قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » آرایش و زیبایی » توصیه های کاربردی برای درمان موخوره 
فروشگاه اینترنتی ایلیار
موخوره
موخوره

توصیه های کاربردی برای درمان موخوره 

  • من چند روز پیش به ساقه موهام دقت کردم و احساس کردم دچار موخوره شدم. و تصمیم گرفتم راه های درمان موخوره در منزل رو براتون پست بذارم. با ما در این پست از مجله اینترنتی ایلیار همراه باشید

    موخوره، مشکلی چهارفصل و تکراریه که خیلی از خانوما از اون رنج می برند. غیر از اینکه سلامت موها به خطر میفته، ظاهر خشک، وز و بدون تعارف، زشتی هم ایجاد می کنه که قطعا هیچ خانومی دوست نداره با چنین موهایی به عنوان یه فرد شلخته و نامرتب معرفی بشه تازه این مشکل فقط مربوط به خانوما نیست و موخوره در آقایان هم وجود داره. اما واقعا غیر از کوتاه کردن موها که دم دستی ترین راه حل موخوره هستش، راهی برای پیشگیری و درمان این مشکل وجود داره؟

    اگر با وجود تمام مراقبت‌ها و تلاش‌ها برای نجات موهای خشک و تشنه‌تان، موخوره همچنان ادامه دارد، این مطلبی است که باید آن را بخوانید. برای آنهایی که هر روز از صاف‌کننده‌ و اتوی مو استفاده می‌کنند و ساعت‌ها وقت می‌گذارند تا محصولات مختلف را برای محافظت از موهای‌شان استفاده کنند، انگار مبارزه با موخوره نبردی است که هرگز در آن پیروز نخواهند شد.

    موخوره چیست

    یک رشته مو از لایه های مختلفی تشکیل شده است . لایه خارجی یا همان لایه شاخی از لایه های ظریف و شکننده درونی مثل یک زره محافظت می کند. وقتی لایه شاخی آسیب می بیند، لایه دورنی حل شده و مو به صورت طولی به چند شاخه تقسیم شده و موخوره را بوجود می آورد . این موخوره در طول یک رشته مو به سمت محل رویش به مرور زمان پیشرفت می کند و سرانجام مو را از بین می بر .

    درمان موخوره
    درمان موخوره

    علت ایجاد موخوره

    موخوره به دلایل مختلفی میتونه به وجود بیاد ولی به طور کلی اصلی ترین دلیل ایجاد موخوره خشکی مو هست که معمولا هم در انتهای مو ایجاد میشه. استفاده از محصولات آرایشی و انواع رنگ مو ها و اکسیدان ها، استفاده از شامپوی نا مناسب برای موها، سشوار و اتو کشیدن موها، حتی شانه کردن زیاد مو با برس های سفت و انواع دلایلی که میتونه به موهای شما آسیب بزنه و موهاتون رو خشک کنه میتونه از عوامل ایجاد موخوره باشه.

    موخوره یکی از مشکلات موهای بلند می باشد.

    با داشتن موخوره نوک موهای شما نازک شده و حالت بسیار بدی به موهای شما خواهد داد.حال برای این موخوره ها چه باید کرد؟

    موخوره(TRICHOPTLOSIS ) آسیبى است که برس و سشوار به موی سر وارد مى کنند.

    در این آسیب لایه و سطح محافظ مو در انتهاى فیبرهاى مویى نوک مو از بین مى رود.

    موخوره بیشتر در موهاى خشک و شکننده به وجود مى آید.

    وقتى سطح محافظت کننده مو از بین مى رود و امکان جایگزینی آن به وجود نمى آید، سر ِ مو چند شاخه مى شود. هرچند سال ها قبل زنان براى مبارزه با موخوره نوک موهاى خود را میسوزاندند ولى این کار باعث مى شود، سلول هاى بیشترى نابود شود.در هر حال این مشکل بسیار رایج است.

    درمان موخوره
    درمان موخوره

    آیا کوتاهی مو باعث درمان موخوره میشود؟

    یک متخصص پوست و مو گفت: درمان موخوره کوتاه کردن مو نیست زیرا هرچه مو کوتاه شود مجدد در قسمت‌های بالای ساقه موخوره ایجاد می‌شود.

