قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » گردشگری » غذاهای خیابانی در خیابان سی تیر
فروشگاه اینترنتی ایلیار
خیابان سی تیر
خیابان سی تیر

غذاهای خیابانی در خیابان سی تیر

  • غذاهای خیابانی در خیابان سی تیر

    دیروز یه سر رفتیم خیابان سی تیر خیلی خوب و متفاوت بود و لی بنظرم شب ها قدم زدن رو سنگ فرش های این خیابان یه حس و حال دیگه ای داره. در ادامه با مجله اینترنتی ایلیار همراه باشید

    خیابان سی تیر یکی از محله های قدیمی و اصیل شهر تهران است که به خاطر قیام مردم در تاریخ سی تیر ماه سال ۱۳۳۱ نامش از قوام السلطنه تغییر یافت.

    این خیابان از گذشته های دور تا به امروز قسمتی جدانشدنی از قطب های گردشگری کشور بوده است و در آن می توانید ساختمان های قدیمی بسیاری را ببنید.

    خیابان سی تیر یا خیابان قوام‌السلطنه سابق خیابانی در منطقه ۱۲ شهر تهران است.

    امروز با سنگ فرش شدن خیابان سی تیر و حضور غرفه های سیار خیابانی به خصوص غذاها که بویشان هر رهگذری را به هوس می اندازد نیز بر جاذبه های آن افروده شده اند.

    با مجله اینترنتی ایلیار همراه شوید تا با یکدیگر گشتی کوتاه در خیابان سی تیر داشته باشیم.

    راسته گردشگری سی تیر رو باید دید

    خیابان سی تیر یکی از جذاب‌ترین خیابان‌های تهران است، زیرا در میان تعداد زیادی آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری قرار داشته و همچنین مدتی است که گاری و ماشین‌های فروش غذاهای خیابانی در آن حضور دارند.

    اگه روزها براتون تکراری شده، از کارای همیشگی خسته شدین، دنبال یه حال و هوای تازه هستین؛ استریت فود سی تیر دوای هر دردیه. تجربه متفاوت از غذاهای خیابونی، پیاده راه سی تیر ، اولین و تنها استریت فود تهران هستش. دیگه لازم نیست هی حسرت بخوریم که نرفتیم سوییس و ترکیه و پاریس؛ یه نمونه ی کوچیک از حال و هوای خیابون های نیویورک رو الان دیگه خودمون داریم.
    خیابان سی تیر در قلب تهران این روزها تبدیل شده به پیاده راه بی نظیر که شب های دل نشینش پاتوق توریست ها و تهرانی هاس. استریت فود تهران جایی برای خوش گذرونی با کلی خوراکیای خوشمزه اس که  حتما باید امتحانش کنین.
    این جا راهپیمایی نیست، تجمع اعتراض آمیز هم نیست، نذری هم پخش نمی کنن، یارانه هم نمیدن، فقط حس خوب قدم زدن روی سنگ فرش های تهران قدیم هستش و هم صحبت شدن با جوان های هنرمندی که تفاوت رو رقم زدن.
    وقتی به این خیابون برین حس می کنین حتی سنگ فرش های خیابون ۳۰ تیر هم باهاتون صمیمی هستن. حس خوب تفاوت، تلفیق سنت و مدرنیته در فود تراک هایی که به طرز بسیار زیبایی طراحی شدن.
    خیابان سی تیر کجاست

    پیشینه خیابان سی تیر

    خیابان سی تیر از قدیمی ترین و اصیل ترین مکان های تهران هستش. نام این خیابان قوام السلطنه بوده و نام سی تیر هم برمی گرده به واقعه قیام مردم تهران در سی تیر سال ۱۳۳۱٫

    خیابان سی تیر در منطقه ۱۲ شهر تهران قرار دارد و دقت داشته باشید اگر در روز و وسط هفته می خواهید به آن بروید باید وارد طرح ترافیک شوید. گفته می شود به خاطر مریض خانه ای که در خیابان قرار داشت زمانی بین مردم به نام مریض خانه شناخته می شد. تا این که به خاطر نزدیکی به محل سکونت قوام السلطنه این نام را برای خیابان انتخاب کردند. پس از چندی  به دلیل قرار داشتن کلیسای انجیلی (پطرس مقدس)، کنیسه حییم و آتشکده زرتشتی آدریان به خیابان ادیان معروف شد. امروز اما نام آن خیابان سی تیر است، مردم تهران در این روز به دعوت آیت الله کاشانی با تعطیلی بازار و مغازه ها به خیابان ها ریختن و خواستار سرنگونی قوام شدند.

