قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه » اخبار » خواص شگفت انگیز شیر کاکائو را بشناسید
فروشگاه اینترنتی ایلیار
شیر کاکائو
شیر کاکائو

خواص شگفت انگیز شیر کاکائو را بشناسید

  • خواص شیر کاکائو برای سلامتی بسیار است. خود شیر که منبع کلسیم بوده و استخوان ها به آن نیاز دارند. کاکائو هم که خواص زیادی از جمله نشاط آوری و کاهش وزن را برای بدن دارد. شیر کاکائو حاوی ویتامین های A، D، B و همچنین کلسیم و فسفر است. این نوشیدنی دارای پروتئین بوده و مصرف آن برای عضله سازی به ورزشکاران توصیه می شود. البته اگر از شیرکاکائوهای خانگی بدون قند استفاده کنید بهتر است. چون قند موجود در شیرکاکائوهای صنعتی به مرور باعث پوسیدگی دندان و افزایش قند خون می شود. در این بخش مهمترین خواص شیر کاکائو برای کودکان و بزرگسالان را به شما معرفی می کنیم.

    کودکانی که شیر سفید نمی خورند، میتوانند شیر کاکائو را جایگزین کنند تا فواید شیر و کلسیم آن، به بدن شان برسد. اما زیاده روی در مصرف آن کار درستی نیست.

    در حالی که شیر کاکائو حاوی قند است، اما یک منبع غنی از پروتئین با کیفیت بالا می‌باشد. علاوه بر این شیر کاکائو، درست مانند شیر سفید حاوی مواد مغذی است.

    شیر کاکائو ممکن است حتی به ریکاوری عضلات پس از تمرینات شدید کمک کند. با این حال سعی کنید از مارک‌های شیر کاکائو که سرشار از قند افزوده هستند، اجتناب نمایید.

    خواص شیر کاکائو
    خواص شیر کاکائو

    پروتئین موجود در شیر شکلات

    شیر کاکائو به طور کلی در هر فنجان حدود ۸ گرم پروتیئن فراهم می‌کند. با این حال برخی از مارک‌های شیر کاکائو حاوی پروتئین بیشتری هستند مانند شیر شکلات بسیار تصفیه شده Fairlife با ۱۳ گرم پروتئین کامل با کیفیت بالا. از آنجا که شیر (از جمله شیر کاکائو) حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری است که بدن شما به طور منظم نیاز دارد، یک منبع از پروتئین کامل با کیفیت بالا می‌باشد.
    نیازهای پروتئین روزانه
    موسسه پزشکی خاطرنشان می‌کند که میزان توصیه شده روزانه (RDA) برای پروتئین، ۵۶ گرم برای مردان و ۴۶ گرم برای زنان و ۷۱ گرم در روز برای زنان باردار و شیرده است. با این حال مصرف مقادیر بیشتر پروتئین در هنگامی که سعی دارید وزن کم کنید، اغلب مفید است، چون پروتئین به شما کمک می‌کند احساس سیری کنید و سوخت و ساز شما را افزایش می‌دهد. با توجه به یک بیانیه موقعیت ۲۰۰۷ که در مجله انجمن بین المللی تغذیه ورزشی منتشر شد، ورزشکاران از مصرف ۰ ٫ ۶ تا ۰ ٫ ۹ گرم پروتئین به ازای هر ۰ ٫ ۴ کیلوگرم از وزن بدنشان در روز سود می‌برند.
    سایر مواد مغذی مفید.

    شیر کاکائو علاوه بر پروتئین، یک منبع از ویتامین A، ویتامین D، کلسیم، فسفر، پتاسیم، ید و ویتامین‌های B. نیز می‌باشد. شیر کاکائو حاوی کربوهیدرات و مقداری کمی چربی رژیمی است.

    شیر کاکائو حاوی کربوهیدرات و مقداری کمی چربی رژیمی است. شیر کاکائو کامل، چربی بالاتری نسبت به شیر کاکائو کم چرب دارد، اما با توجه به یک بررسی که در سال ۲۰۱۲ در پیشرفت هایی در تغذیه منتشر شد، به نظر نمی‌رسد که چربی شیر، خطر ابتلای شما به بیماری قلبی را افزایش دهد.

    خواص شیر کاکائو برای ورزشکاران

    با توجه به یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ در Medicine and Science in Sports and Exercise منتشر شد، به نظر می‌رسد که نوشیدن شیر کاکائو به بدن شما کمک می‌کند که پس از ورزش استقامتی ریکاوری شود. این مطالعه دریافت که مصرف شیر کاکائو کم چرب، درست پس از تمرین و دو ساعت پس از ورزش، به علت نسبت ۴: ۱ کربوهیدرات به پروتئین، مایعات و سدیم موجود در شیر کاکائو برای ریکاوری عضله مطلوب است. انتخاب شیر کاکائو با پروتئین بالاتر برای کمک به ریکاوری عضله پس از تمرینات و تامین نیازهای پروتئین افزایش یافته ورزشکاران نیز مفید است.
    بعد از انجام ورزش، اکثر آدم‌ها آب معدنی یا نوشیدنی انرژی‌زا می‌نوشند تا انرژی‌شان را که از طریق تعریق آزاد شده و از دست رفته است بازیابند و تقویت کنند. اما، عده‌ی کمی خبر دارند که چیز مفیدتری و در عین حال بسیار توصیه شده‌ توسط اکثر متخصصان تغذیه وجود دارد که می‌توان بعد از انجام ورزش نوشید؛‌ و آن چیزی نیست جز شیر کاکائو!