    این کارشناس با بیان اینکه مراقبت از موها بسته به خشک و یا چرب بودن آن متفاوت است، اظهار کرد: درمان و رسیدگی موها براساس نوع مو طبقه بندی می‌شود؛ موهای خشک باید کمتر شسته شود و موهای چرب به شست و شوی بیشتری نیاز دارد.

    رنگ کردن و سشوار کشیدن از جمله عواملی است که به سلامت موها آسیب می‌رساند

    وی اضافه کرد: رنگ کردن، موها را خشک و شکننده می‌کند و پس از رنگ کردن باید از شامپوهای ملایم و حاوی نرم کننده و ماسک های مو که موجب راحت‌تر شانه کردن موها می‌شود، استفاده کرد.

    این متخصص پوست با بیان اینکه هرچه با موهای خود مهربانتر باشیم و از مواد شیمیایی کمتر استفاده کنیم سلامت موها بیشتر حفظ می شود، ادامه داد: آسیب‌ موها فیزیکی و یا شیمیایی است و عواملی مانند نور آفتاب، دمای بالا (موها باید بتواند دما را تحمل کنند و گرنه به آنها آسیب وارد می‌شود دما نباید زیاد سرد و یا زیاد گرم باشد) آسیب‌های فیزیکی مو است و آسیب‌های شیمیایی به دلیل استفاده از شوینده‌ها، رنگ و انواع حالت دهنده‌های مو ایجاد می‌شود.

    عرفانی با بیان اینکه یکی از آسیب‌های وارد شده به موها موخوره است، ادامه داد: موخوره به دلیل جدا شدن الیاف تشکیل دهنده مو در نتیجه از دست رفتن آب مو ایجاد می‌شود و مراقبت‌هایی که برای موهای رنگ شده به کار گرفته می‌شود برای موهای دارای موخوره نیز لازم است.

    وی تصریح کرد: افرادی که با موخوره موها مواجه هستند نباید انتهای موها را شست و شو دهند و این تصور که شستن بیشتر موها، موخوره را درمان می‌کند اشتباه است. برای درمان موخوره می‌توان هر روز صبح انتهای موها را با سرم‌های حاوی کراتینه مو چرب کرد تا انتهای موها خشک نشود.

    این متخصص پوست و مو ادامه داد: کوتاه کردن موها برای درمان موخوره چندان کارایی ندارد و قطعا درمان موخوره کوتاه کردن مو نیست زیرا هرچه مو کوتاه شود دوباره در قسمت‌های بالای ساقه موها موخوره ایجاد می‌شود بنابراین بهتر است موها را مرطوب نگه داشت تا انتهای موها چرب بماند و کمتر شسته شود تا موخوره درمان شود.

    داشتن موخوره ظاهر نامناسبی به موهایتان می دهد و باعث می شود موها کوتاه و بلند دیده شوند و زیبایی موها را از بین می برد.

    کاشت مو

    موخوره به دلایل گوناگون از جمله؛ خشکی مو می تواند ایجاد شود که در نتیجه؛ انتهای مو معمولا دو شاخه می گردد.

    احتمالا همیشه آرایشگر شما می گوید باید حداقل هر شش هفته یکبار برای کوتاه و مرتب کردن موهای خود به آرایشگاه بروید. اگر قصد بلند کردن موهای خود را دارید، این ایده خیلی مناسب به نظر نمی رسد. اما حق با آرایشگر شماست.

    کوتاه کردن موها به طور منظم سلامت آن ها را تضمین می کند و به آنها اجازه می دهد رشد بیشتری از نظر طولی و بدون آزار موخوره ها داشته باشند. البته باید بدانید کوتاه کردن موها در تسریع رشد نقشی ندارد.

    مبارزه با موخوره
    اگر موهای خود را مرطوب نگه دارید و با آن به صورت ملایم رفتار کنید، پیدایش موخوره تا حد چشمگیری کاهش می یابد. اگر موخوره به وجود آمد، می توانید آن را موقتا بوسیله یک نرم کننده مناسب، مثل محصولات ساخته شده از موم عسل، به هم بچسبانید. اما این روش کاملا موقتی است.

    برای خلاص شدن از موخوره ها و پیشرفت آن ها، باید قسمت آسیب دیده مو را بزنید.