    دیدنی های تاریخی خیابان سی تیر

    • موزه ملی ایران
    • کلیسای انجیلی (پطرس مقدس)
    • کنیسه حییم
    • موزه آبگینه و سفالینه
    • موزه علوم و فناوری ایران
    • بنیاد سینمایی فارابی
    • هنرستان صنعتی تهران
     در ابتدای این خیابان، موزه ایران باستان و نیز در همین خیابان موزه منحصر به فرد آبگینه و سفالینه های ایران با آثار زیبایش در خانه مربوط به قوام السلطنه واقع شده .
    مدرسه و آتشکده زرتشتی فیروز بهرام، کلیسای ارامنه حضرت مریم، کلیسای حضرت پطرس، کنیسه حییم یهودیان از دیگر مکان های دیدنی این خیابان و راسته گردشگری سی تیر هستن. ابتدای این خیابان به تازگی با حضور غرفه های سیار غذای خیابونی، به خیابان غذای تهران تبدیل شده که جاذبه ی جدیدی برای اهالی تهران و توریست ها ایجاد کرده.
    • موزه ملی ایران: موزه ملی ایران با قدمتی حدود ۶۰ سال بزرگ ترین موزه باستان ‌شناسی و تاریخ ایران است. این موزه در فرهنگ موزه داری ایران به عنوان موزه مادر محسوب می‌شود. هم ‌اکنون دکتر جبرئیل نوکنده مدیر کل این موزه است. ساخت این موزه در ۲۱ اردیبهشت سال ۱۳۱۳ خورشیدی به دستور رضا خان آغاز شد و معمار فرانسوی، آندره گدار آن را طراحی کرد. از دیدنی ‏‌ترین اشیا در موزه ایران باستان می ‏توان به دست ‎ساخته‎ های یک میلیون ساله انسان‎ های نئاندرتال، پیکره‌ های گلی، آثار دوره ایلامی و مادها، ستون ‏ها و پلکان‎ های تخت جمشید، مجسمه سردار اشکانی و از همه جالب ‏تر بقایای مرد نمکی اشاره کرد. دقت کنید که بازدید از موزه حداقل ۲ ساعت زمان شما را می گیرد.
    • کلیسای انجیلی (پطرس مقدس): بنای ساخته شده در دوران قاجار که سال ۱۳۷۹ در آثار فهرت آثار ملی ایران به ثبت رسید. ساخت آن با تلفیقی از معماری اروپایی و ایرانی انجام شده است
    • کنیسه حییم: این بنا را اولین کنیسه شهری در ایران می دانند. گفته می شود این کنیسه بعد از تلاش های دوران مشروطه توسط سلیمان حییم (نویسنده فرهنگ حییم) ساخته شد.
    • موزه آبگینه و سفالینه: این بنا خانه ‌ای تاریخی قوام مربوط به دوره قاجار است (که زمانی نام خیابان از آن گرفته شده بود). این موزه یکی از پربازدیدکننده ‌ترین موزه‌ های شهر تهران است و بیشتر بازدیدکنندگان آن گردشگران خارجی هستند. سالانه به ‌طور میانگین بیش از ۲ میلیون نفر از این موزه بازدید می ‌کنند.
    • موزه علوم و فناوری ایران: موزه ای دیگر در خیابان سی تیراست که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می ‌کند. در حال حاضر این موزه در سه گالری به فعالیت مشغول است که نام آن ها عبارتند از فناوری ‌های بومی، مرکز علم و گالری از مورس تا موبایل.
    • بنیاد سینمایی فارابی
    • هنرستان صنعتی تهران

    جاذبه های خوشمزه

    چندین کافه و رستوران قدیمی در نزدیکی و داخل خیابان سی تیر وجود دارد، اما آن را بیش از پیش هیجان انگیز کرده است غذاهای خیابانی است.

