قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » اخبار » اجتماعی » مشکلات مردان بعد از طلاق
فروشگاه اینترنتی ایلیار
مردان بعد از طلاق
مردان بعد از طلاق

مشکلات مردان بعد از طلاق

  • چرا طلاق برای مردان سخت تر است؟ تا به حال کسی به قضیه جدایی از این حیث فکر کرده است؟ آیا شرایط اجتماعی و جو غالب طوری بسط پیدا کرده که طلاق صرفا برای خانم ها یک معضل شناخته می شود و برای آقایان به عنوان یک رهایی تعریف شده؟

    متاسفانه طلاق در جوامع امروز به مشکلی اساسی تبدیل شده است. هر چهار دقیقه یک طلاق! در ۹ ماه سال گذشته، طلاق ۴/۲  افزایش داشته، باورش سخت است، اما این حقیقتی است که این روزها تبدیل به یک امر عادی شده است.
    زمانی که در زندگی مشترک طرفین نمی توانند رابطه ای سالمی با یکدیگر برقرار کنند، وقتی همه راهها را می روند و به نتیجه نمی رسند، تنها راه باقی مانده جدایی است. هنگامی که طلاقی رخ می دهد، معمولا هر دو طرف آسیب می بینند.

    طلاق به عنوان یک آسیب اجتماعی بر بنیان خانواده اثر گذار است. در این میان بعضی اشخاص تصور می کنند زنان بیش از مردان آسیب می بینند. ممکن است زنان از نگاه فرهنگی و یا موضوع امرار معاش یا مسائل عاطفی آسیب ببینند اما تخلیه خود از نظر روانی را با گریه و یا درد دل انجام می دهند اما

    مردان بعد از طلاق نه تنها دچار آسیبهای روانی بیشتر می شوند بلکه به خاطر ساختار اجتماعی با درون ریزی ناراحتی ها در معرض سکته و مرگ زودرس قرار می گیرند.

    مردان طلاق تمایلی به ازدواج مجدد ندارند

    مردان بعد از کودکان بیشترین آسیب را از طلاق می بینند.

    نگرانی در مورد سرنوشت فرزند و آینده او، گسست عاطفی با همسر، نگاه جامعه به یک مرد جدا شده و اشاره به ضعف وی به خاطر عدم توانایی در مدیریت زندگی عواملی هستند که مرد را مورد هجوم قرار می دهند.

    طلاق مطمئناً لطمه شدیدی به دو طرف میزند اما تصور عموم این است که طلاق فقط برای زنان سخت است و مردان درگیر در طلاق آسیب بسیار کمی خواهند دید با ما همراه شوید تا بیشتر در این مورد بدانید.

    بسیاری از مردم گمان می‌کنند که مردان در مقایسه با زنان، در طلاق آسیب کمتری می‌بینند و یا حتی دچار مشکلات و رنج روان‌شناختی نمی‌شوند.

    در جلسات مشاوره هم شاهد این هستیم که زنان در آستانهٔ طلاق، مردان خود را به این متهم می‌کنند که «برای تو فرقی نداره» یا «برای تو که اتفاقی نمی‌افته» و… . از طرفی چنین نگرش‌هایی باعث می‌شود اطرافیان مرد طلاق گرفته نیز به واکنش‌های او حساسیت نشان ندهند و در واقع حمایت‌های لازم را انجام ندهند؛ زیرا معتقدند «مرد است و اتفاقی برایش نیفتاده.»

    بدتر از آن این است که حتی گاهی اجازهٔ تجربهٔ رنج را به مردان طلاق گرفته نمی‌دهند؛ چون دیگران معتقدند «از تو بعیده، تو نباید گریه کنی» یا «چرا غمگین و ناراحت هستی» یا … ؛ اما در این مقاله از مجله اینترنتی ایلیار می‌خواهیم به شما بگوییم، طلاق برای مردان نیز به آن راحتی که گمان می‌کنید نیست و آنان نیز نیاز به کمک دارند.

    شاید از نظر ازدواج مجدد مردان شرایط بهتری از زنان داشته باشند اما اکثریت مردان اعتنایی چندانی به ازدواج مجدد ندارند چرا که وحشت از تکرار شکست اولیه باعث نوعی تجرد طولانی و حتی تا پایان عمر در مردان می شود.

