قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » اخبار » اجتماعی » نیم نگاهی به مراحل طلاق توافقی
فروشگاه اینترنتی ایلیار
مدارک طلاق توافقی
مدارک طلاق توافقی

نیم نگاهی به مراحل طلاق توافقی

  • یکی از مهم ترین وقایع زندگی انسان ازدواج است که البته در بعضی موارد به جدایی و طلاق منجر می‫شود. «طلاق» واژه‌ای است که این روزها زیاد می‫شنویم ولی شاید همه به مسائل جزئی آن آشنا نباشند . قبل از آنکه به موضوع مورد بحث یعنی مراحل طلاق توافقی بپردازیم باید انواع طلاق را بشناسیم. براساس قوانین و موازین کشور وقوع امر طلاق از سه راه امکان پذیر است:

    طلاق به درخواست مرد (زوج)
    طلاق به درخواست زن (زوجه)
    توافق زوجین برای طلاق.

    موضوع سخن ما، قسم سوم یعنی طلاق توافقی است که همان‌طور که از اسم آن آشکار است منوط به توافق زن و شوهر در تمام موضوعات زندگی مشترک و حضور هر دوی آنها در تمام مراحل رسیدگی است. با مجله اینترنتی ایلیار همراه باشید

    مراحل طلاق توافقی
    مراحل طلاق توافقی

    چرا طلاق توافقی زیاد شد؟

    بسیاری از طلاق‌‌های توافقی در ابتدا توافقی نبوده است، یعنی زن و شوهر علیه هم در دادگستری جنگ و دعوا راه می‌اندازند، خیلی‌هایشان این طور که بنشینند و با هم تصمیم برای طلاق بگیرند. حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد طلاق‌های توافقی این‌گونه است که بر اثر جنگ و دعوا، یک سال علیه هم در دادگاه‌ها شکایت می‌کنند تا اینکه خسته می‌شوند، سپس به این نتیجه می‌رسند که جنگ و دعوا جز خستگی فایده‌ای ندارد و تصمیم می‌گیرند توافقی طلاق بگیرند.

    علت چنین تصمیمی چیست؟

    این قضیه ریشه دارد و ریشه آن هم به قبل از ازدواج بازمی‌گردد. همان‌طوری که بدون مشورت با خانواده و بزرگان و تحقیق با هم برای ازدواج توافق می‌کنند، همان‌طور هم می‌روند و طلاق می‌گیرند. درباره این قضیه مفصل تحقیق و تحلیل کردم و به این نتیجه رسیدم، آن دسته از زوجینی که ازدواج‌شان درست بوده و از روی لجاجت با والدین یا عشقبازی با هم ازدواج نکردند، وقتی می‌خواهند به‌صورت توافقی طلاق بگیرند یک دلیل موجه دارند زیرا همه کسانی که می‌خواهند طلاق بگیرند، ایراد ندارند و برخی اوقات بنا به دلایلی مثل نازایی از هم طلاق می‌گیرند.

    این دست از افراد وقتی می‌خواهد طلاق توافقی بگیرند از روی احساس یا لجاجت با یکدیگر این کار را نمی‌کنند بلکه به این نتیجه می‌رسند نمی‌توانند با هم زندگی کنند و “چرا همدیگر را اذیت کنند؟”، به‌عبارت دیگر در طلاق توافقی هم شما می‌توانید فرهنگ عالی ببینید که دو نفر انسان محترم نشستند و به یک نتایجی رسیدند و تصمیم گرفتند طلاق بگیرند و هم می‌توانید بدترین فرهنگ را ببیند.

     مراحل طلاق توافقی
    مراحل طلاق توافقی

    نیم نگاهی به مراحل طلاق توافقی

    بله درست است زمانه عوض شده است این فقط انتخاب همسر و ازدواج نیست که دور از همه رسوم سنتی و حرف و حدیث های فامیل انجام می شود حتی طلاقی که دعوا , تهدید و قشون کشی خانوادگی با خود داشت حالا به اتفاقی آرام و بی سر و صدا تبدیل شده است به نام طلاق توافقی !

