قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » اخبار » ساخت رزومه حرفه ای در منزل
فروشگاه اینترنتی ایلیار
رزومه حرفه ای
رزومه حرفه ای

ساخت رزومه حرفه ای در منزل

  • ساخت رزومه حرفه ای در منزل

    اگر به دنبال شغل هستید و می‌خواهید در شرکتی معتبر استخدام شوید، اولین اقدامی که برای تقاضای آن شغل باید انجام دهید این است که معرفی‌نامه‌ی خود را برای شرکت مورد نظر ارسال کنید یا در حقیقت باید رزومه خود را برای موقعیت شغلی بنویسید. با مجله اینترنتی ایلیار همراه باشید

    در حقیقت، شما با ارسال معرفی‌نامه به کافرما سعی می‌کنید اطلاعات دقیقی از شخصیت، تحصیلات و سوابق شغلی خود به کارفرما ارائه کنید.

    درست است که برای ساخت رزومه از چارچوب و قالب خاصی استفاده می‌شود، با این حال نحوه نوشتن رزومه کاری امری سلیقه‌ای است. مطمئناً رزومه شما هر چه زیباتر باشد و جزئیات بیشتری از سوابق شغلی شما ارائه کند، تاثیرگذارتر خواهد بود.

    در این نوشته قصد داریم نکات مهم حول نحوه نوشتن رزومه حرفه‌ای را به شما آموزش دهیم. بنابراین، اگر قصد تهیه یک رزومه حرفه‌ای و جامع را دارید، پیشنهاد می‌کنیم پیش از هر اقدامی، این مقاله از وبلاگ ایران تلنت را با دقت مطالعه کنید.

    رزومه چیست؟

    رزومه سندی است حاوی سوابق تحصیلی، شغلی و دستاوردهای یک فرد که معمولاً جهت تقاضای یک موقعیت شغلی ارائه می‌شود. یک رزومه خوب، اطلاعات و تجربیات شما را به بهترین شکل ممکن به کارفرما منتقل می‌کند.

    در واقع، رزومه یک سند بازاریابی است که از طریق آن باید برای خودتان بازاریابی کنید. در این سند شما باید مهارت‌ها، توانایی‌ها، صلاحیت‌ها و تجارب خود را به کارفرما بفروشید. بنابراین هرچه خودتان را بهتر معرفی کنید، تصمیم‌گیری برای کارفرما راحت‌تر خواهد بود.

    یک رزومه حرفه‌ای باید به شکلی طراحی شود که اطلاعات مرتبط با شغل و ویژگی‌های شخصی شما را برجسته کند و نقاط ضعف شما را بپوشاند.

    بهتر است از همین ابتدا بدانید که هیچ راهکار مطلقی برای ساخت رزومه وجود ندارد. رزومه سندی است که به شما تعلق دارد و شما این اختیار را دارید به دلخواه خود آن را تزئین کنید. رزومه شما می‌تواند بر روی کاغذ، یک فایل PDF، یک صفحه از سایت شخصی چاپ شود.

    با این حال، یک رزومه حرفه‌ای باید شامل موارد خاصی باشد. در حقیقت، کارفرما با دیدن رزومه‌ شما انتظار دارد اطلاعات مفیدی از شما به دست آورد. در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت که یک رزومه حرفه‌ای باید شامل چه اطلاعاتی باشد.

    طول رزومه باید چقدر باشد؟ آیا در هنگام نوشتن رزومه باید به اندازه آن دقت کرد؟

    یک رزومه استاندارد معمولاً بیشتر از دو برگه A4 نیست.

    رزومه استاندارد معمولاً حاوی اطلاعات مهمی از سوابق شغلی‌تان است و چندان وارد جزئیات نمی‌شود. برای درک درست از طول رزومه، در ابتدا باید تفاوت بین Resume و CV را بدانیم.

    Resume معمولاً یک یا دو صفحه است و اطلاعات شغلی و تحصیلی شما را به صورت مختصر و تیتروار بیان می‌کند. کارجو باید Resume خود را برای هر موقعیت شغلی تطبیق دهد. در Resume نیازی نیست که همه چیز به ترتیب تاریخ نوشته شود. همچنین، الزامی وجود ندارد که Resume بیانگر تمام سوابق شغلی‌تان باشد.

