قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » اخبار » اصطلاحات مهم در بورس را میدانید؟
فروشگاه اینترنتی ایلیار
مفاهیم پایه بورس
مفاهیم پایه بورس

اصطلاحات مهم در بورس را میدانید؟

  • در مقالات گذشته در مورد مفهوم بورس صحبت کردیم .در این مقاله میخواهیم در مورد اصطلاحات رایج بورس صحبت کنیم. برای درک بهتر مفاهیم در ادامه با مجله اینترنتی ایلیار همراه باشید

    اصطلاحات مهم در بورس

    • هیئت مدیره
    • سال مالی
    • سهم
    • ترازنامه
    • کد بورس
    • نماد معاملاتی
    • عرضه اولیه
    • مجمع
    • صورت حساب سود و زیان
    • دامنه نوسان
    • شاخص

    که در ادامه به معرفی هر کدام از اصطلاحات رایج در بورس می پردازیم

     

     

    اصطلاحات مهم در مورد بورس
    اصطلاحات مهم در مورد بورس

    هیئت مدیره

    در واقع مفهموم از هئیت مدیره این است که.سرمایه داران و سرمایه گذاران بین ۵ تا ۹ نفر را انتخاب میکنند که جز هیئت مدیره شرکت سهامی باشند.

    سال مالی

    سال مالی به دوره زمانی ۱۲ ماه گفته میشود که شرکت توسط مجمع شروع به فعالیت کرده باشد و در زمان معین و سود مشخص را در بازه زمانی ۱۲ ماهه به حساب سرمایه گذاران واریز کند.

    سهم

    هر شرکتی برای تامین بودجه مالی خود اقدام به تقسیم بندی نیازهای مالی خود میکند .که میتواند کمترین آن ۱۰۰ هزار ریال باشد که به هر کدام از تقسیم بندی ها سهم گفته میشود. که در بازار بورس به اسم سهم و اوراق بهادر شناخته میشود.

    ترازنامه

    ترازنامه یک صورت مالی است که سرمایه (حقوق صاحبان سهام) و دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت در آن نوشته می‌شود. در ترازنامه، ابتدا دارایی‌ها، بعد از آن بدهی‌ها و در نهایت حقوق سهامداران ثبت می‌شود.

    کد بورس

    برای سرمایه‌گذاری در بورس، به یک کد معاملاتی یا کد بورسی نیاز است. این کد، یک کد منحصر به فرد است که شخص سرمایه‌گذار در سامانه اطلاعاتی با آن شناسایی می‌شود. برای دریافت کد بورسی باید به یکی از کارگزاری‌ها مراجعه کرده و با طی روال قانونی آن را دریافت کنید

    نماد معاملاتی

    نماد نام اختصاری شرکتی است که در بورس حضور دارد. حرف اول هر نماد مربوط به صنعتی است که شرکت در آن زمینه فعالیت می‌کند و ادامه آن نیز خلاصه نام شرکت است. برای مثال نماد ستران (سیمان تهران) مربوط به گروه صنعت سیمان، آهک و گچ بوده و تران همان تهران است.

    عرضه اولیه

    وقتی شرکتی برای اولین بار سهام خود را در معرض خرید عموم قرار دهد، می‌گویند عرضه اولیه عمومی صورت گرفته است.

    مجمع

    جلسه‌ای که در آن، مدیران و سهام‌داران برای بررسی و تصمیم‌گیری مسائل مهم شرکت گرد هم می‌آیند اصطلاحاً مجمع نامیده می‌شود. همه سهام‌داران شرکت، متناسب با سهمی که دارند، در صورت رأی‌گیری حق رأی دارند

    صورت حساب سود و زیان

    میزان درآمد و هزینه و در نهایت سود و یا زیان شناسایی شده شرکت آورده می‌شود.

    دامنه نوسان

    دامنه نوسان، حداکثر مقدار مجاز کاهش و افزایش قیمت یک سهم در معاملات روزانه است. در حال حاضر، دامنه نوسان در بورس اوراق بهادار تهران ۵ درصد است. یعنی قیمت ابتدای روز هر سهم می‌تواند حداکثر به اندازه ۵ درصد کاهش یا افزایش یابد.

    شاخص

    در بورس شاخص و به عبارت بهتر شاخص‌هایی وجود دارند که می‌توانند معیاری مناسب برای ارائه وضعیت آن باشند. شاخص کل یکی از مهمیترین شاخص‌هایی است که همه فعالان بازار سرمایه باید با آن آشنایی داشته باشند.

    اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. ممنون که با مجله اینترنتی ایلیار همراه بودید!

    خوشحال میشویم صفحه اینستاگرام ایلیار را دنبال کنید .

    هم چنین در صورت تمایل از فروشگاه اینترنتی ایلیار دیدن کنید .

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطلب پیشنهادی

    خرید هدیه برای همسر باردار

    هدیه برای همسر و خانم باردار چی بخریم ؟

    درخرید و انتخاب هدیه برای همسر باردار باید تبحر و تجربه کافی داشته باشید و با …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.