    اما سخن ما با شما زوجین این است که جهت انجام این امر یعنی طلاق توافقی , قبل از هر چیز , اوضاع و احوال و شرایط خود در خصوص امکان ادامه زندگی را بسنجید و بعد قدم در راه تصمیم بگذارید تا دچار اتخاذ تصمیمات آنی و بدون فکر نشوید.

    روند انجام طلاق توافقی به این شکل است که زوجین پس از تصمیم به جدایی، باید با همراه داشتن مدارک مورد نیاز، شامل شناسنامه و عقدنامه، به دادگاه رفته و فرم درخواست طلاق توافقی را پر کرده و تمامی توافقات خود در زمینه امور مالی، مهریه، نفقه،حضانت فرزند و … را در فرم مشخص می کنند.

    پس از آنکه دادخواست به دادگاه ارائه شد، سایر مراحل در دادگاه مانند طلاق عادی است. در واقع مراحل قانونی طلاق توافقی، نیز مشابه مراحل قانونی طلاق باید طی شود.

    مدارک لازم جهت طلاق توافقی

    زمانی که زوجین به این نتیجه می رسند که امکان ادامه زندگی مشترک وجود ندارد با رسیدن به توافق به فکر طلاق توافقی می افتند. در صورتیکه دادگاه تشخیص به لزوم اجرای طلاق توافقی بین زوجین داد، طرفین یا وکیل آنها باید مدارک زیر را در دادگاه حاضر سازند

    اما مدارک لازم برای انجام طلاق توافقی چه مدارکی می باشد:

    • عقدنامه یا سند ازدواج
    • مدرک شناسایی هر یک از زوجین شامل کارت ملی یا شناسنامه
    • در صورت اخذ وکیل، وکالت نامه محضری طلاق ضروری می باشد.
    • شرح توافقات طرفین
    • گواهی عدم بارداری زن
    • نامه نظریه واحد مشاوره خانواده در دادگاه در خصوص زوجین

    زوجین باید هردو باهم با در دست داشتن مدارک فوق‫الذکر در تهران به دفتر خدمات قضایی و در شهرستان به واحدِ ثبت دادخواست، مراجعه کنند. موضوع خواسته‌ی آنها در برگ دادخواست «صدور گواهی عدم امکان سازش (طلاق توافقی) است».

    مدارک طلاق توافقی
    مدارک طلاق توافقی

    توافقات در طلاق توافقی

    در طلاق توافقی همه چیز به توافق زن و شوهر بستگی دارد و معمولا زن و شوهر پس از توافق در مسائل مربوط به زندگی مشترک از جمله :

    مهریه زن
    آیا زن مهر را بخشیده یا بخشی از آن را می‌بخشد؟ آیا مهر را می‌خواهد دریافت کند یا دریافت کرده است؟ آیا قرار است مهر را قسطی دریافت کند یا یکجا آن را دریافت می‌کند؟ اگر مهریه را بخشش کرده، آیا مرد هم قبول بخشش، یعنی بخشیدن مهر را قبول کرده است؟ آیا زن و شوهر روی یکی از موارد بالا که توافق شده، توافقنامه‌ای تنظیم کرده و به‌طور احتمالی این توافق را در دفتر اسناد رسمی تنظیم کرده‌اند یا توافقنامه خود را به دفتر اسناد رسمی برده‌ و درستی امضای خود را تصدیق کرده‌اند یا نه؟ و اگر این کارها را نکرده‌اند، باید هر ۲ در دادگاه حاضر شوند و متن توافقنامه را در دادگاه تایید کنند.

    نفقه زن
    باید بررسی شود که نفقه گذشته و پرداخت‌نشده و نفقه زمان عده پرداخت‌شده یا نه. یا اینکه زن نفقه خود را بخشیده است.

    اجرت‌المثل زن
    آیا زن در مقابل قبول طلاق توافقی، اجرت‌المثل زندگی زناشویی خود را دریافت کرده یا آن را به مرد می‌بخشد؟ باید مشخص شود زن در این مورد ادعایی دارد یا نه. در بسیاری از موارد مرد به زن قول می‌دهد در ازای توافق برای طلاق، فلان مبلغ یا فلان ملک را می‌دهم.

