قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » اخبار » اجتماعی » اخذ معاینه فنی برتر جهت تخفیف طرح ترافیک
فروشگاه اینترنتی ایلیار
اخذ معاینه فنی برتر
اخذ معاینه فنی برتر

اخذ معاینه فنی برتر جهت تخفیف طرح ترافیک

  • اخذ معاینه فنی برتر جهت تخفیف طرح ترافیک

    امروز تصمیم گرفتم برا خودرو معاینه فنی برتر بگیرم. با من در ادامه با مجله اینترنتی ایلیار همراه باشید تا از مزایای معاینه برتر بهره مند شوید

    ضرب‌العجل دریافت معاینه فنی باعث شد بسیاری از صاحبان خودرو یک‌باره به سمت مراکز معاینه فنی هجوم بیاورند

    چرا که جریمه‌ای ۵۰ هزار تومانی در انتظار وسایل فاقد معاینه فنی خواهد بود.

    جریمه‌ای که توسط دوربین‌هایی که در سطح شهر قرار دارد انجام می‌شود ضمن این که نیروهای پلیس راهور نیز همچنان به فعالیت خود در زمینه کنترل خودورها ادامه می‌دهند. زمانی که برای دریافت معاینه فنی در شهر تهران مراجعه کنید متوجه این موضوع خواهید شد که در بالای برگه، معاینه برتر خورده است، موردی که بسیاری از افراد تفاوت و ویژگی‌های آن را نمی دانند.

    اگر مشتری ثابت ورود به محدوده طرح ترافیک و یا زوج و فرد هستید به مراکز اخذ معاینه فنی مراجعه کنید و با دریافت معاینه برتر، تخفیف بگیرید.

    معاینه برتر بگیرید، عوارض کمتر پرداخت کنید

    تفاوت و ویژگی معاینه فنی برتر نسبت به معمولی چیست؟

    دریافت معاینه فنی برتر تنها در حال حاضر در شهر تهران انجام می‌شود. 

    در تهران تمامی خودروها صاحب معاینه برتر خودرو می‌شوند و در صورتی که خودرویی نتوانست معاینه برتر را دریافت کند به صورت اختیاری این امکان وجود دارد که معاینه فنی معمولی را بگیرد. برای دریافت معاینه فنی معمولی نیز خودرو باید شرایط لازم برای کسب این معاینه فنی را داشته باشد. لازم به ذکر است که برای تشویق و ترغیب مردم هر خودرویی که معاینه برتر داشته باشد تخفیف ۲۰ درصدی در زمینه دریافت طرح ترافیک برای آن لحاظ می‌شود.

    در مورد تفاوت میان آزمون معاینه فنی معمولی و برتر باید گفت که آزمون‌های معاینه برتر به ویژه در بخش تست‌های آلایندگی هوا سختگیرانه‌تر است.

    تفاوت اصلی معاینه برتر با معاینه فنی عادی تنها در نوع تست آلایندگی است.

    تست آلایندگی معاینه برتر به صورت سخت‌گیرانه‌تر، در دو دور آرام و ۲۵۰۰ انجام می‌شود.

    در معاینه برتر، علاوه بر کارکرد درجا، تولید آلایندگی خودرو‌ها در دور موتور بالا نیز سنجیده می‌شود. این معاینه فنی برای کنترل آلایندگی خودرو کارایی بیشتری دارد چرا که در بسیاری مواقع آلایندگی در حالی اتفاق می‌افتد که خودرو‌ها در دور موتور بالا کار می‌کنند.

    در معاینه فنی عادی که تاکنون صادر می‌شد، در تست‌ها دور موتور آرام در سرعت پایین ملاک تست خودرو‌ها بود؛ اما در معاینه برتر دور موتور پایین و بالا بررسی خواهد شد که این موضوع کار را برای اخذ معاینه فنی سخت کرده است.

    بر اساس قانون هوای پاک مجلس شورای اسلامی ، خودروهای صفر تا ۴ سال از معاینه فنی معاف هستند.

    خودرو‌های صفر کیلومتر معاینه فنی برتر دریافت کنند

    طبق قانون، خودرو‌های نو (صفر کیلومتر) تا چهار سال از اخذ معاینه فنی معاف هستند، اما این معافیت به منزله داشتن معاینه برتر (براساس ضوابط طرح ترافیک کاهش) نیست بلکه مالکان خودرو‌های نو نیز برای بهره مندی از تخفیف ۲۰ درصدی عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد، باید نسبت به اخذ آن خودرو اقدام کنند.

