قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » اخبار » آشنایی با ماشین کیا اپتیما Optima
فروشگاه اینترنتی ایلیار
اپتیما Optima
اپتیما Optima

آشنایی با ماشین کیا اپتیما Optima

  • قبلا درباره مدل موتور Pulse NS صحبت کردیم. امروز در سایت ایلیار قصد داریم با ماشین کیا اپتیما Optima اطلاعاتی را برایتان قرار دهیم.

    کیا اپتیما، یکی از محبوب‌ترین سدان‌های خانوادگی بازار ایران است. در ادامه معرفی کاملی از این خودرو به همراه مشخصات و قیمت این خودرو را بخوانید.

    اپتیما در گروه اتومبیل‏های چهاردر متوسط شرکت کیا موتورز قرار دارد. نسل اول این مدل از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ و نسل دوم آن بین سال‏های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ تولید شد و در کشورهای مختلف، با نام‏های Magentis و Lotze به فروش رسید .

    نسل سوم اپتیما از سال ۲۰۱۱ تاکنون وارد خط تولید شده است. این مدل با دو پیشرانه ۲ و ۴/۲ لیتری عرضه می‏گردد که سهم بازار ایران، گونه ۴/۲ لیتری آن است. شرحی که در پی می‏آید، بررسی میدانی نسل سوم اپتیماست که این روزها در کشورمان همانند بسیاری از خودروهای دیگر با قیمتی بالاتر از ارزش واقعی آن عرضه می‏گردد .

    امکانات و قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای ارائه کرد که می‌توان آن ‌را در کلاس خودروهای سدان لوکس بررسی کرد.

    این خودرو در پنج مدل‌ LX،LX1.6T ،‌EX‌ ،‌SX‌ و‌ SXL‌ عرضه می‌شود.

    کیا اپتیمای GT-Line 2017 یک پیشرانه‌ی ۲٫۴لیتری با توان ۱۷۸ اسب‌بخار و گشتاور ۲۳۱ نیوتن‌متر دارد که می‌تواند در ۹٫۵ ثانیه، شتاب خود را از صفر به صد کیلومتر برساند. حداکثر سرعت این خودرو ۲۰۸کیلومتر در ساعت و مصرف سوخت ترکیبی آن حدود ۷٫۹لیتر در هر صد کیلومتر است.

    از امکانات این مدل می‌توان به سیستم گرمکن و سردکن صندلی‌ها، رادار بین ‌خطوط، رادار جانبی، صندلی‌های جلوی ۱۰حالته، سقف پانوراما و آپشن‌های تاثیرگذار دیگر اشاره کرد. یکی از مزیت‌های این مدل، سیستم کمکی پارک هوشمند آن است که با عملکرد دقیق سنسور‌ها و دوربین‌های جلو و عقب خودرو، در پارکی دقیق و راحت به شما کمک می‌کند. سیستم صوتی اپتیمای ۲۰۱۷ سیستم‌ «Harman Kardon» ‌با ۱۰ بلندگو است. هر خودروی اپتیما به‌طور استاندارد به مسیریاب الکترونیکی، ست کامل کیسه‌های هوا، سیستم کنترل پایداری و کنترل فشار باد تایر مجهز است. فضای داخلی اپتیما بسیار راحت و جادار است؛ ‌طوری‌که صندلی‌های راحتی و نرمی دارد.

    اپتیما همواره خودرویی بوده که صنعت اتومبیل‌سازی را مسحور و شگفت‌زده کرده است. حالا نسل جدید اپتیما از این قاعده مستثنی نیست و خودرویی است که برای تحسین‌شدن خلق شده است. طراحی و توسعه‌ی اپتیمای جدید در اوایل تابستان ۱۳۹۱، دو سال پس از عرضه‌ی نسل سوم اپتیما آغاز شد و به گفته‌ی کمپانی سازنده ۳۶ ماه به طول انجامید. «اولین در نوع خود» بهترین عبارتی است که اپتیمای جدید را می‌توان با آن توصیف کرد. اپتیمای جدید با تجهیزات خلاقانه‌ی زیادی مثل شارژر بی‌سیم تلفن همراه و … پا به این عرصه گذاشته است تا راحتی را برای صاحبان خود فراهم کند.