    همه اینها باید در توافقنامه جداگانه‌ای آورده شوند به‌خصوص اگر مرد پیش‌تر درخواست طلاق کرده باشد و روی همان درخواست زن و مرد به توافق رسیده باشند، زن می‌تواند درخواست اجرت‌المثل کند. مبنای اجرت‌المثل براساس ۳ عامل تعیین می‌شود؛ کارهایی که زن در خانه کرده است، سنواتی که با هم زندگی کرده‌اند و وُسع مالی مرد. با توجه به این ۳ عامل، دادگاه مبلغی را به‌عنوان اجرت‌المثل به زن می‌دهد.

    جهیزیه
    زن باید ابتدا جهیزیه خود را دریافت و سپس زیر توافقنامه را برای طلاق توافقی امضا کند و اگر جهیزیه را دریافت نکرده، باید ترتیب دریافت آن با ضمانت اجرا مشخص شود.

    اگر زن صورت امضاشده جهیزیه خود را نداشته باشد، کار از هر نظر خراب می‌شود و تنها راه‌حلی که باقی می‌ماند، این است که برای تک‌تک آنها کاغذ خرید داشته باشد و برای وسایلی که کاغذ خرید مشخصی ندارند، به‌ندرت می‌توان اقدامی کرد.

    در هر صورت برای اینکه نقل و انتقال جهیزیه برای شما آسان شود و احتمالا دچار مشکلی نشوید، به‌طور حتم با یکی از وکلای دادگستری مشورت کنید. این مشورت برای شما خرجی ندارد، ولی از بسیاری از اشتباه‌های شما جلوگیری می‌کند. البته دریافت جهیزیه با شکایت به مراجع قانونی نیازی به حضور و وجود وکیل دادگستری ندارد، اما حضور وکیل کار را آسان‌تر می‌کند.

    در صورت داشتن فرزند مشترک حضانت فرزند
    یکی از اساسی‌ترین ارکان طلاق توافقی، تعیین تکلیف فرزندان است؛ چه کسی بچه‌ها را نگهداری کند و کسی که بچه‌ها را نگهداری می‌کند، خودش متکفل هزینه‌های آنهاست. یا اگر زن آنها را نگه می‌دارد، چه کسی هزینه‌ها را می‌پردازد و برای هر بچه چه اندازه؟ همین‌طور شهریه مدرسه و دیگر هزینه‌های ضروری نیز باید تعیین تکلیف شوند.

    لازم به توضیح است در حضانت باید هم از جسم فرزند مراقبت شود و هم تربیت اخلاقی و آموزش مناسب با شرایط او انجام گیرد. اگر حضانت فرزند با پدر باشد، نباید مانع از ملاقات او با مادر و بستگان مادری شد و برعکس. در مواردی که حضانت فرزند با مادر است، ازدواج مادر می‌تواند یکی از دلایل«سلب حضانت» باشد.

    قرار ملاقات فرزند مشترک حق سرپرستی
    ممکن است زنی فکر کند چون حضانت برعهده اوست، بچه‌ها مال او هستند و فقط حق دیدار با پدرشان را دارند. اگر زن چنین فکر می‌کند، در اشتباه است زیرا حضانت با سرپرستی تفاوت دارد. اگر قرار است بچه‌ها متعلق به شما باشند، باید این مورد را در دادگاه عنوان کنید تا ثبت شود زیرا هرگاه مرد بخواهد، می‌تواند بچه‌ها را از مادر بگیرد.

    اینکه می‌گویند دختر و پسر تا ۷ سال باید با مادر زندگی کنند، بایدی وجود ندارد و تنها این است که برای حضانت، مادر اولویت دارد. به‌طور معمول توصیه می‌شود که بچه‌ها پیش مادر باشند زیرا بچه‌ها از طریق پدر یتیم نمی‌شوند. یادتان باشد دختر که به سمت بلوغ می‌رود به مادر نیاز دارد.
    درست است که شرع و قانون می‌گوید فرزند باید پیش پدر باشد، اما اگر مادر صالح باشد و به معیشت فرزندان توجه کند و برای آنها وقت بگذارد، چون مهربان‌تر است و بار عاطفه‌ها را بر دوش می‌کشد، بهتر می‌تواند به آنها رسیدگی کند. البته مواردی هم هست که زن صلاحیت ندارد و پدر صالح‌تر است و توانایی بیشتری برای سرپرستی فرزندان دارد.

