قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » اخبار » بعد از سرقت گوشی موبایل چیکار کنیم ؟
فروشگاه اینترنتی ایلیار
سرقت گوشی موبایل
سرقت گوشی موبایل

بعد از سرقت گوشی موبایل چیکار کنیم ؟

  • امروز موبایل پدرم و دزد زد برای همین تصمیم گرفتم مقاله ای در باره اقدامات لازم بعد از به سرقت رفتن گوشی بذارم. در ادامه با مجله اینترنتی ایلیار همراه باشید

    اگر گوشی شما بنا به هر دلیل دزدیده شد نگران نباشید، چون با استفاده از روش های خاصی قادر به پیگیری و ردیابی آن خواهید بود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم در رابطه با بهترین روش های پیگیری گوشی سرقت شده صحبت کنیم. بنابراین با موبایل کمک همراه باشید.

    متاسفانه دزدیدن گوشی یا به سرقت بردن آن اتفاقی است که در همه جای دنیا رخ می‌دهد و شما به عنوان کاربر باید همیشه آمادگی لازم برای مواجه شدن به این مسئله را داشته باشید. اما اگر بنا به هر دلیل در ایران گوشی ما دزدیده شد باید چه کنیم؟ آیا راهی برای پیگیری گوشی سرقت شده و ردیابی آن وجود دارد؟

    خوشبختانه با روی کار آمدن طرح رجیستری تا حد زیادی آمار سرقت گوشی هم کاهش پیدا کرد، چون عملا با پیاده سازی این طرح، یک گوشی سرقت شده توسط کاربر ناشناس و جدید قابل استفاده نخواهد بود.

    در ادامه این مطلب می‌خواهیم به طور دقیق تر در مورد بهترین روش های پیگیری گوشی سرقت شده در ایران صحبت کنیم. بنابراین با ایلیار همراه باشید.

    در صورتی که گوشی‌تان به سرقت رفته باشد، می‌توانید از قابلیت‌های خود گوشی و اپراتورها برای یافتن آن استفاده کنید؛ هرچند با اجرای طرح رجیستری در صورت عدم انجام فرآیند انتقال مالکیت، اپراتورها به سیم‌کارت جدید، سرویس نخواهند داد.

    گوشی های هوشمند امروزی ، گجت های گران قیمتی هستند و به همین دلیل امکان به سرقت رفتن این ابزار ها بسیار زیاد است.کم نیستند افرادی که هنگام صحبت با تلفن‌ همراه طعمه سارقان شده و حداقل آسیبی که به آنان وارد می شود، از دست دادن آن ها خواهد بود.

    از طرفی به دلیل استفاده مداوم از این گونه ابزار ها امکان گم شدن آنها نیز وجود دارد.اما شاید ضرر و زیان مالی تنها یکی از مشکلاتی باشد که پس از گم شدن یا به سرقت رفتن گوشی خود متحمل شویم چرا که این روز ها اسمارت فون ها و تبلت ها جدا از کاربرد های ارتباطی به محلی برای نگهداری عکس ، ویدیو و اطلاعات خصوصی افراد مبدل شده اند.

    اما آیا تمامی مشترکان تلفن‌ همراه می‌دانند در صورتی که گوشی تلفن ‌همراهشان به سرقت رفت، چه اقدامی را برای پیگیری سریع انجام دهند تا جلوی سوءاستفاده‌های احتمالی گرفته شود؟ با مجله اینترنتی ایلیار  همراه شوید تا در چند گام ساده، به اقدامات ضروری پس از گم شدن یا به سرقت رفتن تلفن همراه بپردازیم.

    اقدامات اولیه بعد از سرقت گوشی موبایل

    – نخست به محض این که متوجه فقدان موبایل تان گشتید، سریعا با شماره خود تماس بگیرید؛ چرا که ممکن است خوش شانس باشید، کسی آن را پیدا کرده باشد و پاسخ دهد.

    سوزاندن سیم کارت

    یکی از مهمترین کارهایی که شما باید انجام بدهید ایv است که سیم کارت خود را بسوزانید و اقدام به گرفتن سیم کارت جدید کنید.

