قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » بازرگانی » ثبت سفارش دلار هم چنان ممنوع است
فروشگاه اینترنتی ایلیار
ثبت سفارش دلار
ثبت سفارش دلار

ثبت سفارش دلار هم چنان ممنوع است

  • ثبت سفارش واردات با نوع ارز دلار امریکا ممنوع شد.

    بر اساس ابلاغ بانک مرکزی ، از چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶  ماه ثبت سفارش واردات با نوع ارز دلار آمریکا امکان‌پذیر نخواهد بود.

    البته تاکید شده است که این ابلاغیه شامل درخواست‌هایی که قبل از این تاریخ مجوز هشت رقمی ثبت سفارش خود را دریافت کرده‌اند نمی‌شود.

    در هفته‌های گذشته به واسطه تغییرات ایجاد شده در سامانه ثبت‌ سفارش و به دنبال آن عدم پاسخگویی بانک‌ها  بسیاری از تجار در تامین ارز برای ترخیص کالای خود با مشکلات متعدد مواجه شدند.

    در آن مقطع بر روی سامانه ثبت سفارش تجار ملزم بودند یکی از گزینه‌های ارز از طریق بانکی یا غیر بانکی را انتخاب کنند، اما در صورت انتخاب گزینه غیربانکی بلافاصله درخواست آنها رد می‌شد. بر همین اساس واردکنندگان انواع کالا ملزم به انتخاب گزینه تامین ارز از طریق بانک‌ می‌شدند، اما به هنگام مراجعه به شعب بانک‌های مختلف مسئولان و متصدیان بانک‌ها اظهار بی‌اطلاعی کرده و تاکید می‌کردند مصوبه‌ای به دست آنها نرسیده است.

    پس از گذشت مدتی از عملیاتی شدن خرید الکترونیکی ارز اعلام شد: با هماهنگی به عمل آمده با بانک مرکزی بخش خرید الکترونیکی ارز در سامانه عملیاتی شده و کاربران می‌توانند از روز دوشنبه هفتم اسفندماه درخواست خرید ارز خود از صرافی‌ها را در این سامانه ثبت کنند.

    طبق اعلام قبلی، در فاز نخست این امکان برای درخواست‌های خرید دارای نوع ارزهای یورو و یوان فراهم شده و اعلام شد: درخواست‌های خرید ارز برای صرافی‌های بانکی ارسال می‌شود و به مرور زمان صرافی‌های غیربانکی نیز به سیستم اضافه خواهند شد.

     علاوه بر انواع ارز از پیش اعلام شده از طریق این سامانه امکان ثبت‌نام با انواع دیگری از ارز هم فراهم شده است.

    ممنوعیت ثبت سفارش با دلار امریکا به درخواست بانک مرکزی از وزارت صنعت بوده که امروز اجابت و اجرایی شده و از این بابت از این وزارتخانه تشکر می کنیم.

    وی با اشاره به اینکه روش پرداخت در ثبت سفارش به دو شیوه بانکی و غیر بانکی است و نوع ارز هم بستگی به پرفرم های صادره دارد، تصریح کرد: از آنجایی که عدم امکان استفاده از مکانسیم تسویه دلاری برای شبکه بانکی ایران بدلیل تحریم های اولیه امریکا میسر نیست بنابراین در روش بانکی هیچ ثبت سفارش دلاری در سال های اخیر انجام نشده است.

    در خصوص روش غیر بانکی نیز اظهار داشت: در این روش که عمدتا از طریق صرافی ها انجام می شود بعضی از ثبت سفارش ها تا به امروز به دلار امریکا انجام می شد که این ممنوعیت مشمول این روش است.

    وی تاکید کرد: در حالیکه مراوده دلاری با امریکا نداریم چه نیازی است که سیستم ثبت سفارش بر پایه دلار باشد و انجام ثبت سفارش با دلار جو کاذبی را در تحریک دلار ایجاد کند.