    برای طلاق توافقی اقدام میکنند. در صورتیکه زن و مرد متقاضی طلاق توافقی باشند میتوانند مبادرت به اخذ وکیل نمایند.

    حضانت فرزند پسر و دختر

    حضانت فرزند پسر و دختر تا ۷ سالگی بر عهده مادر می باشد.
    حضانت پسر از ۷ سالگی تا ۱۵ سالگی و دختر از ۷ سالگی تا ۹ سالگی بر عهده پدر است.
    دختر بعد از ۹ سالگی و پسر بعد از ۱۵ سالگی می تواند در مورد این که با پدر یا مادر زندگی کنند تصمیم بگیرد.

    حضانت فرزندان دلیلی بر امکان مدیریت اموال، مستغلات یا موارد بانکی فرزند نمی باشد و بر عهده سرپرست فرزند که پدر یا جد پدری است می باشد.

    ؛ لازم به ذکر است که برای طلاق توافقی لزومی ندارد زن کل مهریه‌‌اش را ببخشد (در اصطلاح حقوقی بذل کند) ممکن است نیمی از مهریه را ببخشد یا حتی مرد حاضر باشد کل مهریه‌ را پرداخت کند و این امر کاملا بستگی به توافق طرفین دارد.

    نکنه‌ی مهم درخواست طلاق توافقی آن است که زن و مرد باید در خصوص کلیه‌ی امور مالی و غیرمالی خود باهم توافق کنند. پس از اینکه زوجین در امور مشترک به توافق رسیدند، می‫توانند برای طلاق توافقی اقدام کنند. توافقات مذکور می‌تواند در محضر و جلسه‌ی دادگاه باشد یا در دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد و به طریق رسمی ثبت شود و یا اگر طرفین مایل بودند از همان ابتدا به وکلای دادگستری مراجعه کنند شرح توافقات خود را به وکلای خویش خواهند داد و وکلای ایشان مراحل قانونی طلاق توافقی را انجام می‫دهند.

    طلاق توافقی طلاقی است که در آن زوج وزوجه با توافق همدیگر تصمیم به طلاق میگیرند و طلاق توافقی از جهت مدت و مراحل در شهرهای ایران با شهر تهران متفاوت است و انجام طلاق توافقی مدتی بیش از یک ماه زمان میبرد اما در مورد تهران به این صورت نیست و زمان انجام  طلاق توافقی در شهر تهران  کمتر از این مدت زمان است و همین  باعث شده برخی از زوجین برای انجام طلاق توافقی از شهر تهران انتخاب وکیل نمایند در طلاق توافقی زوجین در مورد تمام مسایل با هم به توافق می رسند از جمله حضانت ، مهریه نفقه، اجرت المثل و …..( طلاق توافقی تهران)

    داوری

    هر یک از زوجین باید یک نفر از آشنایان خود را به عنوان داور به دادگاه معرفی کند. اگر زوجین نخواهند یا نتوانند داوری را به دادگاه معرفی کنند، خود دادگاه راسا اقدام به انتخاب داور می کند.

    ویژگی داوران طلاق توافقی

    داوران باید حداقل ۴۰ سال سن داشته، متاهل، امین، مسلمان و دارای حسن شهرت باشند.
    وظیفه داوران و مشاوران ایجاد صلح و سازش بین زوجین و رفع اختلاف آنان است اما اگر موفق به ایجاد صلح و سازش نشوند، داور گزارش جلسه و مشاور نظر کارشناسی خود در مورد زوجین را باید به صورت کتبی به دادگاه اعلام کنند. دادگاه پس از اخذ نظر مشاور و داور اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش می کند.
    رای دادگاه در این خصوص قابل تجدید نظرخواهی و فرجام خواهی است لذا زوجین باید تا پایان مهلت تجدید نظر و فرجام صبر کنند اما می توانند با اسقاط حق تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی خود باعث قطعیت رای شوند.