    از طرف دیگر، مفهومی به نام CV وجود دارد. CV (که مخفف عبارت Curriculum Vitae است) سندی دو یا چند صفحه‌ای است که اطلاعات شخصی، سوابق و دستاوردهای شغلی کارجو را با جزئیات دقیق نمایش می‌دهد. همچنین، در هنگام نوشتن CV باید سوابق تحصیلی و دستاوردهای شخصی مانند مقالات و کتب چاپ شده، افتخارات و جوایز نیز ذکر شوند.

    CV معمولاً باید بر اساس ترتیب زمانی نوشته شود. چنین کاری باعث می‌شود تا کارفرما دید بهتری نسبت به مسیر شغلی‌تان به دست آورد. CV معمولاً ثابت است و برای موقعیت‌های شغلی مختلف تغییر نمی‌کند.

    معمولاً در ایران زمانی که از رزومه صحبت می‌شود منظور Resume ای است که با دقت CV نوشته شده باشد. نکاتی هم که در این مقاله بیان می‌شود بر این اساس گردآوری شده‌اند.

    اگر تعداد صفحات رزومه‌تان زیاد است با انتخاب یک فونت مناسب، استفاده از جدول و نشانه‌گذاری می‌توانید تعداد صفحات را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش دهید.

    یک رزومه حرفه‌ای شامل چه اطلاعاتی است؟

    یکی از سوالاتی که برای کارجویان (به خصوص کارجویان تازه فارغ‌التحصیل) وجود دارد این است که رزومه باید شامل چه اطلاعاتی باشد. در ادامه خواهیم دید یک رزومه حرفه‌ای باید شامل چه اطلاعاتی باشد.

    اطلاعات شخصی در رزومه

    اطلاعات شخصی معمولاً شامل نام و نام خانوادگی، آدرس، تاریخ تولد و شماره تماس (تلفن ثابت و همراه) می‌شود.

    این قسمت شامل اطلاعات اولیه کارجو بوده و بعنوان اولین بخش رزومه قرار می گیرد.

    اطلاعات این قسمت شامل نام کامل، شماره شناسنامه، شماره کارت ملی، تلفن تماس، آدرس ایمیل یا پست الکترونیک، سال تولد و محدوده سکونت کارجو می باشد.

    نام باید بصورت کامل (نام و نام خانوادگی) بوده و با سایزی بزرگتر (Bold) درج شود. سال تولد صرفاً جهت اطلاع کارفرما از سن شماست و لذا درج دقیق ماه و روز آن غیر ضروری است. توصیه می شود بدلیل حفظ حریم اطلاعات شخصی از ذکر آدرس بطور کامل پرهیز نموده و صرفاً به مشخص نمودن محدوده سکونت اکتفا ورزید.

    در گذشته به دلیل رعایت مسائل حرفه‌ای از اضافه کردن عکس به رزومه خودداری می‌کردند (زیرا در صورت موجود بودن عکس، نپذیرفتن درخواست کارجو بر اساس سن، جنسیت یا رنگ پوست آسان‌تر می‌شود). برای مثال در آمریکا و انگلیس معمولاً از عکس در رزومه استفاده نمی‌شود، اما در کشورهایی مانند فرانسه، بلژیک و آلمان مشکلی از این بابت وجود ندارد.

    با این حال، امروزه با گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین، استفاده از عکس در رزومه به امری اختیاری تبدیل شده است. اگر در رزومه خود از عکس استفاده می‌کنید، عکس‌تان باید از شانه به بالا باشد و بهتر است در آن لبخند بزنید.

    آپلود عکس در رزومه

    یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی که باید به آن توجه کنید، انتخاب و آپلود یک عکس برای رزومه‌تان است. دقت داشته باشید که عکسِ انتخابی باید حرفه‌ای و رسمی، یعنی تمام‌رخ، با آرایش مناسب و با پس‌زمینه سفید باشد.

    تحصیلات

    شما در رزومه خود باید به رشته تحصیلی و دانشگاهی که در آن تحصیل کرده‌اید، اشاره کنید. اگر مدارک دیگری نیز دارید بهتر است آن‌ها را نام ببرید.