    وقتی شیرکاکائو می‌نوشید، سطح آب بدن‌ به مدت بیشتری حفظ می‌شود. شیرکاکائو همچنین به خاطر محتوای کربوهیدرات و پروتئین‌اش به بازیابی توان عضلات بعد از انجام ورزش کمک می‌کند و مطمئنا سطح گلیکوژن لازم برای عضلات را نیز افزایش می‌دهد. به خاطر پروتئین و مواد معدنی بالایی که دارد، شیرکاکائو برای احیا و ترمیم سلول‌ها و عضلات مفید است؛ چیزی که بعد از انجام ورزش واقعا بدن به آن نیاز دارد.

    بدیهی است ورزش یکی از فعالیت‌های سالمی است که می‌توانید انجام دهید، در غیر این صورت مریض می‌شوید. اما، بعد از انجام ورزش، به خاطر سوزاندن کالری احساس گرسنگی و خستگی خواهید کرد.

    یکی از نوشیدنی‌های خوشمزه که می‌توانید بعد از انجام ورزش بنوشید شیرکاکائو است.

    خواص شیرکاکائو
    خواص شیرکاکائو

    خواص شیر کاکائو برای کاهش وزن

    پروتئین موجود در شیر کاکائو (به خصوص شیر کاکائو با پروتئین بالا) در هنگامی که سعی در کاهش وزن دارید، مفید است، اما قند افزوده در شیر کاکائو نه. برخی مارک‌های شیر کاکائو به علت قند افزوده، فقط در ۱ فنجان تا ۱۹۰ کالری و ۲۷ گرم قند دارند. با این حال شیر کاکائو بسیار تصفیه شده Fairlife در هر فنجان فقط ۱۴۰ کالری و ۱۲ گرم قند دارد (که همان مقدار قند موجود در شیر سفید کم چرب است) بنابراین گزینه بهتری برای کاهش وزن می‌باشد. بهتر از آن، شیر سفید خامه گرفته، شیر سفید بسیار تصفیه شده بدون چربی یا شیر سویای معمولی را امتحان کنید که هر کدام حاوی فقط ۸۰ تا ۹۰ کالری و ۸ تا ۱۳ گرم پروتئین در هر فنجان هستند.

    اکثر آدم‌ها شیر را از منوی رژیم غذایی خود کنار گذاشته‌اند. اما، لازم است بدانید که شیر کم چرب می‌تواند بسیار مفید باشد به ویژه برای زنانی که قصد دارند وزن‌شان را به شکلی آرام‌تر و کم‌خطرتر حفظ یا کم کنند. اگر چه ممکن است فرایند کندی باشد اما اثری ماندگار و دائمی خواهد داشت. نوشیدن یک لیوان شیرکاکائو بعد از ورزش همچنین به شما کمک خواهد کرد وزن‌تان را در سطح ایده‌آلی حفظ کنید.

     به حداقل رساندن آسیب‌های عضلانی

    اگر به شیوه‌ای که ورزشکاران سلامتی و تناسب اندامشان را حفظ و نگهداری می‌کنند توجه کنید، متوجه خواهید شد شیرکاکائو سال‌های سال جزو خوراکی‌های مصرفی آن‌ها بوده است به خصوص نوع کم چرب یا بدون چربی آن. چون ورزشکاران حین تمرین و انجام مسابقه با خطر آسیب دیدگی عضلات روبرو هستند، این مسئله اهمیت پیدا می‌کند. به همین خاطر است که شیرکاکائو برای آن‌ها جزو فهرست بایدها قرار گرفته است.

    سم زدایی

    شیرکاکائو همچنین کارکردی بسیار حیاتی دارد و آن تمیز کردن سموم داخل بدن است. در زندگی روزانه، بدن‌تان می‌تواند به سمومی که از خوراکی‌ها و محیط ناسالم می‌آیند آلوده شود. این موضوع می‌تواند بسیار خطرناک باشد و سلامت‌تان را نیز به خطر بیندازد. بنابراین، می‌توانید به منظور پاکسازی سموم و احیاء ارگان‌های بدن و زدودن آن‌ها از هر باکتری یا ویروس بیگانه‌ی دیگری، شیرکاکائو مصرف کنید.