    شرکت کیا موتورز چندین سال قبل کمپینی را تحت عنوان «کیا را طراحی کنید.» بر پا کرد تا به ایده‌های جدیدی برای خودروهای تازه‌ی خود دست یابد. حالا کیا مدل‌های جدید خود را بر پایه‌ی رقابت درونی بین مراکز مختلف طراحی خودرو در سرتاسر جهان، انجام می‌دهد.

    طراحی ظاهری اپتیما را می‌توان در یک کلام «نهایت استایل» توصیف کرد. مدل استاندارد اپتیما (EX) با تأکید بر سادگی و جزئیات ریز و با هدف جلب رضایت رانندگانی از همه‌ی سنین طراحی شده است.

    بزرگترین سازمان‌های طراحی در سرتاسر جهان، جوایز متعددی را در این زمینه به اپتیما دادند؛ از جمله جایزه‌ی بهترین طراحی سال ۲۰۱۶ از طرف مؤسسه‌ی iF Design و مؤسسه‌ی Red Dot.

    کابین اپیتمای ۲۰۱۶ بسیار جادار است. صندلی‌ها جلو از هر جهت راحت و مناسب هستند و برای سرنشینان عقب، فضای پای کافی وجود دارد. طراحی داخلی کابین چشم‌نواز است ولی از کیفیت مواد داخل آن انتظار بیشتری می‌رفت و پلاستیک به کار رفته در آن می‌توانست بهتر باشد.

    مدل اپتیما Optima
    مدل اپتیما Optima

    اولین سری از کیا‌ اپتیما سال ۲۰۰۶ معرفی شد که خودروی چندان موفقی نبود و به کشورمان نیز راه نیافت. اما نسل دوم آن، اولین اپتیمای بازار ایران بود که در سال ۲۰۰۹ رونمایی و همان‌ سال وارد کشور شد. هرچند در آن سال‌ها، ظاهر و خصوصا چراغ‌های جلوی اپتیما و سراتو، آن‌ها را شبیه به هم و مثل دو برادر با اختلاف اندازه نشان می‌داد، با شروع سال ۲۰۱۰ و رشد فروش حیرت‌انگیز خودروهای کره‌ای، اپتیما هم متحول شد و با چهره‌ای جسور و ظاهری کاملا متفاوت، نقش مهمی در موفقیت جهانی کیاموتورزداشت. البته نباید از نقش پیتر شرایر، طراح مطرح گروه هیوندای کیا، در جذاب‌تر کردن طراحی محصولات این برند غافل ماند.

    نسل سوم اپتیما که از سال ۱۳۹۰ یا ۲۰۱۲ وارد بازار ایران شد، تا سال گذشته و نزدیک به ۷ سال، بدون هیچ تغییر خاصی در بدنه و چراغ‌ها، توسط کیا تولید می‌شد؛ با این حال، اپتیما در طول این سال‌ها همیشه فروش خوبی در کشورمان داشت و گویی طراحی آن برای خریدار، جذاب باقی مانده است. اپتیما در سال ۲۰۱۵ نیز پرفروش‌ترین خودروی کیا در جهان بود و در آن سال حدود ۱۶۰ هزار دستگاه از آن به مشتریان تحویل داده شد.

    از اواسط سال ۲۰۱۵، کیا عنوان کرد که نسل جدیدی از اپتیما را در سال ۲۰۱۶ معرفی خواهد کرد؛ خودرویی که از دید کارشناسان، صرفا یک فیس‌لیفت را تجربه کرده بود و تفاوت بنیادینی با مدل پیشین خود نداشت. اما مدل ۲۰۱۷ اپتیما، در فضای داخلی تغییرات زیادی دارد و از این حیث می‌توان آن را نسخه‌‌ای جدید دانست.