    این کار دو مزیت دارد اول اینکه برنامه هیا مرتبط با شماره تلفن مانند واتساپ را غیر فعال می کند و دوم اینکه از هرگونه سو استفاده از سیم کارت شما جلوگیری می شود. البته چون پلیس می تواند با روشن  بودن سیم کارت آن را رهگیری کند سارقان پس از سرقت سیم کارت را دور می اندازند ولی شما شرط عقل را ملاک قرار دهید و اقدام به تعوثض سیم کارت خود کنید.

    – اما قدم بعدی پس از به سرقت رفتن تلفن همراه این است که سریعا مراتب را به اپراتور مربوطه اعلام و سیم‌کارت خود را بسوزانید تا حداقل مسئولیت حقوقی در قبال احتمال ارتکاب به اعمال مجرمانه گریبان‌گیرتان نشود؛ البته می توان با یک طرفه کردن سیم کارت نیز جلوی سوء استفاده از آن را گرفت. سپس با مراجعه و درخواست شما، یک سیم کارت دیگر با همان شماره به شما تحویل داده می شود.

    – سپس جهت ردیابی گوشی می بایست با در دست داشتن مدارک شناسایی از جمله کارت ملی (یا شناسنامه) و هم چنین جعبه گوشی به نزدیک‌ترین کلانتری مراجعه کرده و تقاضای خود را ارائه دهید؛

    در این حالت کلانتری یا دادسرا با صدور نامه ای به تمامی اپراتورها، درخواست ردیابی گوشی با شماره سریال مربوطه را می‌دهند تا سارق یا فردی که گوشی را پیدا کرده است به محض روشن کردن سیم‌کارت خود بر روی گوشی مسروقه، در شبکه‌ اپراتورها رویت شود (روال زمانی این کار به مدت ۴۰ روز است).

     بلافاصله گذرواژه تمامی شبکه های اجتماعی خود را تغییر دهید

    در گام  بعدی پس از آنکه از سرقت یا گم شدن گوشی خود اطمینان حاصل کردید، باید بلافاصله کلمات عبور، رمز و گذرواژه های تمامی شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن هایی را که از آن استفاده می کنید تغییر دهید.

    این اقدام می تواند از دسترسی خودکار و بی دردسر سارقان و افراد غریبه به حساب های کاربری و اطلاعات خصوصی شما جلوگیری کند. بنابراین یادتان باشد باید بلافاصله رمز تمامی شبکه های اجتماعی و پیام رسان های مورد استفاده خود همچون فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، تلگرام، واتساپ و غیره را تغییر دهید.

     به همکاران و رئیس محل کار خود اطلاع بدهید

    قدم بعدی مهم دیگری که باید انجام دهید آن است که به رئیس شرکت و سازمانی که در آن مشغول به کار و فعالیت هستید، از سرقت گوشی و اطلاعات خود خبر دهید تا در صورت دسترسی افراد غریبه و سارقان به ایمیل و مسائل کاری شما، اطلاعات محرمانه، خصوصی و مالی شرکت و سازمان مربوطه فاش نشود و مشکلی برای آنها ایجاد نشود. این کار می تواند به آنها این هشدار را بدهد تا با استفاده از دانش متخصصان امنیت سایبری خود، اقدامات لازم را انجام دهند.

    تماس با بانک و قطع ارتباط کارت های اعتباری بانکی

    اپلیکیشن های بسیاری بر روی سیستم عامل گوشی های هوشمند وجود دارد که به کاربران این امکان را می دهد تا با استفاده از آنها از خدمات و سرویس های آنلاین و غیر حضوری بانکی بهره مند شوند. بنابراین اطلاعات مالی و خصوصی بسیاری بر روی گوشی های هوشمند وجود دارد که سرقت گوشی می تواند تهدید بزرگی برای کاربران به شمار رود.

    شما با تماس و مراجعه به بانک هایی که در آنها حساب دارید، باید کارت های اعتباری مذکور را غیر فعال کرده و یا اطلاعات کامل آنها را تغییر دهید تا از دسترسی و یا هرگونه سواستفاده هکرها، سارقان و افراد غریبه جلوگیری کنید.

