قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » بازرگانی » نحوه ثبت نام در سامانه افق صمت جایگزین بهین یاب
فروشگاه اینترنتی ایلیار
بهین یاب
بهین یاب

نحوه ثبت نام در سامانه افق صمت جایگزین بهین یاب

  • معاونت امور صنایع وزارت صمت، راهنمایی ثبت نام جهت کسب سهمیه در سامانه افق را که قرارست جایگزین سامانه بهین یاب در توزیع مواد پلیمری و شیمیایی گردد، منتشر کرد. در ادامه با مجله اینترنتی ایلیار همراه باشید !

    طرح افق قرار است به زودی جای سامانه بهین‌یاب را در تعیین سهمیه‌های خرید از بورس کالا را برای شرکت‌های پلیمری و خریداران محصولات پتروشیمی بگیرد و اکنون راهنمای ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران منتشر شده است.

    سازمان بورس کالا، ابلاغیه وزارت صمت را اعلام نمود که طبق آن کلیه خریداران محصولات پتروشیمی از بورس کالا ملزم به ثبت اطلاعات فروش محصولات تولیدی در سامانه جامع تجارت هستند.

    مدتی است که سخن از جایگزینی سامانه ای به نام افق به جای بهین یاب برای عرضه و توزیع مواد پلیمری و شیمیایی به گوش می رسد.  حالا معاونت صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت راهنمای ثبت نام جهت اجرای طرح افق را در قالب فایل پی دی افی که ذیلا قابل دسترسی است، منتشر کرده است.

    با توجه به سخنان مقیمی، معاون امور صنایع وزارت صمت، به زودی این سامانه جایگزین سامانه بهین یاب خواهد شد و توزیع مواد پلیمری و شیمیایی از طریق این سامانه در بورس کالای ایران صورت خواهد پذیرفت.

    بر اساس این گزارش در طرح جدیدی به نام افق که از سوی وزارت صمت برنامه ریزی شده، تولیدکنندگان صنایع تکمیلی پتروشیمی با ثبت نام در سامانه جامع تجارت، میزان دریافت سهمه مواد اولیه‌شان بر اساس فروش قبلی تعیین می شود.

    در خصوص الزام خریداران مواد پتروشیمی از تاریخ ۱ مهر به ثبت فروش و درج صحیح قیمت محصولات تولیدی خود در سامانه جامع تجارت بدینوسیله به اطلاع میرساند مرکز پشتیبانی سامانه جامع تجارت به شماره تماس ۰۲۱۷۵۴۹۲۰۰۰ پاسخگوی سوالات کاربران از جمله شناسه کالای محصولات تولیدی واحدهای تولیدی خواهد بود.

    وزارت صمت طرح افق
    وزارت صمت طرح افق

    هدف از این طرح حذف دلالان و تولیدکننده‌نماهایی عنوان شد که در عرصه تولید واقعی نقشی ندارند و صرفا با دریافت مواد اولیه آن را با قیمت بالا در بازار عرضه می کنند.

    مراحل ثبت نام در سامانه افق

    • مرحله نخست، ثبت نام در سامانه جامع تجارت است.
    • مرحله دوم ثبت و انتخاب نقش است که توضیحات لازم را در این باره داخل فایل راهنما می توانید، به دست آورید.
    • مرحله سوم ثبت نام جهت اجرای طرح افق، عملیات ثبت انبار می باشد.
    • در گام چهارم ثبت نام، شما باید اقدام به ثبت تولید خود بنمایید. یعنی مشخص کنید که میزان تولیدتان در یک بازه زمانی مشخص چه مقدار بوده است.
    • مرحله پنجم عبارت از ثبت فروش داخلی است. در این بخش شما باید خریدار و فاکتور فروش خود را در بازارهای داخلی مشخص نمایید، به همراه اطلاعاتی چون تاریخ فروش، کد و شناسه ملی خریدار و …. .
    • مرحله ششم و پایانی ثبت نام برای کسب سهمیه در سامانه افق، ثبت فروش صادراتی است، که در واقع شما باید با استفاده از اظهار خروج کالا، میزان فروش محصولات خود به خارج از کشور را مشخص نمایید.