    کیا اپتیما Optima
    کیا اپتیما Optima

    مشخصات فنی اپتیما

    اپتیمای جدید که چند ماهی است در کوچه و خیابان‌های کشورمان نیز دیده‌ می‌شود، از لحاظ پیشرانه، تفاوت زیادی با مدل پیشین خود ندارد. این خودرو همچنان از پیشرانه‌ی ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی استفاده می‌‌کند که گفته می‌شود در حد چند اسب بخار بهینه‌سازی شده است. این پیشرانه‌ی ۶ سیلندر، ۱۸۵ اسب بخار توان به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند که بدین ترتیب ۸ اسب بخار قوی‌تر از نسل قبلی است. البته عملکرد اپتیما ۲۰۱۷ در شتاب‌گیری کمی بهتر شده است؛ اما بهبود چندان چشم‌گیری به‌ شمار نمی‌آید. با این پیشرانه، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت خودرو معادل ۹ ثانیه است و نهایت سرعت آن به ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. قدرت بیشینه‌ی پیشرانه در دور موتور ۶۰۰۰ و بیشترین گشتاور معادل ۲۴۰ نیوتن‌متر نیز در دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود. این نکته را نباید از یاد برد که در نشریات خارجی، شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت این نسخه از اپتیما، معادل ۷.۵ ثانیه عنوان شده است که احتمالا به دلیل نوع بنزین مصرفی آن‌ها است. از دیگر آمارهای شتاب‌گیری اپتیما با پیشرانه‌ی ۲.۴ لیتری، رسیدن به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، ظرف مدت ۲۰.۵ ثانیه و طی‌ کردن مسافت ۴۰۰ متر در مدت ۱۶ ثانیه است.

    مشخصاتقیمت در بازار جهانی
    اپتیما LX۲٫۴L GDI I-4 – 6 A/T۲۱٬۸۴۰ دلار
    اپتیما LX توربو۱٫۶L GDI I-4 – 6 A/T۲۳٬۹۹۰ دلار
    اپتیما EX۲٫۴L GDI I-4 – 6 A/T۲۴٬۸۹۰ دلار
    اپتیما SX توربو۲٫۰L T-GDI I-4 – 6 A/T۲۹٬۶۹۰ دلار
    اپتیما SXL توربو۲٫۰L T-GDI I-4 – 6 A/T۳۵٬۷۹۰ دلار
    اپتیما هیبریدی استاندارد۲٫۰L T-GDI+AC Motor 50Hp۲۶٬۸۹۰ دلار
    اپتیما هیبریدی فول۲٫۰L T-GDI+AC Motor 60Hp۳۶٬۱۰۰ دلار

    در جدول فوق قیمت مدل‌های مختلف کیا اپتیمای ۲۰۱۷ در بازار امریکا را مشاهده می‌کنید؛ درحالی‌که فعلا بیشترین حجم واردات این خودرو در ایران به مدل EX اختصاص دارد که دارای پیشرانه‌ی ۲.۴ لیتری و آپشن‌های تقریبا کاملی است و در بازار ایران به نسخه‌ی GT-Line معروف شده است و هم‌اکنون نزدیک به ۲۰۵ میلیون تومان قیمت دارد.