    قطع ارتباط با اپلیکیشن‌های پیام‌رسان با استفاده از دستگاه‌های دیگر

    آخرین اقدامی که باید در این راستا انجام شود آن است که با در دست گرفتن گوشی جدید خود، بلافاصله وارد پیام رسان خود همچون واتس اپ یا تلگرام شده، به تنظیمات رفته و بر روی گزینه Terminate other sessions یا گزینه های مشابه با همین عملکرد کلیک کنید. این گزینه در تنظیمات پیام رسان به شما این امکان را می دهد تا سارقان و هکرها هیچگونه دسترسی به پیام ها، تصاویر و اطلاعات شما از هر دستگاه الکترونیکی دیگری همچون گوشی قبلی و مسروقه شما نداشته باشند. این قابلیت بلافاصله باید بعد از سرقت گوشی تان انجام شود تا افشای اطلاعات شخصی و خصوصی شما جلوگیری کند.

    در سامانه همیاب اعلام کنید

    از طریق لینک زیر و با داشتن کد IMEI در سامانه همیاب اعلام کنید

    اپراتورها چه راهکاری در نظر گرفته‌اند ؟

    همچنین در صورتی که گوشی حاوی سیم‌کارتتان مفقود شد یا به سرقت رفت، می‌توانید از راهکارهایی که اپراتورهای تلفن همراه در نظر گرفته‌اند استفاده کنید.

    مشترکان سیم‌کارت همراه اول 

    مشترکان همراه اول برای ردیابی گوشی مفقودشده یا به سرقت‌رفته خود می‌توانند شماره سریال گوشی مندرج روی جعبه گوشی را از طریق خطوط دائمی همراه اول، ارسال و سرویس ردیابی گوشی را فعال کنند. سرویس ردیابی گوشی تا ۱۰ روز پس از دریافت شماره سریال، به جست‌وجوی گوشی مفقودشده می‌پردازد و در پایان در صورت موفقیت در ردیابی گوشی، نتیجه را از طریق پیامک به اطلاع مشترک می‌رساند تا مشترک سایر مراحل حقوقی را از طریق مراجع ذی‌ربط پیگیری کند. درصورت عدم موفقیت در ردیابی، مشترک می‌تواند برای ردیابی مجدد گوشی خود اقدام و سرویس را مجددا فعال کند.

    دسترسی کد IMEI

    عدد ۱۵ رقمی IMEI را در جایی یادداشت کنید؛ همچنین برند، مدل گوشی و شماره خدمات اپراتور را به خاطر داشته باشید تا بتوانید هر چه سریع‌تر گم کردن آن را گزارش بدهید و سیم‌کارت خودتان را غیر فعال کنید. اگر سیم‌کارت برداشته شود اما گوشی همچنان روشن باشد، هنوز هم با استفاده از IMEI قابل ردیابی خواهد بود.

    می‌توانید شماره IMEI را با وارد کردن # ۰۶#* در صفحه شماره‌گیری گوشی پیدا کنید.

    در این شرایط لازم است کد IMEI گوشی خود را داشته باشید. برای دستیابی به کد IEMI گوشی می‌توانید به جعبه آن مراجعه کنید یا حتی وارد پنل کاربری خود در سامانه همتا شوید و کد IMEI گوشی مفقود شده خود را مشاهده نمایید

    در هنگام سرقت گوشی‌ های تلفن همراه نیز عموما مخابرات با اعلام مشترک از طریق شماره سریال ۱۵ رقمی که در گوشی‌ و بر روی جعبه آن‌ قرار دارد، اقدام به پیگیری و ردیابی تلفن همراه مسروقه می‌کند.

    با این وجود چنانچه از مشترکان سیم‌کارت همراه اول هستید، می‌توانید از روش دیگری که این اپراتور در اختیار شما قرار می‌دهد به ردیابی گوشی بپردازید. به این صورت که از طریق خطوط دائمی همراه اول، به یکی از طرق ذیل سرویس ردیابی گوشی را فعال نمایند:

    بعد از به دست آورد کد IMEI گوشی کافیست به شرح زیر عمل کنید:

    • کد #سریال گوشی*۲۱۴۱*۱۰* را با یکی از خطوط همراه اول شماره‌گیری کنید.

