قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » اخبار » اجتماعی » مقابله با گرانی بنزین با گازسوز کردن خودرو
فروشگاه اینترنتی ایلیار
دوگانه سوز کردن
دوگانه سوز کردن

مقابله با گرانی بنزین با گازسوز کردن خودرو

  • از وقتی بنزین گرون شده  تصمیم گرفتم ماشینمو گازسوز کنم. از ساعت صفر ۲۴ آبان ۹۸ دولت طرح سهمیه بندی بنزین را اجرا کرد که به واسطه آن قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان و نرخ آزاد هر لیتر بنزین نیز ۳۰۰۰ تومان اعلام شد. از این رو بسیاری از مردم قصد دارند خودرو خود را گازسوز کنند که به همین دلیل در این مقاله هزینه‌های گاز سوز کردن خودرو را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

    اگر میخواهید از هزینه گازسوز کردن خودرو به نرخ دولتی ،هزینه دوگانه سوز کردن خودرو به نرخ دولتی، میزان وام و مراکز ثبت نام گازسوز کردن و دوگانه سوز کردن خودرو ، نحوه ثبت نام دوگانه سوز کردن خودرو اطلاع داشته باشید با مجله اینترنتی ایلیار همراه باشید

     

    براساس آمار و ارقام در حدود نیمی از ظرفیت سوخت رسانی جایگاه های CNG در کشور خالیست و در پی افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت بنزین آزاد ظرف روزهای گذشته، تقاضا برای تبدیل خودروهای تک سوز (بنزینی) به خودروهای دوگانه سوز با گاز CNG به شدت افزایش یافته و به مرز ۳۰ هزار درخواست در هر روز رسیده است.

    هزینه گاز سوز کردن خودرو

    معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی:

    هزینه گاز سوز کردن خودرو حدود ۳ الی ۵ میلیون تومان بسته به کیفیت تجهیزات است و هم‌اکنون امکان تبدیل روزانه ۲۲ تا ۳۰ هزار خودرو بنزینی به گازسوز در کشور وجود دارد.

    ثبت نام وام دوگانه سوز خودرو

    رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران سی‌ان‌جی : برای استقبال خودرو‌ها از سوخت CNG ، وام ۲٫۵ میلیون تومانی برای خودرو‌های کار در نظر گرفته شده که پیگیری این وام از طریق ورود به سامانه مربوطه و دریافت کد رهگیری صورت می‌گیرد.

    برای ثبت نام وام دوگانه سوز کردن خودرو کافی است به سایت سامانه اطلاعات جامع خودروهای گازسوز کشور به ادرس https://www.irngv.irمراجعه کنند. و از طریق زبانه تبدیل خودروها، برای ثبت‌نام تبدیل خودروی خود اقدام کنند.

    قابل توجه متقاضیان محترم تبدیل خودرو به گازسوز: در مرحله اول فقط پیش ثبت نام خودرو را در سامانه انجام دهید. در مرحله دوم، چند روز پس از بررسی درخواست، سامانه به شما پیامک ارسال مینماید تا نسبت به رزرو مرکز خدمات و انجام مراحل بعدی اقدام نمایید.

    وی افزود: در مدت یک هفته از طرف این اتحادیه پیامکی برای متقاضیان ارسال می‌شود و این افراد می‌توانند از طریق مراجعه به سامانه، نزدیک‌ترین مرکز مجاز به محل سکونت خود را برای تبدیل انتخاب و مراجعه کنند و طبیعتا اولویت با افرادی خواهد بود که زودتر نسبت به ثبت نام اقدام کرده اند.»

    صاحبان خودروهای حمل‌ و نقلی (باری و مسافری) در این طرح اولویت دارند. 

     اولویت تبدیل خودرو‌ها با افرادی است که زودتر در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و لازم است متقاضیان تبدیل هرچه زودتر درخواست خود را ثبت کنند. اولویت گازسوز کردن خودرو ها با متقاضیانی است که زودتر ثبت نام کرده اند

    مدت زمان گازسوز کردن خودرو

    رئیس اتحادیه سوخت‌های جایگزین با تاکید بر لزوم صبوری متقاضیان افزود: حداکثر تا دو ماه آینده خدمات‌رسانی به همه متقاضیان گازسوز کردن خودرو‌ها انجام خواهد شد و مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند.