    در صورت قطعی شدن رای دادگاه دفتر دادگاه حکم دادگاه را در ۳ نسخه صادر و به هریک از طرفین یک نسخه داده و نسخه دیگر را بایگانی می کند.

    مراجعه به دفتر ثبت ازدواج و طلاق

    در این مرحله گواهی عدم امکان سازش صادر شده است.

    لازم به ذکر است که گواهی عدم امکان سازش سه ماه اعتبار دارد.

    یعنی طرفین فقط تا سه ماه فرصت دارند که با مدارک لازم به یکی از دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه کنند و اگر این مدت سپری شود اعتبار این گواهی و کلیه‌ی توافقات فی‌مابین زوج و زوجه از بین خواهد رفت. در ضمن باید توجه شود بعد از صدور گواهی عدم امکان سازش و در مدت اعتبار آن یعنی سه ماه، قبل از مراجعه به دفترخانه و اجرای صیغه‌ی طلاق احدی از طرفین نمی‫تواند یک طرفه توافق را از بین ببرد و و این توافق اولیه برای طلاق توافقی فقط با توافق ثانویه هر دو طرف مبنی بر برهم زدن توافق اولیه از بین خواهد رفت.

     گواهی سلامت بکارت و گواهی عدم بارداری

    پس از صدور گواهی عدم امکان سازش، در صورتی که زوجه باکره باشد باید در ضمن توافقات، به این امر اقرار کند و قبل از اجرای صیغه‌ی طلاق با مراجعه به پزشکی قانونی گواهی سلامت بکارت بگیرد. ولی اگر باکره نباشد (مدخوله باشد) ضمن اینکه در توافقات بر این امر اقرار کرده، باید آزمایش خون داده و گواهی عدم بارداری بگیرد در این مرحله زوجین با در دست داشتن گواهی عدم بارداری و قطعیت گواهی عدم امکان سازش متفقا می‫توانند به هریک از دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه و نسبت به اجرای رأی طلاق اقدام کنند و صیغه‌ی طلاق در خصوص آنها جاری خواهد شد.

    طلاق توافقی و اجرای صیغه طلاق

    اجرای صیغه ی طلاق در طلاق توافقی آخرین مرحله از مراحل توافق زوجین می باشد و اثر تمامی اقدامات انجام شده از قبیل توافق مقدماتی و مراجعه به دادگاه  و صدور گواهی عدم امکان سازش یا همان رای طلاق توافقی با ثبت طلاق توافقی در دفترخانه طلاق و اجرای صیغه ی طلاق خاتمه و قطعی می یابد و در واقع در طلاق توافقی می بایست توافق در مورد انجام طلاق تا اخرین مرحله که ثبت طلاق در دفترخانه طلاق می باشد باقی بماند.

    یکی از مواردی که در ثبت و اجرای صیغه طلاق در دفترخانه طلاق می بایست رعایت گردد این است که زوجه در زمان اجرای صیغه طلاق در طهر غیر مواقعه باشد به این معنی که در زمان اجرای صیغه طلاق در عادت ماهانه  نباشد و از عادت ماهانه پاک باشد و از اخرین عادت ماهانه با همسر خود نزدیکی نکرده باشد. حال در نهایت اگر زوجه ای در زمان اجرای صیغه طلاق در عادت ماهانه باشد رویه ی دفترخانه های طلاق به این شکل است که از نظر قانونی طلاق را انجام می دهند و طلاق ثبت می گردد و تنها از زوجه می خواهند که هر زمانی که از عادت ماهانه پاک گردید به دفترخانه طلاق اطلاع دهد تا اجرای صیغه طلاق انجام گیرد.

    طلاق توافقی در دوران عقد 
    طلاق توافقی در دوران عقد

    طلاق توافقی در دوران عقد 

    حالا در مورد طلاق توافقی در دوران عقد ( به معنای نداشتن رابطه زناشویی و باکره بودن زن) می پردازیم.

    طلاق توافقی در دوران عقد بدین صورت است که مهریه نصف خواهد شد. مگر اینکه زن، مهریه خود را ببخشد.  همچنین در خصوص درخواست زوجه، گواهی بکارت نیز می تواند از طرف دادگاه صادر شود. در این صورت زوجین می توانند تقاضای شناسنامه جدیدی را نمایند که نام همسر قبلی در آن عنوان نشده باشد.