    با ارسال این کد سرویس ردیابی یا پیگیری گوشی سرقت شده فعال می‌شود. اپراتور همراه اول در این شرایط برای مدت زمان ۱۰ روز سیم کارت شما و گوشی که برای آن رجیستر شده را ردیابی خواهد کرد و سپس نتیجه ردیابی را در قابل پیامک برایتان ارسال می‌کند. در این شرایط می‌توانید از اطلاعات ارائه شده توسط همراه اول برای ادامه پیگیری های قانونی خودتان استفاده کنید. سایر کدهایی که ممکن است در شرایط مختلف به آن ها نیاز پیدا کنید به شرح زیر هستند:

    • فعال‏سازی سرویس : #سریال گوشی*۲۱۴۱*۱۰*
    • غیرفعال سازی سرویس: #۲۱۴۰*۱۰*
    • دریافت راهنما: #۲۱۴۳*۱۰*
    ردیابی گوشی دزدیده شده

    phone-1

    ·         از طریق شماره گیری کد # سریال گوشی*۲۱۴۱*۱۱۱*
    ·         ارسال کد ۲۱۴۱ به شماره ۱۱۱ ( سامانه جامع پیامکی خدمات همراه اول)

    پیشنهاد می کنیم پس از خرید تلفن همراه جدید شماره سریال آن را در مکانی مطمئن یادداشت نمایید تا درصورت لزوم بتوانید به کمک آن احتمال یافتن تلفن همراه مسروقه خود را تا حد قابل توجهی افزایش دهید و برای این کار می توانید با شماره گیری کد *#۰۶#از شماره سریال کد IMEI تلفن همراه خود اطلاع یابید.

    مشترکان سیم‌کارت ایرانسل 

    ایرانسل هم مثل همراه اول قابلیت ردیابی یا پیگیری گوشی سرقت شده را ارائه کرده است. در این روش هم باید کد IEMI گوشی مورد نظرتان را داشته باشید. سپس با یکی از خطوط ایرانسل مراحل زیر را طی کنید:

    • کد #۶۴۰۱* را از دایلر گوشی شماره گیری کنید.
    • عدد ۱ را ارسال نمایید.
    • عدد ۱ را ارسال کنید تا هزینه ردیابی و پیگیری گوشی سرقت شده که معادل مبلغ ۱۰۰ تومان است از حساب شما کسر شود.
    • با ارسال عدد ۱ یا دو عدد پیشنهادی دیگر اپراتور سیم کارتی که در گوشی مفقود شده شما فعال بوده را مشخص کنید.
    • کد IEMI گوشی را ارسال نمایید.

    بدین صورت قابلیت پیگیری گوشی سرقت شده در اپراتور ایرانسل فعال می‌شود. ایرانسل ظرف ۴۸ ساعت نتیجه بررسی و ردیابی صورت گرفته را از طریق پیامک برایتان ارسال خواهد کرد. بنابراین با دریافت این نتیجه می‌توانید سایر مراحلی قانونی و پیگیری های لازم را انجام دهید.

    مشترکان ایرانسل نیز هنگام مواجه شدن با مشکل گم شدن یا به سرقت رفتن گوشی، باید ابتدا سیم‌کارت خود را مسدود کنند. با گذشت پنج روز پس از مسدود شدن خط، کاربر کد #۶۱۰۱* را از یک خط ایرانسلی شماره‌گیری می‌کند. آنگاه پیام‌هایی درباره ضوابط استفاده از سرویس، تاییدیه کسر هزینه ثبت درخواست از اعتبار موجود در سیم‌کارت ایرانسل، سیم‌کارت فعال در گوشی در زمان مفقودی، مراحل و مدت زمان مسدودی سیم‌کارت برایشان ارسال می‌شود. پس از آن کافی است کاربر شماره سریال ۱۵ رقمی گوشی (درج‌شده روی جعبه گوشی) مفقودشده را وارد کند.

