قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » بازرگانی » آشنایی با بانک کونلون چین Kunlun bank of China
فروشگاه اینترنتی ایلیار
بانک کونلون چین
بانک کونلون چین

آشنایی با بانک کونلون چین Kunlun bank of China

  • امروز میخواستیم به بانک کونلون حواله بزنیم. مدتی بود امکان ارسال حواله به بان کونلون چین وجود نداشت.  ولی ظاهرا این موضوع حل شده است. در ادامه با مجله اینترنتی ایلیار همراه باشید.جمهوری خلق چین، پر جمعیت‌ترین کشور و سومین کشور پهناور دنیا است و تمدن چین یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های بشری می باشد.

    در سال ۲۰۱۳ میلادی، چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا دست یافت.

    نیروی تولید ارزان، زیرساخت‌های کافی و بهره ‌وری بالا باعث شده است که چین به یک کشور در حال توسعه از نظر اقتصادی تبدیل شود. کمتر کسی است که نام دیوار چین را نشنیده باشد یا در آرزوی دیدار از این اثر برجسته نباشد. شهر ممنوعه، معبد بهشت و .. از دیگر آثار منحصربفردی هستند که در چین، همه ساله تعداد زیادی از توریست و جهانگرد را به خود جلب می‌کنند.

    چین، به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران شناخته می‌شود به طوری که هر ساله، حدود یک پنجم کل صادرات ایران، راهی چین می‌گردد و این میزان، به معنی صادراتی بیش از ۵۰ میلیارد دلار در سال می‌باشد.

    در کنار نفت و محصولات پتروشیمی که مهمترین صادرات این به چین و سایر کشورها هستند، مواد شوینده، سبزیجات خشک، فرش، میوه و آبمیوه، خشکبار (خصوصاً پسته و کشمش و انجیر)، صنایع دستی، متانول، زعفران و چرم، مهمترین صادرات ایران به چین هستند.

    دانشجویان ایرانی، چین را به عنوان مقصدی برای کسب علم انتخاب می‌کنند (و البته در عین حال، همین امر باعث جذب دانشجو از چین در دانشگاه‌های کشورمان نیز می‌شود). با وجود جمعیت زیادی که در چین وجود دارد، نرخ بیکاری در چین تنها ۴٫۱ درصد است و این نرخ پایین، عامل عمده‌ای در ترغیب نیروهای جویای کار درکشورهایی مانند ایران است که نرخ بیکاری در آن چند برابر این رقم است.

    اینها همه نشان می‌دهند که تبادلات ارزی ایران و چین بسیار بالاست و ‌حواله پول به چین، برای سرمایه گذاران و تاجرین، دانشجویان و … دارای اهمیت بسزایی است.

    نایب رییس اتاق مشترک ایران و چین با بیان اینکه چینی‌ها منتظر بسته اروپا برای تبادلات مالی با ایران هستند، گفت: بانک کونلون چین Kunlun bank of China روابط خود را با ایران قطع نکرده است.

    مجیدرضا حریری در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، درباره اخبار منتشر شده مبنی بر قطع تعاملات بانک کونلون چین با ایران اظهار داشت: بانک کونلون روابط خود را قطع نکرده بلکه به دارندگان حساب تجاری در کونلون که معمولا طرف فروشندگان چینی هستند اطلاعیه داده که اگر گشایش اعتبار انجام شده یا دریافت و پرداخت‌های نیمه تمامی دارند تا آخر اکتبر یعنی ۱۰ آبان به اتمام برسانند.

    وی با بیان اینکه بانک کونلون اعلام کرده که تضمین نمی‌کند از ۱۰ آبان به بعد بتواند پول را از ایران به فروشنگان چینی حواله کند، گفت: هنوز هیچ تصمیمی غیر از این اطلاعیه به مشتریان اعلام نشده است.

    نایب رییس اتاق مشترک ایران و چین تصریح کرد: همانطور که ما منتظر هستیم اروپا بسته جدید خود را برای مبادلات با ایران ارائه کند، چینی‌ها هم به تبع آن قرار است بسته جدیدی را ارائه کنند. حریری ادامه داد: بر این اساس با توجه به اینکه روش‌ها ممکن است تغییر کند، بانک کونلون به مشتریان اعلام کرده کارهای نیمه تمام را انجام دهند تا بسته به شرایط جدید تصمیم‌گیری شود.