    حداکثر ظرف مدت دو ماه آینده به همه درخواست‌ها رسیدگی می‌شود.

    گازسوز کردن خودرو در مراکز مجاز

     خدمات خودروهای دوگانه سوز از حساسیت خاصی برخودار است و مشتریان گروه سایپا می بایست صرفا در مراکز مجاز ی که برای این کار در نظر گرفته شده است مراجعه کنند.

    البته قیمت تجهیزات و هزینه نصب ادوات مختلف مربوط به گازسوز کردن خودروها ثابت است و ریسک گران تر شدن این تجهیزات در کوتاه مدت وجود ندارد. به گفته رئیس اتحادیه سوخت های جایگزین، بسته به نوع خودرو هزینه ای بین ۲٫۵ الی ۴٫۵ میلیون تومان برای تبدیل خودروهای تک سوز بنزینی به خودروهای دوگانه سوز صرف می شود و کارخانجات داخلی تولیدی این تجهیزات نیز هم اکنون همزمان با افزایش تقاضا به صورت دو شیفت مشغول تولید هستند. همچنین کارگاه های مربوط به تبدیل خودرو ها و نصب ادوات مربوطه نیز رو به افزایش بوده و تعداد آن ها از ۲۵۰ واحد فعلی به ۳۸۰ واحد ظرف یکماه آینده خواهند رسید. همچنین در صورت تقاضا احتمال افزایش تعداد کارگاه های نصب CNG به حدود یک هزار واحد نیز وجود دارد.

    با این وجود، مسئولان تاکید می کنند که نصب قطعات حساس سیستم گازسوز و پروسه تبدیل خودروهای تک سوز به دوگانه سوز حتما باید در واحد های مجاز انجام شود و متقاضیان باید از مراجعه به کارگاه های غیر مجاز خودداری نمایند چرا که احتمال رعایت نشدن استانداردهای سخت گیرانه ایمنی در این کارگاه ها وجود دارد که می تواند به وقوع حوادث بسیار تلخی منجر شود.

    آقای قاسمی اعلام کرد که از دی‌ماه سال گذشته ۳۴ هزار صاحبان خودروی بنزینی، خودروی خود را ۲ گانه سوز کرده‌اند.

    وی ادامه داد: در این راستا، ۵ بانک کشور بیش از هزار وام را به صورت پایلوت به این صاحبان خودرو پرداخته‌اند و حتی اگر استقبال بیش‌تری صورت گیرد، این تعداد افزایش خواهد یافت.

    به گفته مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مصرف CNG طی سه ماه گذشته یک‌میلیون مترمکعب اضافه شده که هر یک مترمکعب استفاده از گاز به میزان ۶،۰۰۰ تومان صرفه‌جویی برای اقتصاد کشور به دنبال دارد.

    قاسمی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی‌ بر این‌که در گذشته اخباری از انفجار خودرو‌های گازسوز شنیده شده بود، تصریح کرد: بیش از ۹۰۰ هزار خودرو توسط وزارت نفت دوگانه‌سوز شد که تاکنون هیچ‌کدام از آن‌ها دچار حادثه نشده‌اند و تنها ۸۳ مورد از خودرو‌ها در بخش‌های زیرپله‌ای دوگانه‌سوز شدند

    دوگانه سوز کردن
    دوگانه سوز کردن

    هزینه گازسوز کردن خودرو

    در حال حاضر در بازار‌های جهانی فقط خودرو‌های هیبریدی یا بنزینی عرضه می‌شوند. در کشورمان نیز فقط تعدادی از خودرو‌های درجه ۲ و ۳ دوگانه سوز می‌شوند و هیچ‌یک از خودرو‌های درجه یک از سوخت CNG استفاده نمی‌کنند.