    هرچند ایده کوتاه کردن منظم موها به ظاهر بسیار مناسب است، در عمل باید مراقب باشید تا میزان زیادی از موها از بین نروند. اگر هر بار دقیقا به همان میزان رشد مو را کوتاه نمایید، انگار هیچ رشدی نداشته و هیچوقت بلند نمی شوند. پس هر بار که به آرایشگاه مراجعه می کنید، به آرایشگر خود میزان کوتاهی را گوشزد نمایید.

    کارهای زیادی برای افزایش رشد موهای خود نمی توانید انجام دهید. کوتاهی مو تنها روی میزان شکنندگی و ظاهر سلامت آن موثر است. بهتر است همیشه کوتاهی را قبل از خشک و شکننده شدن مو انجام دهید.

    انواع موخوره
    انواع موخوره

    می‌توانید با انجام اقداماتی مانع ایجاد بیشتر موخوره‌ در آینده شوید. در اینجا توصیه‌هایی در این مورد آورده شده است:

    • به طور منظم موهای خود را کوتاه و مرتب کنید تا تکه‌های موخوره بریده شوند.

    • متوجه باشید که اگر انتهای موخوره دار موهای خود را از بین نبرید، این آسیب ادامه یافته و موخوره مسیر خود را از انتهای مو به سمت بالا ادامه می‌دهد و سبب شکستگی بیشتری در مو می‌شود که دیگر قابل‌درمان نیست.

    • مصرف محصولات حالت‌دهنده به مو را به حداقل برسانید، زیرا این محصولات سبب ایجاد مشکلات بیشتری می‌شوند.

    • از برس های پلاستیکی با منافذ خالی دوری کنید. روی موهای خشک تنها از برس‌هایی استفاده کنید که دندانه‌های آن از مواد کاملاً طبیعی ساخته‌شده باشند و روی موهای خیس باید تنها از شانه‌هایی که دندانه‌هایی با فاصله دارند استفاده کنید. این کار از آسیب بیشتر به مو جلوگیری می‌کند.

    • کمتر به موها شامپو بزنید تا از خشک تر شدن موها جلوگیری کنید.

    • اگر در روزهایی که موهای خود را نمی‌شویید کاری باید روی آن‌ها انجام دهید، سعی کنید بر روی موهایتان نرم‌کننده بزنید.

    • از یک نرم‌کننده برای مراقبت بیشتر از موها استفاده کنید.

    • به طور منظم از یک نرم‌کننده قوی استفاده کنید. اینکه هر چند وقت یک‌بار از آن استفاده کرده و نوع نرم‌کننده‌ی شما چیست بستگی به شرایط و نیاز موهای شما دارد.

    • از یک محصول درمانی برای موخوره استفاده کنید. اگرچه این ماده نمی‌تواند آسیب وارده را از بین ببرد، اما می‌تواند کاری کند که موهای شما زیباتر به نظر برسند.

    • متوجه باشید که موهای بلند بیشتر در خطر موخوره قرار دارند زیرا بخش بیشتری از مو به اطراف برخورد می‌کند و آسیب بیشتری را متحمل می‌شود. بنابراین اگر از موخوره‌ی شدید رنج می‌برید، یک مدل کوتاه‌تر را امتحان کنید .

    • به مدت زیاد در معرض خورشید، کلر و گرما قرار نگیرید زیرا تمامی این عوامل به موهای شما آسیب می‌زنند.

    • اگر موهای شما واقعاً در شرایط بدی قرار دارند از رنگ کردن یا آرایش موها خودداری کنید. این کارها تنها شرایط موهای شما را بدتر می‌کنند.

    • اگر باید موهای خود را سشوار بکشید یا فر کنید، تنظیمات ملایم را انتخاب کرده و برای نتیجه‌ای که دنبال آن هستید کمترین میزان ممکن از گرما را انتخاب کنید. همچنین نسبت به حالت عادی سشوار را کمی از سر خود دورتر نگه‌دارید، تا گرما بیشتر پراکنده ‌شود.

    • هر زمان که ممکن است بگذارید موهایتان طبیعی بمانند، زیرا با اصلاح مکرر و مراقبت، موهای شما بهترین شکل ممکن را خواهند داشت.

