشن ها و مهمانی ها و مراسم شما با گنجایش و کاربردهای متفاوت با حداقل هزینه و کیفیتی عالی اعلام می دارد

    آدرس تالار و رستوران نور : طالقان ، شهرک طالقان ، شهرک سازی ، روبروی بانک ملی ، ساختمان پیام نور

    اگر یک بار به این منطقه سفر کنید حتما زیباترین خاطره طبیعت گردی را در دفتر خاطرات سفرهایتان ثبت خواهید کرد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    مطلب پیشنهادی

    سون سنتر

    مجتمع تجاری سون سنتر در شرق تهران

    بنظرم هر خانمی احتیاج به پاساژ درمانی داره .امروز تصمیم گرفتم به یه مرکز خرید …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.