    در هر دو صورت این نوع طلاق چه در زمان عقد و چه پس از ازدواج، رجوع به این صورت که اگر زن در هنگام جاری شدن صیغه طلاق، باکره یا یائسه باشد، زوجین نمی توانند از طلاق رجوع نمایند اما در غیر اینصورت پس از سپری شدن ۳ ماه عده، مرد می تواند به زن بازگردد. در طلاق های توافقی زن مقداری از مهریه یا مبلغی اندک را به مرد می بخشد.

    مفهوم عده در طلاق چیست؟

    در فقه و قانون، زن اجازه ندارد بلافاصله پس از طلاق از شوهر خود اقدام به ازدواج مجدد نماید. بنابر این با توجه به شرایط سنی و بدنی خود باید فاصله مشخصی را پس از طلاق خود گذرانده و سپس اقدام به ازدواج مجدد نماید. در این فاصله قانونی که عده طلاق نامیده می شود مرد نیز وظایفی دارد که باید به آن عمل نماید

    برخی از زوجین پس ازوقوع عقد ازدواج به دلایلی تصمیم به انجام طلاق توافقی می گیرند. تنها فرقی که وجود دارد این است که زوجه جهت احراز این امر که دوشیزه می باشد یا خیر به پزشکی قانونی فرستاده می شود البته تمامی خانم ها برای احراز این امر که باکره هستند یا خیر به پزشکی قانونی فرستاده نمی شوند و در صورتی که زوجینی بخواهند و در مراحل انجام طلاق توافقی اعلام نمایند که زوجه دوشیزه و باکره می باشد در این صورت این امر انجام خواهد گرفت و زوجه به پزشکی قانونی فرستاده می شود و در واقع دادگاه همه زوجین را به پزشکی قانونی نمی فرستد و تنها در صورت ادعای باکره بودن زوجه به پزشکی قانونی فرستاده می شود و در غیر این موارد یعنی در مواردی که زوجه باکره (دختر) نمی باشد تنها در رای طلاق توافقی اعلام می گردد که زوجه باردار و حامله نمی باشد و صخبتی راجع به باکره بودن و نبودن زوجه نمی گردد.

    در مواقعی که زوج و زوجه برای مراجعه به دفتر ازدواج و طلاق با هم همکاری نکنند، هرگاه زوج در مهلت مقرر به دفتر رسمی ازدواج و طلاق مراجعه و گواهی عدم امکان سازش را تسلیم کند، در صورتی که زوجه ظرف یک هفته در دفترخانه حاضر نشود سردفتر به زوجین اخطار می‌کند برای اجرای صیغه‌ی طلاق و ثبت آن در دفترخانه حاضر شوند. در صورت حضور نیافتن زوجه، صیغه‌ی طلاق جاری و پس از ثبت به وسیله‌ی دفترخانه مراتب به اطلاع زوجه می‌رسد. درصورتی که زوج برای مراجعه به دفترخانه همکاری نکند و زوجه بنابر اعلام دادگاه صادرکننده‌ی رأی یا به موجب سند رسمی در اجرای صیغه‌ی طلاق وکالت بلاعزل داشته باشد، حضور نیافتن زوج، مانع اجرای صیغه‌ی طلاق و ثبت آن نیست. اجرای صیغه‌ی طلاق با رعایت جهات شرعی در دفترخانه یا در محل دیگر و با حضور سردفتر صورت می‌گیرد. بنابراین داشتن وکالت بلاعزل برای اجرای صیغه‌ی طلاق برای زن در طلاق توافقی نکته‌ای است که جهت اجتناب از مشکلات عدم حضور زوج در دفترخانه باید مدنظر قرار گیرد.

