قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » اخبار » اجتماعی » بیمه خویش فرما ، بدون کارفرما بیمه شوید!
فروشگاه اینترنتی ایلیار
بیمه خویش فرما
بیمه خویش فرما

بیمه خویش فرما ، بدون کارفرما بیمه شوید!

  • امروز تصمیم گرفتم بیمه خویش فرما بشم. تا یه امنیت برای آینده خودم داشته باشم. در ادامه با مجله اینترنتی ایلیار همراه باشید

    بیمه تأمین اجتماعی خویش‌فرما که به دو دسته بیمه اختیاری و بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد تقسیم می‌شوند، دسته‌ای دیگر از بیمه‌های تأمین اجتماعی هستند که مهمترین تفاوت آن‌ها با بیمه اجباری، همان‌گونه که از اسم این نوع بیمه مشخص است، آن است که پرداخت حق بیمه از سوی خود شخص و دولت است.

    بیمه تامین اجتماعی انواع مختلفی دارد که بیمه تامین اجتماعی خویش فرما یکی از آن‌هاست. بیمه تامین اجتماعی خویش فرما خود به دو دسته اختیاری و صاحبان حرفه و مشاغل آزاد تفکیک می‌شود

    حتماً می‌دانید مراحل ثبت‌نام بیمه اجباری تامین اجتماعی توسط کارفرما انجام می‌شود. چراکه مسئولیت بیمه کردن کارگران خود را  بر عهده دارد.

    برعکس بیمه اجباری، بیمه خویش‌ فرما اختیاریست و تمامی مراحل و کارهای ثبت‌نام از سیر تا پیاز را خود فرد انجام می‌دهد.

    بیمه خویش فرما

    انواع بیمه تامین اجتماعی

    بر اساس قانون تامین اجتماعی بیمه به دو دسته بیمه اجباری و بیمه خویش‌فرما تقسیم می‌شود:

    • بیمه اجباری: این بیمه مشمول تمام کسانی که در قبال دریافت حقوق و دستمزد در شرکت‌ها، کارگاه‌ها و… کار می‌کنند.
    • بیمه خویش فرما:  این بیمه به دسته بیمه اختیاری و بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد تقسیم می‌شود که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

    بیمه خویش ‌فرما بیمه اختیاری

    این بیمه برای افرادی مناسب است که تحت پوشش هیچ بیمه خاصی قرار ندارند. متقاضی باید برای دریافت این خدمت به یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی کشور مراجعه نماید تا در ادامه قرارداد مربوطه منعقد شود. بر اساس قوانین در نظر گرفته شده برای بیمه اختیاری، بیمه گذار موظف است تا حق بیمه خود را درست به موقع و در زمان های مشخص پرداخت نماید.

    حق بیمه تعیین شده برای بیمه اختیاری ۲۶ درصد مقطوع است.

    این بیمه مستمری بازنشستگی، مستمری از کارافتادگی، فوت و تعهداتی از قبیل: درمان، هزینه کفن و دفن و هزینه های مربوط به پوتز و اروتز را شامل می‌شود.

    برای کسانی است که تحت پوشش بیمه خاصی نیستند. متقاضی این نوع بیمه، مستقیما با مراجعه به شعب سازمان تامین اجتماعی خواهان انعقاد قرارداد بیمه اختیاری می‌شود و موظف است خود، حق بیمه را در زمان تعیین‌شده پرداخت کند.

    داشتن بیمه خویش فرما شرایطی دارد. برای تحت پوشش  قرار گرفتن حتماً باید کارت پایان خدمت داشته باشید. (البته فقط برای متقاضیان آقا) یا سابقه پرداخت حداقل ۳۰ روز حق بیمه را داشته باشید. اگر هیچ‌کدام را ندارید باید حتماً حرفه‌ای را یاد بگیرید و پروانه کسب دریافت کنید تا بتوانید تحت پوشش قرار بگیرید.

    اگر شرایط بالا را دارید، می‌توانید برای ثبت‌نام از طریق کارگزاری تأمین اجتماعی اقدام کنید.

    در زمان ثبت‌نام به شما کدی به نام “شماره بیمه” تعلق می‌گیرد. این کد تا زمان بازنشستگی با شما همراه است و هرجا مشغول به کار شوید با این کد حقه بیمه‌تان را پرداخت می‌کنید. این کد شناسه هویت شما در سازمان تأمین اجتماعیست.

