قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » اخبار » آموزش شستن ماشین در منزل
فروشگاه اینترنتی ایلیار
آموزش شستن ماشین در منزل
آموزش شستن ماشین در منزل

آموزش شستن ماشین در منزل

  • شستن ماشین با دستان خودتان، علاوه بر اینکه هزینه های شما را کاهش می دهد، می تواند به عنوان یک سرگرمی آرامش بخش تلقی شود. سرگرمی که باعث احساس نزدیکی بیشتر شما با ماشینتان می شود و همینطور میتواند یک فعالیت خانوادگی با کمک بچه ها باشد. اما شستن ماشین هرچند که ساده به نظر می رسد نیاز به رعایت اصولی است که در این مقاله از سایت ایلیار گام به گام با آنها آشنا می شویم.

    شستشوی اتومبیل، بسته به شرایط آب و هوایی هر شهر، از امور روتین روزانه، هفتگی و حتی ماهانه شهروندان نظیف و پاکیزه خواه است. هر چند که این روزها بسیاری از افراد بخاطر مشغله و مشکلات شخصی یا شغلی، ترجیح می دهند شستشوی اتومبیل خود را به کارواش بسپارند، اما اگر کمی حوصله به خرج دهید و به ‘شستشوی ماشین’ مانند یک تفریح -و نه جبری عذاب آور- بنگرید، مطمئن باشید برایتان به کاری لذت بخش تبدیل می شود.

    در حالی که شستن ماشین در خانه از نظر پرداخت پول به کارواش بهتر است، اما مقدار بیشتری آب مصرف می شود و برای محیط زیست خوب نیست. متوسط مصرف آب برای شستن ماشین مقدار حیرت انگیز ۴۰ تا ۱۴۰ گالن است. در مکان هایی که دچار خشک سالی هستند یا باید در حفظ آب تلاش کرد، شستن ماشین می تواند بسیار مشکل آفرین باشد.
    همان طور که می دانید ، امروزه کسانی که ماشین خود را می شویند رو به کاهش است ، چرا که مدرنیته باعث شده که بیش تر افراد برای شستن ماشین به کارواش بروند و کار را به آن ها بسپارند. با این حال ، تحقیقات و بررسی ها نشان داده اند که کار شستن ماشین از لحاظ روانشناسی بسیار برای روحیه شما خوب است . روانشناسان به افراد مسن یا افسرده توصیه می کنند که هفته ای یک بار ماشین را شسته و این کار را با فرزند خود انجام دهند.

    شستن ماشین باعث می شود که شخص اعتماد به نفس خود را تا حد زیادی افزایش دهد و احساس قدرت و استقلال بکند. چرا که برای این کار شما برای شستن ماشین خود تنها به یک شوینده ماشین ، یک سطل و چند کهنه نیاز دارید .

    مراقب گرما باشید

    سعی کنید که ماشین خود را اصلا زیر نور مستقیم خورشید پارک نکنید ، چرا که این کار سبب می شود که قطرات آب روی ماشین در اثر نور خورشید به سرعت تبخیر شوند و نتیجه این می شود که در انتهای کار ، جای قطرات روی ماشین شما خواهد ماند.

    اتومبیل خود را زمانی که داغ است – یعنی درست پس از راندن اتومبیل که هنوز خنک نشده است یا هنگامی که مستقیم زیر نور آفتاب قرار دارد و بدنه آن حسابی گرم است – نشویید زیرا رد اسفنج روی آن می ماند و آلودگی روی آن رسوب می کند.

    شستشوی ماشین در زیر نور آفتاب باعث می گردد لکه هایی که روی بدنه آن به وجود می آید قبل از آنکه پاک شوند خشک شده و اثر نامطلوبی روی رنگ بدنه ،بگذارد .

    خودرو را پس از شستشو خشک نمایید

    اجازه ندهید خودش خشک شود. اگر اجازه دهید اتومبیل خودش در معرض هوا خشک شود، لکه های آب روی بدنه آن باقی می مانند و همه زحمت هایتان هدر می رود. با استفاده از حوله یا دستمال نرم و خشک آب اضافه حاصل از شست‌وشو را پاک کنید.

    بهتر است پس از تمیز کردن خودرو، آن را با پارچه نرمی خشک نمایید. خشک نکردن اتومبیل از رطوبت ناشی از شستشو، تمام زحمات شما را در اندک زمانی به باد می دهد. همچنین، مطمئن شوید پارچه ای که برای خشک کرده اتومبیل انتخاب کرده اید به اندازه کافی خشک است و به بدنه آسیبی نمی رساند.