    اپتیما Optima
    اپتیما Optima

    طراحی بدنه و کابین

    همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، اپتیمای جدید در فضای داخلی بیش از نمای خارجی با مدل پیشین خود تفاوت دارد. در اپتیما ۲۰۱۷ با یک خودروی سدان نیمه‌ لوکس مواجه هستیم و کیا در نسخه‌ی جدید سعی کرده‌ است طراحی داشبورد آن را به مدل‌های لوکس متمایل کند و از ویژگی‌های اسپرت آن کم کند. برخلاف مدل قبل، داشبورد جدید کاملا متقارن طراحی شده است و تا حدودی یادآور بی‌ام‌و سری ۵ سال‌‌‌های گذشته است. نمایشگر ۸ اینچی میان داشبورد اندکی بزرگ‌تر شده است و اکنون کار کردن با آن آسان است. رابط کاربری جدید UVO2، به‌خوبی با گوشی‌های مبتنی بر اندروید یا iOS ارتباط برقرار می‌کند و سیستم صوتی اپتیما را کنترل می‌کند. در حالت استاندارد ۶ اسپیکر در این خودرو وجود دارد؛ اما در مدل‌های فول‌آپشن آن که هنوز در ایران دیده نشده‌اند، سیستم صوتی اینفینیتی پریمیوم با ۱۴ اسپیکر و توان ۳۶۰ وات، قابل سفارش است.

    ایمنی خودرو اپتیما

    گروه خودروسازی هیوندای کیا طی دهه‌ی گذشته تغییرات زیادی در روند توسعه‌ی خودروهای خود ایجاد کرده‌اند. در همین راستا بازار اروپا و ایالات متحده جزو اهداف اصلی خودروساز‌های مطرح کره‌ی جنوبی هستند. به همین دلیل امنیت بالای سرنشینان و تجهیز به جدید‌ترین سیستم‌های ایمنی و کمکی راننده، جز مشخصه‌های همیشگی خودروهای برند‌های هیوندای و کیا بوده‌اند. شاید امکان مقایسه‌ی خودروهای مذکور با برند‌های مطرحی اعم از ولوو و مرسدس بنز در بخش ایمنی موجود نباشد، اما هیوندای و کیا در رده‌ی قیمتی خود حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و خود را به‌عنوان یکی از ایمن‌ترین برند‌های خودرویی جهان معرفی می‌کنند. البته لازم به ذکر است که خودروهای لوکس هیوندای و کیا اعم از جنسیس و K900 را می‌توان جز ایمن‌ترین خودروهای جهان دانست.

    تجربه‌ رانندگی با اپتیما

    کیا تلاش زیادی برای بهبود کیفیت سواری اپتیما کرده است و نسخه‌ی جدید این خودرو اکنون سواری آرام و راحت‌تری برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد. کاهش انتقال ناهمواری‌های جاده و فضای آرام‌تر کابین، بخشی از بهبود‌های فیس‌لیفت اپتیما است. بدین ترتیب دیگر نمی‌توان از اپتیما به‌عنوان خودرویی خشک نام برد و کیفیت سواری مناسب یکی از نقاط قوت آن است.

    عکس اپتیما Optima
    عکس اپتیما Optima

    رقبا

    اصلی‌ترین رقبای اپتیما در بازار جهانی، در بازار کشورمان هم حضور دارند؛ رقبای شاخصی که طرفداران خاص خود را دارند. تویوتا کمری، هیوندا سوناتا و هوندا آکورد سال‌ها قبل از اپتیما در بازار سدان‌های نیمه‌لوکس فعال هستند و اپتیما باید همانند گذشته، با آن‌ها به رقابت بپردازد. علاوه‌ بر رقبای یاد‌شده، در بازار کشورمان یک فرانسوی تازه‌وارد به‌ نام رنو تالیسمان هم ظهور کرده است که هرچند از نظر کلاس بدنه، کمی از اپتیما بزرگ‌تر و لوکس‌تر است؛ اما در بازه‌ی قیمتی کمتر از  ۲۰۰ میلیون تومان قرار داد.پژو ۵۰۸ نیز آخرین سدان خانوادگی رده‌ی قیمتی بالاتر از ۱۶۰ میلیون تومان است که به واسطه‌ی قیمت کمتر، سعی بر رقابت با بزرگان این بخش دارد.

    امکانات و تجهیزات رفاهی اپتیما

    اپتیما تعداد زیادی از تجهیزات جدید را در خود جای داده است. بسیاری از امکانات به کار رفته در این مدل هرگز در هیچ سدان سایز متوسط دیگری استفاده نشده است. مواردی از این تجهیزات به صورت زیر هستند:

    – شارژر بی‌سیم تلفن همراه که پَد آن در جلوی کنسول مرکزی قرار گرفته است.