    مشترکان اپراتور مخابراتی (ایرانسل) هم با سرویس موقعیت یابی (lbs)، برخلاف سرویس های رایج که با استفاده از ماهواره موقعیت را تعیین می نمایند، از دکل های تلفن همراه برای ردیابی موقعیت استفاده می کند و به این ترتیب  امکان تععین موقعیت هر وسیله ای تنها با یک سیم کارت ایرانسل مهیا می گردد؛ شایان ذکر است از آن جایی که این سرویس تنها بر اساس شبکه تلفن همراه ایرانسل فعالیت می کند، امکان استفاده از آن در خارج از پوشش این شبکه وجود ندارد.

    از طرفی کاربران این اپراتور می‌تواند از یک خط ایرانسل با شماره ۷۰۰ و یا از سایر خطوط با ۰۹۳۷۷۰۰۰۰۰۰ تماس گرفته و پس از احراز هویت توسط اپراتور، خط را به صورت موقت قطع نمایند؛ هم چنین می توان با مراجعه به وب سایت ایرانسل اطلاعات بیشتری در این خصوص کسب نمایید.

    ردیابی از طریق سیستم عامل ها :

    اگر اینترنت سیم کارت گوشی شما و قابلیت GPS در آن فعال باشد می‌توانید با استفاده از این دو ویژگی و البته فعال بودن قابلیت Find My iPhone در آیفون ها یا Android Device Manager در گوشی های اندرویدی نسبت به پیگیری گوشی سرقت شده خویش وارد عمل شوید.

    دراین صفحه شما می توانید گوشی موبایل را ردیابی و یا قفل نمایید که به مرور دست اشخاص سوء استفاده کننده ار کوتاه می کنید و می توانید فورا گوشی گم شده را بیابید. همچنین شما با فشردن گزینه ” Erase Device ” می توانید تمام محتویات داخل گوشی را بصورت اینترنتی حذف کنید.

    پیدا کردن گوشی سرقت شده

    با استفاده از Android device manager، می‌توانید زنگ گوشی را با حداکثر ولوم به صدا درآورید؛ در این صورت اگر گوشی در اطراف شما گم شده باشد، آسان‌تر می‌توانید آن را پیدا کنید. همچنین توسط این سرویس می‌توانید مکان دستگاه خود را در هر نقطه از دنیا با استفاده از GPS پیدا کنید که البته برای این کار لازم است دستگاه شما روشن و به اینترنت متصل باشد. اگر سارق سیم‌کارت را خارج کند، یا اتصال دیتا، وای‌فای و یا کاملا گوشی را خاموش کند این قابلیت دیگر در دسترس نخواهد بود.

    علاوه بر روش های قانونی که در بالا به آن ها اشاره گردید سیستم های عامل تلفن های هوشمند اندرویدی، iOS و ویندوزفونی نیز قابل ردیابی، پاکسازی و قفل شدن از راه دور هستند که به صورت مختصر در ادامه اشاره ای به این روش ها خواهیم داشت.

    بدون شک سیستم‌عامل اندروید از امکانات و ویژگی‌های زیادی برخوردار است که گاهی این ویژگی‌ها از دید برخی از ما مخفی می‌ماند؛ ویژگی‌هایی که می‌توانند باعث انجام کارهای شما به شکل حرفه‌ای تر و سریع‌تری شود. یکی از این قابلیت ها Android Device Manager نام داشته و در حال حاضر تمامی ابزارهای اندرویدی به این قابلیت دسترسی دارند؛

    به واقع در سیستم عامل اندروید به لطف قابلیت Android Device Manager (یا ADM)، کاربران قادر خواهند بود تا گوشی خود را ردیابی و قفل کنند، زنگ آن را به صدا در‌آورند و یا تمام اطلاعات آن را پاک کنند.

    جهت اطلاع شما عزیزان به‌طور پیش فرض در ADM شما تنها قادر به مکان‌یابی و به صدا در آوردن زنگ گوشی هستید اما اگر قصد دارید از تمام ویژگی‌های این بخش استفاده کنید بایستی پس از خرید تلفن همراه جدید، به منوی تنظیمات اصلی رفته سپس به بخش Security مراجعه نمایید؛ در این بخش گزینه Device Administrators را پیدا و انتخاب کنید تا ببینید چه اپلیکیشن‌هایی دسترسی ادمین را در گوشی یا تبلت شما در اختیار دارند و سپس با زدن تیک کنار گزینه ADM می‌توانید قابلیت قفل و پاک کردن اطلاعات گوشی را نیز به دو امکان قبلی اضافه کنید.