    شما می توانید با پرداخت ۲۶ درصد از حقوق خود از مزایای زیر برخوردار شوید.

    • دریافت حقوق پس از دوران بازنشستگی
    • دریافت حقوق قبل از فوت و بعد از فوت توسط بازماندگان
    • برخورداری از بیمه ازکارافتادگی
    • برخورداری از بیمه درمان و برخی از مزایای پزشکی
    • برخورداری از سرمایه فوت که هزینه های کفن و دفن را در بر می‌گیرد.

    متقاضیان بیمه اختیاری می‌توانند:

    • دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه را خود بین حداقل و حداکثر دستمزد هر سال تعیین کنند.
    • هر دو سال یکبار، دستمزد مبنای محاسبه حق بیمه ماهانه خود را ۱۰ درصد افزایش دهند.
    • مبلغ حق بیمه خود را حداکثر تا آخرین روز دو ماه بعد به شعبه تامین اجتماعی پرداخت کنند، در صورت پرداخت نکردن حق بیمه این قرارداد از اولین روز ماهی که حق بیمه پرداخت نشده لغو می‌شود.

    بیمه شدگان اختیاری می‌توانند کل خدمات از قبیل مســتمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت و تعهداتی شامل درمان، هزینه‌های پروتز و اروتز، هزینه کفن‌ودفن و کمک هزینه ازدواج، ازکارافتادگی جزئی، غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری را دریافت کنند.

    بیمه صاحبان حرف و مشاغل

    این بیمه برای کسانی است که به حرفه یا شغلی با داشتن کارگر یا به تنهایی مشغول به کار هستند(به استناد مجوز اشتغال صادره از سوی مراکز ذیصلاح یا به تشخیص هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی) و مشمول مقررات حمایتی خاصی نمی‌باشند.

    مبلغ بیمه خویش فرما ۹۸ چقدر است؟

    درصد حق بیمه متقاضیان بیمه اختیاری ۲۶ درصد دستمزد و حقوق می‌باشد که می‌بایست آن را بین حداقل و حداکثر دستمزد هر سال تعیین کنند.

    مبلغ بیمه خویش فرما در سال ۹۸ برای هر یک از بیمه‌های اختیاری و صاحبان حرف و مشاغل آزاد متفاوت است. با توجه به تعیین و اعلام حداقل دستمزد کاگران در سال ۱۳۹۸ مبلغ حق بیمه های صاحبان حرف و مشاغل آزاد و اختیاری به شرح زیرمی باشد:

    مبلغ حق بیمه اختیاری به شرح زیر می باشد:

    • ماه های ۳۱ روزه ۵۰۷۸۵۱۸ ریال
    • ماه های ۳۰  روزه ۴۹۱۴۶۹۴ ریال
    بیمه خویش فرما

    شرایط بیمه خویش فرما

    شرایط بیمه تامین اجتماعی خویش فرما در هر یک از بیمه‌های اختیاری و صاحبان حرف و مشاغل آزاد متفاوت است که در زیر شرایط لازم برای هر کدام بیان شده است:

    شرایط لازم برای ثبت نام و عضویت در بیمه اختیاری تامین اجتماعی عبارتند از:

    • متقاضی بیمه نباید در کارگاه های مشمول قانون تامین اجتماعی مشغول به کار باشد.
    • دارا بودن حداقل ۳۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه
    • دارا بودن حداکثر ۵۰ سال سن( مرد و زن)

    به‌غیراز موارد بالا بیمه خویش‌ فرما شرایط دیگری هم دارد. مثلاً حداکثر سن پذیرش برای بیمه شدن ۵۰ سال است. اما اگر قبلاً سابقه پرداخت حق بیمه ۱۰ سال را داشته باشید و سن‌تان هم از ۵۰ سال بیشتر باشد، می‌توانید بدون شرط سنی بیمه شوید.

    در صورتی که هنگام تقاضای بیمه اختیاری سن متقاضی بیش از ۵۵ سال باشد بایستی معادل مدت مازاد سنی، سابقه حق بیمه را بپردازد.

    به طور مثال اگر متقاضی هنگام تقاضای بیمه ۶۰ سال سن داشته باشد بایستی هنگام درخواست بیمه ۵ سال حق بیمه پرداخت کند.