    در پایان باید یادآوری کنیم که در طلاق توافقی اصولا کراهت از جانب هر دو طرف یعنی زن و شوهر است که با هم توافق می‫کنند از هم جدا شوند و معمولا خانم از بخشی از حقوق مالی خود صرف نظر می‫کند به همین خاطر طلاق توافقی از نوع «بائن» محسوب می‫شود. زن باید در صورتی که مدخوله باشد سه طهر و در غیر این صورت سه ماه عده نگه دارد (طلاق بائن در مقابل طلاق رجعی است. طلاق رجعی به این معناست که پس از اینکه طلاق بین زن و مرد صورت گرفت مرد می‫تواند بدون اینکه دوباره برای ثبت و خواندن صیغه‌ی ازدواج اقدامی کند به همسر خود رجوع کند مشروط بر اینکه در دوران عده باشد.) یعنی تا زمانی که زن به مالی که به مرد بخشیده رجوع نکند، مرد حق رجوع به زن را نخواهد داشت.

    صیغه طلاق
    صیغه طلاق

    حقوق زن در طلاق توافقی

    همانطور که میدانیم طبق قوانین دین مبین اسلام، زن حق طلاق ندارد.

    البته موارد استثنایی در مورد حق طلاق زن وجود دارد که شامل موارد زیر است:

    • در صورتی که زن در شروط ضمن عقد خود به حق طلاق اشاره نموده باشد و در این مورد وکالت بلاعزل گرفته باشد.
    • در زمینه شروط ۱۲ گانه ضمن عقد نیز زن حق دارد تقاضای حق طلاق نماید.

    طلاق به شیوه توافقی از روش های مختلفی می تواند درخواست شود. به این صورت است که یا در راحت ترین شکل، هر دو طرف بر سر اجرای طلاق تفاهمی، توافق کرده باشند که در این صورت می توانند هر دو درخواست طلاق نمایند. در شکل دیگر، طلاق به درخواست مرد انجام می شود و در روش سوم طلاق از طرف زن و بنابر شروط ۱۲ گانه ضمن عقد درخواست می شود.

    هزینه های طلاق توافقی

    دادخواست طلاق توافقی نیز مانند هر دادخواست دیگری در دادگاه هزینه دادرسی دارد. این هزینه دادرسی در دادگاه حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است. همچنین همانطور که ذکر شد نامه مشاوره برای صدور حکم طلاق توافقی الزامی است. قیمت انجام مشاوره طلاق توافقی، در شهر تهران مبلغی در حدود ۷۰-۸۰ هزار تومان است. به علاوه برای ثبت طلاق در دفترنامه نیز تعرفه کلی ۱۹۰ هزار تومانی وجود دارد. اما در حال حاضر دفاتر ثبت ازدواج و طلاق در شهر تهران با مبالغ کمتر از ۲۵۰ هزار تومان حاضر به ثبت طلاق نمی شوند. در کنار این مبالغ، در صورتیکه هر یک از زوجین قصد اخذ وکیل داشته باشند، دستمزد وکیل نیز به هزینه های فوق افزوده میشود.

    مدت زمان انجام طلاق توافقی چقدر است؟

    معمولا طلاق توافقی بدون حضور وکیل ۱۵ الی ۳۰ روز طولی می کشد

    و این زمان در شهرهای مختلف ایران متفاوت می باشد. به هر حال در عمل اکثر زوجینی که تصمیم به طلاق توافقی می گیرند بسیار عجله دارند و این سوال را همیشه از خود می پرسند که طلاق توافقی چقدر طول می کشد معمولا با مراجعه به وکیل خواستار این هستند که در کمترین زمان ممکن کار تمام شود.
    اما با توجه به این که در هر دوره شرایط اخذ طلاق توافقی کمی تغییر می کند و می بایستی در هر دوره مطلب به روز تری نگارش کرد به اطلاع موکلین محترم می رساند که هم اکنون در اکثر دادگاه های خانواده تهران از صفر تا صد یعنی شروع دادخواست تا اخذ رای حدود ۳ الی ۵ روز و حداکثر یک هفته به طول می انجامد و در صورت داشتن وکیل نیازی به حضور زوجین در تمام مراحل نیست.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطلب پیشنهادی

    خرید هدیه برای همسر باردار

    هدیه برای همسر و خانم باردار چی بخریم ؟

    درخرید و انتخاب هدیه برای همسر باردار باید تبحر و تجربه کافی داشته باشید و با …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.