    هم چنین شما می‌توانید با استفاده از چند روش کاربردی از راه دور به ADM دسترسی پیدا کنید؛ از این رو می‌توانید با مراجعه به صفحه اختصاصی این قابلیت در سایت گوگل و ورود به حساب کاربری خود، نقشه‌ای که در آن مکان فعلی گوشی شما مشخص شده را مشاهده کرده و دستور قفل یا پاک کردن تمام اطلاعات را صادر کنید.

    ابتدا به Android Device Manger مراجعه کنید،اگر گوشی شما به اینترنت متصل باشد موقعیت دقیق گوشی بر روی نقشه نمایش داده میشود.سپس میتوانید از طریق گزینه Ring گوشی خود را از راه دور به صدا در بیاورید تا اگر در نزدیکی محل گم شدن گوشی قرار دارید راحت تر آن را بیابید و یا از طریق گزینه Lock گوشی خود را قفل کنید تا شخص دیگری به آن دسترسی نداشته باشد.

    به بیان ساده تر Android Device Manager ترکیبی از یک ابزار موبایلی و سرویس‌های آنلاین می باشد که به کاربران اندروید کمک می‌کند محل استقرار گوشی سرقت شده خود را یافته و امنیت کامل روی آن را برقرار سازند تا دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در آن غیرممکن شود؛ در حقیقت چنانچه گوشی مسروقه یا مفقود شده در محلی نزدیک به شما باشد، ابزار ADM این امکان را فراهم می‌کند تا از موقعیت آن مطلع شوید و در کوتاه‌ترین زمان به گوشی خود دسترسی پیدا کنید. علاوه بر این اگر هم خیلی نگران محتوای داخل دستگاه خود هستید و می خواهید خیال خود را ازهر گونه سوء استفاده احتمالی راحت کنید، تنها کافیست گزینه Erase را انتخاب نمایید.

    • یافتن گوشی سامسونگ گم شده

    ۱- اگر گوشی گم شده شما؛ ساخته شرکت و برند سامسونگ می باشد، می توانید آنرا به کمک آدرس ” https://findmymobile.samsung.com/ ” بیابید. نحوه استفاده از آن نیز همانند روش اول است. به گونه ای که ابتدا شما باید وارد لینک شوید و سپس بر روی گزینه ” SIGN IN ” کلیک کنید و سپس وارد قسمت ذیل شوید و حساب ایمیل خود را وارد سازید.

    نقش رجیستری در بازیابی گوشی سرقتی چیست ؟

    اگر بخواهیم به طور کاملا مختصر طرح رجیستری را تعریف کنیم، باید بگوییم که این طرح منجر می‌شود هر گوشی با پرداخت کامل عوارض گمرکی و به صورت قانونی وارد کشور شود و به سیم کارت خاصی که مالک آن فقط یک فرد مشخص است نسبت داده شود تا تنها توسط آن فرد (مالک اصلی گوشی) قابل استفاده باشد. بدیهی است که در این شرایط اگر گوشی که در طرح رجیستری ثبت شده دزدیده شود و سیم کارت جدیدی در آن نصب گردد، توسط مصرف کننده قابل استفاده نخواهد بود. ب

    بنابراین طرح رجیستری موبایل به دلیل ماهیتی که دارد منجر به کاهش آمار سرقت گوشی شده است.

    اما صرف نظر از اینکه گوشی سرقتی غیرقابل استفاده شود، موضوع دیگر بازیابی گوشی برای مالک است. اگرچه به گفته‌ی مسوولان بحث سرقت و ردیابی گوشی‌های سرقتی از اهداف اصلی طرح رجیستری نبوده است، اما این پروژه می‌تواند به ردیابی گوشی‌های به سرقت‌رفته کمک کند. محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- نیز در این راستا اظهار کرده بود: طرح رجیستری برای مردم منافعی دارد و از سرقت گوشی‌های تلفن همراه که مشکلات زیادی را ایجاد کرده تا حدود زیادی جلوگیری می‌کند.