    این استاد دانشگاه اضافه می کند: از نگاه مادی ممکن است مردان شرایط بهتری از زنان مطلقه داشته باشند اما بسیاری از آنها نیز گرفتار زندان برای مهریه، از دست دادن شغل و پایگاه اجتماعی به خاطر زندان، زخمهای عمیق روحی و عاطفی در مردان ایجاد می کند.

    مردان بعد از طلاق
    مردان بعد از طلاق

    مشکلات بعد از طلاق برای مردان

    در مجموع تمام اعضای خانواده به خاطر طلاق آسیب های غیر قابل جبران تحمل می کنند. اما بعد از فرزندان مردان بیشتر از زنان دچار بحران های فکری، اجتماعی و مادی می شوند.

    آثار طلاق بر مردان بیش از زنان است. آسیب شناسان و روانشناسان اجتماعی معتقدند احساساتی نظیر ناامیدی، یاس، افسردگی، کاهش اعتماد به نفس، کاهش پذیرش شخصیت فردی، زیر سوال بردن زیباییها و تواناییهای شخصی و فردی بعد از متارکه به شکل گسترده و پنهان در مردان شکل می‌گیرد

    مشکلات جسمی مردان بعد از طلاق

    مردها آشفته تر از زنان هستند، بیشتر افکار خودکشی دارند و احتمال ارتکاب خودکشی شان بیشتر است. برای مثال در یک تحقیق گسترده در استرالیا احتمال خودکشی در مردان جدا شده ۶ برابر بیشتر از مردان متاهل بود، در حالی که میزان خودکشی در زنان متارکه به طور معنی داری بالا نبود.

    همچنین سلامت جسمی در مردان بیشتر کاهش می یافت، مشکلات سلامتی شدیدتری داشتند، احتمال بستری شدن شان بیشتر بود و علائم جسمانی بیشتری را گزارش می دادند؛ نظیر لاغر شدن، درد، از دست دادن اشتها، تپش قلب، کوتاهی تنفس، سرگیجه و احساس ضعف عمومی. یک دلیل برای واکنش های افراطی تر مردان نسبت به جدایی این است که زنان بیشتر آغازکننده طلاق هستند. در واقع زنان دو برابر مردان احتمال دارد که تصمیم نهایی را برای جدایی بگیرند و حتی بعد از اعتراض شوهر، برای طلاق پرونده تنظیم کنند. ابخت کم مردان در ازدواج دوم

    آسیب ها پس از طلاق در چند محور قابل بررسی است. بر اساس پ‍ژوهش هایی که در خصوص تاثیرات طلاق بر خانواده انجام شده است، پیامدهای فردی که طلاق بر تک تک افراد وارد می کند بسیار وسیع است. سرخوردگی منفی، حس بدبینی و تردید، مشکلات مالی اولین اثرات طلاق بر زندگی فردی است که زندگی مشترک خود را از دست داده است.

    حس بدبینی و تردید از ازدواج یکی از مشکلات فراگیر در مردان طلاق است.

    آنها به این فکر می کنند اصلا لازم است دوباره ازدواج کنند یا خیر، یا اصلا چه ضرورتی دارد دوباره ازدواج کنند. برای مردان پس از طلاق فرصت هایی برای ازدواج مجدد به وجود می آید، اما آنها به دلیل حس بدبینی که با سرخوردگی همراه است، از کنار آنها می گذرند. جالب این است که مردان در مقایسه زنان از بخت کمتری برای ازدواج بعدی برخوردارند.

    مردان بعد از طلاق گوشه گیرتر میشوند و وظایف نقش پدری خود را فراموش کرده و فورا اقدام به ازدواج مجدد میکنند که این از بزرگترین اشتباهات آنها بعد از طلاق است.

    اگر فرزند نیز با مرد زندگی کند، این موضوع کمتر نیز خواهد شد، چرا که زنان کمتری هستند که حاضر به تربیت فرزندان دیگران باشند. حتی اگر مردی با زنی که حاضر به پذیرش فرزندش است، ازدواج کند و به ازدواجی اجباری تن دهد، تا آخر عمر با عبارت دریغ و افسوس گذشته زندگی می کند.