    سوابق شغلی

    این قسمت یکی از مهمترین و ضروری ترین بخش های رزومه کارجو بوده و محل توجه ویژه ای برای بسیاری از کارفرمایان محسوب می شود. جهت تکمیل این بخش از رزومه خود لیستی از سوابق کاری و سمتهای خود در گذشته تهیه نموده و آنها را مانند سوابق تحصیلی بترتیب از آخر به اول در این قسمت درج کنید. هر کدام از موارد ذکر شده در لیست این قسمت باید شامل جزئیات زیر باشد.

    • سمت و عنوان شغلی
    • نام شرکت، موسسه یا محل کار
    • مدت زمان فعالیت
    • مسئولیتهای سمت و کارهای مهم انجام شده

    یکی از نکات مهمی که در هنگام نوشتن سوابق شغلی باید رعایت کنید این است که از کلماتی استفاده کنید که شما را شخصی فعال معرفی کنند. برای مثال کلماتی مانند برنامه‌ریزی، توسعه و هماهنگی می‌توانند حس خوبی به کارفرما منتقل کنند.

    هنگام نوشتن سوابق شغلی، سعی کنید بر روی کار گروهی تمرکز کنید. حتی اگر سابقه کاری‌تان مربوط به کار در رستوران یا کافی شاپ است بهتر است به جای نوشتن عبارات کلیشه‌ای، از تجاربی که هنگام ارائه خدمات به مشتریان یا مدیریت اعتراضات مشتریان بنویسید.

    همچنین سعی کنید مهارت‌های خود را بر اساس نوع شغلی که می‌خواهید به دست آورید، اولویت‌بندی کنید. برای مثال شغلی مرتبط با امور مالی نیازمند مهارت‌های تحلیلی و آماری است، در صورتی که شغلی مرتبط با بازاریابی به مهارتی مانند فن مذاکره نیازمند است.

    علایق و دستاوردها

    توضیحات مرتبط با این بخش باید کوتاه و مختصر باشد. هر چقدر سنتان بیشتر می‌شود، الویت‌ها و علایق شما در رزومه، به مرور کوتاه‌ و پر اهمیت‌ می‌شود.

    از عبارات و جملات کلیشه‌ای مانند “معاشرت با دوستان” استفاده نکنید. همچنین بهتر است برای نظم‌بخشی بصری به رزومه، از علامت‌گذاری و بولت پوینت برای دسته‌بندی علایق خود استفاده کنید. برای مثال:

    • ورزشی
    • خلاقیت
    • و …

    یکی از مواردی که کارفرمایان در رزومه به آن دقت می‌‎کنند، نوع علایق و سرگرمی‌های شماست. پیشنهاد می‌کنیم بر روی فعالیت‌های گروهی و تیمی تمرکز کنید. برای مثال اگر بیشتر علایق معرفی شده در رزومه شما کارهای فردی باشند (مانند مطالعه، تماشای تلویزیون یا جمع‌آوری تمبر)، به عنوان فردی گوشه‌گیر که توانایی برقراری ارتباط با دیگران را ندارد، شناخته خواهید شد.

    همچنین، سعی کنید علایق و سرگرمی‌های داخل رزومه‌تان متنوع باشد. برای مثال اگر تمام سرگرمی‌هایتان حول مسائل ورزشی باشد، برای کارفرما سوال خواهد شد که چگونه با مشتری یا همکاری که به ورزش علاقه ندارد، ارتباط برقرار می‌کنید.

    اگر سرگرمی‌های غیرمعمول دارید آن‌ها را در رزومه خود قرار دهید، این کار باعث جلب توجه کارفرما خواهد شد. برای مثال موج سواری یا اسکی از جمله سرگرمی‌هایی‌اند که نشان می‌دهند در شرایط سخت و دشوار بر توانایی‌های خود متکی هستید.

    هر سرگرمی و علاقه‌ای که به شغل مورد نظرتان مرتبط است را باید در رزومه خود قرار دهید. برای مثال اگر قصد دارید به عنوان یک خبرنگار فعالیت کنید، بهتر است که از علاقه خود به وبلاگ‌نویسی بگویید.

