قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » بازرگانی » آشنایی با روش حمل CPT در بازرگانی
فروشگاه اینترنتی ایلیار
روش حمل CPT
روش حمل CPT

آشنایی با روش حمل CPT در بازرگانی

  • قراره یه بار از ترکیه به روش CPT واسه یه شرکتی واردکنم برا همین لازم بود این روشش حمل را کامل مطالعه کنم. در ادامه با مجله اینترنتی ایلیار همراه باشید

    اینکو تِرمز (به انگلیسی: Incoterms) یک کلمه مرکب است که از ترکیب سه کلمه انگلیسی «International Commercial Terms» به معنی اصطلاحات بین‌المللی بازرگانی تشکیل شده‌است و به صورت گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اصطلاحات برای تفکیک هزینه‌ها و مسئولیت‌ها بین فروشنده و خریدار استفاده می‌شود.

    اینکوترمز به مسائل مرتبط با حمل کالا از فروشنده به خریدار پاسخ می‌دهد. مسائلی شامل حمل کالاها، ترخیص کالا، واردات و صادرات کالاها، اینکه چه کسی مسئول پرداخت می‌باشد و اینکه ریسک جابجایی و انتقال کالا در مراحل مختلف حمل بر عهده چه کسی می‌باشد. اصطلاحات مختلف اینکوترمز معمولاً با ذکر مکان‌های جغرافیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد نه عناوین مرتبط با جابجایی. اینکوترمز توسط اتاق بازرگانی بین‌المللیInternational Chamber Of Commerce تهیه و تدوین شده‌است.

    CPT (مخفف اصطلاح :Carriage Paid To): تحویل با پرداخت کرایه حمل تا مقصد. حمل مرکب ولی بیشتر برای طرق زمینی یا هوایی استفاده می‌شود. ریسک و مسئولیت فروشنده زمانی که کالا را تحویل اولین حمل کننده می‌دهد خاتمه میابد. هزینه حمل با فروشنده تا نقطه معین طبق قرارداد. هزینه بیمه خریدار. عقد قرارداد بازرسی با خریدار است.

    CPT : CARRIAGE PAID TO کرایه حمل پرداخت شده تا مقصد معین

    CPT بدین معناست که فروشنده کرایه حمل کالا تا مقصد تعیین شده را می پردازد و مسئولیت فقدان و یا خسارت بر کالا از زمانی که کالا تحت نظارت حمل کننده در آید، از فروشنده به خریدار منتقل می گردد.

    توجه داشته باشید که در CPT فروشنده مسئولیت بارگیری کالا را بر عهده ندارد.

    طبق تجارب بهتر است در حمل زمینی و هوائی و مرکب (دو شیوه حمل و نقل) از روش CPT استفاده کنید .

    اصطلاح «پرداخت کرایه حمل کالا تا مقصد» بدین معناست که فروشنده کالا را به حمل‌کننده‌اى که خود تعیین کرده است تحویل مى‌دهد، اما به علاوه باید هزینه لازم جهت حمل کالا تا مقصد مقرر را بپردازد. به عبارتى خریدار مسئولیت کلیه خطرهاى متوجه کالا و هرگونه هزینه‌هاى دیگر آن پس از تحویل را تقبل مى‌کند.

    «حمل‌کننده» به معناى هر شخصى است که در قرارداد حمل و نقل تعهد مى‌کند حمل کالا را از طریق راه‌آهن، جاده، دریا، هوا، آبراههاى داخلى یا ترکیبى از این شیوه‌ها انجام دهد یا ترتیبات انجام آن را فراهم آورد.

    اگر از حمل‌کنندگان متعددى براى حمل کالا به مقصد مقرر استفاده شود، مسئولیت خطرهاى متوجه کالا هنگامى منتقل مى‌گردد که کالا به نخستین حمل‌کننده تحویل داده شود.

    اصطلاح CPT ایجاب مى‌کند که فروشنده کالا را جهت صدور ترخیص نماید.
    از این اصطلاح مى‌توان براى انواع شیوه‌هاى حمل و نقل از جمله حمل و نقل مرکب استفاده کرد.

    تعهدات فروشنده در روش حمل CPT

    الف – ۱ : تهیه کالا مطابق قرارداد
    فروشنده باید کالا و سیاهه تجاری، یا پیام الکترونیکى معادل آن را طبق قرارداد فروش و همینطور هر گونه گواهى مطابقت دیگرى را که ممکن است در این قرارداد درخواست شده باشد، تهیه کند.

    الف – ۲ :‌ مجوزها، اجازه‌نامه‌ها و تشریفات
    فروشنده باید به مسئولیت و هزینه خود، هر گونه مجوز یا دیگر اجازه‌نامه رسمى براى صدور کالا را اخذ کند و در صورت اقتضاء کلیه تشریفات گمرکى لازم جهت صدور آن را انجام دهد.