    وی در ادامه توضیح داد: بانک کونلون صندوقی است که برای مبادله با ایران طراحی شده و از دوره قبل تحریم‌ها به دلیل کار کردن با ایران توسط آمریکا تحریم شده اما برای ارتباط با بانک‌های تجاری چین با توجه به اینکه آن بانک‌ها تحت تاثیر FATF و روابط با آمریکا، محدودیت‌هایی دارند، ناچار است قواعدی را رعایت کند.

    نایب رییس اتاق مشترک ایران و چین ادامه داد: طبق صحبت‌های اروپایی‌ها قرار است با اروپا نیز یک رابطه بانکی شبیه کونلون بانک انجام شود و چینی‌ها نیز منتظرند که خود را با این مدل تطبیق دهند. حریری در پایان خاطرنشان کرد: اگر با FATF به مشکل بخوریم، همین ارتباطات بانکی که تا به امروز داشتیم نیز ممکن است به مشکل بخورد.

    مشکل کونلون بانک چین با بازرگانان ایرانی چیست؟

    مشاور دبیر کل اتاق بازرگانی تهران گفت: «گلایه فعالان اقتصادی کشورمان از بانک کونلون چین بیشتر ناشی از تلاش این بانک برای مبادله با یوان و اجتناب از مبادله با یورو و دلار است.»

    فریدون وردی‌نژاد گفت: «مناسبات ایران و چین از دو بعد قابل‌بررسی است. بعد اول سیاسی است که به کنش‌های این کشور در رابطه با تحریم و دیگر مسائل سیاسی مربوط است. بعد دوم اما در رابطه با رویه‌ها و مقررات تجاری و اقتصادی مورد تحلیل قرار می‌گیرد.»

    او ادامه داد: «چینی‌ها در یک سال گذشته شیوه تعاملات بین‌المللی‌شان را تغییر داده و تلاش می‌کنند در خصوص ضوابط، معیارها و توافقات تجاری و بین‌المللی مسئولانه‌تر عمل کنند. عضویت‌های بین‌المللی، اصلاح قوانین و رویه‌های اقتصادی جاری در زمینه‌های مختلف از جمله گمرک و بانک از مسائلی است که چین حساسیت بیشتری نسبت به آن به خرج می‌دهد. برای مثال چین تلاش کرده در فرایند الحاق به سازمان تجارت جهانی و FATF سیستم‌های مالی و تجاری‌اش را اصلاح و به‌روز کند. بر این اساس این کشور تعهد بیشتری نسبت به اجرای ضوابط مربوط به پول‌شویی نشان داده و مقررات سخت‌تر از گذشته در چین اعمال می‌شود.»

    او با اشاره به مشکلات ایجادشده برای بازرگانان ایران در چین گفت: «مشکلی که بین بازرگانان ایرانی و چین به وجود آمده بود، ناشی از این بعد از مناسبات دو کشور است. با توجه به سخت‌گیری بیشتر چین در اجرای قوانین حساب‌های بعضی دانشجویان و افراد ایرانی در چین بسته شد که بیشتر جنبه اصلاح روش‌ها و مقررات را داشت تا یک تصمیم سیاسی مرتبط با تحریم‌ها باشد و این مسئله باید توسط دیپلمات‌های دو کشور و هم‌چنین نمایندگانی از وزارت خانه‌های مسئول در اقتصاد و تجارت کشورها موردبررسی قرار بگیرد.»

    وردی‌نژاد به اقدام تازه بانک کونلون چین اشاره کرد و گفت: «اکنون در چین بانک کونلون به‌طور اختصاصی به مبادلات ایرانیان با چین می‌پردازد و البته هزینه بالای خدمات در این بانک موردانتقاد قرارگرفته است. به‌طور طبیعی انحصار در اقتصاد پیامدهایی مثل رانت، باریک شدن راه‌های ارتباطی و گرانی را به دنبال دارد. طبیعی است زمانی که کانال‌های بانکی، مالی و اعتباری متعدد در مناسبات خارجی وجود نداشته باشد و به کانال‌های مشخص و معینی مثل بانک کونلون برسیم، با افزایش هزینه‌ها نیز روبه‌رو خواهیم شد.»

    او ادامه داد: «بانک کونلون بانکی است که توسط آمریکایی‌ها تحریم شده است و البته بانک‌های دیگر چین که آمریکایی‌ها در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند به دلیل نگرانی از تحریم حاضر به همکاری با ایران نیستند. اکنون این انحصار همکاری بانکی با چین است که به مشکلات دامن زده و البته گله فعالان اقتصادی کشورمان از بانک کونلون بیشتر ناشی از تلاش این بانک برای مبادله با یوان و اجتناب از مبادله با یورو و دلار است. این مسئله باعث شده هزینه تاو کارمزدهای خدمات بانکی در این بانک بیشتر و شرایط برای تجار ایرانی سخت شود. به‌تازگی اخباری از همکاری چند بانک کوچک دیگر چینی با تجار ایرانی در آینده منتشرشده است تا از مشکلات کاسته شود.»