    تمام وسایل مورد نیاز برای شستشو را در کنار ماشین آماده کنید.

    • دو عدد سطل
    • شلنگ آب با نازل
    • یک تکه اسفنج شستشو
    • یک برس شستشو
    • چند تکه پارچه حوله میکروفایبر
    • مایع شستشو
     بهترین روش شستشوی ماشین
    بهترین روش شستشوی ماشین

    حوله میکروفایبر

    یک حوله ی میکروفایبر را به محلول تمیزکننده ی ماشین آغشته کنید. پارچه ی میکروفایبر ساینده نیست و برعکس برس و اسکاچ آسیبی به رنگ خودرو نمی زند

    شیلنگ + نازل

    همه ی وسایل مورد نیاز اعم از شلنگ و شوینده و کهنه و سطل را در کنار ماشین خود قرار دهید. در راستای صرفه جویی در مصرف آب توصیه می کنیم که از شیلنگ استفاده نکنید و از جایگزین آن یعنی سطل آب استفاده فرمایید.

    برای شستن ماشین با آب، از نازل بر سر شیلنگ استفاده کنید. نازل جریان آب را تنظیم می کند و مصرف آب را تا حد زیادی کاهش می دهد. یک شلنگ معمولی ​​۱۰ گالن آب در هر دقیقه هدر می دهد. یعنی برای یک شستشوی ۱۰ دقیقه ای، شما ۱۰۰ گالن آب استفاده کرده اید. نازل شلنگ این مقدار را تا حد زیادی کاهش می دهد. از سوی دیگر ماشین را در مکان سرپوشیده یا زیر سایه بشویید. نور آفتاب باعث تبخیر سریع آب می شود. بدین ترتیب به آب بیشتری برای تمیز کردن ماشین نیاز خواهید داشت.

    آموزش شستن ماشین در منزل
    آموزش شستن ماشین در منزل

    مراحل شستن ماشین

    • خیلی ساده ! روی شوینده را مطالعه کرده و دستور العمل آن را بخوانید . سپس به مقدار لازم به داخل سطل آب شوینده را اضافه کرده و خوب مخلوط نمایید.
    • یک سطل دیگر را با آب خالی پر کنید.
    •  این مرحله بسیار مهم است ولی متاسفانه توسط بسیاری نادیده گرفته شده و مشکل ساز می گردد. توصیه می کنیم که حتما و حتما بسته بودن تمام پنجره ها را کنترل کنید . چون اگر مخلوط حاوی مایع شویند به داخل ماشین نفوذ کند ، ممکن است که به صندلی ها و داخل ماشین آسیب برساند.
    • اولین مرحله در شستشوی بدنه خیس کردن آن بوده چون باعث می­گردد حشرات باقی مانده روی بدنه و همین طور سایر آلاینده های چسبیده به بدنه جدا شده و تمیز کردن آسان تر انجام گیرد.

      سعی کنید که شیلنگ آب را باز کرده و غبار سطحی روی ماشین را بگیرید . اصلا لازم نیست که به شیلنگ فشار بیاورید که به زور ماشین شسته شود . در این مرحله تنها هدف ما خیس کردن ماشین است و این که گرد و غبار سطحی از روی ماشین پاک گردد.

    • اگر لبه های برف‌ پاک‌کن شیشه اتومبیل کثیف شود به جای تمیز کردن شیشه باعث آلودگی بیشتر آن می شوند. سعی کنید که برف پاک کن ها را در شکلی قرار دهید که از شیشه جلوی اتومبیل جدا شوند و در جای خودشان قرار گیرند.
    •  اسفنج را در آب مخلوط با شوینده ماشین بزنید و روی ماشین بچلانید تا آب کف آلود آن روی ماشین بریزد . پس از آن با اسفنج ماشین را بشویید . یادتان نرود که هرگز از وسایلی که بافت سخت دارند مثل مسواک کهنه و فرچه استفاده نکنید ، چرا که ماشین به سرعت خش می افتد.
      شستن ماشین
      شستن ماشین
    • شستشوی ماشین را تکه تکه و از بالای ماشین شروع کنید.

      سعی کنید که اول قسمت های بالایی ماشین را بشویید و یک دور کامل بزنید ، پس از آن می توانید دوباره برگردید و قسمت های پایینی ماشین را بشویید . چرا که اگر ابتدا کل یک سمت ماشین را بشویید ، آب سرازیر شده روی قسمت های پایینی جاری می شود و در نتیجه آن رد قسمت بالایی روی کناره پایینی ماشین پس از خشک شدن می ماند.