    الف – ۳ : قرارداد حمل و بیمه
    الف)‌ قرارداد حمل
    فروشنده باید طبق شرایط متداول و به هزینه خود، قرارداد حمل کالا را از راه عادى و برحسب عرف به نقطه توافق شده در محل مقرر در مقصد منعقد کند. چنانچه نقطه‌اى مورد موافقت قرار نگیرد یا بنا به رویه، مشخص نباشد، فروشنده مى‌تواند نقطه‌اى را در محل مقرر در مقصد برگزیند که به بهترین وجه منظورش را تأمین کند.

    ب) قرارداد بیمه
    تعهدى ندارد.

    الف – ۴ : تحویل دادن
    فروشنده باید کالا را جهت حمل به نقطه توافق شده در محل مقرر، در تاریخ یا ظرف مدت توافق شده، به حمل‌کننده طرف قرارداد طبق ماده (۳) ‌از قسمت الف، یا در صورت وجود حمل‌کنندگان بعدی، به نخستین حمل‌کننده تحویل دهد.

    الف – ۵ : انتقال خطر
    فروشنده باید با رعایت مفاد ماده (۵) از قسمت ب، همه گونه خطر از میان رفتن یا آسیب دیدن کالا را تا زمانى که طبق ماده (۴) از قسمت الف تحویل داده شود، تقبل نماید.

    الف – ۶ : تقسیم هزینه‌ها
    فروشنده باید با رعایت مفاد ماده (۶) از قسمت ب
    – کلیه هزینه‌هاى مربوط به کالا را تا زمانى که طبق ماده (۴) از قسمت الف تحویل داده شود و همین‌طور کرایه حمل و تمامى دیگر هزینه‌‌هاى ناشى از بند الف) ماده (۳) از قسمت الف، از جمله هزینه‌هاى بارگیرى کالا و هرگونه مخارج تخلیه آن در محل مقرر در مقصد را که طبق قرارداد حمل به عهده فروشنده است، بپردازد.
    – در صورت اقتضاء مخارج تشریفات گمرکى لازم جهت صدور کالا و همین طور کلیه حقوق و عوارض، مالیاتها و دیگر هزینه‌هاى رسمى متعلق به صدور کالا و همینطور ترانزیت آن از هر کشورى را، در صورتى که طبق قرارداد حمل به عهده فروشنده باشد، بپردازد.

    الف – ۷ : اطلاع به خریدار
    فروشنده باید به خریدار در این موارد که کالا طبق ماده (۴)‌ از قسمت الف تحویل داده شده است، اطلاع کافى بدهد و همین‌طور هر گونه اطلاع مورد نیاز دیگرى را در اختیار خریدار بگذارد که به او امکان مى‌دهد اقداماتى را که معمولاً براى تحویل گرفتن کالا ضرورى هستند، به عمل آورد.

    الف – ۸ : مدرک تحویل، سند حمل و نقل یا پیام الکترونیکى معادل آن
    فروشنده باید چنانچه عرف ایجاب کند، به هزینه خود، سند یا اسناد متداول حمل و نقل (براى مثال، بارنامه دریایى قابل انتقال، راهنامه دریایى غیرقابل انتقال، سند حمل و نقل از طریق آبراه داخلی, راهنامه هوایی، سند حمل و نقل از طریق راه‌آهن، سند حمل و نقل جاده‌اى یا سند حمل و نقل مرکب) را براى قرارداد حمل منعقده طبق ماده (۳)‌ از قسمت الف، جهت خریدار تهیه کند.
    در مواردى که خریدار و فروشنده توافق کرده باشند که از طریق وسایل الکترونیکى ارتباط برقرار نمایند، سند اشاره شده در بند پیشین ممکن است جاى خود را به پیامى معادل در قالب مبادله الکترونیکى داده‌ها بدهد.

    الف – ۹ : بررسی، بسته‌بندی، علامت‌گذاری
    فروشنده باید هزینه عملیات بررسى کالا (مانند بررسى کیفیت، اندازه، وزن و تعداد) را که براى تحویل دادن آن طبق ماده (۴) از قسمت الف لازم هستند، پرداخت نماید.
    فروشنده باید به هزینه خود کالا را به گونه‌اى بسته‌بندى کند که براى حمل و نقلى که ترتیبات آن را فراهم کرده است، مورد نیاز باشد (مگر اینکه در تجارتى خاص معمول باشد که حمل کالاى موصوف در قرارداد بدون بسته‌بندى صورت گیرد). بسته‌ها باید به گونه مقتضى علامت‌گذارى شوند.

    الف – ۱۰ : سایر تعهدات
    فروشنده باید بنا به درخواست خریدار و به مسئولیت و هزینه او، هر گونه کمکى را جهت تهیه انواع اسناد یا پیامهاى الکترونیکى معادل آنها (به جز موارد مذکور در ماده (۸) از قسمت الف) که در کشور فرستنده/ یا مبدأ صادر یا از این کشور ارسال مى‌شوند و ممکن است براى وارد کردن کالا و ترانزیت آن از هر کشورى مورد احتیاج خریدار باشند، مبذول دارد.
    فروشنده باید بنا به درخواست خریدار، اطلاعات لازم را در مورد بیمه کالا جهت وى تهیه کند.