    بسیاری از مردم در خصوص هزینه گازسوز کردن خودرو سوال می‌پرسند که بر

    اساس اعلام مدیر طرح CNG هزینه گازسوز کردن خودرو به مدل وسیله نقلیه و نوع مخزن سوخت بستگی دارد، اما به طور کلی برای گاز سوز کردن یک خودرو می‌بایست تا حدود ۳ میلیون ت ۵ تومان هزینه کرد. و هم‌اکنون امکان تبدیل روزانه ۲۲ تا ۳۰ هزار خودرو بنزینی به گازسوز در کشور وجود دارد.

    به طور کلی تعمیرکاران خودرو به مردم توصیه می‌کنند که خودرو‌های دوگانه سوز را انتخاب نکنند، اما فعالان صنعت خودرو بر این باورند که اگر گازسوز کردن خودرو طبق استاندار‌های ضروری انجام شود، خودرو از لحاظ ایمنی مشکلی نخواهد داشت.

    چه خودروهایی می توانند در طرح تبدیل موتور بنزین سوز به پایه گاز سوز ثبت نام کنند؟

    معاون مدیرعامل و نایب رییس هیئت مدیره شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: خودروهایی که مصرف بنزین بالایی دارند می توانند در طرح تبدیل موتور به پایه گاز سوز ثبت نام کنند.

    این مقام مسئول با پاسخ به این سوال که چه خودروهایی می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند؟ توضیح داد:

    خودروهایی نظیر وانت‌های سبک و سنگین، تاکسی‌ها، ون‌ها و مسافربر های شخصی که مصرف بنزین بالایی دارند، شامل طرح تبدیل موتور به پایه گازسوز هستند.

    حمید قاسمی ده ‌چشمه معاون مدیرعامل و نایب رییس هیئت مدیره شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اظهار کرد: تمام افرادی که متقاضی دوگانه سوز کردن خودرو هستند می توانند به سایت IRNGV مراجعه کنند. در این سامانه به صورت اتوماتیک مراحل ثبت نام انجام شده و قبل از اینکه رانندگان مشخصات شخصی خودرو را وارد کنند سامانه آن‌ها را به سمت کارگاه تبدیل یا کارخانه سازندگی هدایت می‌کند.

    مسئولیت حوادث ناشی از این استفاده غیرمجاز بر عهده مصرف کننده خواهد بود، افزود: متاسفانه شاهد هستیم که عده‌ای به صورت غیر قانونی و غیر ایمن در مکان‌های غیر مجاز اقدام به سوخت گیری خودروهای شخصی از طریق تخلیه سیلندرهای گاز مایع می‌نمایند که این عمل بسیار خطرناک و حادثه ساز است.

    دوگانه سوز کردن
    دوگانه سوز کردن

    سوخت CNG یا بنزین ؟

    سوخت‎ CNG ‎نسبت به سایر سوخت‌های هیدروکربنی پایین‌ترین نسبت کربن به هیدروژن (۱ ‏اتم کربن در مقابل ۴ اتم هیدروژن) را دارد. از این رو سوختن گاز CNG کربن کمتری را تولید می‌کند و در خودرو‌های ‏گازسوز به دلیل کاهش چشمگیر این رسوبات (کربن) در منطقه احتراق، ورودی سوپاپ‌ها، سرپیستون‌ها و شیار‌های ‏رینگ‌ها، امکان گریپاژ کردن قطعات به مراتب کاهش پیدا می‌کند و از سویی روغن موتور و فیلتر آن هم به دلیل کاهش رسوبات کربن و آلاینده‌های خروجی تمیز باقی می‌ماند و زمان تعویض آن‌ها نیز طولانی‌تر خواهد شد. از این رو هزینه عملیاتی موتور گازسوز برای مالکان کاهش پیدا می‌کند،

    بنابراین عمر مفید خودرو در زمان استفاده از سوخت CNG نسبت به سوخت بنزینی و LPG بیشتر خواهد بود.