    – تنظیم برقی صندلی‌های جلو

    – سیستم حافظه‌ی یکپارچه‌ی آینه‌ها و صندلی (IMS)

    – گرمکن فرمان

    – صندلی تاشوی عقب با نسبت ۶۰:۴۰

    – صفحه کیلومتر سوپرویژن دارای نمایشگر ۴٫۳ اینچی

    – سیستم تهویه و گرمکن صندلی‌های جلو و گرمکن صندلی‌های عقب

    – سقف‌شیشه‌ای پانوراما

    – سیستم تهویه‌ی خوکار با قابلیت تنظیم دوگانه

    – سیستم ضد بخار اتوماتیک

    – سیستم پخش صوتی بی‌نظیر Harman/Kardon با هندزفری بلوتوث، ۱۰ اسپیکر، ساب‌ووفر ۸ اینچی و یک آمپلی‌فایر خارجی

    جدول مقایسه‌ی کیا اپتیما مدل ۲۰۱۷ و اصلی‌ترین رقبای آن

    پژو ۵۰۸هیوندای سوناتاکیا اپتیماتویوتا کمریرنو تالیسمانهوندا آکورد
    تعداد سیلندر۴- خطی۴- خطی۴- خطی۴- خطی۴- خطی۴- خطی
    حجم موتور (لیتر)۱.۶۲.۴۲.۴۲.۵۱.۶۲.۴
    حداکثر توان (اسب بخار)۱۶۵۱۸۵۱۷۸۱۷۶۱۹۵۱۸۵
    حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر)۲۴۰۲۴۱۲۳۱۲۳۰۱۶۰۲۴۵
    استاندارد آلایندگییورو ۶یورو ۶یورو ۶یورو ۵یورو ۶
    حجم باک (لیتر)۷۲۷۰۷۰۶۴۵۱۶۵
    مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km)۵.۸۸.۱۱۷.۹۸.۴۷.۹۷.۸
    جعبه دنده۶ سرعته خودکار۶ سرعته خودکار۷ سرعته خودکار۶ سرعته خودکار۷ سرعته خودکارCVT
    حداکثر سرعت (Km/h)۲۰۹۲۳۶۲۳۹۲۰۲۲۳۶۲۱۰
    زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ Km/h۸.۹۸.۴۸.۵۸۷.۶۷.۵
    حجم صندوق بار (لیتر)۴۹۷۴۶۱۴۵۰۴۳۶۶۰۸۴۴۷
    وزن (کیلوگرم)۱۴۸۰۱۴۷۴۱۶۳۰۱۴۷۰۱۴۴۰۱۶۰۲
    قیمت (میلیون تومان)۱۶۵۱۸۵۲۰۰۱۹۵۱۸۵۲۱۰

    کیا اپتیما ۲۰۱۶ بی تردید یکی از بهترین خودروهای کلاس سایز متوسط است. طراحی ظاهری آن تحسین‌برانگیز است و نظر هر کسی را به خود جلب می‌کند. طراحی داخلی نیز به گونه‌ای صورت گرفته که فضای راحت و کافی برای ۵ سرنشین فراهم می‌کند. همچنین در بحث عملکرد، رانندگی نرمی داشته و هدایت‌پذیری آن بسیار خوب است. در کنار این مسائل، اپتیما ۲۰۱۶ امنیت را فدای طراحی زیبا و شیک نکرده است و از تجهیزات و امکانات ایمنی زیادی را به کار گرفته است.

    میانگین امتیازات ۳ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    مطلب پیشنهادی

    خرید هدیه برای همسر باردار

    هدیه برای همسر و خانم باردار چی بخریم ؟

    درخرید و انتخاب هدیه برای همسر باردار باید تبحر و تجربه کافی داشته باشید و با …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.