    نحوه شستن ماشین
    نحوه شستن ماشین
    • یادتان نرود که ما از مخلوط آب و شوینده فقط برای این منظور استفاده می کنیم که کثیفی ها را در آب حل کنیم ، پس سعی کنید که پس از استفاده از اسفنج آغشته به مواد شوینده ، حتما اسفنج را در آب خالی بزنید و شست و شو را با آن ادامه دهید .
    • پس از این که هر بخش شسته شد ، روی آن شیلنگ بگیرید و آن را کامل شست و شو دهید. یادتان نرود که اگر جایی را به صورتی که نیمه خیس است رها کنید ، وقتی آب روی آن خشک شود ، رد قطره های آب روی ماشین شما خواهد ماند . برای همین منظور حتما بعد از این که یک قسمت را شستید ، روی آن شیلنگ بگیرید.
    • کثیف ترین محل ماشین ، کنار سپر و مخصوصا کنار چرخ ها هستند ، برای همین شما می بایست آن ها را در آخرین مرحله و به صورت کامل شست و شو دهید. در پایان شست و شوی این بخش ها مثل سایر ، روی این قسمت ها هم شیلنگ آب را بگیرید.
    • رینگ های ماشین محلی است که هم بسیار کثیف می شود ، و هم این که قسمت مهمی از زیبایی ماشین وابسته به آن قسمت است . برای شستن آن ها می توانید از یک فرچه مویی استفاده نمایید.
     شستشوی اتومبیل
    شستشوی اتومبیل
    • از خود چرخ و تایر ماشین خود فراموش نکنید ، چرا که کثیف شدن و بی توجهی به آن باعث می شود که سنگ در لا به لای عاج های آن گیر کند و به آن آسیب بزند. برای شستن تایر از یک فرچه پلاستیکی استفاده کنید.
    • دست خود را روی شیلنگ قرار دهید و به حالت فشار زیاد از زوایای مختلف آب را بر قسمت زیری ماشین بپاشید. این کار باعث می شود اگر رسوبات نمکی به کف ماشین چسبیده است ، پاک گردد.
     شست و شوی ماشین
    شست و شوی ماشین
    • به کمک یک دستمال تمیز ماشین را که هنوز خیس است خشک کنید تا رد قطرات آب روی ماشین نماند.
     تمیز کردن ماشین
    تمیز کردن ماشین

    نکته ها: 

    • برای شستشو از مایع ظرفشویی استفاده نکنید.
    • برای صرفه جویی در مصرف آب، یک نازل شستشو برای شلنگ تهیه کنید که با استفاده از آن فشار آب را کنترل کنید و در صورت لزوم از همان کنار اتوموبیل آب را قطع کنید.
    • سطل آب را چندین بار عوض کنید تا بتوانید اسفنج شستشو را قبل از کشیدن دوباره روی بدنه، به بهترین نحو تمیز کنید.
    • برای شستشوی بهتر شیشه ها از چند تکه روزنامه که به شکل توپ در امده باشد و الکل صنعتی برای داخل و بیرون شیشه ها استفاده کنید.
    • شستشوی ماشین را حتما از بالا شروع کنید. اگر از پایین شروع به شستن کنید، با هر مرحله بالا رفتن، آب چرک حاصله، مراحل پایین را دوباره کثیف می کند.
    • اگر بدنه ماشین خیلی کثیف است، بهتر است از قبل، در صبح زود یا شب هنگام که میدانید بدنه سریع خشک نمی شود، اجازه دهید کل بدنه در آب و مایع شستشو خیس بخورد تا پیوند چرک و گل و لای روی بدنه سست شود.
    • هرگز از برس روی بدنه استفاده نکنید. یک بدنه کثیف بهتر از بدنه ماشینی پر از خط و خش است.
    • بعد از شستشو می توانید از واکس مخصوص بدنه ماشین استفاده کنید. این کار علاوه بر درخشنده کردن رنگ بدنه از آن در مقابل نور خورشید نیز محافظت می کند.
    • هنگام شستشو آمادگی خیس شدن را داشته باشید. لباسی بپوشید که برای این کار مناسب باشد. می توانید از دست کش و چکمه لاستیکی نیز استفاده کنید.
    • برای شستشوی شیشه ها یی که تیره شده اند از شیشه پاک کن های حاوی آمونیاک استفاده نکنید چون باعث تغییر رنگ و پوسته شدن آن می شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطلب پیشنهادی

    خرید هدیه برای همسر باردار

    هدیه برای همسر و خانم باردار چی بخریم ؟

    درخرید و انتخاب هدیه برای همسر باردار باید تبحر و تجربه کافی داشته باشید و با …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.