    در اوایل سال ۹۵ بود که خیابان سی تیر سنگ فرش شد، در آن زمان هیچ کس خبر نداشت که قرار است چه بر سر این خیابان بیاید و اصلا این کارها به چه دلیل صورت می گیرد. کمی بعد دکه هایی نیز در خیابان مستقر شدند و خبر از یک اتفاق تازه در این مکان دادند. آذرماه همان سال بازار غذاهای خیابانی رسما افتتاح شد.

    امروز شرایط به گونه ای است که کمتر کسی گشنه از خیابان سی تیر بر می گردد. سراسر خیابان بوی غذاهای مختلف، انواع نوشیدنی ها، بستنی، دسر و … به مشام می رسد و بالاخره آن چیزی که خیلی دوست دارید حسابی شما را وسوسه خواهد کرد. در واقع تجربه ای کاملا متفاوت چرا که غذاهای خیابانی با این سبک و این تنوع بیشتر ما را یاد کشورهای آسیای شرقی مانند سنگاپور و مالزی می اندازد اما می توان تجربه خوشمزه آن را در خیابان سی تیر به دست آورد. در این خیابان شاهد صحنه ‌هایی زیبا و قشنگ خواهید بود از چای سماوری، چای آلبالو گرفته تا دوچرخه‌ ای که تبدیل به کافه‌ کوچک اما جذاب شده است.

    شب های سی تیر

    سی تیر این روزها شب های شلوغی را تجربه می کند. ده ها کافه سیار و دکه غذا فروشی شب های این خیابان را روشن نگه می دارند.

    اهالی تهران پاتوق تازه ای برای تفریح پیدا کرده اند و شلوغی خیابان شب ها به قدری زیاد می شود که اقدام به مسدود کردن خیابان سی تیر می کنند. شب هایی شلوغ که شور زندگی در آن جاری است. رستوران های خیابان سی تیر در شب با جلوه و نورپردازی زیبایی که دارد و همچنین نوای موسیقی شبانه ای که شنیده می شود از محبوبیت و استقبال بالایی برخوردار است. افراد زیادی را می بینید که برای تفریح به این جا آمده اند بر روی خیابان های سنگ فرش قدم می زنند، غذاهای مختلف را امتحان می کنند و در کنار یکدیگر لبخندهای زیبایی بر لب دارند.

    راه دسترسی خیابان سی تیر

    همان  گونه که بالاتر هم ذکر کردیم خیابان سی تیر در محدوده طرح ترافیک قرار دارد و روزها تنها با وسایل حمل و نقل عمومی می توان به آن دسترسی داشت.

    یک دسترسی راحت به این منطقه هم، ۵۰۰ متر پیاده روی از مترو امام خمینی و ۳۸۰ متر پیاده روی از مترو حسن آباد هستش. شک نکنین هیچ جا تهران نمی شه و هیچ استریت فودی ۳۰ تیر نمی شه. غذاهای خیابانی در خیابان سی تیر

    با پیاده شدن در ایستگاه مترو امام خمینی (ره) یا حسن آباد و کمی پیاده روی می توانید به مقصد برسید. نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس، ایستگاه سی تیر است و با سوار شدن به اتوبوس هایی که از این ایستگاه عبور می کنند می توانید به خیابان سی تیر برسید. در زیر می توانید موقعیت قرار گرفتن دقیق آن را ببینید.

    آدرس خیابان سی تیر : میدان امام خمینی، خیابان ۳۰ تیر، جنب موزه ملی ایران (پارک معلم) .

    امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در مورد خیابان سی تیر به شما دهیم. نظرات و تجربیات خودتان را با ما در میان بگذارید.

     

    میانگین امتیازات ۳ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    مطلب پیشنهادی

    بهترین مکان های گردشگری برای سفر در اردیبهشت

    ادیبهشت ماه رسید و حالا بهترین فصل برای سفر است. من خودم تو نوروز سفر …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.