    بانک کونلون

    بانک کونلون، (به چینی: 昆仑银行股份有限公司) بانک کوچکی است که فقط برای ارتباط با ایران به وجود آمده است.

    نام این بانک ابتدا Karamay City Commercial Bank بوده‌است که با سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت چین، CNPC,[۳] در سال ۲۰۰۹ میلادی به کنترل این شرکت درآمده و در سال ۲۰۱۰ به بانک کونلون تغییر نام یافت.

    چینی‌ها در سال ۱۳۹۲ پذیرفته‌اند که بخشی از پول نفت ایران که قابلیت جابجایی ندارد را بعنوان تضمین قراردادهای فاینانس بپذیرند و تا سه برابر آن مبلغ، پروژه‌های ایران را فاینانس کنند.

    این بانک برای ساماندهی روابط بانکی ایران با چین در دوره تشدید تحریم‌ها علیه ایران و با هدف دور زدن تحریم‌ها در زمان احمدی‌نژادایجاد شد.

    سرمایه اولیه این بانک از ارز فروش نفت ایران به چین که در چین بلوکه شده تأمین شده‌است.

    اما متأسفانه از سال ۲۰۱۷ میلادی، شرکت‌ها و بانک‌های چینی سر ناسازگاری با ایرانیان دارند و از این تاریخ، حتی در ارائه ارز به دانشجویان ایرانی مشکل ایجاد کرده و از این کار سر باز زده اند.

    سیاست مداران و اقتصاددانان ایرانی که از قبل پیش بینی چنین روزی را کرده بودند، از حدود ۵ سال پیش اقدام به همکاری با یک بانک چینی با نام بانک کونلون ((KUNLUN Co LTD که بعدها نام آن به Bank of Kunlun تغییر یافت، نموده اند.

    این بانک در آوریل سال ۲۰۰۹ میلادی توسط شرکت ملی نفت چین تأسیس شد.

    سرمایه اولیه این بانک حدوداً برابر  ۳٫۱ میلیارد یوان است.

    سرمایه گذاران، وارد کنندگان ایرانی، سال‌های سال دغدغه این را داشتند که چگونه می‌توانند به روشی آسان و امن، پرداخت‌های خود را به کشور چین انجام دهند.

    بعد از راه اندازی بانک کونلون، استفاده از حواله کونلون توانست جایگزین مناسبی برای بسیاری از پرداخت‌های ایرانیان شود.

    سایت فارسی بانک کونلون، تحت عنوان گروه بازرگانی و تجاری کونلون ایران، شرکتی است که به عنوان یک شرکت بازرگانی ثبت شده در چین، می‌تواند به راحتی خدمات ارزی به کاربران ارائه نماید.

    شما می‌توانید از طریق این سایت، سفارشات خارجی خود را به راحتی انجام دهید و حواله‌های بانکی و غیربانکی خود را به صورت حواله کونلون انجام دهید.

    بانک کونلون چین

    نحوه انجام و استفاده از حواله کونلون

    همانطور که گفته شد، بیشتر بانک‌های چینی از ارائه خدمات ارزی به بانک‌ها و کاربران ایرانی امتناع می‌ورزند و این باعث شده است که ایرانیان در تبادلات ارزی خود با شرکت‌های چینی دچار مشکل شوند. بسیاری از بانک‌ها پاسخگوی مشتریان ایرانی حتی دانشجویان نیستند و این امر باعث شده است که بیشتر وارد کنندگان محصولات چینی به استفاده از حواله کونلون روی بیاورند.

    حال اگر شما وارد کننده محصولات چینی هستید و  می‌خواهید از ارز دولتی برای معاملات خود استفاده کنید، بهترین روش استفاده از گشایش اعتبار اسنادی است

    اما تنها بانکی که در چین اعتبار اسنادی ایرانی را می‌پذیرد، بانک کونلون است.

    یکی از مشکلات حواله کونلون، این است که این بانک تنها یک شعبه دارد و آن هم در شهر پکن قرار دارد و بیشتر بانک‌های ایرانی فقط گشایش اعتبار اسنادی را برای بانک کونلون انجام می‌دهند.