    تصور کنید شما یک گوشی نو را خریداری می‌کنید و بعد از خرید آن را در طرح رجیستری ثبت می‌نماییم در سامانه همتا.  در این شرایط گوشی برای سیم کارتی که به نام شماست فعالسازی خواهد شد. حال تصور کنید این گوشی توسط سارقی به سرقت برده شود. در این حالت سارق نمی‌تواند سیم کارت شما را از گوشی خارج و سیم کارت جدیدی که به نام فردی دیگر است را بدون انتقال مالکیت (اجازه شما) در گوشی نصب و از آن استفاده کند. بنابراین اگر گوشی در طرح رجیستری ثبت شود و مالک داشته باشد، عملا دزدیده شدن آن هیچ سودی برای سارق نخواهد داشت، چون گوشی توسط وی قابل استفاده نیست.

    همچنین حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- درباره روند پیدا شدن گوشی با اجرای رجیستری توضیح داده بود: گوشی‌ها به صورت زوج شماره سیم‌کارت و شماره IMEI به صورت یکتا در سامانه‌های ما ثبت می‌شوند. اگر گوشی سرقت شد می‌توان بر اساس این زوج آن را ردیابی کرده و نیز از فعالیت این گوشی‌ها در سامانه‌های کشور جلوگیری کرد که این از مزایای غیرمستقیم طرح رجیستری است. البته این امکان در حال حاضر فراهم نیست اما در حال کار روی آن هستیم و در آینده می‌توان از آن استفاده کرد.

    جیسون چایکین – بعنوان یک کارشناس و متخصص امنیت سایبری – در این خصوص می گوید:” اینکه کاربران خود را آماده چنین موقعیتی کنند و از قبل به روزی که گوشی هوشمندشان با تمامی اطلاعاتش به سرقت رفته است، فکر کنند می تواند تا حد زیادی به آنها کمک کند تا کمترین آسیب و خسارت ممکن را متحمل شوند”.

    وی ادامه داده است:” آماده سازی خود قبل از هر اتفاق ناخوشایندی می تواند کمک بسزایی به کاهش ترس، اضطراب و احساسات ناگوار کند و از نابودی کامل اطلاعات شخصی و سواستفاده از آنها جلوگیری کند”.

    او به کاربران توصیه کرده است که اطلاعات شخصی خود را همچون تصاویر، موسیقی، ویدیو و هرچیزی که از اهمیت خاصی برایشان برخوردار است، در فضای ابری حساب های کاربری مجازی خود (Cloud) ذخیره کنند تا در صورت نیاز، دوباره بتوانند با استفاده از هر دستگاه الکترونیکی به آنها دسترسی یابند.

    سرقت موبایل

    راه های پیشگیری از سرقت گوشی موبایل

    همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، بنابراین سعی کنید قبل از اینکه گوشی شما به سرقت برود و با این مشکل مواجه شوید خود را کاملا آماده کنید. بدین منظور حتما توصیه های زیر را جدی بگیرید:

    • سریعا گوشی خود را رجیستر کنید: حتما بعد از خرید یک گوشی در سریع ترین زمان ممکن آن را در سامانه همتا ثبت و به نام خودتان رجیستر کنید. همانطور که قبلا گفتیم در این شرایط سارق قادر نخواهد بود که مالکیت گوشی را تغییر دهد و با سیم کارت دیگری از آن استفاده کند.
    •  از رمز ها و الگوها استفاده کنید: سعی کنید همیشه از رمز ها و الگو ها استفاده کنید. خوشبختانه در اکثر کاربران این اتفاق می افتد ولی معمولا از رمز ها و الگوهای بسیار ساده و قابل حدس استفاده می کنند. سعی کنید الگوی قفل شما بصورتی باشد که برای شما آسان باشد ولی اگر فردی برای اولین بار آن را مشاهده کرد نتواند آن را حفظ کند.
    • حتما قفل نمایشگر دستگاه را فعال کنید: برای اینکه سارق نتواند به محتوای گوشی شما دسترسی پیدا کند، حتما یک قفل صفحه نمایش را برای آن در نظر بگیرید. این قفل می‌تواند به صورت الگو، عدد یا حتی قفل های بایومتریک (اسکنر انگشت یا اسکنر چهره و چشم) باشد. استفاده از این قفل ها منجر می‌شوند تا اطلاعات شما به راحتی توسط سارق قابل دزدیده شدن نباشند.
    • همیشه ردیاب گوشیتان فعال باشد! برای اینکه بتوانید گوشی خود را پس از گم شدن ردیابی کنید باید ردیاب گوشی شما یا همان Location گوشی شما فعال باشد.
    •  همیشه دیتای خط فعال باشد اگر اینترنت خط شما فعال و مدام به اینترنت وصل باشد ردیابی آن بسیار راحت تر می شود. هرچند این کار شما را متحمل هزینه های اضافی و مصرف باتری بیشتر می کند ولی اگر فردی فراموش کار هستید می تواند بسیار کاربردی باشد.
    • روی قفل صفحه نمایش گوشی پیغام بگذارید: در گوشی های اندرویدی قابلیتی وجود دارد که به موجب آن می‌توانید یک پیغام را روی لاک اسکرین دستگاه ضمیمه کنید. توصیه می‌کنیم همیشه یک پیغام با ارائه شماره تماس ثانویه خودتان در این بخش ضمیمه کنید تا اگر فردی گوشی شما را پیدا کرد بتواند با آن شماره تماس بگیرید و با شما ارتباط برقرار کند.
    • قابلیت Find My iPhone یا Android Device Manager را فعال کنید: حتما قابلیت هایی همچون Find My iPhone را در آیفون های اپل یا Android Device Manager را در گوشی های اندرویدی فعال کنید. بدین صورت قادر خواهید بود که نسبت به ردیابی یا پیگیری گوشی سرقت شده‌تان وارد عمل شوید. فراموش نکنید که همیشه موبایل دیتا و قابلیت GPS گوشی خود را هم فعال باقی بگذارید.
    • حتما یک جیمیل یا اپل آیدی را در گوشی فعال کنید: فعال کردن جیمیل یا اپل آیدی منجر می‌شوند تا بتوانید از قابلیت های Find My iPhone و Android Device Manager استفاده کنید، بنابراین عملا با فعال سازی دو قابلیت مذکور باید جیمیل یا اپل آیدی در گوشی شما فعال باشد. اما فعالسازی این دو مسئله یک نقطه امنیتی دیگر را هم به وجود می‌آورد. برای مثال آیفونی که به اپل آیدی خاصی متصل باشد بعد از ریست کردن و ریستور اطلاعات از کاربر می‌خواهد تا مشخصات اپل آیدی را وارد کند و اگر وی به مشخصات اپل آیدی دسترسی نداشته باشید با صفحه Activation Lock مواجه خواهد شد و قادر به فعالسازی گوشی نخواهد بود.

    با استفاده از روش های فوق قادر خواهید بود که امنیت گوشی خود را افزایش دهید و در شرایطی مثل به سرقت رفتن دستگاه راه حل های خوبی را پیش روی خود داشته باشید.

    همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به معرفی بهترین روش های پیگیری گوشی سرقت شده پرداختیم. امیدوار هستیم که بتوانید با استفاده از روش های مذکور گوشی سرقت یا دزدیده شده خود را پیگیری کنید. فراموش نکنید که با روی کار آمدن طرح رجیستری موبایل خیلی راحت با پیگیری از طریق مراجع قانونی می‌توانید گوشی دزدیده شده خود را ردیابی نمایید.

    حتما تجربیات خود را درباره سرقت گوشی موبایل برایمان در بخش دیدگاه ثبت کنید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطلب پیشنهادی

    خرید هدیه برای همسر باردار

    هدیه برای همسر و خانم باردار چی بخریم ؟

    درخرید و انتخاب هدیه برای همسر باردار باید تبحر و تجربه کافی داشته باشید و با …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.