     با مصرف سی ان جی CNG، ‌ هزینه سوخت تا ۸۰ درصد کاهش خواهد داشت

    گاز مایع LPG

    اما به طور کلی بر اساس تحقیقات انجام شده، بهترین سوخت برای خودروهای سواری گاز مایع LPG است که هیچگونه آلودگی ندارد و درجه اکتان آن هم که باعث بهبود عملکرد موتور می شود بالاست. مصرف گاز مایع برای خودرو مشکلی ایجاد نمی کند و خطرات به مراتب کمتری دارد چراکه فشار سیلندر گاز در سی ان جی ۱۵۰ اتمسفر است که خطرناک است اما فشار سیلندر گاز مایع تنها ۵ اتمسفر است. گاز مایع بر خلاف سی ان جی که گاز است، به صورت مایع مورد استفاده قرار می گیرد و به همین دلیل کیت آن در خودرو ارزان تر و ساده تر مورد استفاده قرار می گیرد که در ایران هم ساخته می شود و حتی به برخی از کشورها هم صادر شده است. ضمن اینکه احداث بارگیری گاز مایع در پمپ بنزین ها ساده تر است چون فشار، پایین است.

    استفاده از سیلندر گاز مایع برای سوخت خودرو ممنوع است 

    مدیرکل استاندارد ایلام اعلام کرده است: استفاده از گازهای مایع LPG به عنوان سوخت خودرو ممنوع و مسئولیت عواقب خطرناک آن بر عهده مصرف کننده است.

     استفاده از گاز مایع سیلندری به عنوان سوخت خودرو کاری غیرایمن و بسیار خطرناک بوده چرا که این گاز فقط جهت سوخت لوازم خانگی گازسوز بوده و استفاده از آن به عنوان سوخت خودروهای شخصی ممنوع است.

    همچنین با یک بار سوخت گیری با سوخت ال پی جی LPG یا گاز مایع، مسافت بیشتری را نسبت به سی ان جی می توان پیمود و طبیعتا خودروها کمتر نیاز به سوخت گیری پیدا می کنند.

    همه این عوامل دست به دست هم می دهد تا گاز مایع را نسبت به سی ان جی برای خودروها بهتر ارزیابی کنند.

    اما با وجود تمام این محاسن، چرا توسعه سی ان جی به جای ال پی جی در دستور کار مسوولان قرار گرفت؟

    پاسخ این پرسش را تنها در سهولت انتقال سی ان جی نسبت به گاز مایع می توان یافت. بر خلاف سی ان جی، برداشت و حمل گاز مایع نیازمند تانکرهای مخصوص است. اگر ظرفیت هر تانکر حدود ۲۰ تن باشد، برای انتقال حدود ۲۰۰۰ تن گاز مایع روزانه نیازمند ۱۰۰ تانکر هستیم که گاز مایع را به مبادی مصرف منتقل کنند که این میزان گاز مایع حدود ۲۰ درصد از مصرف خودروهای شهری همچون تهران را تامین می کنند. به همین دلیل مسوولان ترجیح دادند سی ان جی را به جای ال پی جی توسعه دهند. البته برخی کارشناسان معتقدند توسعه ال پی جی یا گاز مایع را در شهرهای بزرگی که فاصله زیادی با مبادی تولید گاز مایع ندارند همچون اراک و برخی شهرهای جنوبی می توان در دستور کار قرار داد تا مشکل حمل هم کمتر شود اما به نظر می رسد با توسعه گسترده سی ان جی در کشور، کم کم راه برگشتی هم برای اصلاح این تصمیم نه چندان جامع باقی نمانده باشد.

    آیا موتور خودرو‌های گازسوز خشک کار می‌کند؟

    بسیاری از مردم معتقدند که خودرو‌های گازسوز خشک کار می‌کنند. علیرضا نیک آیین در این خصوص عنوان می‌کند دقیقا اطلاع ندارم این ادعا به چه میزان حقیقت دارد،

    اما در یک وضعیت یکسان، موتور خودرو گازسوز نسبت به خودرو بنزینی دو برابر بیشتر به تعمیرات نیاز پیدا می‌کند.