    از طرف دیگر، برای انجام حواله کونلون، مشکلات دیگری نیز وجود دارد. شرکت‌های چینی برای اینکه پول خود را از ایرانی‌ها دریافت کنند، از طرف مشتریان ایرانی مجبور به افتتاح حساب در بانک کونلون می‌شوند.

    بعضی از شرکت‌ها که فکر می‌کنند این کار در مقابل سودی که به دست می‌آورند، ارزش زیادی ندارد از این کار سر باز زده و معامله را فسخ می‌کنند.

    بعضی دیگر که سود خوبی از ایرانیان دریافت می‌کنند، در بانک کونلون حساب باز می‌کنند اما خیلی زود فشارهای وارده از بانک به شرکت در خصوص سهامی بودن شرکت یا دارا بودن گردش مالی زیاد و …  باعث می‌شوند که شرکت‌ها حساب‌های خود را از کونلون خارج کنند و در تبادلات ارزی یا معاملات بعدی خود دیگر به طرف کونلون و حواله کونلون نیایند.

    اگر در بانک کونلون حساب ندارید و دانشجو، تاجر یا گردشگر هستید و قصد دارید به چین بروید یا مبلغی را به شخصی در چین ارسال کنید، می‌توانید با کمک صرافی‌های معتبر و مجاز این کار را انجام دهید.

    تعدادی از صرافی‌های معتبر در بانک کونلون حساب باز کرده اند و گردش مالی خوبی هم در آنجا داشته اند.

    این کار باعث بالا رفتن اعتبار آنها نزد این بانک شده است و همچنین باعث شده است کارها برای کاربران دیگری که می‌خواهند از طریق این صرافی‌ها اقدام کنند، نیز تسهیل شود. شما به صرافی مراجعه می‌کنید یا به صورت اینترنتی درخواست خود را مبنی در حواله کونلون به یک حساب در چینی به کارشناسان صرافی مورد نظر، انجام می‌دهید. صرافی‌ها از طریق حساب خود، انتقال وجه را به صورت حواله کونلون از بانک کونلون به بانک مقصد در چین انجام می‌دهند.

    در نظر داشته باشید که انجام این خدمات، مستلزم دریافت کارمزد است.

    حواله کونلون می‌تواند به صورت یورو، دلار یا یوان انجام شود و این مسأله نیز کار را برای ایرانیان بسیار راحت می‌کند.

    البته این را نیز باید متذکر شویم که اخیراً بعضی از بانک‌های ایرانی به ویژه بانک‌های خصوص چنین ادعا کرده‌اند که می‌توانند گشایش اعتبار اسنادی به برخی دیگر از بانک‌های چین انجام دهند. اگر این مطلب صحت داشته باشد، خبر خوبی برای وارد کنندگان کالا از چین است، چون قطعاً در تجارت آنها پیشرفت چشمگیری ایجاد خواهد شد و استقبال بیشتری نسبت به حواله کونلون از آن خواهد شد. امیدواریم به زودی شاهد رشد و پیشرفتی چشمگیر در تجارت خارجی و اقتصاد کشور باشیم.

    آغاز مجدد تبادلات بانکی ایران و کونلون بانک چین

    بنا به اظهارات مجید رضا حریری نائب رئیس و سخنگوی اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، پس از یک توقف ۶۰ روزه مبادلات بانکی ایران و چین از سر گرفته شد.در حال حاضر این تبادلات فقط با کونلون بانک چین عملیاتی شده است.

    سخنگوی اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان این موضوع که، بعد از اتفاقات ۴ نوامبر وارد مرحله جدیدی از برجام شدیم و به همین دلیل روابط بانکی ما و چین متاثر از این اتفاق باید بازطراحی می‌شد.در ادامه حریری افزود: خوشبختانه این قضیه حل و فصل شد و انتقال مالی میان ایران و چین از طریق کونلون بانک بعنوان تنها بانک طرف مبادله با بانک‌های ایرانی، آغاز می‌شود.
    عضو اتاق بازرگانی یادآور شد که ماهر ماه یک میلیارد دلار واردات از چین داریم و در دو ماه گذشته که اختلال جدی در مبادله بانکی میان دو کشور بود دو میلیارد دلار تقاضای انباشته وجود داردو به همین دلیل این توقف ۶۰ روزه در ارتباطات بانکی ممکن است در روزهای ابتدایی از سرگیری روابط بانکی، باعث اختلالات چند روزه شود اما جای هیچگونه نگرانی برای تجار وجود ندارد، چرا که باید علاوه برعملیات روزانه این بانک چینی، عملیات مربوط به ۶۰ روز توقف مبادلات نیز از سوی کونلون پاسخ داده شود.