    مهارت‌ها

    وصیه می شود پس از ذکر تحصیلات و سوابق حرفه ای، بخشی از رزومه خودتان را به توضیح مهارتهایتان اختصاص دهید. این مهارتها می توانند هم شامل مهارتهای فنی و تکنولوژیکی مانند کار با نرم افزار یا سخت افزارهای مختلف باشد و هم شامل مهارتهای فردی مانند کارگروهی، مسئولیت پذیری، خلاقیت، نظم پذیری، میزان آشنایی با زبانهای خارجی و نظایر آن.هنگام ذکر مهارتها، میزان آشنایی خود با هر مورد را صادقانه قید نمائید یعنی مشخص کنید تا چه اندازه با زبان انگلیسی آشنا هستید .

    مهارت‌های ابتدایی که کارفرما انتظار دارد در رزومه شما ببیند عبارتند از:

    • تسلط به یک زبان غیرفارسی (مانند انگلیسی)
    • توانایی کار با نرم‌افزارهای Microsoft Office مانند Word، Excel، Powerpoint و …
    • توانایی جستجو در اینترنت
    • تسلط به ابزارهای آنلاین مرتبط شغلی

    اگر کارجویی با سابقه هستید یا مهارت‌های مرتبط با شغلتان زیاد است، نوشتن یک رزومه بر اساس مهارت‌ها می‌تواند روند استخدامتان را تسریع کند.

    رزومه را با چه فرمتی ذخیره کنیم؟

    رزومه‌ها معمولاً به صورت فایل PDF، ورد یا تکست برای کارفرمایان ارسال می‌شوند. با این حال، بهترین فرمت برای ذخیره و ارسال یک رزومه، فایل PDF است.

    زمانی که شما رزومه خود را به صورت فایل ورد یا تکست برای کارفرما ارسال می‌کنید، این احتمال وجود دارد که ساختار رزومه و فونت‌های آن در نمایشگر کارفرما به شکلی دیگر نمایش داده شود. حتی از آنجایی که این نوع فایل‌ها قابل ویرایش هستند، ممکن است کارفرما سهواً قسمتی از رزومه شما را حذف کند.

    این نوع مشکلات در فایل‌های PDF وجود ندارد. فایل‌های PDF در همۀ رایانه‌ها به یک شکل نمایش داده می‌شوند و همچنین، امکان ویرایش آن‌ها توسط دیگران وجود ندارد.

    سخن نهایی درباره نحوه نوشتن رزومه کاری

    مطمئناً نوشتن رزومه حرفه‌ای کاری دشوار و زمانبر است. با این حال داشتن یک رزومه خوب ، اولین قدم برای رسیدن به شغل رویایی است.

    به طور خلاصه یک رزومه حرفه‌ای، رزومه‌ای است که در مدت زمان کوتاهی بتواند توجه کارفرما را به خود جلب کند و او را برای برقراری تماس با کارجو ترغیب کند.

    اگر رزومه نویسی را کاری غیرممکن می‌دانید، اصلاً نگران نباشید. در حال حاضر، تمامی وب‌سایت‌های کاریابی ابزار آنلاین رزومه ساز دارند و آن را به رایگان در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. این ابزارها، قالب‌های رزومه با فیلدهای ضروری را به شکل یک فرم در اختیار کاربران قرار می‌دهند. به این ترتیب، کاربران اطلاعات خود را داخل فرم مورد نظر وارد کرده و رزومه نهایی خود را دانلود می‌کنند.

    الان کلی سایت هست که به صورت آنلاین به شما کمک می‌کنه تا رزومه بهتری داشته باشید، پیشنهاد می‌کنم ازشون استفاده کنید مثل جابینجا.

    دانلود نمونه قالب رزومه فارسی

    ممنون که با ایلیار دات کام همراه بودید!

    در پایان امیدواریم که این آموزش برای شما مفید بوده باشد.

    ساخت رزومه حرفه ای در منزل

    اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. ممنون که با مجله اینترنتی ایلیار همراه بودید!

    خوشحال میشویم صفحه اینستاگرام ایلیار را دنبال کنید .

    هم چنین در صورت تمایل از فروشگاه اینترنتی ایلیار دیدن کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مطلب پیشنهادی

    خرید هدیه برای همسر باردار

    هدیه برای همسر و خانم باردار چی بخریم ؟

    درخرید و انتخاب هدیه برای همسر باردار باید تبحر و تجربه کافی داشته باشید و با …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.