    هرچند در خودرو‌هایی که از کارخانه دوگانه سوز هستند، سیستم گاز خودرو از کامپیوتر بهره می‌برد و هوشمند است و به همین دلیل آسیب کمتری به موتور می‌رساند؛ زیرا‎ ‎گاز ECU بر اساس شرایط سیستم گاز را تنظیم می‌کند و حتی ایمن‌تر است.

    ‏رئیس اتحادیه مکانیسین‌ها در ادامه افزود:

    گاز‎ LPG ‎برای هیچ‌یک از خودرو‌های انژکتوری مناسب نخواهد بود؛ زیرا علاوه بر اینکه به موتور آسیب می‌رساند، به سنسور‌ها نیز صدمه خواهد زد. از سویی وقتی خودرو را گازسوز می‌کنید، به دلیل اینکه خودرو شما از قبل تک‌سوز بوده است به سرسیلندر آن فشار وارد می‌شود. در نتیجه این فشار‌ها به سیستم برق، سنسور خودرو و حتی سوزن‌های انژکتور نیز آسیب می‌رساند.

    به طور کلی خودرو‌های دوگانه سوز کارخانه‌ای بهتر هستند، اما هنگام سرد بودن، سربالایی، روشن بودن کولر، سرعت ‏بالا و شتاب‌گیری استفاده از گاز به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. ‏

    خودروسازان داخلی اعم از ایران خودرو و سایپا این ادعا‌ها را قبول ندارند و عنوان می‌کنند هنگامی که موتور خودرو سرد است، بنزین بر روی ‏دیواره سیلندر‌ها تقطیر شده و به پایین یا همان به سمت کارتل روغن سرازیر می‌شود. این میزان هرچند بسیار اندک و غیرقابل ‏اندازه‌گیری است، اما در طولانی‌مدت باعث می‌شود روغن خراب شود و خاصیت روانکاری روغن را از بین می‌برد.
    این در شرایطی است که گاز ‏طبیعی حتی در دمای ۱۰ درجه زیر صفر هم تقطیر نخواهد شد و حتی اگر در مجاورت روغن قرار بگیرد نیز باعث خراب شدن آن نمی‌شود؛ بنابراین توضیح خودروسازان نشان می‌دهد که خشک کار کردن خودرو‌های گازسوز واقعیت ندارد؛ زیرا بر اساس این دیدگاه روغن موتور خودرو‌های گازسوز دیرتر خراب می‌شود.

    گاز طبیعی فشرده یا همان (CNG (Compressed Natural Gas یک نوع سوخت است که جایگزینی برای سوخت‌هایی مانند بنزین، گازوئیل و گاز مایع است.

    سی‌ ان‌ جی را هم می‌توان در خودروهای بنزین سوزی که موتور آن‌ها برای سی ان جی اصلاح شده، استفاده کرد هم در خودروهایی که موتور مخصوص سی ‌ان‌ جی دارند ( اصطلاحاً OEM ) می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

    یکی از مزایای سی‌ان‌جی این است که نسبت به سوخت‌های نامبرده آلودگی کمتری را ایجاد می‌کند.

    در مدت زمان حدود یک هفته ای که از سهمیه بندی سوخت می گذرد شاهد ثبت تقاضای ۳۰ هزار نفر برای تبدیل خودرو خود از بنزین سوز به گازسوز هستیم که انتظار می رود این عدد نیز افزایش یابد.

    وی نسبت به گازسوزکردن خودروها در مراکز غیر مجاز هشدار داد و افزود: با توجه به اینکه بعد از طرح سهمیه بندی بنزین ‌توجه مالکان خودرو به سمت گازسوز کردن خودروها جلب شده است لذا برای دوگانه سوز کردن خودروها از مکان های مجاز و قانونی و معتبر اقدام کنند تا جلوی حوادث احتمالی در این زمینه را بگیرند.

    ویدیو آموزشی گازسوز کردن خودرو

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطلب پیشنهادی

    خرید هدیه برای همسر باردار

    هدیه برای همسر و خانم باردار چی بخریم ؟

    درخرید و انتخاب هدیه برای همسر باردار باید تبحر و تجربه کافی داشته باشید و با …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.