    بنا به اظهارات وی، ممکن است با توجه به شلوغی روزمره عملیات بانکی کونلون بانک، در روزهای اول کار فعالان اقتصادی که می‌خواهند با چین کار کنند یا حواله هایشان در چین و یا بانک‌های ایرانی است و یا کالایشان در بندر وجود دارد با اختلال همراه بوده و به کندی پیش برود. حریری از تجار ایرانی درخواست کرد با کارگزار ایرانی نهایت تعامل و همکاری را داشته باشند چرا که حداکثر ظرف مدت ده روز این کُندی در پذیرش پرونده‌های جدید برطرف خواهد شد.
    وی در ادامه افزود؛ایرانیان ساکن چین از جمله کارمندان، دانشجویان و ساکنان این کشور همچون روال گذشته و مطابق با روند تعاملات بانکی اشخاص حقیقی ایرانی در سراسر دنیا مشمول این گشایش در ارتباطات بانکی ایران و چین نمی‌شوند و فقط به منظور تجارت دو کشور، این خط بانکی کار خود را از سر گرفته است.
    حریری توضیح داد: ایرانیان ساکن چین همچون ایرانیان مقیم سایر کشورها با گذرنامه ایرانی نمی‌توانند مراودات بانکی را اعم از تبدیل پول یا گشایش حساب در کونلون‌بانک انجام دهند، چرا که این موضوع مطابق با کنوانسیون‌های بین‌المللی در مورد ایرانیان و ارتباطات بانکی آنها نیست.

    مجید رضاحریری با بیان اینکه بعد از گذشت یک هفته تا ده روز روند مبادلات بانکی میان دو کشور به حالت عادی برمی گردد گفت:: امیدواریم نگرانی فعالان اقتصادی، صادر کنندگان و وارد کنندگان ایرانی در این مورد هرچه زودتر رفع شود.
    وی گفت: از سال ۲۰۱۱ تا به امروز مبادلات تجاری ما از کانال‌های رسمی بانکی فقط از طریق کونلون بانک چین انجام می‌شد که امیدواریم با از سر گیری فعالیت این بانک بتوانیم بانک‌های دیگر چینی را هم در آینده نزدیک به این فرآیند وارد کنیم.

    سخنگوی اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه هیچ تغییری در فرآیند کار کونلون بانک با فعالان اقتصادی ایرانی بوجود نیامده است گفت:: فعالان اقتصادی می‌توانند از طریق بانک‌های عامل خود پیگیر مراودات با این بانک چینی باشند، اما بدیهی است که بانک‌های ایرانی معاف از تحریم می‌تواند با کونلون بانک مبادلات مالی داشته باشد.

    بانک کونلون چین

    ارتباط مشروط بانک چینی با ایران برقرار شد

    بانک کونلون چین از برقرار شدن مجدد روابط کارگزاری با بانک طرف قرارداد ایران برای مدت مشخص و با رعایت شرایط خاص خبر داد.

    بانک کونلون چین طی نامه ای به بانک کارگزار طرف قرارداد در ایران اعلام کرد: با توجه به پیگیری های به عمل آمده در جهت از سرگیری روابط کارگزاری با بانک کونلون چین، روابط کارگزاری با آن بانک با رعایت شرایط ذیل مجدداً برقرار شده است.

    • ۱٫ تراکنش ها در قالب حواله ارزی و اعتبار اسنادی محدود به کالاها یا خدمات بشردوستانه و غیر تحریمی و صرفاً مرتبط با روابط تجاری بین ایران و چین باشد.
    • ۲٫ تراکنش های مرتبط با صنایع خودروسازی،محصولات پتروشیمی، بخش انرژی، کشتیرانی، کشتی‌سازی و بنادر ایران، گرافیت، فلزات خام یا نیمه ساخته مانند فولاد آلومینیوم زغال‌سنگ و نرم افزارهای مربوط به تکمیل فرایند های صنعتی برای بانک کونلون قابل قبول نیست.
    • ۳٫ این شرایط به صورت موقت تا ۱۰ اردیبهشت سال ۹۸ برقرار است.
    بانک کونلون چین

    بنابراین گزارش،بانک کارگزار طرف قرارداد با بانک کونلون صرفا بانک کشاورزی است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطلب پیشنهادی

    ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران

    راهنمای ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران

    امروز مخوام بهتون آموزش بدم چظور در سامانه جامع تجارت برای واردات کالا ثبت نام …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.