    مدیرکل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی با اشاره به اینکه ممنوعیت ثبت سفارش با دلار تاثیری در واردات کشور ندارد تصریح کرد: وارد کنندگان باید از طرف های خارجی خود بخواهند پرفرم های ارزی دیگری ارائه کنند و از ارزهای جایگزین نظیر یورو برای خرید های خود استفاده کنند.

    کسرایی پور ادامه داد: در حال حاضر عمده منابع صادراتی کشور به دلار دریافت نمی شود بطوریکه الان شرکت ملی نفت و بسیاری از صادرکنندگان ما به ازای فروش خود یورو یا سایر ارزها را دریافت می کنند.

    وی خاطرنشان کرد: ثبت سفارش های قبل از تاریخ ممنوعیت مشکلی ندارد و از امروز به بعد سازمان توسعه تجارت درخواست ثبت سفارش دلاری را انجام نخواد داد.

    مدیرکل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی درباره مکانیسم تسویه دلار نیز گفت:به واسطه تحریم های اولیه و همزمان با تشدید تحریم های ظالمانه امریکا امکان پرداخت و دریافت دلار با امریکا و سایر کشورها در شبکه بانکی محروم هستیم.

    ثبت سفارش دلار

    بانک مرکزی در ابلاغیه‌ای، ثبت سفارش واردات با «دلار» را ممنوع اعلام کرد.

    ولی‌اله سیف رئیس بانک مرکزی در نامه‌ای به وزیر صنعت تصریح کرد، به علت تداوم تحریم‌های اولیه ایالات متحده، دسترسی شبکه بانکی کشور به سیستم‌های دلاری به طور کامل قطع است، ثبت سفارش به دلار آمریکا به مفهوم استفاده از شبکه صرافی برای تأمین مالی واردات است. این شرایط از یک سو سبب افزایش تقاضای دلار آمریکا در صرافی‌ها شده و از سوی دیگر در تناقض فاحش با تأکیدات مداوم مقام محترم ریاست جمهوری مبنی بر انتقال گردش مالی تجارت کشور از صرافی به شبکه بانکی کشور است.
    با عنایت به توضیحات فوق و نظر به اینکه سیاست ارزی کشور رویکرد حذف کامل دلار را مد نظر دارد، لذا خواهشمند است دستور فرمایید به قید فوریت از صدور ثبت سفارش به دلار آمریکا ممانعت به عمل آورند.
    یادآور می‌شود امکان دسترسی به درآمدهای ارزی نفت، از جمله وعده‌های مدیران دولتی در توجیه مطلوبیت توافق با آمریکا و غرب بود اما هرگز این اتفاق در دو سال گذشته رخ نداد؛ چنان که حتی سفارت کره جنوبی اعلام کرد برای انتقال پول به داخل کشور مشکل دارد.
    در همین دوره دولت مجبور شد در ازای فروش نفت کشورهایی مانند هند و کره جنوبی و چین و ژاپن، از آنها کالا – بعضاً مصرفی، نامرغوب و دارای مشابه داخل- وارد کند یا همکاری‌های فاینانسی را مبتنی بر تضمین شدگی وام پرداختی با پول‌های نفت بلوکه شده بپذیرد.
    در نتیجه این روند، کشور با کمبود منابع ارزی مواجه شد که در کنار سودجویی دلالان و نقش‌آفرینی تروریست‌های اقتصادی، موجب آشفتگی بازار ارز و گران شدن ۴۰ درصدی دلار (از ۳۳۰۰ تومان به ۴۹۰۰ تومان) شد.
    گفتنی است تا همین چند هفته پیش برخی مقام‌های نفتی و وزارت‌خارجه اصرار داشتند عدم امکان انتقال درآمدهای ارزی به داخل کشور را انکار و کتمان کنند. در همین حال روزنامه اعتماد، ابلاغیه بانک مرکزی را غافلگیری اقتصاد خواند و نوشت: براساس اعلام بانک مرکزی و بنا به تقاضای وزارت صنعت، فعالان اقتصادی می‌توانند برای انجام ثبت سفارش از ارزهای جایگزین نظیر یورو استفاده کنند. این تصمیم در حالی گرفته شده که فعالان بخش خصوصی همواره از این دست سیاست‌های ابلاغی که بدون اطلاع قبلی صورت می‌گرفت احساس نارضایتی کرده بودند و اعلام یک باره این خبر عدم قطعیت‌ها در اقتصاد ایران را افزایش داده است.
    پیش از این دولت وعده داده بود در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی خود، فعالان بخش خصوصی را مورد مشورت قرار دهد و به گونه‌ای سیاست‌گذاری کند که بخش خصوصی نیز بتواند نظرات خود را به مسئولان اعلام کند.
    این روزنامه می‌افزاید: معلوم نیست چگونه بانک مرکزی ناگهان و بدون هیچ اطلاعی از قبل، چنین تصمیمی را اتخاذ کرده و برای رفع مشکلات آتی چه برنامه‌ای دارد.
    اتفاقاً بنا بود تصمیمات اقتصادی ناگهانی از دستور کار سیاستگذاران کشور کنار برود، چرا که برخی افراد براساس روابط می‌توانند زودتر از این سیاست‌ها با خبر شوند و به نوعی به رانت اطلاعاتی دست یابند. در نتیجه اعلام یکباره این خبر نیز بسیار نگران‌کننده است زیرا لازم بود تا بانک مرکزی پیش از چنین تصمیمی زمانی را برای پایان ثبت سفارش به دلار تعیین می‌کرد.