    دکتر پرویز مظاهری عضو انجمن روانپزشکان ایران درباره تاثیرات زیانبار طلاق می گوید: از آنجا که بسیاری از مردان توانایی کمتری در کنار آمدن با مشکلات دارند و توانایی روانی زنان در این گونه مسائل بیشتر و علت آن نیز ترشحات هورمون استروژن است، هنگام متارکه، مردان به دلیل وابستگی به همسر از نظر مسائل تربیتی و مسائل حاکم بر زندگی ضربه بیشتری می بینند.

    مظاهری اضافه می کند: از آنجا که مردان به خاطر مشغله کاری خارج از محیط خانواده نمی توانند همانند زنان زندگی را اداره کنند و از سوی دیگر آشنایی کمتری با مشکلات محیط خانواده اعم از تربیت فرزندان و مسائل حاکم بر خانه دارند، دچار شکست روحی و روانی می شوند.

    طلاق در مردان
    طلاق در مردان

    مردان نمی‌توانند تنها زندگی کنند

    وی در پاسخ به این سوال که آیا مردان طلاق تمایلی به ازدواج ندارند، می‌گوید: واقعیت‌ها نشان می‌دهد، مردها اگر همسرشان فوت کند یا طلاق بگیرند، نمی‌توانند تنها زندگی کنند. تنها زندگی کردن برای مردان تاثیرات روانی منفی دارد و باعث بروز اختلالات روانی می‌شود، بخصوص این امر در مورد مردانی که سابقه و تجربه زندگی متاهلی داشته‌اند، سخت‌تر است.

    احساس مردان بعد از جدایی

    در یک گزارش ادعا شده است که مردان بیش‌تر از زنان از به هم خوردن یک رابطه عاطفی ضربه می‌خورند. دانشمندان معتقدند دلتنگی‌ها و ناراحتی‌ها بعد از جدایی به طور واقعی احساس می‌شوند. تحقیقاتی که در دانشگاه ویک فارست انجام شده است نشان می‌دهد که بر خلاف باور عمومی، مردان بیش‌تر از زنان پس از پایان یافتن یک رابطه عاشقانه ضربه می‌خورند. دانشمندان معتقدند از آن‌جایی که زنان رابطه نزدیک‌تر و صمیمی‌تری با دوستان و اعضای خانواده خود دارند بهتر می توانند با ناراحتی ها و اضطراب های بعد از پایان یافتن رابطه کنار بیایند. صحبت کردن با دیگران و گذراندن وقت با آن ها می تواند کمک موثری به فراموشی این گونه نگرانی ها و ناراحتی ها کند و زنان به دلیل ارتباط عاطفی تر و صمیمی تری که با دوستان و اعضای خانواده خود دارند بهتر می توانند از آن بهره ببرند. اما در مورد مردان معمولا نزدیک‌ترین و مهم‌ترین منبع صمیمیت همسرشان هستند و زمانی که آن ها این فرد را از دست می دهند ممکن است دچار مشکلات زیادی شوند. تحقیقات نشان می‌دهد زمانی که یک مرد در رابطه خود دچار مشکل می‌شوند تاثیر زیادی روی هویت او دارد و ممکن است او را به سختی در مورد خودش دچار تردید کند.

    تاسف همیشگی با مردان طلاق

    خانه تاریک و ساکت است. کلید خانه را می چرخاند، وارد خانه خالی که تا چند هفته پیش پر بود از صدای فریاد و شیون زنی که با ورودش به خانه، گلایه هاش آغاز می شد. هیچ نشانی از زن در خانه نیست اما ذهن مرد پر است از مرور خاطرات این چند ساله. خاطرات تلخ و شیرینی که تنهایی شب را پر می کند و چشمانش را تا صبح بی خواب می کند. انگار قرار نیست خستگی این چند سال زندگی مشترک از تنش بیرون رود. مانده است تنهایی این روزها را دوست دارد یا دلش برای روزهای پر چالش گذشته تنگ شده است.

    دوگانگی عاطفی و تغییرات خلقی شدید و افسوس احساسی که بیشتر مردان با آن درگیر می شوند. دکتر فربد فدایی، روان پزشک در این رابطه می گوید: بلافاصله بعد از جدایی، برای بیشتر مردان دوگانگی عاطفی و تغییرات خلقی شدید به وجود می آید. تضاد از این نظر که مردی که از همسرش متارکه کرده در این که کاری که انجام داده درست بوده یا نه مردد است و همیشه با این سوال که آیا می توانسته کار بهتری انجام دهد یا نه مواجه است.