    روش حمل CPT

    تعهدات خریدار در روش حمل CPT

    ب – ۱ : پرداخت قیمت
    خریدار باید قیمت کالا را به گونه مقرر در قرارداد فروش پرداخت کند.

    ب – ۲ : مجوزها، اجازه‌نامه‌ها و تشریفات
    خریدار باید به مسئولیت و هزینه خود، هر گونه مجوز یا دیگر اجازه‌نامه رسمى براى ورود کالا را اخذ کند و در صورت اقتضاء کلیه تشریفات گمرکى جهت ورود کالا و در صورت لزوم براى ترانزیت آن از هر کشورى را انجام دهد.

    ب – ۳ : قرارداد حمل و بیمه
    الف) قرارداد حمل
    تعهدى ندارد.

    ب) قرارداد بیمه
    تعهدى ندارد.

    ب – ۴ : تحویل گرفتن
    خریدار باید تحویل کالا را، هنگامى که طبق ماده (۴)‌ از قسمت الف انجام شد، قبول و کالا را در محل مقرر از حمل‌کننده دریافت کند.

    ب – ۵ : انتقال خطر
    خریدار باید همه گونه خطر از میان رفتن یا آسیب دیدن کالا را پس از اینکه طبق ماده (۴) از قسمت الف تحویل داده شد، تقبل کند.
    خریدار باید چنانچه در دادن اطلاع طبق ماده (۷) از قسمت ب قصور ورزد، تمام خطرهاى متوجه کالا پس از تاریخ توافق شده یا انقضاى مدت تعیین شده براى تحویل را تقبل کند،‌ البته مشروط بر اینکه کالاى مزبور به نحو مقتضى براى قرارداد تخصیص یافته باشد، یعنى به عنوان کالاى موضوع قرارداد به وضوح کنار گذاشته یا به ترتیبى دیگر مشخص شده باشد.

    ب – ۶ : تقسیم هزینه‌ها
    خریدار باید با رعایت مفاد بند الف) ماده (۳) از قسمت الف
    – کلیه هزینه‌هاى مربوط به کالا را پس از تحویل طبق ماده (۴) از قسمت الف، بپردازد.
    – کلیه هزینه‌ها و مخارج مربوط به کالا در جریان حمل تا رسیدن به محل مقرر در مقصد را بپردازد، مگر اینکه چنین هزینه‌ها و مخارجى طبق قرارداد حمل به عهده فروشنده باشد.
    – هزینه‌هاى تخلیه کالا را تأدیه نماید، مگر اینکه چنین هزینه‌ها و مخارجى طبق قرارداد حمل به عهده فروشنده باشد.
    – اگر در دادن اطلاع طبق ماده (۷) از قسمت ب قصور ورزد، کلیه هزینه‌هاى اضافى کالا ناشى از چنین امرى را پس از تاریخ توافق شده یا انقضاى مدت تعیین شده براى ارسال بپردازد، البته مشروط بر اینکه کالاى مزبور به نحو مقتضى براى قرارداد تخصیص یافته باشد، یعنى به عنوان کالاى موضوع قرارداد به وضوح کنار گذاشته یا به ترتیبى دیگر مشخص شده باشد.
    – در صورت اقتضاء کلیه حقوق و عوارض، مالیاتها و دیگر هزینه‌ها و همینطور مخارج انجام تشریفات گمرکى جهت صدور کالا و ترانزیت آن از هر کشورى را، در صورتى که جزء مخارج قرارداد حمل منظور نشده باشد، بپردازد.

    ب – ۷ :‌ اطلاع به فروشنده
    خریدار باید هرگاه حق تعیین زمان ارسال کالا و یا مقصد با او باشد، در این خصوص به فروشنده اطلاع کافى بدهد.

    ب – ۸ : مدرک تحویل، سند حمل و نقل یا پیام الکترونیکى معادل آن
    خریدار باید سند حمل و نقل کالا طبق ماده (۸) از قسمت الف را, در صورت انطباق با قرارداد، قبول کند.

    ب – ۹ : بازرسى کالا
    خریدار باید هزینه بازرسى پیش از حمل کالا را، به جز هنگامى که این بازرسى تحت نظارت مقامات کشور صادرکننده به عمل مى‌آید، پرداخت کند.

    ب – ۱۰ : سایر تعهدات
    خریدار باید کلیه هزینه‌ها و مخارج تهیه اسناد یا پیامهاى الکترونیکى معادل آنها، مذکور در ماده (۱۰) از قسمت الف را پرداخت و هزینه‌ها و مخارجى را که فروشنده به خاطر کمک از این بابت متحمل مى‌شود، تأدیه کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطلب پیشنهادی

    ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران

    راهنمای ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران

    امروز مخوام بهتون آموزش بدم چظور در سامانه جامع تجارت برای واردات کالا ثبت نام …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.