    تخفیف ۲۰ درصدی برای تمامی خودور‌های دارای معاینه برتر

    ملاک دریافت تخفیف ۲۰ درصدی ورود به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد تنها نو بودن خودرو نیست، بلکه تمامی خودرو‌های شهر تهران که موفق به اخذ معاینه برتر شوند از تخفیف ۲۰ درصدی ورود به طرح‌های ترافیکی برخوردار خواهند شد.

    برای مثال اگر خودرویی در ساعات اوج ترافیک یعنی بین ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶ بعدازظهر در محدوده طرح ترافیک تردد کند، به‌صورت عادی و با داشتن معاینه فنی معمولی باید ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان بپردازد. درحالی‌که در همین ساعت، خودرو‌های دارای معاینه برتر ۱۳ هزار و ۴۴۰ تومان پرداخت خواهند کرد.

    تخفیف ۲۰ درصدی طرح ترافیک در خودروهایی که موفق به کسب معاینه برتر شدند نیز تصریح کرد: هم اکنون ۷۰ درصد خودروهایی که موفق به دریافت معاینه شدند در ردیف خودروهای داخلی قرار دارند و باقی در ردیف خودروهای خارجی قرار دارند بر این اساس اظهارات مطرح شده برخی رسانه ها مبنی بر این که تنها خودروهای خارجی موفق به کسب معاینه برتر می شوند نیز صحت ندارد چرا که خودروهای داخلی که کاتالیست آن ها به خوبی نصب شده باشد، به راحتی موفق به دریافت معاینه  می شوند.

    معاینه فنی برتر در تهران

    دریافت معاینه برتر در حال حاضر تنها در شهر تهران انجام می‌شود. در تهران تمامی خودرو‌ها می‌توانند برای کسب معاینه  برتر اقدام کنند، اما در صورتی که خودرویی نتوانست معاینه برتر خودرو را دریافت کند به صورت اختیاری این امکان وجود دارد که معاینه فنی معمولی بگیرد. البته برای دریافت معاینه فنی معمولی نیز خودرو باید شرایط لازم برای کسب این معاینه فنی را داشته باشد.

    در حال حاضر معاینه برتر تنها شکل معاینه فنی است که جایگاه قانونی دارد

    از سال قبل طبق استاندارد‌هایی که از طرف سازمان محیط‌ زیست اعلام شد، معاینه برتر الزام قانونی پیدا کرد، اما در دوره مدیریت قبلی شهرداری تهران، این الزام قانونی به اجرا گذاشته نشد. تشویق شهروندان برای کسب معاینه به صورت اختیاری یکی از دلایل عدم تاخیر در اجرای این قانون بود که در نهایت از اواخر آبان ماه امسال جاری روند صدور معاینه برتر در مراکز معاینه فنی تهران آغاز شد.

    دریافت معاینه فنی برتر اجباری نیست

    با وجود اینکه شهر تهران در زمینه صدور معاینه برتر، پیش‌قدم شده است تا استاندارد بالاتری برای کنترل آلایندگی خودرو‌ها اجرایی شود، اما دریافت معاینه برتر برای شهروندان تهرانی هنوز اجباری نیست.

    دریافت معاینه برتر در حال حاضر به صورت یک متغیر تشویقی در طرح ترافیک جدید دیده شده است و طبیعتا برخورداری از این امتیاز ربطی به عمر خودرو ندارد، یعنی حتی اگر خودرویی دارای عمر زیر ۴ سال باشد باید معاینه برتر را دریافت کند تا بتواند از تخفیف ۲۰ درصدی بهره‌مند شود.

    هزینه معاینه فنی برتر

    هزینه دریافت معاینه برتر با معاینه فنی عادی در سطح شهر تهران یکسان است و شهروندان تهرانی می‌توانند با پرداخت مبلغ ۲۲ هزار تومان همانند معاینه فنی عادی، معاینه برتر اخذ کنند.

    مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، هزینه انجام معاینه برتر برای هر خودرو را ۲۲ هزار تومان عنوان کرد و گفت:

    هزینه انجام معاینه فنی معتبر و برتر (نوع یک و دو) برابر است.