    • برای شستن موهاتون از آب داغ استفاده نکنید و تا جایی که امکان داره آب رو ولرم کنید.
    • بلافاصله بعد از حمام سشوآر نکشید. بهتره که صبر کنید تا موهاتون با دمای محیط و آرام آرام خشک بشه و بعد برای حالت دادن سشوآر رو با دمای ملایم استفاده کنید. به هیچ وجه از درجه داغ سشوآر استفاده نکنید.
    • از اتوی مو و لوازمی که حرارت بالایی رو به موها میدن برای حالت دادن استفاده نکنید.
    • قبل از اینکه سشوآر کنید موهاتون رو خیلی کم با روغن زیتون چرب کنید.
    • زمانی که مو هنوز خیس هست سعی نکنید که به زور برس و شانه گره ها رو از هم باز کنید چون باعث کشیدگی بیش از حد موها و ضعیف شدن بافتشون میشکه که در نهایت باعث ایجاد موخوره میشه.
    • از آرایشگر خود بخواهید هیچ‌گاه از تیغ برای شکل دادن و آرایش موهای شما استفاده نکند، زیرا این کار سبب ایجاد موخوره بیشتر در موهای شما می‌شود.

    غیر از درمان هاى گیاهى ذکر شده براى معالجه موخوره، به موارد زیر توجه کنید:

    – نوک موها را چند سانتیمتر کوتاه کنید.
    – از برس ها و شانه هایى از جنس مواد طبیعى ( چوب و …) استفاده کنید.
    – از روغن هاى گیاهى به موهایتان بمالید.
    – از شامپو هاى طبیعى که اسیدى و قلیایى نیستند استفاده کنید.
    – هنگام شستشوی موها از آب خیلى گرم استفاده نکنید.
    – کمتر از سشوار استفاده کنید.
    – گاهى موهایتان را ببافید.

    • از کش‌های پلاستیکی یا کلیپس‌های فلزی برای موهای خود استفاده نکنید، زیرا ممکن است موهای شما را بشکنند. به جای آن از کش‌هایی که روکش پارچه‌ای دارند و ملایم‌ترند استفاده کنید.

    • از محصولات مو که دارای ضد آفتاب‌اند استفاده کنید تا به مراقبت از موهای خود کمک کنید.

    درمان موخوره
    درمان موخوره

    موهایتان را کوتاه کنید

    میشه گفت موخوره درمان نداره. یعنی وقتی موهاتون دچار موخوره شد راه موثری برای از بین رفتنشون وجود نداره مگه اینکه موهاتون رو تا جایی که موخوره داره کوتاه کنید و بعد از اون به انواع تقویت کننده ها برای پیشگیری از موخوره بپردازید.

    حتی اگر تمام موهای‌تان دچار موخوره شده است، باز هم امیدتان را از دست ندهید. یک قسمت از پیشگیری از ایجاد موخوره این است که اصلاح‌شان کنید. می‌توانید از محصولات مکملی که به رشد موها کمک می‌کنند استفاده کنید تا بتوانید با مراجعه مداوم به آرایشگاه و اصلاح‌های جزئی، موهای خوره‌دارتان را اصلاح کنید و همزمان با رشد خوب آن، قد موهای‌تان هم حفظ شود.

    لازم است موهای‌تان را تا حدودی اصلاح کنید تا موخوره‌ها تحت کنترل‌تان باشند. ولی اگر مراقبت‌های لازم را انجام دهید، لازم نیست مدام دنبال اصلاح موهای‌تان باشید. مراقبت خوب به شما اجازه می‌دهد فواصل مراجعه به آرایشگاه برای اصلاح را بیشتر کنید؛ مثلا هر شش تا هشت هفته یا شاید هم طولانی‌تر. برای جلوگیری از موخوره، مراقبت‌های منظم ضرورت دارد. فرانچی می‌گوید: «موهای‌تان را به طور مرتب کوتاه کنید! شاید این توصیه به نظر ساده بیاید اما نکته‌ی اصلی این است که پیش از بروز موخوره، می‌توانید از موهای سالم‌تان محافظت کنید. موهای هر کسی ویژگی‌های منحصربفرد خودش را دارد، پس درمورد زمان‌های مراجعه برای اصلاح، با آرایشگرتان مشورت کنید. اما توصیه‌ی من این است که دست کم چهار بار در سال موهای‌تان را کوتاه کنید.»