    مرد در عین حال که از همسر سابق خوشش نمی آید، همزمان نسبت به او احساس مثبتی هم دارد؛ چون ممکن است بعضی از جنبه های وجود او را که در گذشته دوست داشته است، هنوز هم دوست داشته باشد. پس از جدایی گاهی اوقات، مرد احساس تاسف می کند؛ چون فکر می کند می توانسته است بهتر رفتار کند، یا احساس شرم در او به وجود می آید؛ به این دلیل که در ازدواج و تشکیل خانواده شکست خورده است.

    مردان بعد از طلاق
    مردان بعد از طلاق

    طلاق انتها ندارد

    بر اساس مطالعات جامعه شناختی طلاق فرآیندی است که ابتدا دارد، اما انتهایی ندارد، به این معنا که طلاق صد درصد اتفاق نمی افتد و صرفا این مسئله به شکل حقوقی پایان می پذیرد، اما مسائل عاطفی ناخودآگاه در ذهن طرفین می ماند.

    فرآیند طلاق در بررسی های جامعه شناسان ۱۳ مرحله است، هفتمین مرحله آن طلاق پنهان است که با رنگ باختن عشق و علاقه در محیط خانواده بین زوجین اتفاق می افتد، و از آنجا که ساختار سنتی بر جامعه حاکم است، زنان به جمله می سوزم و می سازم اکتفا می کنند، در این مرحله زن معتقد به سوختن و ساختن برای حفظ پیوند خود است، این در حالی است که هر چه بسوزد می سوزاند، و قربانی این تفکر زنان، مردان هستند. در این مرحله که به ظاهر بر اساس ایثار زن صورت گرفته است و مرد برنده آن است، آثار مخرب روحی و روانی و زیانبار آن بیشتر متوجه مرد می شود.

    در حالی که ۹۰ درصد از مردان پس از طلاق مجددا ازدواج می‌کنند ۹۰ درصد زنان پس از طلاق، مجرد می مانند.

    از سوی دیگر کاهش آمار‌های ازدواج نیز نشان می‌دهد آمار دختران مجرد سه برابر پسران مجرد است و همین مسئله موضوع طلاق را برای زنان حساستر کرده است.

    افسردگی رایج ترین بحران مردان بعد از طلاق

    مردان با از دست دادن همسر و زندگی خود یک سقوط تمام عیار را از بالا به پایین تجربه می کنند. اگر در این اتفاق کمکی به آنها نشود آنچه بروز خواهد کرد افسردگی به معنای واقعی کلمه است. آنها ناگهان احساس می کنند در گودالی افتاده اند که هیچوقت نمی توانند از آن خارج شوند. آنها دنیای واقعی را گم می کنند ، انگیزه شان را آرام آرام در همه قسمت های زندگی از دست می دهند و شاید همین اتفاق کافی باشد تا در مسیر نابودی خودشان گام بردارند.

    دکتر امیرحسین توکلی روانپزشک افسردگی را رایج ترین بحران مردان بعد از متارکه می داند و می گوید: افسردگی در این دوران بسیار شایع است؛ زیرا مردان نمی دانند چه وضعیتی در انتظار آن‌هاست. به طور کلی در دوره پس از طلاق، خشم، تاسف، عشق و نفرت در هم می آمیزد. ممکن است بعضی اوقات، مرد احساس راحتی کند؛ زیرا بر این باور است که دیگر فشارها و دخالت ها تمام شده است؛ اما ترس از آینده ای نامعلوم، این احساس راحتی موقت را از بین می برد. در این دوران، مردان با یادآوری مکرر گذشته و بررسی رابطه ازهم گسیخته خود، دچار اختلال تمرکز می شوند و نمی توانند به هیچ چیزی به طور طبیعی فکر کنند.

    متارکه می تواند استرس مضاعفی را برای مردان ایجاد کند، در کنار افسردگی حاصل از این اتفاق، مرد دچار اضطراب می شود، اضطرابی که در مردان بعد از متارکه شکل می گیرد بسته به نوع شخصیت مردان باعث بروز ناراحتی های قلبی و عروقی، بیماری‌های ریوی، ناراحتی های گوارشی، ریزش مو و یا سفید شدن موی سر می شود.