    در صورت عدم کفایت توضیحات ارایه شده در فایل راهنما جهت اجرای طرح افق، می توانید به شماره تماسی که در انتهای فایل آمده است، مراجعه نموده و از آن استفاده کنید.

    توجه ) اگر تولیدکننده هستید، حتما هر چه سریعتر اقدام به ثبت نام در سامانه افق نمایید، چرا که در غیر اینصورت ممکن است از دریافت سهمیه مواد اولیه محروم شوید. بنا به اظهارات مقامات مسوول و برخی از اعضای انجمن ملی، اولین کالاهایی که از سامانه بهین یاب به سامانه افق منتقل می شوند تا به صورت پایلوت این سامانه راه اندازی شده و مورد بررسی قرار گیرد، کالاهای پلیمری هستند. 

    در مرحله اول، ثبت نام در سامانه جامع تجارت انجام می شود و در مرحله دوم، باید نام واحد تولیدی را انتخاب و اطلاعات تماس و کدپستی را ثبت کرده و اگر واحد صنعتی هستند، مجوز تولیدی بهین یاب و شناسه کسب و کار و اگر واحد صنفی هستند، مجوز تولیدی صنفی خود را انتخاب و شماره صنفی را ثبت کنند.

    در مرحله سوم، تولیدکنندگان یا واحدهای صنفی باید انبار و کدپستی و مشخصات آن را وارد کنند.

    نحوه ثبت نام در سامانه افق
    نحوه ثبت نام در سامانه افق

    مرحله چهارم، مرحله ثبت تولید است. تولیدکنندگان  می توانند سال و ماه تولید و انبار مد نظر را انتخاب و بر اساس شناسه کالا در سامانه جامع تجارت، بارگذاری کنند تا امکان ثبت فروش این محصولات فراهم شود.

    مرحله پنجم، مرحله ثبت فروش داخلی است. در این مرحله انتخاب فروش به تاجر (شخصی که که به منظور کار تولیدی یا تجاری خرید می کند نه مصرف شخصی) و یا فروش به مصرف کننده (مقصود مصرف کننده نهایی است) را انتخاب کنند.
    تاریخ سند فروش یا همان فاکتور صادر شده توسط فروشنده در این مرحله ثبت می شود.
    در این بخش می توان تعداد زیادی صورتحساب را به صورت یکجا وارد کرد.

    و مرحله پایانی، ثبت فروش صادراتی است. واحدهایی که صادرات انجام نمی دهند لازم نیست این مرحله را انجام دهند.
    انتخاب طبقه کالا و لیست شناسه کالاها و سپس ثبت کالا در این مرحله انجام می شود.

    سامانه افق
    سامانه افق
    ثبت نام سامانه افق
    ثبت نام سامانه افق

    شماره تماس ۷۵۴۹۲۰۰۰، مرکز پشتیبانی سامانه جامع تجارت از ساعت ۸ تا ۱۶:۳۰ روزهای شنبه تا چهارشنبه پاسخگوی سوالات تولیدکنندگان است.

     

    اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. ممنون که با مجله اینترنتی ایلیار همراه بودید!

    خوشحال میشویم صفحه اینستاگرام ایلیار را دنبال کنید .

    هم چنین در صورت تمایل از فروشگاه اینترنتی ایلیار دیدن کنید .

    میانگین امتیازات ۳ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    مطلب پیشنهادی

    اعتبار کارت بازرگانی

    آموزش نحوه تمدید کارت بازرگانی

    سلام دوستای عزیزم. بعنوان کارشناس بازرگانی باید حواستون به اعتبار کارت بازرگانی و تمدید اون …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.