    از روغن ها برای درمان موخوره استفاده کنید

    همونطور که بالا هم اشاره کردم اصلی ترین علت ایجاد موخوره خشکی مو هست که به هر دلیلی چربی طبیعی مو از بین میره و باعث ایجاد موخوره میشه. برای اینکه بتونید این مساله رو کنترل کنید و در واقع از ایجاد موخوره پیشگیری کنید بهتره که از روغن هایی مثل روغن زیتون و روغن بادام تلخ استفاده کنید. به این صورت که دستتون رو با روغن گیاهی که دوست دارید چرب کنید و به انتهای موهاتون بمالید به طوری که کمی چرب بشه. این کار میتونه از ایجاد موخوره جلوگیری کنه.

    درمان موخوره با روغن نارگیل

    از بین روغنای طبیعی، می تونیم بگیم که روغن نارگیل بهترین انتخاب برای درمان و پیشگیری از موخوره مو است.

    این روغن حاوی اسیدهای چرب هستش که هم برای تغذیه رسانی به بافت مو مناسبه و هم اینکه بسیار مرطوب کننده هم هست از خشک شدن و شکاف انتهای مو جلوگیری می کنه. غیر از این، باید بگیم که خاصیت ترمیم کنندگی خیلی بالایی هم داره و می تونه موهای دوشاخه شده رو تعمیر و بازسازی کنه.

    پس روغن نارگیل رو از بین همه پیشنهادهای دیگه انتخاب و امتحان کنین و برای نتیجه گیری بهتر، هر ۲-۳ روز یکبار، با ۲ تا ۴ قاشق روغن نارگیل (قبلش کمی اونو گرم کنین)، ابتدا تا انتهای مو رو بهش آغشته کنین و موها رو ببندید و اونا رو با یه کلاه پلاستیکی بپوشونین و شب تا صبح بمونه و بعد با شامپوی ملایمف موها رو بشویین.

    این روش برای درمان و پیشگیری از موخوره و همچنین خشکی و وزی موها، خیلی موثره و خیلی هم زود بهتون جواب میده.

    هر دو روز یکبار موهای‌تان را بشویید

    من کاملا قبول دارم که اهمیت بهداشت را باید جدی گرفت و البته توصیه می‌کنم که به طور مرتب دوش بگیرید! اما خیلی خوب است که گاهی برای درمان موخوره موهای‌تان را بالای سرتان جمع کنید و یک دوش فوری برای بدن‌تان بگیرید؛ این یک شیوه‌ی کاملا درست و بی‌عیب است! اگر هر دو روز یکبار موهای‌تان را بشویید، به بدن‌تان فرصت می‌دهید تا با چربی طبیعی خودش موهای‌تان را ترمیم کرده و آنها را نرم، صاف و محافظت شده نگه دارد. حتی شگفت زده خواهید شد اگر ببینید بعضی از مدل‌‌ موها، روی موهایی که دو روز و یا حتی سه روز پیش شسته شده‌اند، بهتر جواب می‌دهند.

    اریکا مک‌کلر (Erika McKellar) و الیزا هیلز (Elisa Hills)، که در این زمینه صاحب‌نظر هستند، شدیدا با نشُستن موها موافقند و می‌گویند: «انقدر موهای‌تان را نشویید! فقط کافیست دیگر اینقدر آنها را نشویید. شستشوی زیاد یعنی زیاد سشوار کشیدن. موافقم که به سختی می‌توان این عادت را ترک کرد، اما اگر عادت کنید که از یک شامپوی خشک بسیار خوب استفاده کنید، موهای‌تان دیگر چربی زیادی تولید نمی‌کنند و زمانی هم که بالاخره موهای‌تان را می‌شویید، چربی لازم برای موهای‌تان دوباره تولید می‌شود. موهای‌تان را با آنتی‌اکسیدان‌ها و نرم‌کننده‌های التیام بخش تغذیه کنید و مواد مغذی‌ای را که در اثر نور شدید آفتاب، هوای آلوده و استفاده از ابزارهای مدل دهی به مو از دست رفته، جبران کنید. موهای‌تان از این بابت ممنون شما خواهند بود!»

    ایا شما دچار موخوره شده اید. ختما تجارب خود را در زیر این مقاله در بخش دیدگاه برای ما قرار دهید تا در پست های بعدی از ان استفاده کنیم.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطلب پیشنهادی

    بهترین عطر پاییزی زنانه

    خوشبوترین و بهترین عطر پاییزی زنانه کدام هست؟

     عطر پاییزی زنانه بالاخره فصل زیبای پاییز هم داره فرا میرسه و از گرمای وحشتناک هوا کم …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.