    مردان همانند زنان بعد از طلاق دچار مشکلات بسیاری میشوند، مشکلاتی که بی توجهی به آن می تواند آنها را با آسیبهای جدی جسمی و روحی مواجه کند.

    خشم مردان بعد از طلاق

    صرف نظر از هر موقعیتی که یک فرد به عنوان یک مرد دارد ، طلاق می تواند خیلی چیزها را تغییر بدهد. آقایان پس از طلاق خشم عجیبی را تجربه می کنند. خشم در برابر کسانیکه برای آنها این ناراحتی را بوجود آورده اند و خشم در برابر خودشان بابت اینکه نتوانسته اند از پس زندگیشان بر بیایند. و این خشم گاهی اینقدر زیاد می شود که خودشان هم  متعجب می شوند.

    مشکلات در مردان طلاق
    مشکلات در مردان طلاق

    آنها دیگر به هیچ زنی اعتماد نمی کنند
    یکی از بدترین تبعاتی که می تواند یک مرد را بعد از طلاق درگیر کند ، اعتماد نکردن دوباره به خانم ها و یا به طور کلی تر هر آدم دیگری است. اگرچه شاید مردها بتوانند از همه دردهایی که پس از طلاق به آن گرفتار می شوند خودشان را نجات دهند اما از دست این یکی با ذهنیت محافظت از خودشان در برابر عذاب بیشتر خلاص نخواهند شد.

    همین مسئله باعث می شود آنها برای شکل دادن به یک زندگی دوباره و رابطه ای مجدد که می تواند به زندگی شان سر و شکل بهتری بدهد پرهیز کنند.

    درباره طلاق خود فکر کنید

    نیازی به انکار و سرکوب افکارتان نیست. از فکر کردن درباره طلاق فرار نکنید. لازم است زندگی قبلی خود را به خوبی تحلیل کنید و مسئولیت رفتارها و احتمالاً اشتباهات خود را بپذیرید.

    این کار هم می‌تواند به سازگاری کمک کند و هم شما را برای زندگی بعدی آماده کند، زیرا اگر نقص‌های گذشته را بررسی نکنید و دائماً تمام مشکل را به گردن همسرتان بیاندازید، کار برایتان خیلی سخت می‌شود.

    زود رفتن به خواستگاری (برای ازدواج مجدد صبر کنید)

    شما نیاز دارید که بحران طلاق را به خوبی پشت سر بگذارید و خود را تیمار کنید تا بتوانید وارد بُعد جدیدی از زندگی شوید. این فرآیند نیازمند زمان است و ازدواج مجدد بلافاصله بعد از طلاق، احتمال شکست زیادی دارد و شما را بیشتر آشفته می‌کند. پس صبر کنید تا زمانش برسد.نقش پدری با طلاق تغییری نمی کند زیرا کودکان هنوز به پدر نیاز دارند. کمک کردن به کودکان در انجام تکالیفشان، صحبت کردن با آن ها درباره ی افکارشان و ایجاد جو صمیمی می تواند کمک بزرگی برای رشد اجتماعی، عاطفی و تحصیلی شان باشد.
    خیلی از مردان قبل از این که اثرات رابطه ی قبلی از بین برود در یک رابطه ی عاشقانه ی جدیدی می افتند که به ازدواج منجر می شود. روان شناسان می گویند این رابطه ی جدید بیشتر به علل زیر است:احساس تنهایی، آسیب پذیری، غمگینی و اینکه دنبال کسی هستند که احساس بهتری در آنان ایجاد کنند. اما اینگونه رابطه ها دیری نمی پاید.

    روان شناسان معمولا پیشنهاد می دهند برای خواستگاری جدید، حد اقل دو سال از ازدواج قبلی گذشته باشد.

    کناره گیری از اجتماع تعامل‌های خودتان را حفظ کنید

    بسیار راحت خواهد بود که بعد از طلاق افراد گوشه گیری را برگزینند و “سر در جیب خویش” فرو برند. این کار یکی دیگر از اشتباهات بزرگ بعد از طلاق است، چرا که فرد دچار افسردگی و یاس می شود.

    مردان بعد از طلاق بیشتر از اجتماع کناره گیری میکنند که این کاملا اشتباه است

    طبق تحقیقات، احتمال بیشتری دارد که اینگونه افراد به دام اعتیاد بیفتند. برای علاج این مشکل روان شناسان راهکار های زیر را پیشنهاد می دهند:گسترده کردن ارتباط با اقوام، تلفن زدن به دوستان قدیمی، ملحق شدن به تیم ورزشی و یا انجمن های حرفه ای.