    ذخیره ویتامین D بدنتان را احیا می کند

    شاید باورتان نشود، اما یک فنجان شیر کاکائو حاوی یک سوم نیاز روزانه بدن شما به ویتامین D است. ویتامین D استخوان ها و دندان های شما را تقویت می کند و شما را از ابتلا به بسیاری از بیماری ها مصون می دارد. افزایش طبیعی و سالم ویتامین D در افراد می تواند منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری های تنفسی و قلبی و عروقی، به ویژه در کودکان شود. مصرف روزانه ویتامین D خطر بروز دیابت نوع یک، سفت شدن بافت ها و برخی از انواع سرطان جلوگیری می کند. چنانچه ویتامین D به طور منظم مصرف شود فواید طولانی مدت خواهد داشت و بدون شک یکی از بهترین و مطمئن‌ترین منابع دریافت ویتامین D همان چند لیوان شیر کاکائو است.

    کلیسم مورد نیاز شما را تامین می کند

    علاوه بر ویتامین D، شیر کاکائو حاوی یک سوم کلسیم مورد نیاز روزانه شما است. مصرف کلسیم برای رشد استخوان‌ها در کودکان و نوجوانان و همین طور ورزشکارانی که بدنشان به طور مداوم در معرض تمرینات سخت قرار دارد از اهیمت بالایی برخوردار است. مصرف زیاد کلسیم ممکن است روی فشار خون تاثیر مثبت و فواید بلند مدت و کوتاه مدت داشته باشد. وجود کلسیم به ماهیچه ها اجازه می‌دهد که بیشترین بازدهی را داشته باشند.

    انرژی‌زایی

    نه تنها کلسیم و ویتامین، بلکه کالری موجود در شیرکاکائو انرژی بسیار زیادی برای بدن فراهم می‌آورند. هرچند کالری می‌تواند موجب افزیش وزن شود، اما باید بدانید که کالری موجود در شیرکاکائو کم است. بنابراین، می‌توانید برای تامین انرژی بدن‌تان مصرف شیرکاکائو را آغاز کنید.

    سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها

    فایده‌ی بعدی شیرکاکائو آن است که سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها را حفظ می‌کند.

    شیرکاکائو کلسیم فراوانی دارد که ماده‌ای حیاتی برای استخوان‌ها به شمار می‌رود. با نوشیدن منظم شیرکاکائو، از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری خواهد شد. شیرکاکائو همچنین حاوی ویتامین D است که به حفظ سلامت دندان‌ها و تقویت آن‌ها در برابر عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها کمک می‌کند.

    شیر کاکائو
    شیر کاکائو

    دیگر خواص شیر کاکائو و کاکائو

    کاکائو غنی از زیر گروه هایی از فلاوونوئیدها است خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. این خاصیت عمدتاً ناشی از ترکیباتی مثل اپی کاتچین، کاتچین و پروسیانیدین است. به گفته محققان کاکائوی غنی از فلاوونوئید خطر بیماری های قلبی- عروقی را کاهش می دهد.  همچنین کاکائو احتمالا موجب کاهش فشار خون و بهبود عملکرد عروق و پلاکت ها می شود و در نتیجه میتواند احتمال خطر بیماری های قلبی- عروقی را کاهش دهد.

    شکلات و کاکائو شادی آور است.

    این ماده در متابولیسم سروتونین، دوپامین و اندورفین که در ایجاد شادی و آرامش دخیل هستند، مشارکت می کند. همچنین کاکائو آرامبخش و ضد افسردگی است.

    کاکائو انرژی‌بخش بوده و باعث از بین رفتن بی‌حالی، سختی‌های زایمان ، حاملگی و روماتیسم و … می‌شود.

    مشابه شیرهای بدون طعم، شیرکاکائو هم خواص شیر را دارد، به طوریکه یک لیوان آن تامین کننده  ۳۵ درصد از ۸۰۰ میلی گرم کلسیم توصیه شده برای کودکان ۴ تا ۸ ساله است. خواص کاکائوی تلخ از کاکائوی شیرین بیشتر است.

    واقعا، نوشیدن شیرکاکائو بعد از ورزش فایده های بسیار زیادی دارد. بنابراین، بعد از ورزش، می‌توانید فقط با نوشیدن شیرکاکائو بهره‌ی بیشتری از تمرین‌ها و فعالیت‌های خود ببرید.

    توجه: باید توجه داشت که شیر کاکائو حاوی مقادیر بالاتری از انرژی است و شیرکاکائوهای موجود در کشور ما اغلب از نوع پرچرب هستند، بنابراین توصیه می‌شود مصرف شیر از انواع دیگر شیر و یا شیرکاکائوهای تهیه شده در منزل باشد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۶ رای

    مطلب پیشنهادی

    خرید هدیه برای همسر باردار

    هدیه برای همسر و خانم باردار چی بخریم ؟

    درخرید و انتخاب هدیه برای همسر باردار باید تبحر و تجربه کافی داشته باشید و با …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.