    سید نواب حسینی منش با بیان اینکه هزینه انجام معاینه برتر برای خودروهایی که پیش از این معاینه فنی معتبر دریافت کرده اند ۱۱ هزار تومان (نصف هزینه انجام معاینه فنی کامل) است یادآور شد:

    دارندگان خودروهایی که معاینه فنی معتبر ندارند باید برای کسب معاینه برتر هزینه ۲۲ هزار تومانی را به‌طور کامل پرداخت کنند.

    معاینه فنی “ویژه” در آینده

    معاینه فنی “ویژه” نوع دیگری از معاینه فنی است که شرایط اخذ آن یک درجه سخت‌گیرانه‌تر از معاینه برتر ماشین است. برهمین اساس افرادی که معاینه فنی ویژه را دریافت می‌کنند از تخفیفات بالاتری برای ورود به محدوده‌های ترافیکی تهران برخوردارخواهند شد.

    معاینه فنی ویژه در حال حاضر یک طرح مقدماتی است که هنوز اجرایی نشده است. این طرح پس از انجام کار‌های مقدماتی و ابلاغ آن از سوی سازمان محیط زیست کشور جنبه قانونی پیدا خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود که از سال آینده صدور معاینه فنی ویژه در تهران اجرایی شود.

    بر این اساس در معاینه فنی ویژه دور موتور خودرو افزایش می‌یابد، گفت: در معاینه فنی معمولی حدود مجاز در مونوکسید کربن در دور موتور بالا حدود ۰.۷ است و در معاینه برتر حدود مجاز آلایندگی در دور موتور ۲۵۰۰ Rppm باید ۰.۶ باشد، اما در معاینه فنی ویژه که خاص است و خودرو در رده خودرو‌های هیبریدی قرا ر. می‌گیرد، حدود مجاز آلایندگی مجاز ۰.۳ آلایندگی پیشنهاد شده است.

    نیسان وانت صدرنشین مردودی

    این نکته که دریافت معاینه فنی تاثیر به سزایی در کاهش آلایندگی و کاهش حوادث ناشی از استفاده از خودرو است غیر قابل انکار است. پی بردن به این مورد را می‌توان تنها از طریق میزان مردودی‌ها در زمینه تست‌های مختلف مشاهده کرد.

    گویا در رابطه با میزان مردودی‌ها از سال ۹۵ الی پایان مهر امسال اشاره کرد: ۲۷ درصد از وسایل نقلیه در زمینه گازهای خروجی، ۸ درصد در همراستایی چرخ‌ها، ۵ درصد در کمک فنر، ۱۲ درصد در ترمز و ۱۳ درصد در  زمینه وضعیت ظاهری مردود شده‌اند. همین موارد نشان‌دهنده این است که معاینه فنی می‌تواند نقش به سزایی در کاهش آلایندگی شهرها داشته باشد.

    وی در رابطه خودروهایی که بیشترین مردودی را داشته‌اند گفت: بر اساس تحلیل اطلاعات خودروهای مراجعه کننده به مراکز شهر تهران در سال ۹۶ حدود ۵۰ درصد از خودروهای نیسان وانت، ۴۷ درصد از پیکان وانت و ۴۳ درصد از پژو آردی در تست آلایندگی مردود شده‌اند.

    اخذ معاینه فنی برتر

    مراکز معاینه فنی 

    جهت مشاهده لیست مراکز معاینه فنی بر روی این لینک کلیک کنید
    • مرکز مکانیزه معاینه فنی خودروهای سبک و موتورسیکلت سراج
    مدیر/ناظر مرکز:آقای بهزاد حیدری می آبادی
    آدرس:میدان رسالت, خیابان فـرجام, خیابان سراج, جنب پمپ گاز تلفن: ۰۲۱۷۷۳۷۵۶۸۰ (سامانه پاسخگو ۹۶۰۰۶۰۰۰)
    ساعت کار:شنبه تا پنجشنبه: ۷:۳۰ الی ۱۷:۰۰ – جمعه: تعطیل (بازدید چشمی مخازن خودروهای دوگانه سوز شنبه تا پنجشنبه ۷:۳۰ الی ۱۶:۰۰ )
    امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در مورد معاینه فنی  برتر به شما دهیم. نظرات و تجربیات خودتان را با ما در میان بگذارید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطلب پیشنهادی

    خرید هدیه برای همسر باردار

    هدیه برای همسر و خانم باردار چی بخریم ؟

    درخرید و انتخاب هدیه برای همسر باردار باید تبحر و تجربه کافی داشته باشید و با …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.