    طبق بخشنامه های اخیر مورخ ۱۱ بهمن ۹۶ ، حواله ارزی به کشورهای ترکیه ، هند، کره ، چین باید از طریق سیستم بانکی باشد و هر نوع ثبت سفارش به روش غیر بانکی در سامانه توسعه تجارت جلو نخواد رفت . در راستای این امر ، سامانه ارزی نیما سامان داده شده که هنگام ثبت سفارش چنانچه کالایی هم ارز متقاضی باشد از طریق نظام بانکی و صرافی های مربوطه می توان ارز آن را خریداری کرد .

    در بخشنامه اخیر ۹ اسفند ۹۶ ، با توجه به ابلاغ بانک مرکزی ، ثبت سفارش با دلار ممنوع شده است . و در فاز اولیه امکان خرید برای ارزهایی همچون یورو و یوان مهیا گردیده است .

    سامانه ارزی جدید بانک مرکزی به نام ، سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) ، می توان ارز را به شکل الکترونیکی خریداری کرد ، در این سامانه امکان مقایسه پیشنهاد ها از صرافی ها و مقایسه بهترین پیشنهاد وجود دارد ، صرافی ها باید به منوی نیما ، پایگاه اطلاع رسانی سنا وارد شوند و درخواست های خرید را در آنجا پیگیری نمایند . هدف اصلی سامانه نیما مدیریت بازار ارز و تسهیل در فرآیند تامین ارز، برای متقاضیان ارزی است.

    ولی قابل توجه است که به دلیل نوسانات نرخ ارز مهلت اعتبار پیشنهادهای صرافی ها در این سامانه بسیار کوتاه است .

    خرید الکترونیکی ارز فقط برای تامین ارز در ثبت سفارشات غیر بانکی ، قابل استفاده است : وارد بخش مدیریت عملیات ارزی غیر بانکی شوید و در خواست خود را ارائه دهید و باید اطلاعات مربوط به حساب ذینفع را بدانید ، پس از اخذ پیشنهاد ، پرداخت ریالی را در سامانه ثبت می نمایید و منتظر صدور حواله از جانب صرافی می شوید .

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطلب پیشنهادی

    ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران

    راهنمای ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران

    امروز مخوام بهتون آموزش بدم چظور در سامانه جامع تجارت برای واردات کالا ثبت نام …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.