    مردان بعد از طلاق گوشه گیرتر میشوند

    شاید نگرانی از سین‌جیم‌کردن اطرافیان و ترس از سرزنش و قضاوت باعث شده که تنهایی را انتخاب کنید و تعاملات خانوادگی خود را محدود کنید. این کار احساس غمگینی و طرد شما را بیشتر می‌کند. لازم است تعاملات خانوادگی خود را مانند سابق حفظ کنید و فعالیت‌های اجتماعی مانند بیرون رفتن با دوستان و.. را از سر بگیرید.

    البته داشتن کلام قاطعانه و محترمانه مبنی بر این‌که مایل نیستید توضیحی بدهید، در زمانی که دیگران شروع به پرس‌وجو می‌کنند، نگرانی شما را کمتر می‌کند.

    فعال باشید

    چند فعالیت مفید مانند باشگاه رفتن، کلاس آموزشی، فعالیت خیرخواهانه و … می‌تواند به شما دوباره حس ارزشمندی و مفیدبودن بدهد. البته در انجام این فعالیت‌ها افراط نکنید و مراقب هزینه‌های که می‌کنید باشید تا بعداً دچار بحران مالی نشوید.

    معرفی زود هنگام همسر جدید به کودکان
    بعد از اولین جلسه ی مثبت خواستگاری ممکن است بسیاری از آقایان هیجان زده و خوشحال شوند. اما باید دقت داشت:کودکان از این موضوع که ببینند جای مادرشان را شخص دیگری بگیرد ناراحت می شوند. برای این کار بهتر است خانم تازه وارد خود ابتداً جلسه ای با فرزندان داشته باشد.

    گیر کردن در نفرت
    خیلی از مردان قبل از این که اثرات رابطه ی قبلی از بین برود در یک رابطه ی عاشقانه ی جدیدی می افتند که به ازدواج منجر می شود. روان شناسان می گویند این رابطه ی جدید بیشتر به علل زیر است:احساس تنهایی، آسیب پذیری، غمگینی و اینکه دنبال کسی هستند که احساس بهتری در آنان ایجاد کنند
    ادامه ی خصومت با همسر سابق به هیچ عنوان کار درستی نیست، خصوصا اگر قرار باشد کودکان درگیر این خصومت شوند. برای اینکه این خصومت تمام شود بهتر است آقایان در کلاس مدیریت خشم شرکت کنند. تحقیقات نشان می دهد این کلاس ها معمولاً می توانند هم به والدین هم به کودکان کمک کنند تا احساس بهتری داشته باشند.

     عواقب طلاق برای مردان
    عواقب طلاق برای مردان

    عقب نشینی از پدر بودن
    نقش پدری با طلاق تغییری نمی کند زیرا کودکان هنوز به پدر نیاز دارند. کمک کردن به کودکان در انجام تکالیفشان، صحبت کردن با آن ها درباره ی افکارشان و ایجاد جو صمیمی می تواند کمک بزرگی برای رشد اجتماعی، عاطفی و تحصیلی شان باشد. اگرچه طلاق آسیب های زیادی دارد اما شاید این موقعیت را برای مرد فراهم کند که برای اولین بار تمام مدت خود را به عنوان هر دو والد با فرزندانش سپری می کند.

    با یک نفر حرف بزنید

    پیدا کردن شخصی هم‌دل و امین که بتوانید با او گفت‌وگو کنید و ناراحتی‌های خود را بیان کنید، بسیار موثر است.

    از مشاوره کمک بگیرید

    مشاور می‌تواند به شما در پذیرش راحت‌تر طلاق و سازگاری بعد از آن بسیار کمک کند. همچنین اگر فرزندی از همسر سابق خود دارید یا مایل به ازدواج مجدد هستید، مشاوره در این زمینه‌ها هم می تواند کمک زیادی کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطلب پیشنهادی

    خرید هدیه برای همسر باردار

    هدیه برای همسر و خانم باردار چی بخریم ؟

    درخرید و انتخاب هدیه برای همسر باردار باید تبحر و تجربه کافی داشته باشید و با …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.