    • در صورت داشتن بیش از ده سال سابقه پرداخت حق بیمه با هر سنی می‌توانید بیمه اختیاری تامین اجتماعی شوید. مبنای پرداخت حق بیمه در این افراد برابر است با میانگین دستمزد پرداخت حق بیمه آخرین ۳۶۰ روز قبل از تاریخ تقاضا با شرط اینکه این مبلغ کمتر از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در زمان تقاضا نباشد.

    مراحل ثبت‌نام بیمه خویش فرما 

    مدارک لازم برای ثبت نام بیمه تامین اجتماعی خویش فرما در هر یک از بیمه‌های اختیاری و صاحبان حرف و مشاغل آزاد متفاوت است که در زیر مدارک لازم برای هر کدام بیان شده است:

    • اصل شناسنامه- کارت ملی- کارت پایان خدمت یا معافیت (فقط آقایان)
    • سه قطعه عکس ۴*۳ جدید جهت اعزام به معاینات قبل از انعقاد قرارداد و درصورتی‌که دو شرط زیر را هم‌زمان داشته باشید از اعزام به معاینه معاف می‌شوید.
      • در زمان تقاضا کمتر از ۹ ماه از تاریخ آخرین قطع بیمه گذشته باشد.
      • قبل از آخرین قطع بیمه ۳۶۵ روز پیوسته دارای سابقه باشد.
    • احراز هویت و تکمیل درخواست بیمه اختیاری و برگه‌های مربوطه (فرم درخواست ادامه بیمه به‌طور اختیاری، فرم شماره ۱ تا ۳ معاینات، فرم درخواست)
    • ثبت درخواست در روز مراجعه (یعنی پس از عقد قرارداد و پرداخت به‌موقع، سابقه بیمه شما از روز اول مراجعه ثبت می‌شود.)
    • درصورتی‌که پرونده شما در شعبه موجود باشد و نیاز به معاینه نداشته باشید، در همان روز قرارداد منعقد می‌شود.
    • افرادی که به معاینه نیاز دارند درصورتی‌ که پرونده فنی آنان در شعبه موجود باشد، می‌توانند در مراجعه اولیه به معاینه اعزام بشوند. و درصورتی‌که پرونده فنی در شعبه موجود نباشد، پس از وصول پرونده فنی به معاینه اعزام می‌شوند.

    متقاضی بیمه اختیاری برای دریافت بیمه اختیاری تامین اجتماعی بایستی به شعبه تامین اجتماعی که سوابق پرداخت حق بیمه در آن متمرکز است مراجعه کند و فرم مربوطه را دریافت کرده و تکمیل نماید

    سپس آن را همراه یک قطعه عکس و رسید اخذشده از شعبه ارائه کند.

    در صورتی که قبل از قطع بیمه ۳۶۵ روز به طور پیوسته دارای سابقه بیمه باشید و تاریخ قطع بیمه کمتر از ۹ ماه باشد نیاز به اعزام به معاینات پزشکی نیست.

    شعبه موظف است وضعیت متقاضی را از نظر استحقاق یا عدم استحقاق او حداکثر ظرف دوماه از تاریخ ثبت درخواست در دفتر شعبه، بررسی کرده و نتیجه را اعلام نماید.

    چنانچه متقاضی واجد شرایط باشد می‌بایست حداکثر در مدت بیست روز از تاریخ اعلام برای انعقاد قرارداد به شــعبه مراجعه کند و حق بیمه تعیین شده را حداکثر در مدت ده روز پس از انعقاد قــرارداد بیمه اختیاری از تاریخ درخواســت به صورت یکجا پرداخت کند.

    تفاوت بیمه اختیاری با بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد

    • در بیمه اختیاری متقاضی بایستی حداقل ۳۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد.

    • حداکثر سن در بیمه اختیاری برای خانم‌ها ۵۰ سال است ولی در بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد حداکثر سن برای خانم‌ها ۴۵ سال است.
    • حق‌بیمه‌ی، بیمه اختیاری  ۲۶ درصد است.
    • در بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد سه نرخ حق بیمه ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد وجود دارد.
    • کمک ‌هزینه ازدواج، غرامت دســتمزد ایام بیماری و بارداری، پروتز و اروتز به بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد تعلق نمی‌گیرد.

    امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در مورد بیمه خویش فرما به شما دهیم. نظرات و تجربیات خودتان را با ما در میان بگذارید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطلب پیشنهادی

    خرید هدیه برای همسر باردار

    هدیه برای همسر و خانم باردار چی بخریم ؟

    درخرید و انتخاب هدیه برای همسر باردار باید تبحر و تجربه کافی داشته باشید و با …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.